Gå til innhold

Er jeg en kjip brud hvis....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg inviterer til et bryllup på hjemstedet mitt, ca. 7 timer med bil fra Oslo? Det er et greit rutetilbud med fly osv. men lite billigere alternativer (går ikke tog hit).

Jeg og samboer bor i Oslo og hele hans familie er fra området. I og med at vi skal bo på Østlandet så har jeg veldig lyst til å feire bryllupet i min hjemby slik at vi begge også knytter felles minner her. Jeg er veldig glad i svigerfamilien og har veldig lyst til å vise den utvidede delen av de hvor jeg er fra (foreldrene hans har vært en gang der på besøk, men søsken ol. har aldri vært der).

Samtidig så hører jeg veldig mye negativt her på KG om at det er kjipt å føle seg forpliktet til å reise langt og betale for reise/overnatting i forbindelse med bryllup. Har også inntrykk av at mange synes det er forbudt å si i fra/være ærlig om dette.

Bryllupet er langt fremme i tid, så jeg skal selvfølgelig sjekke ut muligheter for å få skaffet overnatting til folk, men jeg tviler sterkt på at vi får til en løsing som ikke innebærer at gjester må betale noen lapper for reise/opphold totalt sett.

Å feire på Østlandet er jo også en mulighet. Da er det jo min familie som må reise, men føler at det er litt mer akseptert i og med at vi bor her allerede + at jeg har noen familiemedlemmer som bor i nærheten allerede og som derfor kan ta inn folk fra min familie. Samtidig så er det jo innerst inne ikke det jeg har mest lyst til.

Føler meg så usikker....



Anonymous poster hash: 5fc74...51c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok mer enn bare reisen/opphold som avgjør om de kommer til å synes du er kjip eller ikke. Skal folk reise så langt, er det ganske naturlig at de blir borte fra fredag til søndag.

Hva er planene mellom vielsen og middag? Blir gjestene tatt vare på da? Med litt mat og drikke. Eller må de klare seg selv?

Kaffegjester/betalbar? Blir alle som reiser invitert til middag?

Ønskelister. Setter dere opp sykt dyre ønsker der? Slik at både reise og opphold + gave starter å bli ganske mange tusen?

Transport på stedet? Mange vil nok drikke alkohol. Så fikser dere noe, eller blir det lange strekker med taxi?

Anonymous poster hash: a45df...fc7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal gifte deg på hjemstedet hvis du vil, men bli ikke skuffet dersom ikke alle dere inviterer tar seg råd til å reise.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gift deg der du har lyst til!

Jeg har aldri sagt nei til å dra i et bryllup fordi jeg har måttet ta fly eller kjøre langt. Jeg er sikker på at ikke alle de inviterte bor i osloområdet, hvorfor skal alt sentraliseres dit fordi det er så praktisk for de som gjør det?

Jeg kunne nok syntes det var litt unødvendig store utgifter om jeg ble invitert i bryllup i Toscana og brudeparet hadde valgt det stedet bare fordi det er in å gifte seg i utlandet. Giftermål der en av partene kommer fra eller har nær tilknytning til er aldri feil selv om det innebærer en del reising.

Anonymous poster hash: c19cf...1b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Vi skal feire ca. 7 timer unna de som bor lengst vekk. Naturlig for oss at vi feirer i min hjemby, da vi har slekt på ulike steder i landet. De som er lengst vekk gleder seg masse og kommer. Ingen sure miner fra noen av dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo eventuelt fortelle de du vet ikke har veldig god råd at du setter pris på om de kommer og ikke forventer gave om de tar seg det økonomiske bryet. Ikke nødvendigvis i selve innbydelsen, men...



Anonymous poster hash: 06153...80b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg har lenge bodd på bygda, og er vant te at folk må reise.... Jeg har aldri klaget de siste 2årene har vi vært i 4 bryllup, hvor vi måtte reise langt, bo på hotell og i to av de, måtte jeg faktisk ta fri for og være med. Vi kjøpte ikke billigere gave fordiom.

Jeg har jobbet i hotellbransjen i mange år, og hadde bla. Som oppgave og ta meg av bryllup og planlegging.

Veldig mange feiret sitt bryllup hos oss på bygda, fordi halve eller hele slektn måtte reise langt uansett..

Det vi gjorde var og gi god pris på hotellrom til gjestene når bryllupet ble feiret hos oss ;)

IKKE HA DÅRLIG SAMVITTIGHET FOR AT DU VIL FEIRE HJEMME :) kos dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gift dere der dere vil :) Jeg forstår ikke at noen andre enn brudeparet har noe med den saken å gjøre. Man får innstille seg på at noen kan si nei pga reising, og hvis dere frykter at det er noen av de dere helst vil ha der kan dere jo hjelpe dem litt økonomisk.

