Gå til innhold

Frekk 9-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger noen råd. Min manns niese på 9 år har alltid tidligere vært en veldig søt og grei jente som vi har hatt et godt forhold til. Men i løpet av de siste par årene har hun blitt mye mer utspekulert og bortskjemt. Å hjelpe til å rydde av bordet når vi er på hyttetur sammen er f.eks. helt uaktuelt, da blir hun sutrete og frekk hvis vi spør om hun kan hjelpe til. Og hun nærmest beordrer andre til å gjøre ting for henne, som å kaste hennes søppel o.l.

Og spesielt er hun frekk mot meg. Når ingen andre hører det kommer hun med kommentarer som f.eks. At jeg bør gå ned i vekt ("skal du gå ned 100 kg eller?!" og "du er finere med bukse" når jeg er i bikini) o.l. Selv er jeg normalvektig og overhodet ikke tykk, men det er egentlig irrelevant for hun har ingenting med å kommentere andres utseende/kropp uansett. Jeg konfronterte henne sist gang hun kom med en slik kommentar, og sa at hun kunne la være for det er ikke noe hyggelig. Men da ble hun bare sur resten av dagen, og noen unnskyldning kunne jeg se langt etter. Skal nevne at hun også er i overkant opptatt av eget utseende og har et svært godt selvbilde (type "jeg er penest i verden").

Jeg har snakket med min mann og han synes selvfølgelig det er dumt at hun sier sånne ting, men han tenker at hun er jo bare 9 år og derfor mer uskyldig enn jeg selv føler.

Hennes mor er egentlig ganske flink med regler og oppdragelse, men er kanskje litt overbærende og lar henne komme unna med en del ting. Jeg fortalte henne om kommentarene om min kropp, men fikk egentlig ikke noe særlig respons.

Nå har vi blitt spurt om å ha jenta boende hos oss noen dager senere i sommer pga jobb, og vi har jo muligheten til det. Vil gjerne stille opp for foreldrene når de trenger det. Samtidig kjenner jeg at jeg ikke har så veldig lyst når jenta er så frekk.

Hvordan kan vi løse dette? Merker at moren blir litt oppgitt når vi prøver å "blande oss inn" i oppdragelsen, og derfor vegrer jeg meg litt for å ta opp problemene. Også fordi jeg fikk lite respons forrige gang, som nevnt over. Og jenta blir jo bare grinete hvis hun blir konfrontert.

Hva hadde dere gjort?<br /><br /> Anonym poster: 6945f835309121963944988ee363aae9 <br /><br /> Anonym poster: 852030ac96efc2b6e61b7f3962e9a213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg tror jeg bare hadde droppet å passe henne . hvis moren ikke forstår hvorfor kan dere jo bare si at dere får annet besøk eller har det veldig travelt i en periode nå

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine

Oi sann.... Jeg tror jeg ville sagt til henne at hun ikke kan si så frekke ting til andre. Jeg ville sagt nei når hun beordrer meg om kaste ting (det går jo ikke an at en 9-åring åpner hånden min med makt og dytter meg til søppelbøtta) og jeg ville sagt at hun MÅTTE hjelpe til med å rydde av bordet, for hvis ikke blir det ikke TV/lørdagsgodt eller lignende. Kanskje hun kan bli en søt og snill 9-åring? :) Og husk; hun er en unge, ikke et stort, grønt monster som knuvstikker deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje at det å passe henne kan bli en fin anledning til å prate med henne om dette? Kanskje hun endrer seg hvis hun får fortalt direkte at andre blir lei seg og såret når hun holder på sånn.... :)

Endret av Enny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun hakker på utseendet ditt og oppfører seg generelt sett ufordragelig burde det ikke komme som noen stor overraskelse på noen om dere sier nei til å ha ungen i hus.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest grapefrukt

En 9 åring er ikke 3 år, og vet godt hva som er rett og galt - samt snilt og slemt.

