Gå til innhold

Pitbull i borettslag?


Ellavogue

Anbefalte innlegg

Det likner på veldig mange andre tråder her inne, trådstarter har ikke lyst på andres tilbakemeldinger eller kommentarer, men bare å få bekreftelse på at det hun gjør er det riktige. Om ikke det skjer setter man seg på bakbeina og blir defensiv med en gang.

Jeg er da ikke defansiv! (litt paradoksalt skrevet, men slik er det nå ihvertfall).

Jeg observerer at det er enkelte der ute som ikke deler allmenhetens syn på at kamphunder er farlige (de er faktisk forbudt av en grunn...). Og jeg leser og tar innleggene deres til ettertanke. Og takk for innspillene deres..

Jeg startet denne tråden for å om mulig få svar på hvor jeg sto, dersom jeg skulle ønske å få fjernet den hunden jeg finner farlig i fra borettslaget. Det å komme med en hvit løgn var bare en liten idemyldring.

Jeg skal forsøke å få i gang et møte med styret, hvor hundeeieren også får være med og forklare sin side av saken, men føler meg som tidligere nevnt litt som en kjerring. Dog er jeg såpass glad i barna mine at jeg velger å gjøre noe med ting før det er for sent!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men du vet ikke enda om det er en kamphund! Hvorfor ikke ta en prat med hundeeier selv, før du innkaller til møte om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klassisk konfliktsituasjon.

Man frykter det ukjente, og baserer frykten på fordommer. Fordommer, som blir til "sannheter".

Men - at du vil samtale med hundeeieren er bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Jeg observerer at det er enkelte der ute som ikke deler allmenhetens syn på at kamphunder er farlige (de er faktisk forbudt av en grunn...). Og jeg leser og tar innleggene deres til ettertanke. Og takk for innspillene deres..

Jeg startet denne tråden for å om mulig få svar på hvor jeg sto, dersom jeg skulle ønske å få fjernet den hunden jeg finner farlig i fra borettslaget. Det å komme med en hvit løgn var bare en liten idemyldring.

Jeg synes ikke at å si at hunden bjeffer om natten for å få eieren til å kvitte seg med den faller innenfor kategorien "en liten hvit løgn". Dessuten, hvis du mistenker at hunden er ulovlig, så kan dette tas opp på møtet. Amerikansk staffordshire bull terrier (som likner på pitbull) har vært ulovlig siden 2005(?) så hvis dette er snakk om en valp er den da ulovlig holdt. Noe jeg tviler på den er.

Du har jo åpenbart ikke spesielt god peiling på hunder, noe som reflekteres i innleggene dine. Derfor synes jeg faktisk ikke at din vurdering av farlig og ufarlig veier spesielt tungt her. Jeg møtte en gang en som var redd for marsvinet mitt (!?!) fordi hun trodde at alle marsvin var sinte og bet. Men vi kvittet jo oss ikke akkurat med det snille marsvinet vårt av den grunn.

Jeg foreslår at du snakker direkte med hundeeier. Hvis ikke det fører frem, kan man heller vurdere møte i litt høyere organer. Det å bare gå rett til borettslagsstyrer pga en hund som aldri har vært truende men som SER farlig ut (i dine øyne) uten en gang å nevne dette for hundeeieren, er direkte ufint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at hunden er mye større enn den på bildet, selv når den ikke er voksen. Vel, en Pitbull blir ikke så veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Piper
Jeg er da ikke defansiv! (litt paradoksalt skrevet, men slik er det nå ihvertfall).

Jeg observerer at det er enkelte der ute som ikke deler allmenhetens syn på at kamphunder er farlige (de er faktisk forbudt av en grunn...). Og jeg leser og tar innleggene deres til ettertanke. Og takk for innspillene deres..

Jeg startet denne tråden for å om mulig få svar på hvor jeg sto, dersom jeg skulle ønske å få fjernet den hunden jeg finner farlig i fra borettslaget. Det å komme med en hvit løgn var bare en liten idemyldring.