Anonymous poster hash: 95673...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være såpass ærlig at jeg innrømmer at jeg ikke liker å måtte reise langt i Norge for å feire bryllup.

Utenlandsbryllup hadde derimot vært flott, for da kan man kombinere det med en ferie. Reiser heller til Tyrkia enn til Indre Grautmyr.



Anonymous poster hash: 96798...f2c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være såpass ærlig at jeg innrømmer at jeg ikke liker å måtte reise langt i Norge for å feire bryllup.

Utenlandsbryllup hadde derimot vært flott, for da kan man kombinere det med en ferie. Reiser heller til Tyrkia enn til Indre Grautmyr.

Anonymous poster hash: 96798...f2c

Haha, jeg var i bryllup i Indre Grautmyr nå nettopp. Festlokalet var rett ved motell og hytteutleie, og svært mange av de inviterte bodde der. Brudeparet inviterte til felles brunsj for alle gjestene dagen derpå.

Langt å reise, med dette var nær familie, så helt naturlig å bruke en helg på det. Hadde det vært venner, hadde vi nok måttet overveid det lenger om vi kunne prioritere det økonomisk.

Anonymous poster hash: 3ef53...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inviterer til et bryllup på hjemstedet mitt, ca. 7 timer med bil fra Oslo? Det er et greit rutetilbud med fly osv. men lite billigere alternativer (går ikke tog hit).

Jeg og samboer bor i Oslo og hele hans familie er fra området. I og med at vi skal bo på Østlandet så har jeg veldig lyst til å feire bryllupet i min hjemby slik at vi begge også knytter felles minner her. Jeg er veldig glad i svigerfamilien og har veldig lyst til å vise den utvidede delen av de hvor jeg er fra (foreldrene hans har vært en gang der på besøk, men søsken ol. har aldri vært der).

Samtidig så hører jeg veldig mye negativt her på KG om at det er kjipt å føle seg forpliktet til å reise langt og betale for reise/overnatting i forbindelse med bryllup. Har også inntrykk av at mange synes det er forbudt å si i fra/være ærlig om dette.

Bryllupet er langt fremme i tid, så jeg skal selvfølgelig sjekke ut muligheter for å få skaffet overnatting til folk, men jeg tviler sterkt på at vi får til en løsing som ikke innebærer at gjester må betale noen lapper for reise/opphold totalt sett.

Å feire på Østlandet er jo også en mulighet. Da er det jo min familie som må reise, men føler at det er litt mer akseptert i og med at vi bor her allerede + at jeg har noen familiemedlemmer som bor i nærheten allerede og som derfor kan ta inn folk fra min familie. Samtidig så er det jo innerst inne ikke det jeg har mest lyst til.

Føler meg så usikker....

Anonymous poster hash: 5fc74...51c

Hva mener han du skal gifte deg med da? Jeg går jo ut i fra at du ikke inviterer til bryllup alene....

Endret av Ava Mae
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er der dere bor og skal fortsette å bo ser jeg ikke problemet :) vanskelig å planlegge et bryllup i oslo som er 7 timer unna bare for at familien deres skal slippe å reise. Det går nok bra skal du se :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at bryllup på ditt hjemsted kan være en once-in-a-lifetime-sjanse til å se stedet du kommer fra, for din svigerfamilie og venner utenbygds fra. Det er stor forskjell på å reise til hjemstedet til brud eller brudgom, enn å dra til et mer "tilfeldig sted" i utlandet hvor ingen har spesiell tilknytning.

Ikke hør på KG-sutrerne fra indre Oslo, de har godt av å se litt mer av landet vårt. Det kan også kombineres med ferie, for tenk.



Anonymous poster hash: 6cf9f...036
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt fair!:) Våre gjester måtte reise alt fra 1t til 2dager for å komme i bryllupet. Ingen klager, og de få som meldte avbud gjorde det av helt andre grunner (som jeg vet er reelle...;) )

Majoriteten av gjestene hadde reisetid på ca 4-5t.

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bryllup på hjemsted er ikke i nærheten av frekt. Det gjør det mye mer personlig og spesielt.

Frekkhet er å invitere gjester til en by i Europa, forvente at de kommer, at de dekker alt av reise, hotell og mat selv, og på toppen av det hele kreve en dyr gave.

Jeg reiser gjerne til bryllup uansett hvor det holdes. De eneste gangene jeg har vært irritert er når brudeparet legger bryllupet til dyre steder der ingen har noen forbindelse, uten å ha en ydmyk holdning til at enkelte takker nei på grunn av kostnadene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne situasjonen synes jeg ditt hjemsted er det naturlige valget :)

Anonymous poster hash: 1bd4b...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor det alltid er de som bor i Indre Grautmyr som må reise langt. Det er jo ikke mindre "frekt" at din familie må reise enn hans? :) Jeg hadde gått for bryllup på hjemstedet, det er bare hyggelig og fint!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...