Gå til innhold

Utfordrende kledd i begravelse. Hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Magdalene

Dessverre så virker det til at en del rundt 18+ ikke vet å kle seg skikkelig, men som oppriktig mener at de grusomme nellykjolene er fine og at de ser flotte ut i disse kjolene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det noen som alltid på død og liv må kle seg som om de skal på nattklubb, i begravelser?

Joda, jeg vet godt at det får være opp til hver enkelt hva sømmelighet anses å være. Men ta for eksempel min yngre søster.

Hun troppet opp i vår gamle tantes begravelse i en kortkort kjole som knapt dekket rumpa, med sterkt glinsende paljetter på bysten. Brystpartiet hadde i tillegg en push-up effekt som dyttet brystene hennes sammen og opp, de stod i fare for å sprette ut av kjolen når som helst.

Hennes daværende kjæreste var ikke stort bedre med sin mørkeblå vest, lyseblå skjorte og tversoversløyfe..

Er det bare meg som reagerer på slikt i en begravelse? Altså at folk ser ut som de skal på julebord?

Anonymous poster hash: 31e45...833

Din søster eier ikke respekt for verken den døde tanten din, kirken eller de øvrige pårørende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke folk få kle seg som de vil da,hvem gidder å bry seg

Nei det kan de ikke! Man skal ha respekt for de døde og kirken og IKKE se ut som en gatetøs og gjøre skam på hele begravelsen og familien!

Man kjøper seg en sort dressbukse og har en pen tekkelig hvit bluse til. Dette antrekket kan man bruke i 20 år. Det går aldri ut av mote.

Endret av KG dama
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så virker det til at en del rundt 18+ ikke vet å kle seg skikkelig, men som oppriktig mener at de grusomme nellykjolene er fine og at de ser flotte ut i disse kjolene.

Det er jo en sjarmerende alder da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg lurer litt på kva dei tenkjer om samfunnet rundt seg, eg, desse som insisterer på å få kle seg som dei vil og at folk ikkje skal bry seg. Når ein lever i eit samfunn, så har ein jo visse sosiale koder og uformelle reglar som fungerer som non-verbal kommunikasjon. Er ein bede til middag hjå nokon, så pyntar ein deg jo, ikkje av di maten då vil smake betre, men det er ein måte å seie "eg veit du har brukt masse tid på å lage mat, men eg har også brukt litt tid på å pynte meg, det er min måte å seie at eg synest dette er litt høgtid". Eg skjønar ikkje kvifor det er så vanskeleg?! I ei gravferd ønskjer ein jo å syne sorg, men med klede med seksuell ustråling syner ein jo at ein er meir oppteken av formering enn av sorga. Er verkeleg dette så jævleg vanskeleg å fatte, då???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det alltid noen på død og liv må bryr seg med hvordan andre går kledd? Har dere ikke nok med dere selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begravelser er kanskje den eneste sosiale situasjonen som er igjen hvor kleskode er meget viktig, og skal tas hensyn til. Kle deg i hva du vil i bryllup, fester og annet, men i begravelser så kler man seg tekkelig og i svart. Uten for mye pynt og dall. Det handler om å vise sorg og respekt for avdøde, og på vegne av vedkommendes familie. