Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Det med dosen leste jeg på nettet når jeg prøvde å google meg fram til hvorfor noen får tilbakefall og andre ikke, da stod det på en slags amerikansk lommelegen.no. Det står litt rundomkring skrevet av leger, hvis dere søker på "accutane relapse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Rachel C. Blasiak, MD, MPH, and her colleagues from the department of dermatology, School of Medicine, University of North Carolina at Chapel Hill, reviewed the medical records of patients at their institution and discovered that lower doses of the drug was associated with higher relapse and retrial rates. - See more at: http://drugtopics.modernmedicine.com/drug-topics/news/high-dose-isotretinoin-reduces-risk-acne-vulgaris-relapse?page=full#sthash.zyNgcema.dpuf"

blant annet..

(sorry, finner ikke utav hvordan jeg får bort det grå bak teksten :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rachel C. Blasiak, MD, MPH, and her colleagues from the department of dermatology, School of Medicine, University of North Carolina at Chapel Hill, reviewed the medical records of patients at their institution and discovered that lower doses of the drug was associated with higher relapse and retrial rates. - See more at: http://drugtopics.modernmedicine.com/drug-topics/news/high-dose-isotretinoin-reduces-risk-acne-vulgaris-relapse?page=full#sthash.zyNgcema.dpuf"

blant annet..

(sorry, finner ikke utav hvordan jeg får bort det grå bak teksten :P)

Slik jeg forstår den artikkelen går det på hvor mange piller de tok totalt under kuren, når de snakker om dosen. Mulig jeg forstår feil, men regnet på tallene som stod der inne, og da virket det i alle fall sånn! Og som andre nevnte tidligere så er det vel antall piller totalt og ikke hvor mange man tar daglig som teller for resultatet, sånn jeg har skjønt det av ting jeg har lest :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår den artikkelen går det på hvor mange piller de tok totalt under kuren, når de snakker om dosen. Mulig jeg forstår feil, men regnet på tallene som stod der inne, og da virket det i alle fall sånn! Og som andre nevnte tidligere så er det vel antall piller totalt og ikke hvor mange man tar daglig som teller for resultatet, sånn jeg har skjønt det av ting jeg har lest :)

Jeg vet ikke altså, det er bare det som står rundtomkring på nettet :) Leste også om ei som lurte på om hun ikke kunne ta en lav dose over lang tid i stedet, for å unngå bivirkninger, og da var svaret at ja, og det ville nok fikse kvisene men sjansen for tilbakefall ville da være større pga lav dose.

Som sagt kan dere google accutane relapse eller accutane relapse dose og se hva dere tenker om det dere finner.

Edit: og angående den artikkelen tenker i hvert fall jeg at de hadde skrevet antall tabletter og ikke "dose" hvis det var det de mente. En dose er jo en dose og ikke en kur.

Endret av Snop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har hatt selvmordstanker og depresjoner på reaccutane? Leste om en som hadde det.

Anonymous poster hash: 0eca8...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har hatt selvmordstanker og depresjoner på reaccutane? Leste om en som hadde det.

Anonymous poster hash: 0eca8...d4d

Det er nokså vanlig med depresjoner når man går på dette. Jeg var selv veldig deprimert når jeg begynte på roaccutan, noe man egentlig ikke bør være - men dum/lur som jeg var, sa jeg ikke noe om dette til hudlegen, men valgte å heller være obs på eventuelle forverringer og stoppe om det blir for ille.

Noen dager har det vært ganske ille, men jeg synes det er umulig å si om det har med kuren å gjøre eller ikke, men føler i hvert fall ikke noen voldsom overgang fra før og etter roaccutan. Men som med alt annet, er dette individuelt og bare viktig å være obs på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest et par sider nå, og kjenner igjen det meste dere skriver. Gikk på kuren ifjor, tok 1-2 tabl hver dag i nesten et helt år.

Hudlegen sa jeg fikk ikke ta flere enn max 2 annenhver dag, pga bivirkningene jeg fikk og at effekten lå i antall totalt (selv med korte pauser), og ikke styrken hver dag. Han satte meg på 1 tabl/dag på slutten, jeg husker jeg brøt den litt fordi jeg ville bli ferdig.

Midt i kuren prøvde jeg på 3 tabl siden de fleste andre i denne tråden fikk ta 3. Jeg gikk fort ned til 2 og 1 igjen, bivirkningene ble for sterke :P

Etter avsluttet kur var jeg ikke fornøyd med resultatet, men 1-3 mnd etter avsluttet kur var jeg 100% fri for urenheter, og etter ytterligere 3 mnd (totalt et halvt år fra avsluttet kur) ble huden min helt normalisert.

