Gå til innhold

Hunden min promper


Jigva

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten hund, selskapshund, i det siste har jeg lagt merke til at han promper en del.

Altså han strekker forlabbene fremover, setter rumpa i været og promper.. ofte.

Noen som vet om dette kan være symptom på noe sykdom?

Noen som vet om ett eller annet jeg kan gi han for å minske luften i magen?

Jeg vil jo ikke at han skal plages av luftsmerter i magen.

Endret av Jigva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Promping er naturlig - også for hunder. En hund kan få luft i magen om den spiser for fort f.eks, ellers er det ganske så normalt at de slipper ut litt luft når de strekker seg på den måten du beskriver.

Det du kan gjøre, er å gi maten oppbløtt (om den får det tørt), dette kan redusere luft i magen, men om prompingen vedvarer og blir plagsom, så ville jeg vurdert et annet for til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Promping er naturlig - også for hunder. En hund kan få luft i magen om den spiser for fort f.eks, ellers er det ganske så normalt at de slipper ut litt luft når de strekker seg på den måten du beskriver.

Det du kan gjøre, er å gi maten oppbløtt (om den får det tørt), dette kan redusere luft i magen, men om prompingen vedvarer og blir plagsom, så ville jeg vurdert et annet for til hunden.

Tusen takk for gode råd. :jepp:

Skal prøve å bløte opp litt og se om det blir bedre av det.

Nå er det ikke slik at prompene lukter spesielt vondt, som oftest er det vel kun lyden som gjør at vi merker hva han holder på med.

Det at det ikke er en forferdelig lukt på dem må jo være bra tegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det ikke lukter død og grønne erter er et godt tegn, da er det bare naturlig tarmgass som hunden slipper ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landra

Min hund promper MYE MER (lukter MYE verre også) av billig fòr som du får kjøpt på dagligbutikker enn de som du får kjøpt på hundebutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hund promper av og til, da ser hun helt forskremt ut og flytter seg raskt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund promper av og til, da ser hun helt forskremt ut og flytter seg raskt. :fnise:

:fnise:

Synes jeg ser det!

Min hund promper MYE MER (lukter MYE verre også) av billig fòr som du får kjøpt på dagligbutikker enn de som du får kjøpt på hundebutikker.

Han får bare for fra dyrebutikken, All Naturals tror jeg det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Kan være maten, for lite mosjon eller at den spiser for raskt. Unngå soyabønner, og forsøk å bytt type fôr. Er du uheldig må du prøve deg frem i flere mnd. før du finner noe bikkja tåler. Bytt ut litt av gangen, ikke innfør ny mat for raskt. Ost, brokkoli, melk, blomkål m.m. bør du ikke gi...men det er ikke sikkert akkurat din hund reagerer på alt, så prøv deg frem.

Du kan også gi den mindre protein, eller bytte type kjøtt. Havrekli kan du tilsette maten, 1 ts per 4-9kg kroppsvekt. Men innfør dette gradvis.

Du kan gi den litt naturell yoghurt for å hjelpe bakteriefloraen i magen, evt blande i maten.

Hvis hunden sluker maten, kan du legge maten utover et stort brett slik at den må plukke opp og spise litt roligere.

Hos veterinæren kan du få noen dråper du kan tilsette maten og raskt bli kvitt problemet, men det er ikke noe du må bruke over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være maten, for lite mosjon eller at den spiser for raskt. Unngå soyabønner, og forsøk å bytt type fôr. Er du uheldig må du prøve deg frem i flere mnd. før du finner noe bikkja tåler. Bytt ut litt av gangen, ikke innfør ny mat for raskt. Ost, brokkoli, melk, blomkål m.m. bør du ikke gi...men det er ikke sikkert akkurat din hund reagerer på alt, så prøv deg frem.

Du kan også gi den mindre protein, eller bytte type kjøtt. Havrekli kan du tilsette maten, 1 ts per 4-9kg kroppsvekt. Men innfør dette gradvis.

Du kan gi den litt naturell yoghurt for å hjelpe bakteriefloraen i magen, evt blande i maten.

Hvis hunden sluker maten, kan du legge maten utover et stort brett slik at den må plukke opp og spise litt roligere.

Hos veterinæren kan du få noen dråper du kan tilsette maten og raskt bli kvitt problemet, men det er ikke noe du må bruke over lengre tid.

Takk for kjempe gode råd! Her var det mange muligheter å se på også!

Han virker jo ikke spesielt plaget, hopper og spretter, og virker generelt glad.

Han kan jo stresse en del så skal ikke se bort i fra at det kan gjøre det litt vindig i magen.

Han spiser ikke veldig raskt, men kan jo ikke tenke meg at hvordan han spiser kan hjelpe han likevel. Han er som en liten valp når han spiser, tar en bit, løper litt, tar en bit til, vil kose litt, en bit til og leke litt.. Vanskelig å gjøre noe med det, han er jo i aktivitet mellom hver bit uansett om vi gir han oppmerksomhet eller ikke.

Men skal prøve litt for forandringer, synes bare dette er det eneste foret han ikke har reagert noe særlig på. Tidligere for har han blitt rennende av uansett hvor sakte overgangen var til foret.

Skal uansett passe på om det virker som om han får mer luft, i tilfelle så får vi ta en tur til dyrlegen.

Men blir jo litt nervøs, en bekjent som også har hund opplevde at hunden hennes hadde urinveisinfeksjon og en eller annen infeksjon i mager og tarm som gjorde at hunden også fikk altfor mye luft i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min får pedigree som nødløsning siden vi er tomme for det vanelige foret. Han promper mens vi er ute og går tur. Jeg blir flau for jeg er sikker på at hvis folk hører det så tror de det er meg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min får pedigree som nødløsning siden vi er tomme for det vanelige foret. Han promper mens vi er ute og går tur. Jeg blir flau for jeg er sikker på at hvis folk hører det så tror de det er meg !

:ler:

Jeg har et litt annet problem.

Om samboer, jeg og hunden ligger i sofaen og bikkja prumper (en illeluktende en) er jeg alltid redd for at samboer skal tro at det er jeg som har prumpa.

På en annen side bruker jeg det litt også, dersom det faktisk ER meg... så er det veldig kjekt å skylde på lille hunden min ;)

Endret av Jigva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Du kan forsøke å la bikkja faste i et døgn, gi kun vann. Så setter du den på s.k. skånekost (halvparten kokt usaltet ris og kokt kyllingkjøtt uten skinn) som du gir 3 ganger daglig i par dager. Dette kan du prøve før du evt. forsøker å endre fôret, hvis du mistenker at fôret er problemet. Husk at mye ferdigmat som pølser, hamburgere m.m. inneholder f.eks. soya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antigartner
Min hund promper MYE MER (lukter MYE verre også) av billig fòr som du får kjøpt på dagligbutikker enn de som du får kjøpt på hundebutikker.

Slik er min hund også. Dagligvarefor er kun en nødløsning hos oss. Vår hund får også dårligere pels av dette foret, og ser ut til å ta opp mindre av det (dvs større behov for mat, og mer avføring). Vi har funnet ut at veterinæren har det foret som passer best for vår hund.

Min hund promper av og til, da ser hun helt forskremt ut og flytter seg raskt. :fnise:

Dette opplever jeg hos oss, også. Dyret ser skikkelig forundret ut :)

Gode råd fra Vimselot!

Hunden vår reagerer dessverre dårlig på kylling, så vi kan ikke bruke det som diettfor. Har imidlertid god erfaring med diettfor fra veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...