Hadde ikke bare sagt nei, men hadde og forklart foreldrene hvorfor - uavhengig hva du sier som tante, så er det til syvende og sist foreldrene som må korrigere barnet sitt, for hvem vet - kanskje hun er like ufordragelig mot flere enn deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over. Hadde ikke passet henne, og hadde forklart foreldrene hvorfor. Dette er ikke noe du skal finne deg i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg mest, er at hun kanskje sier sånt til andre barn også, som er mye mer sårbare, så dette bør absolutt taes tak i. Du bør gjøre klart for henne at når dere er hos deg, så gjelder dine regler, og at gjensidig respekt hos dere er en selvfølge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over. Si at ikke du vil passe pga oppførsel. Så får foreldrene enten ta en alvorsprat med jenta, eller finne andre barnevakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

jeg tror jeg bare hadde droppet å passe henne . hvis moren ikke forstår hvorfor kan dere jo bare si at dere får annet besøk eller har det veldig travelt i en periode nå

Vi har vært inne på tanken, men som sagt har vi veldig lyst til å være behjelpelige mot foreldrene når de virkelig trenger det. Ønsker jo også barnevakt i retur ved andre anledninger.

Oi sann.... Jeg tror jeg ville sagt til henne at hun ikke kan si så frekke ting til andre. Jeg ville sagt nei når hun beordrer meg om kaste ting (det går jo ikke an at en 9-åring åpner hånden min med makt og dytter meg til søppelbøtta) og jeg ville sagt at hun MÅTTE hjelpe til med å rydde av bordet, for hvis ikke blir det ikke TV/lørdagsgodt eller lignende. Kanskje hun kan bli en søt og snill 9-åring? :) Og husk; hun er en unge, ikke et stort, grønt monster som knuvstikker deg...

Jeg sier selvsagt nei når hun ber meg om å kaste søpla f.eks. Men det virker som om hun har "glemt" dette ved neste mulighet, og fortsetter i samme tralten. Selvom vi forklarer hvorfor hun må gjøre det selv.

Og jeg synes absolutt ikke hun er et monster! Men hun vet nok godt hva som sårer. Og bortskjemt er hun,spesielt med tanke på rydding osv. Såklart man skal teste grenser, men man trenger ikke være ufordragelig likevel.

Kanskje at det å passe henne kan bli en fin anledning til å prate med henne om dette? Kanskje hun endrer seg hvis hun får fortalt direkte at andre blir lei seg og såret når hun holder på sånn.... :)

Jeg tror du har rett. Kanskje vi skal sette oss ned med henne uten at det har vært en episode rett før, og ta en ordentlig prat med henne.

Så lenge hun hakker på utseendet ditt og oppfører seg generelt sett ufordragelig burde det ikke komme som noen stor overraskelse på noen om dere sier nei til å ha ungen i hus.

Nei, det er klart. Men som sagt så sier hun sånne ting når hun vet ingen andre hører, og det virker som om hennes mor ikke helt forstår omfanget av kommentarene hennes. Tror hun også tenker at jenta er mer "uskyldig" enn hun virkelig er.

En 9 åring er ikke 3 år, og vet godt hva som er rett og galt - samt snilt og slemt.

Hadde ikke bare sagt nei, men hadde og forklart foreldrene hvorfor - uavhengig hva du sier som tante, så er det til syvende og sist foreldrene som må korrigere barnet sitt, for hvem vet - kanskje hun er like ufordragelig mot flere enn deg?

Enig med de over. Hadde ikke passet henne, og hadde forklart foreldrene hvorfor. Dette er ikke noe du skal finne deg i.

Det som bekymrer meg mest, er at hun kanskje sier sånt til andre barn også, som er mye mer sårbare, så dette bør absolutt taes tak i. Du bør gjøre klart for henne at når dere er hos deg, så gjelder dine regler, og at gjensidig respekt hos dere er en selvfølge.

Jeg er enig med dere i at jeg ikke skal finne meg i det. Og jeg har også tenkt tanken at hun kanskje er ufin mot andre som er mye mer sårbare enn meg. Dette bekymrer meg faktisk litt. Ønsker jo ikke at hun skal vokse opp og bli en mobber. Så ja, kanskje jeg må snakke litt mer med henne/ foreldrene.

<br /><br /> Anonym poster: 852030ac96efc2b6e61b7f3962e9a213

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo foreldrene som lager "oppførselen" ved å tillate den.

Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg om frekke kommentarer fra en 9 åring, men forstår godt at det føles kleint ut når hun sier at du er finere i bukse enn i bikini. Hun har nok bare godt av at du sier ifra, for om hun snakker sånn til veninner så vil hun raskt oppleve en ganske ensom hverdag! Ingen liker å bli behandlet dårlig.

Før eller senere kommer hun til å lære på den tøffe måten, og kansje tilogmed vil hun miste en venn eller to..

Vet ikke om jeg hadde hatt noe lyst å passe en jente med så dårlig oppdragelse, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...