Jeg mistet fortsatt litt hud ved voksing av bryn (tok en testevoksing hos hudpleier) nå i januar, 6 mnd etter avsluttet kur.

Prøvde igjen nå i mars som var, og nå holdt huden seg men jeg ble likevel sår.

Måtte roe ned hudpleier, hun hadde ikke opplevd dette hos sine kunder siden hun var nybegynner- så er nok huden som fortsatt er veldig skjør. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle svare utifra egne erfaringer :)

Jeg er i 30-årene og plaget med kviser på rygg/bryst og litt ansiktet. Dette påvirker selvbilde! Veldig lyst å prøve denne mirakelkuren etter å ha lest her! Dere som har tatt kuren hvordan blir hudrn etterpå. Dvs noen mnd etter ferdig kur? Blir huden som før? Hva med sminke/soling etter kur? På forhånd takk for svar. Denne tråden gir håp! :)

Anonymous poster hash: 0eca8...d4d

Huden rett etter endt kur var tørr, tørr og tørr. Med noen kviser her og der. Etter 1-3 mnd så forsvant røde øyne, leppene kunne gå lengre og lengre uten leppepomade, og jeg ble på et tidspunkt helt oljete i ansiktet. Det stabiliserte seg heldigvis. Først ca etter 3 mnd var huden så og si normal, og helt fri for urenheter. Men jeg var ennå mer sensitiv i huden enn utgangspunktet, den verste sensitiviteten ga seg først etter 6 mnd. Nå har jeg fortsatt mer sensitiv hud enn jeg hadde før, men ikke uutholdelig.

Sminken og valg av sminke har forandret seg litt underveis ettersom huden forandret seg. Jeg kunne aldri brukt pudder eller flytende foundation på det verste- da så det faktisk "bedre" ut uten sminke. Den biten må du ta som det kommer uansett :) Bare husk at ikke alle blir like tørr eller får så sensitiv hud av kuren, alt er individuelt.

Jeg fikk soleksem ifjor etter 20 min i solen- MED solkrem. Spennende hva som skjer i år, jeg var ute (med solfaktor 25 ytterst) i vårsolen, jeg merket at jeg må være nøye med solkrem i år.

Jeg har gått fra gjennomsiktig/likblek til bare blek, så det er da noe.... :P

Hva med tilbakefall?

Anonymous poster hash: 0eca8...d4d

Viser ikke til linker eller konkret fakta, men det hudlegen fortalte meg. Så det blir annenhåndsinformasjon uansett :)

Tilbakefall er det alltid en fare for, og jo verre problemet er, jo større sjanse kan det være å få tilbakefall. Men etter endt kur så skulle jeg la det gå 6-12mnd før vi kunne konkludere om første kuren var vellykket eller ikke. Dette for at huden skulle få tid til å fungere som normalt igjen.

Litt dumt spørsmål men kan man bruke hormonspiral under kuren?

Anonymous poster hash: 0eca8...d4d

For kvinner i fruktbar alder er det såvidt jeg har forstått påbudt med både hormonprevensjon og absolutt aller helst kondom i tillegg. Dette for at en graviditet med disse stoffene i kroppen kan være skadelig for foster.

Uuuugh, grrr.. I dag tok jeg bilder av huden min for å sammenligne med de bildene jeg tok dagen før jeg startet på kuren 7. januar. Det er så latterlig liten forskjell på bildene at jeg nesten gråter! Snart 3 mnd har jeg gått på kuren nå, og den eneste forskjellen jeg kan se er et par kviser på haken som har blitt til et rødt merke/mindre tydelig kvise. Ellers er det nesten morsomt å se at kvisene er på de NØYAKTIG samme plasseringene. Det er som at kuren har stoppet produksjonen av nye kviser, mens de "gode gamle" får lov til å kose seg.

Andre som har opplevd lignende frustrasjon?

Kjenner meg igjen, og jeg håper du merker det samme som meg etter endt kur. Underveis i kuren gikk det opp og ned, og den store forskjellen jeg forventet kom aldri. Fra ille til veldig ille, og så stabilt med et par kviser her, et par kviser der... Frustrerende underveis, spesielt med alle bivirkningene. Da jeg var ferdig trodde jeg at jeg måtte på en ny runde, men virkningen kom først noen måneder etter kuren var ferdig. Håper det holder seg slik :) Skal ihvertfall ALDRI igjen begynne på den prevensjonen som ga meg dette igjen :P

Lykke til! Skjønner deg så godt :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har hatt selvmordstanker og depresjoner på reaccutane? Leste om en som hadde det.

Anonymous poster hash: 0eca8...d4d

Flere selvmord som er grunnet hovedsaklig i denne medisinen. Ekkelt hvor mange som går på det, finnes virkelig verre ting enn uren hud her i livet.