Jeg skal forsøke å få i gang et møte med styret, hvor hundeeieren også får være med og forklare sin side av saken, men føler meg som tidligere nevnt litt som en kjerring. Dog er jeg såpass glad i barna mine at jeg velger å gjøre noe med ting før det er for sent!!

Hvordan vet du at denne hunden er farlig? Eller er dette bare noe du tror, fordi du syns den ser farlig ut?

Og du har enda ikke klart å finne ut hvilken rase hunden er, og da bør du egentlig bare tie godt stille. Man snakker ikke stygt om en rase, bare fordi man tror det er den man har sett. Tro får du gjøre i kirken, for før du gjør noe som helt ut av dette, skal du vite med 100% sikkerhet at hunden er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Føler meg som den kjerringa.

Enig i deg der.

mine foreldres spaniel en kosehund, og naboens hund er sannelig en kamphund spør du meg.

For meg er spanieler ikke kosehunder. Jeg syns de er noen grusomme gneldrebikjer, som på meg virker både stresset og distre, men selv om foreldrene dine hadde bodd her hadde jeg da ikke ønsket hunden fjernet av den grunn.

Jeg antar at dine foreldre holder hunden i bånd så den ikke plager meg kan ikke jeg gjøre stort, akkurat som jeg regner med at hundeieren du frykter holder sin hund i bånd.

Om du er så bekymret for barna dine som du sier, syns jeg du skal lære dem folkeskikk med en gang, med å oppføre deg som et voksent menneske. Nemmelig ta kontakt med eieren og heller forhøre deg om hva slags rase det osv...

Hva har denne hunden forresten gjort som er så skummelt? Har den flydd på barna dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at denne hunden er farlig? Eller er dette bare noe du tror, fordi du syns den ser farlig ut?

Og du har enda ikke klart å finne ut hvilken rase hunden er, og da bør du egentlig bare tie godt stille. Man snakker ikke stygt om en rase, bare fordi man tror det er den man har sett. Tro får du gjøre i kirken, for før du gjør noe som helt ut av dette, skal du vite med 100% sikkerhet at hunden er farlig.

For å snu litt på argumentasjonen din Piper. Hvordan vet du at en hund ikke er farlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu litt på argumentasjonen din Piper. Hvordan vet du at en hund ikke er farlig ?

Hunder i Norge er for det meste såpass domestisert (temmet), såpass avlet på ikke-aggressivt gemytt og såpass ok oppdratt at de ikke er automatisk farlige. Det er sjeldne unntak som er det folk kaller "farlige", og dermed går de fleste utfra at de hunder man treffer ikke er farlige før det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg observerer at det er enkelte der ute som ikke deler allmenhetens syn på at kamphunder er farlige (de er faktisk forbudt av en grunn...).

Greit nok, men du vet jo ikke engang om det er en kamphund ):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bare jeg får klage på at hunden bjeffer hele nettene eller noe slikt skulle dette fortsette... Sukk.. Føler meg som den kjerringa.

Og her kan jeg skuffe deg.

Om du sender inn klage så skal den tas til nøye ja, men om eieren f.eks har fått tillatelse til hunden gjennom at han er deprimert e.l så står det høyere enn en klage fra en person.

Om det finnes dyr i borettslag så skal det ganske mye til før den fjernes, ikke engang allergi er gyldig med mindre den er ekstrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvis planen din er å lyve, så bør du føle seg som ei kjerring også! Har aldri hørt på maken.

ENIG!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å ikke tenke at du er et troll her. Mulig svaret er bortkastet, men det kan jo hende det kommer folk i samme problemstilling senere og leser tråden.

Som en person med lite (?) hundeerfaring har du veldig, veldig lite grunnlag for å vurdere hva slags hund det er, og kanskje i enda mindre grad vurdere om den er farlig.

Ingen hunder er født onde, slemme, sinte eller lignende. Dette kommer i veldig stor grad an på oppdragelsen (men selvfølgelig finnes det skadede individer som ikke står til å redde uansett). En valp har stort sett de beste forutsetninger for å bli en god samfunnsborger dersom eier gjør noen få grunnleggende grep i forhold til oppdragelse og miljøtrening/sosialisering.

