Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Og her er bildene..,

Anonymous poster hash: 55edb...850

Så mer ut som en allergisk reaksjon. Men var litt mørke bilder så kanskje jeg så feil. Er det allergi vil jeg anbefale at du tar antihistaminer i en ukes tid. :) kortison i ansiktet på denne kuren kan være passe ubehagelig. :)

Jeg har bare to uker igjen. Fått eksem på begge armene den siste uka og øyene er tørre som sandpapir. Driter i det, er jo snart ferdig!

Ang rygg; jeg hadde en del bivirkninger i starten, selv om jeg økte dosen avtok bivrikningene utover. Hadde også vondt i ryggen, nakke, hæler, masse flass i hodebunnen, flass i ansiktet, ekstremt tørre lepper, sensitiv hud, blodig nese osv. Noen av bivirkningene har jeg bare godtatt ( eks nesa - har munnpusta gjennom hele kuren om natta. Må sprute purelan brystvortekrem oppi for å ikke spekke -neseolje fynker ikke like bra for meg) mens de fleste ble mindre fremtredende.

Lykke til alle sammen også håper jeg at ingen av oss får tilbakefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg måttet gå uten tabletter i 7 dager... Leppene mine hovnet opp og all huden prellet av. Gjorde så ekstremt vondt. Trodde jeg hadde kanskje hadde fått en form for kryssallergi. Men i natt kom jeg på hva som gjorde det! Var hos frisøren og stripet håret, og hun sølte blekemiddel på kappa. Det klarte selvfølgelig jeg komme borti og har tydeligvis ikke klart å få vekk alt før jeg tok på leppepomade fra ei krukke! Vært så smertefull at jeg har brukt zylokain og hvit vaselin på leppene... Må nok gå uten tabletter en stund til, så jeg får noe hud tilbake, men nå vet jeg i det minste at det ikke er tabbelettene. Etter 5 dager uten begynte småkvisene å komme tilbake. Gørrkjedelig ettersom jeg nesten ikke har hatt ei kvise på 3uker :-S

Omg! Hørtes helt syyyyykt vondt ut! God bedring!!

Foresten, jeg anbefaler purelan brystvortekrem for leppene. Er rå feit og 100% allergifri. Er som vaselin bare tusen ganger fetere. Fikk tipset her og er det beste jeg har fått! Kjøpes på apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mer ut som en allergisk reaksjon. Men var litt mørke bilder så kanskje jeg så feil. Er det allergi vil jeg anbefale at du tar antihistaminer i en ukes tid. :) kortison i ansiktet på denne kuren kan være passe ubehagelig. :)

Jeg har bare to uker igjen. Fått eksem på begge armene den siste uka og øyene er tørre som sandpapir. Driter i det, er jo snart ferdig!

Ang rygg; jeg hadde en del bivirkninger i starten, selv om jeg økte dosen avtok bivrikningene utover. Hadde også vondt i ryggen, nakke, hæler, masse flass i hodebunnen, flass i ansiktet, ekstremt tørre lepper, sensitiv hud, blodig nese osv. Noen av bivirkningene har jeg bare godtatt ( eks nesa - har munnpusta gjennom hele kuren om natta. Må sprute purelan brystvortekrem oppi for å ikke spekke -neseolje fynker ikke like bra for meg) mens de fleste ble mindre fremtredende.

Lykke til alle sammen også håper jeg at ingen av oss får tilbakefall!

Åh, funker purelan for å smøre inni nesa? Jeg har hatt sår inni nesa i en måned FØR jeg starta på kuren, og er enda ikke blitt bra. Er på dag 24 av iso, så har hatt disse sårene i kanskje to måneder. Har prøvd neseolje uten at det blir noe bedre, svir som fy hvis jeg strekker litt for mye på munnen/nesa noen ganger Endret av sunshiny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det dumt å starte på Isotretinoin i Oktober/November med tanke på refusjon? Siden det dekker for kostnader i et kalenderår???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mer ut som en allergisk reaksjon. Men var litt mørke bilder så kanskje jeg så feil. Er det allergi vil jeg anbefale at du tar antihistaminer i en ukes tid. :) kortison i ansiktet på denne kuren kan være passe ubehagelig. :)

Jeg har bare to uker igjen. Fått eksem på begge armene den siste uka og øyene er tørre som sandpapir. Driter i det, er jo snart ferdig!

