Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med gullfiskene?


theamoren

Anbefalte innlegg

Hvis det ikke er nok oksygen i vannet, ville de vel vært døde alt? Jeg synes ikke gullfiskebolle er en god løsning for fisk, men hva slags fisk er dette siden de er blitt sendt avgårde med en fiskebolle?

vet ikke hva slags fsk.. hatt de ei uke oppi der, de svømmer da rundt og virker friske og raske, vet ikke jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva med fiskebåtene som hiver fisken på land da.. det er lissom lov.. mens å hive en gullfisk fra et vann til et annet vann er strengt forbudt? :fnise:

Hva mener du? Vet du ikke at det f.eks. kan føre til smitte eller innføring av ny art som ikke naturlig hører hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sa du ja til å ta imot fisker når du ikke vet noe om dem? Det er helt forkastelig å tenke på levende vesener slik. De er ikke ting! Om du ikke vet hva som kreves for å ha et dyr, så ikke skaff deg et slikt dyr.

Selvsagt kan du ikke hive dem i bekken! Tror du det er gullfiskmat i bekken? Tror du gullfiskene overlever temperaturen i en norsk bekk?

Og -hvorfor- det ikke er lov å hive dem i bekken?? Smitte? Å sette ut dyr i en fauna de ikke hører hjemme i? Innføring av en ny art kan føre til at eksisterende arter blir utkonkurrert, og dør ut i området.

Se om du kan få gitt fiskene til en dyrebutikk, eller om du har venner SOM HAR PEILING PÅ FISK som kan ta imot dem. Og aldri skaff deg et dyr igjen, siden du tydeligvis ikke har respekt for at dyr må taes vare på og ikke er bruksgjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sa du ja til å ta imot fisker når du ikke vet noe om dem? Det er helt forkastelig å tenke på levende vesener slik. De er ikke ting! Om du ikke vet hva som kreves for å ha et dyr, så ikke skaff deg et slikt dyr.

Selvsagt kan du ikke hive dem i bekken! Tror du det er gullfiskmat i bekken? Tror du gullfiskene overlever temperaturen i en norsk bekk?

Og -hvorfor- det ikke er lov å hive dem i bekken?? Smitte? Å sette ut dyr i en fauna de ikke hører hjemme i? Innføring av en ny art kan føre til at eksisterende arter blir utkonkurrert, og dør ut i området.

Se om du kan få gitt fiskene til en dyrebutikk, eller om du har venner SOM HAR PEILING PÅ FISK som kan ta imot dem. Og aldri skaff deg et dyr igjen, siden du tydeligvis ikke har respekt for at dyr må taes vare på og ikke er bruksgjenstander.

neimen jøssenavn...hva er det med deg? jeg skal de ikke hive dem i bekken sa jeg jo! og jeg har jo tatt vare på dem... hadde jeg gitt blanke hadde jeg da aldri startet denne tråden!! Jeg spør jo fordi jeg ikke vet! er det ikke bra jeg undersøker da??

Og jeg skal aldri ha dyr! kan nemlig ikke fordra dyr... men hadde jeg ikke hatt respekt for dem hadde jeg kastet fisken i do for lenge siden! ikke brukt kvelden min på internett for å finne ut hva jeg skal gjøre for at de ikke skal lide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neimen jøssenavn...hva er det med deg? jeg skal de ikke hive dem i bekken sa jeg jo! og jeg har jo tatt vare på dem... hadde jeg gitt blanke hadde jeg da aldri startet denne tråden!! Jeg spør jo fordi jeg ikke vet! er det ikke bra jeg undersøker da??

Og jeg skal aldri ha dyr! kan nemlig ikke fordra dyr... men hadde jeg ikke hatt respekt for dem hadde jeg kastet fisken i do for lenge siden! ikke brukt kvelden min på internett for å finne ut hva jeg skal gjøre for at de ikke skal lide!

Det er bra du undersøker, ja, men det burde du gjort FØR du skaffet deg dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du undersøker, ja, men det burde du gjort FØR du skaffet deg dyrene.

Les startinnlegget, da - ts skaffet seg ikke fiskene, de ble gitt til sønnen hennes uten hennes samtykke.

TS - kan du ikke gi fiskene tilbake til dem som ga dem til sønnen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les startinnlegget, da - ts skaffet seg ikke fiskene, de ble gitt til sønnen hennes uten hennes samtykke.

TS - kan du ikke gi fiskene tilbake til dem som ga dem til sønnen din?

