Gå til innhold

Katten min er syk :(


Gjest *kosejoker*

Anbefalte innlegg

Gjest Joker'n

Katten min har blitt syk. Den er slapp, halter på den ene labben og nekter å spise. Den er normalt veldig glad i mat og veldig kosesyk, men nå la den seg under senga og spiser ingenting. Den kan ha blitt bitt av hoggorm, men jeg er så usikker. Har søkt litt på nett og enkelte steder står det at den klarer seg selv dersom den har blitt bitt, mens andre steder står det at man bør ringe til dyrlegen med en gang.

Vet dere noe om dette? Kan det være noe annet? Og hva bør jeg gjøre?

Stakkars pusen min :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ringt dyrlegen og spurt.

Ei venninne av meg har en katt som trolig ble bitt av huggorm for noen dager siden. Katten hadde en skikkelig hoven pote, og den ble satt på antibiotikakur. De fant ikke noe blod og slikt, men så ut som det var to små røde prikker der hvor poten var hoven. Derfor konkluderte dyrlegen med at det trolig var huggormbitt.

Har den hoven pote? Kan du se om det er noe bittsår av noe slag der? Trår den på poten overhodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vet ikke hva dette kan være, men jeg ville ringt til dyrlege med en gang! Bedre å dra til dyrlegen en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joker'n

Katten min bor hjemme hos mamma og pappa, siden jeg studerer et annet sted så jeg får ikke sjekket selv, men de hadde sett på poten og kunne ikke finne tegn til noe bitt. Og den trår ikke på poten i det hele tatt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Da jeg ringte veterinæren når jeg mistenkte hoggormbitt fikk jeg beskjed om å komme med en gang fordi det kunne være dødelig for pus! :tristbla:

Heldigvis var det et "tomt" bitt, men ring veterinæren straks, det ville jeg gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Katten min bor hjemme hos mamma og pappa, siden jeg studerer et annet sted så jeg får ikke sjekket selv, men de hadde sett på poten og kunne ikke finne tegn til noe bitt. Og den trår ikke på poten i det hele tatt. :(

Når den ikke trår på poten i det heletatt er det tydelig at den har vondt. Få foreldrene dine til å ringe dyrlege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katteeier
Katten min har blitt syk. Den er slapp, halter på den ene labben og nekter å spise. Den er normalt veldig glad i mat og veldig kosesyk, men nå la den seg under senga og spiser ingenting. Den kan ha blitt bitt av hoggorm, men jeg er så usikker. Har søkt litt på nett og enkelte steder står det at den klarer seg selv dersom den har blitt bitt, mens andre steder står det at man bør ringe til dyrlegen med en gang.

Vet dere noe om dette? Kan det være noe annet? Og hva bør jeg gjøre?

Stakkars pusen min :trist:

Du må ringe dyrlege uansett,en slik tilstand kan skyldes mye forskjellig.Katter gjemmer seg gjerne bort når de er syke/har vondt.Kanskje det er brudd?Sitter her med en førstehjelpsbok for katter.Det står at hoggormbitt kan gi alvorlige forgiftningssymtomer,men at det som regel ender bra.Bittstedet kan hovne kraftig opp og allmenntilstanden blir nedsatt.Man skal prøve å holde katten mest mulig i ro.Men som sagt: ring dyrlegen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joker'n

Takk. Jeg ringte de og bad de ringe til dyrlegen nå, men de mente at de kunne se an hvordan han utviklet seg. Men herregud, de kan jo ikke bare se an i det vide og det brede, når han er så syk at han må bæres ut for å komme seg på do, da synes jeg ikke det burde koste dem så mye å ta en telefon :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall høysesong for hoggormbitt og kattens oppførsel stemmer godt med det. Særlig hvis labben er hoven i tillegg. Hoggormbitt kan være dødelig for katter og jo fortere de får behandling, jo bedre!

Uansett bør veterinær kontaktes hvis katten er så syk at den ikke klarer å komme seg på do selv! Greit at det kanskje er litt "pes" og koster noen kroner å få veterinærhjelp på helligdager, men det må foreldrene dine regne med når de har dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vil du at katten din skal overleve, ringer du veterinæren UMIDDELBART!!!

"Ormbett

En huggorm som förirrat sig in i trädgården eller kanske ända in i rastgården lockar ofelbart fram kattens jaktinstinkt. Det är ganska vanligt att frigående katter tar ormar och för det mesta klarar de av det. Men olyckan kan vara framme och då måste vi agera snabbt och på rätt sätt. Ett huggormsbett kan vara dödligt om katten inte får vård.

Om du ser att katten blir biten ska du omedelbart ta in den och hålla den i stillhet. Ring sedan närmaste djursjukhus eller veterinär. Ett gott råd är att ha aktuella telefonnummer lättåtkomliga. Är du osäker på om ormen utdelat något hugg, så håll katten i stillhet och under observation. Blir katten slö eller får en svullnad är det tecken på att den kan ha blivit biten, och då måste den genast komma under vård. Ett bett på nosen eller på halsen kan svullna upp så att andningsvägarna täpps till. Giftet påverkar också lever, njure och hjärta. Hos veterinären får katten en första dos med cortison och även en dos med antibiotika för att förhindra infektion i såret, som bettet orsakat. Vanligtvis får man sedan fortsätta medicineringen i en veckas tid.

Om man bor i ett ormrikt område kan det vara bra att ha läkemedlet Betapred hemma. Detta preparat kan man ge till katten när den blivit ormbiten, om man inte direkt får tag på en veterinär eller har lång väg att åka till veterinären. Doseringen är en tablett på 0,5 mg per 2 kg katt, så en katt som väger 4 kg ska alltså ha två sådana tabletter. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joker'n

Mine foreldre er av den gamle skolen og har stor tro på at dyr skal få "komme seg" litt først. Med andre ord klarte jeg ikke å overtale de til å ringe veterinær. :roll: Heldigvis ser det ut til at det har vært tørt bitt. Den er litt mer pigg nå, har fått i seg littegrann vann og mat, og haltet seg ut på verandaen en tur tidligere i dag. Jeg er ikke helt beroliget, men det ser hvertfall ut til at det er fremgang! *krysse fingre*

Takk for råd alle sammen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Joker'n

Nå har den blitt dårligere igjen :( Men nå har de heldigvis tatt til vettet og skal ta den med til veterinæren :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, håper det ordner seg for pusen din.. :klemmer:

Oppdater oss på hvordan det gikk hos dyrelegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Joker'n

Pusen min har et brukket bein og et stort sår på innsiden av låret :trist: I morgen skal han opereres, også må han gå med skinne en stund. Forhåpentligvis blir han helt frisk, men jeg synes så synd på den :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusen min har et brukket bein og et stort sår på innsiden av låret :trist: I morgen skal han opereres, også må han gå med skinne en stund. Forhåpentligvis blir han helt frisk, men jeg synes så synd på den :(

Stakkars. Fint at det kommer til å ende bra. Tilgi meg, men jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare ringte dyrlegen selv, MED EN GANG? Det koster veldig lite energi og penger å ta en telefon. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt vanskelig å ringe dyrlegen og rådspørre når man ikke ser katten selv og vet lite??

Håper det går bra med pusen! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt vanskelig å ringe dyrlegen og rådspørre når man ikke ser katten selv og vet lite??

Håper det går bra med pusen! :kose:

Enig.

Veldig synd at noen skal se an hvordan det går.

Håper pusen er operert og "på beina" igjen. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...