Foreslår som en del andre at du snakker med barna dine om hvordan de kan f. eks spørre om å hilse på hunden. Husk at den er valp, så den vil gjerne hoppe, slikke og slike ting. Så barna må hilse på en ordentlig måte, uten å dra hånden rett over hodet på den og slikt. Det vet de sikkert fra dine foreldres hund!

Du kan også snakke med eieren og si at du er skeptisk og også kanskje litt redd, men du vil gjerne la barna og deg selv hilse slik at dere kan bli kjent med hunden i stedet for å frykte den hver gang dere ser den ute.

Legg et godt grunnlag med både hund og eier nå mens den er valp - istedet for å juge slik at eier kanskje mister hunden sin senere.

Prøv å tenke litt på hundeeieren i denne situasjonen også. Hvordan tror du h*n vil oppfatte og snakke om deg dersom hunden h*ns IKKE har gjort eller kommer til å gjøre noe gærent, og du allikevel hauser den opp som kamphund, gjør borettslaget redd for den, skremmer barna dine med den osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Er du seriøs nå? Bare sånn at jeg får forsikret meg om det?

Det å avfeie merkelig oppførsel eller logikk som trolling tror jeg er å overvurdere menneskeheten. Det finnes absolutt mennesker som synes at det er helt greit å lyve om at en hund bjeffer for å få den fjernet fordi de synes den ser skummel ut og at rasen er en kamphund (selv om trådstarter ikke aner hva slags rase det er, da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest StoreSky

Til TS:

Har hunden oppført se truende NOENSINNE i den perioden den har bodd der? (siden i høst som du skrev, dvs i ca 6/7 mnd)

Nå tar jeg til og med IKKE forbehold om hva som du synes er truende og hva som virkelig er truende adferd fra en hund.

Hvis JA - snakk med eieren, og avklar om det er din holdning, eller virkelig er hunden.

Hvis NEI, hva er problemet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hæ??

Du må bli kvitt den bikkja før det er for sent? For hva da? At bikkja angriper barna dine? Hvordan skal den få gjort det når den mest sannsynlig vil være i bånd? DU får holde ungene dine unna bikkja..., de er faktisk mye farligere enn bikkja.

Og en ny lov fra i fjor eller 2006 sier at det ikke er lov å nekte folk å ha dyr, så der kommer du ikke langt uansett.

Som tidligere nevnt her har spanielene aggresjonsproblemer. Hva hadde du sagt om noen andre bruker like mye energi på å få den fjernet som du prøver å fjerne det uskyldige dyret som helt sikkert er kjempe nyyydelig og snill.

Må si jeg virkelig misliker folk som deg.., som dømmer før de i det hele tatt har snakket med "objektet". Håper jeg aldri kommer til å være i ditt nærvær eller andre dømmende mennesker som deg.

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chili P

Jeg tenker også fort på trolling når jeg leser tråder som dette, men så vet jeg jo også at det finnes folk som tenker som TS ... Så da er det vel like greit å svare nogelunde seriøst.

Ja, du er ei skikkelig kjerring hvis du gjør det du skriver om her. Ei ignorant, ondskapsfull og smålig kjerring, til og med. ;)

Jeg hadde en nabo som var livredd hunder. Hun løp fra døra og inn i bilen når hundene våre stod ute (tre "tjenestehund-raser", hvorav en skarp), men hun tok heldigvis dette på egen kappe. Hun banket på hos meg, og spurte om jeg kunne fortelle henne litt om hunder og deres atferd, samt hva hun skulle gjøre hvis de kom mot henne. Jeg tegnet og forklarte, samt lot henne bli litt kjent med dem for at hun skulle se på dem som individer, og ikke bare tre eksemplarer av en hundetype hun var livredd. Det fungerte veldig bra for alle parter - kommunikasjooooon er undervurdert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...