I et senere innlegg sier hun at

de ringte og spurte, var mi niese, hun hadde så mange babyfisker, sa de hadde bolle, planter og steiner og alt. så jeg sa det var greit

Hun ble altså spurt, og sa ja. Så det var ikke sønnen som bare plutselig kom hjem med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært få fisk får et bra liv i en gullfiskbolle, av diverse grunner, bl.a.:

- Overflaten er for liten til at det blir nok oksygen i vannet

- de har svært sjelden filter

- de er sjelden av et stort nok volum til at fiskene vil trives

Om du har fått fisk du ikke kan ta deg av, ville jeg enten returnert de til dem de kom fra eller spurt rundt i dyrebutikker om noen kan ta de for deg.

Unødvendig å avlive fisk kun fordi du ikke vil/kan ha de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet med det ikke var noe problem... kusina har da fisker og regnet med at hun hadde peiling og dermed at det var greit..

fiskene er allerede trygt levert tilbake..

kunne godt kjøpt et nødvendig utstyr men har absolutt ikke råd denne måneden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har levert dem tilbake, det var bra :)

Vil uansett si at gullfisk er veldig hardføre arter! Gullfisk kan faktisk overvintre!

Gullfiskbolle er uegnet for fisk uansett, men du får kjøpt bolleakvarium med både varmemåler, filterpumpe og oksygenslange til!

Akvariefisk dør sjelden av sult, de dør oftere av overforing!

Reise fra akvarium går bra, det finns noe som heter feriefor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med fiskebåtene som hiver fisken på land da.. det er lissom lov.. mens å hive en gullfisk fra et vann til et annet vann er strengt forbudt? :fnise:

Skjønner ikke helt hva du mener - hive fisk på land. Har aldri sett dette, men det er ikke lov å dumpe fisk på land heller.

Gullfisk er faktisk en kaldtvannsfisk, og kan utmerket overleve i norske vann. Det er faktisk gullfiskbestander i noen norske vann, hvo folk har kvittet seg med sine fisk etter de har blitt for store, eller de har gått lei. Dette er forbudt i likhet med at det er forbudt å sette inn fremmede dyrearter i norsk natur. Dette er vel ikke så vanskelig å forstå?

Til TS:

Fint du fikk gitt dem tilbake.

Til andre med lignende problem:

*Spør om å få levere fisk til en dyrebutikk.

*Heng opp oppslag, fisk til salgs/gies bort

*Annonse på finn.no/zett.no

*Annonse på www.akvaforum.no el www.nettakvariet.no

*Kontakt akvarieklubb i næromr. - kanskje de vet om noen.

Hvis du ikke får respons på noe av dette, er det bedre å avlive fisken humant for deretter å hive den i restavfallet eller grave den ned. Å skylle den ned i do er også forbudt. Ev sykdommer/parasitter fisken måtte ha kan smitte over til "våre norske fisker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskene klarer seg fint noen dager alene. Du kjøper feriefôr til dem (mat som sakte løser seg opp).

Kjøp for all del ikke feriefor! Dette er med på å forurense vannet veldig mye og er årsaken til mang en fiskedød!

Fiskene klarer seg mye bedre noen dager uten mat, enn i et forurenset kar. Skift 30% vann før du reiser bort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast dem ikke i do, ta heller livet av dem på en mer human måte om du må.

Noen koker opp vann og slipper de nedi vet jeg. Do tror jeg er seigpining og det fortjener de jo ikke.

Så å koke de levende er mer humant? Lattelig...

Slå de heller i hodet med en stein el. så de dør momentant.

Når man er voksen bør man tenke over konsekvensene over hva man gjør før man gjør det, spesielt nå det hander om en annet levende vesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten fisk som guppy eller neontetra vil dø momentant hvis den slippes i kokende vann.

Gullfisk er for stor, og vil lide en kort stund før den dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fisken_*
Så å koke de levende er mer humant? Lattelig...

Slå de heller i hodet med en stein el. så de dør momentant.

Når man er voksen bør man tenke over konsekvensene over hva man gjør før man gjør det, spesielt nå det hander om en annet levende vesen.

Jeg skjønner ikke helt, mange innlegg her råder til unødvendlig brutalitet og strengt ulovelige aktiviteter. Jeg tror få her aner hvilken format og omfang det er snakk om i realiteten.

Trådstarter beskriver "baby-fisk" som hennes niese har oppdrettet i en bolle, gullfisk trenger en vintersesong før de starter lek, etter det sprer de eggene sine i leveområdet de finner levelig nok, dette betyr vanligvis ikke en 5-20 liters bolle. De spiser dessuten eggene om de ikke blir tatt ut eller det er stor nok plass til at de naturlig faller utilgjengelig til.