Ang rygg; jeg hadde en del bivirkninger i starten, selv om jeg økte dosen avtok bivrikningene utover. Hadde også vondt i ryggen, nakke, hæler, masse flass i hodebunnen, flass i ansiktet, ekstremt tørre lepper, sensitiv hud, blodig nese osv. Noen av bivirkningene har jeg bare godtatt ( eks nesa - har munnpusta gjennom hele kuren om natta. Må sprute purelan brystvortekrem oppi for å ikke spekke -neseolje fynker ikke like bra for meg) mens de fleste ble mindre fremtredende.

Lykke til alle sammen også håper jeg at ingen av oss får tilbakefall!

Hvordan er huden din nå Mona26? Jeg har ca 100 tbl igjen og huden min er rød sår småkviser litt hudormer igjen. Arrene ser ut som brannskader. Gjett om det blir laser en gang. Lurer på om huden er ekstra rød under kuren? Var litt fornøyd for en uke siden, men nå ser jeg liksom ikke lys i tunellen:(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om det finnes accutane stikkpiller???? Hhhhhh

Nei dessverre, etter et søk på felleskatalogen.no står det at det kun finnes i kapsler. Er det så viktig for deg bør du heller lære deg å svelge tabletter. Antar du spiser mat på vanlig måte? Og at det ikke er noen fysiske årsaker? Er sikkert meget ubehagelig for deg, så er nok ikke bare-bare. Men kan du svelge en s.s med f.eks syltetøy uten å måtte tygge er du godt på vei. Ønsker deg lykke til! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er huden din nå Mona26? Jeg har ca 100 tbl igjen og huden min er rød sår småkviser litt hudormer igjen. Arrene ser ut som brannskader. Gjett om det blir laser en gang. Lurer på om huden er ekstra rød under kuren? Var litt fornøyd for en uke siden, men nå ser jeg liksom ikke lys i tunellen:(

Altså porene er tomme, men dype og store. Huden ser grov ut. Er klin umulig å sminke, ved mindre jeg vil fremheve flass og linjer i ansiktet. Er bare veldig blek, men og lettere rød. Så regner med det vil se bedre ut når jeg ikke er så himla tørr og huden blir sterkere ( og litt brunere) Får en mini kvise i ny og ne -men ikke noe å skryte av. Er veldig lei nå så skal bli godt å få slippe. Er først nå jeg kjenner hvor plagsomme biviknigene er. Nesten som en ti timers flytur. Den siste halvtimen er den mest uutholdelige :P sår i nesa, dunbart, tørr hud, eksem, fæle negler, konstant røde øyne, såre lepper og overfølsomheten i huden... Skal bli godt -men til alle andre -er så verd det!

Men 100 tbl, går fort det! ;) og -tror nok vi ser ekstra ille ut nå pga hudtilstanden. Røsmusset hud er jo vanlig når man er sensitiv.

Endret av Mona26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på dag 24 og har trappet opp til 3 kapsler i 4 dager nå. Har siste uke slitt mye med vond rygg, og selvfølgelig svært tørre lepper. Fikk en prøve på en kuldekrem for ekstra tørr hud som jeg skulle bruke på leppene og det virker ganske bra. Merker ingen forskjell enda på opptrappingen, men det kan jo fortsatt komme.

Hvilken krem bruker dere i ansiktet og på resten av kroppen?