Skjønner de som har svært smertefull cystisk, genetisk akne går på det, men ikke så mange av de andre.

Har selv en i familien som har fått verre hud etter kuren, i tillegg til store bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lte94, on 21 Mar 2014 - 00:24, said:snapback.png

Uuuugh, grrr.. I dag tok jeg bilder av huden min for å sammenligne med de bildene jeg tok dagen før jeg startet på kuren 7. januar. Det er så latterlig liten forskjell på bildene at jeg nesten gråter! Snart 3 mnd har jeg gått på kuren nå, og den eneste forskjellen jeg kan se er et par kviser på haken som har blitt til et rødt merke/mindre tydelig kvise. Ellers er det nesten morsomt å se at kvisene er på de NØYAKTIG samme plasseringene. Det er som at kuren har stoppet produksjonen av nye kviser, mens de "gode gamle" får lov til å kose seg.

Andre som har opplevd lignende frustrasjon?

Kjenner meg igjen, og jeg håper du merker det samme som meg etter endt kur. Underveis i kuren gikk det opp og ned, og den store forskjellen jeg forventet kom aldri. Fra ille til veldig ille, og så stabilt med et par kviser her, et par kviser der... Frustrerende underveis, spesielt med alle bivirkningene. Da jeg var ferdig trodde jeg at jeg måtte på en ny runde, men virkningen kom først noen måneder etter kuren var ferdig. Håper det holder seg slik :) Skal ihvertfall ALDRI igjen begynne på den prevensjonen som ga meg dette igjen :P

Lykke til! Skjønner deg så godt :hug:

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare på de ulike tingene mange lurer på her inne. Det er jo de som har vært gjennom en full kur og gått en stund etterpå som virkelig har en 100% erfaring med kuren. Håper jeg opplever det samme som deg, og at det blir et godt resultat til slutt! Hvor hadde du kviser forresten? Jeg sliter med de typiske kvisene i ansiktet, men er aller mest plaget på ryggen. Ansiktet kan man alltids sminke, men ryggen er et veldig sensitivt område med tanke på å vise seg i bikini på sommeren og klær som ikke dekker skuldre/rygg osv. Er virkelig ryggen jeg vil at skal bli bedre... så vet ikke om du hadde plage med kviser på rygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lte94, on 21 Mar 2014 - 00:24, said:snapback.png

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare på de ulike tingene mange lurer på her inne. Det er jo de som har vært gjennom en full kur og gått en stund etterpå som virkelig har en 100% erfaring med kuren. Håper jeg opplever det samme som deg, og at det blir et godt resultat til slutt! Hvor hadde du kviser forresten? Jeg sliter med de typiske kvisene i ansiktet, men er aller mest plaget på ryggen. Ansiktet kan man alltids sminke, men ryggen er et veldig sensitivt område med tanke på å vise seg i bikini på sommeren og klær som ikke dekker skuldre/rygg osv. Er virkelig ryggen jeg vil at skal bli bedre... så vet ikke om du hadde plage med kviser på rygg?

Fint at mine erfaringer kan hjelpe noen, alle reagerer jo forskjellig og de fleste har forskjellige utgangspunkt så det er ikke lett å gi noen fasit for noen tror jeg :P

Jeg hadde de store, vonde som var i kinnene, samt mange normale/små i panne, nese og hake. Hadde også av de store på rygg, og under kuren fikk jeg kviser jeg aldri hadde fått før (bryst, lår, rumpe...) .

Så ja, hadde plager på rygg og de forsvant først etter endt kur. Jeg var motsatt da, ville helst bli kvitt de i ansikt fordi de kunne ikke sminkes vekk, mens de på rygg kunne skjules med klær :)

Idag har jeg ingenting på kroppen, en og annen små i ansikt en gang i mnd (nettopp hatt et lite utbrudd pga sminke og hudpleien jeg brukte , men det bør ikke telles siden de kom fra produkter jeg ikke tålte -> Decleor som mange sverger til og en cckrem)- ellers helt fri.

Kort versjon: Fullfør kuren, håp på forbedringer før du er ferdig, men skjer ikke dette så er ikke håpet ute før mange måneder etter endt kur uten forbedringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære isotretinoin-dagbok. Leppene mine tar helt av. Munnsår og problemer med å spise, og litt ekkelt å snakke og i det hele tatt være i offentlighet.

Jeg sverger til mentholatum lipbalm!! leppene mine var så SINNSYKT tørre at jeg ikke kunne smile før de sprakk opp og blødde, og jeg prøvde masse forskjellige leppeprodukter. men så kjøpte jeg en slik lepomade, og fy faen som den fungerer altså!!

koster 80 kr, du får kjøpt den på apoteket og i noen dagligvarebutikker. ikke særlig dyr, og den funker helt sinnsykt bra. du vil bli overrasket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har virkelig funnet redningen for våre knusktørre ISO lepper. Den er helt rå og funker som bare det!