Her er det mer sannsynelig snakk om fisk som redelig formerer seg, siden jeg tviler på at en jente ung nok til å gi fisk til en pode under 4 år er særlig erfaren med fisk oppdrett eller det morale ansvaret det fører med seg.

Dermed kan jeg med Sherlock-aktig evne si at det her mest sannsynelig er snakk om en av to familier, Xiphophorus eller Poecilia. Mest sannsynelig enten X. Hellerii som er kjent for å slippe opp til 100 yngel i måneden ( dette dog kun de største matroner i flokken) eller P. Reticulata, den verdenskjente nybegynner fisken Guppy , som vil yngle på tross av de flest akvaristers forsøk på å få den til å gjøre akuratt det.

Guppy blir 6 cm, hannen noe mindre men med klare flotte farger og lange finner, hunnen slipper i voksen alder hver måned et kull som vokser gradvis ettersom fisken blir større. Ungene er født via eggleggingen, etter å båret eggene i magen i 3 uker sprekker de under eggleggingen og det ser derfor ut som at hunnen føder dem. Dermed - fiske babyer.

Guppy er ikke en labyrintfisk og trenger sirkulasjon for at vannet skal holde nok oksygen for den, å holde den i en bolle ville i så fall vært drap via uvitenhet. De ville blitt kvalt og fryst ihjel uten oppvarming. Guppy er en Tropisk ferskvannsfisk som ulik gullfisk ikke tåler temperaturer ned i 10 grader. De ville ikke overlevd en tur i bekke, men de ville fraktet med seg mange tropisk ferskvanns pasasjerer som muligens heller ikke ville overlevet. Vi ønsker ikke å teste den teorien.

Så jeg undres, når valget står mellom et liv av godviljet misshandling eller en rask avlivning av to ørsmå liv, fulstendig i vår nåde, hvorfor ønsker så mange å komme med krasse ufølsomme råd basert på mer uvitenhet?

Kan du ikke ta deg av fisken du har sagt deg villig til å eie, så ta ansvar enten i å finne dem et nytt hjem umiddelbart, eller gi dem en rask og pineløs død.

OG FOR ALL DEL, mos dem ikke med steiner. En fisk på 5 cm vil dø nærmest umiddelbart av kramper som knekker ryggraden dens på 4 steder om den utsettes for temperaturer rundt 60 grader, dette er normalt det høyeste i springen. Eventuelt separer hodet ved å bruke en plastpose og vri det av, knipe det av med neglen eller en kniv.

Det er det minste ansvaret en burde påta seg når en skal holde en skapning så liten og skjør at i enkelte tilfeller det er like dødelig å medisinere dem som å la dem gå med den sykdommen de har pådratt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen kom hjem med to baby fisker i en bolle en dag her.. lørdag var det vel... men jeg synes så synd på de i en liten bolle! har ikke noe renseanlegg eller noe som regulerer varme heller! Nå reiser vi på hytta i morra og jeg ANER ikke hva jeg skal gjøre... synes så synd på de fiskene...

syter med å kaste dem i do eller i bekken også.. stakkars fisk..

Hva gjør jeg?

4 dråper zalo og oksygenet forsvinner. Du kan si til guttunge at de fikk en sjukdom. hjeratakk, lungemfysem,prolaps i ryggfinnen...bare kvitt deg med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Guttungen kom hjem med to baby fisker i en bolle en dag her.. lørdag var det vel... men jeg synes så synd på de i en liten bolle! har ikke noe renseanlegg eller noe som regulerer varme heller! Nå reiser vi på hytta i morra og jeg ANER ikke hva jeg skal gjøre... synes så synd på de fiskene...

syter med å kaste dem i do eller i bekken også.. stakkars fisk..

Hva gjør jeg?

Kast dem i do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mange har blitt mer opptatt av human avliving av fisk, kanskje det på sikt også blir bedre kontroll på hvilke avlivingsmetoder det er lovlig å bruke på "matfisk"? :)

(kommer vel den dagen kylling får like human avliving som papegøyer... bambfaktoren lenge leve...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... kramper som knekker ryggraden dens på 4 steder om den utsettes for temperaturer rundt 60 grader, dette er normalt det høyeste i springen.

Kokende vann, som foreslått over er da virkelig en mye sikrere metode.

4 dråper zalo og oksygenet forsvinner.
Skikkelig humant og ansvarsfullt må jeg si (ironi)

Kast dem i do

Som sagt tidligere: Ikke kaste fisk i do! Avliv humant, og kast i restsøpla.

La være å gi råd om du ikke har peiling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...