Endret av Tupssnupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså porene er tomme, men dype og store. Huden ser grov ut. Er klin umulig å sminke, ved mindre jeg vil fremheve flass og linjer i ansiktet. Er bare veldig blek, men og lettere rød. Så regner med det vil se bedre ut når jeg ikke er så himla tørr og huden blir sterkere ( og litt brunere) Får en mini kvise i ny og ne -men ikke noe å skryte av. Er veldig lei nå så skal bli godt å få slippe. Er først nå jeg kjenner hvor plagsomme biviknigene er. Nesten som en ti timers flytur. Den siste halvtimen er den mest uutholdelige :P sår i nesa, dunbart, tørr hud, eksem, fæle negler, konstant røde øyne, såre lepper og overfølsomheten i huden... Skal bli godt -men til alle andre -er så verd det!

Men 100 tbl, går fort det! ;) og -tror nok vi ser ekstra ille ut nå pga hudtilstanden. Røsmusset hud er jo vanlig når man er sensitiv.

Ja jeg og er lei. Eksem på hender og armer. Tørre øyner, sensitiv hud ja. Tåler ingenting. Ikke mye kviser men nupper som jeg mistenker er talg under. Svettedråper under øyenbryna og på nesen. Rennende nese men også tørr med blodskorper. Håper dette er verdt det og at kvisene ikke kommer tilbake! Og mye av det røde tror jeg er sprengte blodkar. Det er vel et halvår etter kur det kan tas laser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg og er lei. Eksem på hender og armer. Tørre øyner, sensitiv hud ja. Tåler ingenting. Ikke mye kviser men nupper som jeg mistenker er talg under. Svettedråper under øyenbryna og på nesen. Rennende nese men også tørr med blodskorper. Håper dette er verdt det og at kvisene ikke kommer tilbake! Og mye av det røde tror jeg er sprengte blodkar. Det er vel et halvår etter kur det kan tas laser

Of ja huden min ser også grov og ujevn ut...håper den ser bedre ut etter kuren. Kanskje fordi at den er uttørket også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det dumt å starte på Isotretinoin i Oktober/November med tanke på refusjon? Siden det dekker for kostnader i et kalenderår???

Nei... Har det på blå resept, det får du også . 😊Alle skal vist få det på blå respet, men legen må søke om det. Fikk vedtaket om blå respet godkjentca 2 mnd etter oppstart ( november 2014) og har det forsatt i mars 2015. Betaler bare en viss prosent ( egenandel) av legemidlet. Endret av Mona26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært her inne nå, etter at jeg sluttet på kuren i august. Vil bare dele et lite glad-bilde med tanke på de som sliter med arr etter kuren. Jeg er på langt nær helt arr-fri, men etter 7 mnd kan man se en tydelig forskjell på arrene jeg hadde på ryggen. Det til venstre ble tatt i august, det til høyre ble tatt i går :-) De blekner heldigvis med tiden! Men vil nok ty til laser etter hvert, ettersom jeg har utviklet ganske store komplekser for å vise ryggen min offentlig..

2j1n2j9.jpg

Endret av lte94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenge siden jeg har vært her inne nå, etter at jeg sluttet på kuren i august. Vil bare dele et lite glad-bilde med tanke på de som sliter med arr etter kuren. Jeg er på langt nær helt arr-fri, men etter 7 mnd kan man se en tydelig forskjell på arrene jeg hadde på ryggen. Det til venstre ble tatt i august, det til høyre ble tatt i går :-) De blekner heldigvis med tiden! Men vil nok ty til laser etter hvert, ettersom jeg har utviklet ganske store komplekser for å vise ryggen min offentlig..