NUXE Reve De Miel Lip Balm!!

Takk Gud!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har begynt å fått eksem rundt nese nå, irriterer meg. Har gått på 2 tab hver kveld nå siden Januar. Vurderer å gå ned til å ta kun 1 tab 3 kvelder i uka, resten 2 tab hver kveld for å se om det forsvinner. Jeg har ikke dårlig tid på å fullføre de 400 tab. Går det ann å ta så lav dose? Er det ikke antallet som gjelder uansett, om du tar 1,2 eller 3 pr kveld??

Endret av FrøkenPandora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celinda

Jeg har fått eksem på armene, rødt og varmt, og stygt!!!! Tørre lepper, vondt i muskler og ledd.... huden er litt bedre.tatt 200 tabl...300 igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, lenge siden jeg var inne på denne tråden (flere år)

Stå på! :blomst: Hold ut. Det er verdt det. Vært igjennom to kurer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har begynt å fått eksem rundt nese nå, irriterer meg. Har gått på 2 tab hver kveld nå siden Januar. Vurderer å gå ned til å ta kun 1 tab 3 kvelder i uka, resten 2 tab hver kveld for å se om det forsvinner. Jeg har ikke dårlig tid på å fullføre de 400 tab. Går det ann å ta så lav dose? Er det ikke antallet som gjelder uansett, om du tar 1,2 eller 3 pr kveld??

Det skal nok gå helt fint, jeg gikk på 1 tabl hver dag, innimellom 1-2-1-2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått eksem på armene, rødt og varmt, og stygt!!!! Tørre lepper, vondt i muskler og ledd.... huden er litt bedre.tatt 200 tabl...300 igjen...

:hug: Håper resultatet er verdt det, hadde også mye bivirkninger som var til tider slitsom i hverdagen. Men resultatet kom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å fått eksem rundt nese nå, irriterer meg. Har gått på 2 tab hver kveld nå siden Januar. Vurderer å gå ned til å ta kun 1 tab 3 kvelder i uka, resten 2 tab hver kveld for å se om det forsvinner. Jeg har ikke dårlig tid på å fullføre de 400 tab. Går det ann å ta så lav dose? Er det ikke antallet som gjelder uansett, om du tar 1,2 eller 3 pr kveld??

Eg gjekk på 2 tablettar dei første vekene, og så auka eg til 3. Men har fått så mykje sterkare biverknader, særleg vonde sprekker i munnvikene og sår inni nasa. Har trappa ned til 2 att siste dagane, og syns kanskje eg er bittelitt betre på leppene.

Eg var eigentleg veldig klar for å kjøre på med 3/4 tablettar for dag for å bli ferdig til august, men trur eg roar ned og heller tek ein mindre dose gjennom sommaren - og så får eg heller nøye meg med å først bli ferdig tidleg på hausten. Eg skal ta rundt 500 tablettar.

Ellers har eg vore litt ute i sola i dag, men smurte meg med faktor 30. Ser likevel at eg har fått litt pigmentflekkar ved hårfestet i panna. Bør eg halde meg heilt unna sola, eller? Blir stusseleg med ein heil sommar i skuggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjekk på 2 tablettar dei første vekene, og så auka eg til 3. Men har fått så mykje sterkare biverknader, særleg vonde sprekker i munnvikene og sår inni nasa. Har trappa ned til 2 att siste dagane, og syns kanskje eg er bittelitt betre på leppene.

Eg var eigentleg veldig klar for å kjøre på med 3/4 tablettar for dag for å bli ferdig til august, men trur eg roar ned og heller tek ein mindre dose gjennom sommaren - og så får eg heller nøye meg med å først bli ferdig tidleg på hausten. Eg skal ta rundt 500 tablettar.

Ellers har eg vore litt ute i sola i dag, men smurte meg med faktor 30. Ser likevel at eg har fått litt pigmentflekkar ved hårfestet i panna. Bør eg halde meg heilt unna sola, eller? Blir stusseleg med ein heil sommar i skuggen...

Neida, helt uten sol blir som du sier; stusselig. Jeg reagerte også sterkt på selv svak sol, fikk soleksem over hele kroppen etter 30 min ute- med faktor og klær. Det jeg gjorde var å smøre armene og nakke grundig i tillegg til å dekke meg til, og brukte høyere solfaktor enn 30 i ansikt. Holdt meg unna solen på dagtid, og passet på at jeg aldri solte meg men heller tok pauser med å gå i skyggen eller inn.

Folk på kuren reagerer som du vet forskjellig på sol, så du må bare finne en gylden middelvei som fungerer for deg :9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...