2j1n2j9.jpg

Åh så godt å se og høre! Det har jo blitt kjempe stor forskjell :D Så fin du begynner å bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, funker purelan for å smøre inni nesa? Jeg har hatt sår inni nesa i en måned FØR jeg starta på kuren, og er enda ikke blitt bra. Er på dag 24 av iso, så har hatt disse sårene i kanskje to måneder. Har prøvd neseolje uten at det blir noe bedre, svir som fy hvis jeg strekker litt for mye på munnen/nesa noen ganger

Hvis ikke purelan fungerer for deg, har jeg hvert fall funnet ut at shea butter er ganske effektivt. Ble forkjølet godt inn i kuren, og fikk et sår som aldri gikk bort, og som klødde og var sårt. Oljen fungerte ikke, tror faktisk den gjorde meg mer snørrete, men shea butter kan med q-tips smøres på, og fungerte bra.

Anonymous poster hash: 3b159...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes... Ble solbrent i går. Sola kom uanmeldt og jeg hadde ikke på solkrem. Var kanskje i sola i 20 min. Måtte jo gå til butikken. Heldigvis er noe av det blitt litt brunt i dag ;) god påske alle sammen! Husk å bruke solkrem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei alle sammen! :) Jeg begynte på kuren 14.Januar, og har derfor hold på snart 3 mnd. Hadde før store underjordiske vonde kviser, nå har jeg ingen!! Det eneste som er problemet er noen stygge røde sår/arr som fortsatt er her,har kommet litt fler. Håper dette gir seg. Hvis ikke tar jeg laser etter endt kur. Men jeg har ingen kviser!! Har ikke hatt det på noen uker. De forsvant ganske fort.

Har slitt med tørr hud i ansiktet leeeenge, men det har nå begynt å gi seg. Anbefaller La roche posay sin fucktighetskrem for tørr hud (175,- på apoteket) på området der du er veldig tørr. Bruker også Retinol a-vitaminkrem fra Obagi.(1850,- for en flaske) varer lenge.

Har blødd neseblod 3 ganger. Tørr, svie i øyne. Tørre hender. Ikke noe tørr ellers på kroppen :) Vært i litt dårlig humør de siste ukene. Drikk 8 glass vann per dag.

Anbefaller kuren til alle som vurderer den. Det kommer garantert til å hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! :) Jeg begynte på kuren 14.Januar, og har derfor hold på snart 3 mnd. Hadde før store underjordiske vonde kviser, nå har jeg ingen!! Det eneste som er problemet er noen stygge røde sår/arr som fortsatt er her,har kommet litt fler. Håper dette gir seg. Hvis ikke tar jeg laser etter endt kur. Men jeg har ingen kviser!! Har ikke hatt det på noen uker. De forsvant ganske fort.

Har slitt med tørr hud i ansiktet leeeenge, men det har nå begynt å gi seg. Anbefaller La roche posay sin fucktighetskrem for tørr hud (175,- på apoteket) på området der du er veldig tørr. Bruker også Retinol a-vitaminkrem fra Obagi.(1850,- for en flaske) varer lenge.

Har blødd neseblod 3 ganger. Tørr, svie i øyne. Tørre hender. Ikke noe tørr ellers på kroppen :) Vært i litt dårlig humør de siste ukene. Drikk 8 glass vann per dag.

Anbefaller kuren til alle som vurderer den. Det kommer garantert til å hjelpe!

8 glass med van drakk jeg før kur. Etter kurens begynnelse har jeg doblet det. Våkne rom natten av at jeg er tørst. Gått siden desember.

Anonymous poster hash: 3b159...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løser dere hårfjerning i ansiktet hvis dere gjør det på kuren? Barten må jeg barbere, men skulle gjerne fått bort litt på hake og kinn også...

Anonymous poster hash: 55edb...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 glass med van drakk jeg før kur. Etter kurens begynnelse har jeg doblet det. Våkne rom natten av at jeg er tørst. Gått siden desember.

Anonymous poster hash: 3b159...78e

Såppass... det var mye. Synes det er vanskelig å få i seg 8 glass om dagen jeg. Men merker at de dagene jeg drikker lite vann, blir huden tørrere dagen etter. Og de dagene jeg drikker litt vin, så er huden mye tørrere dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...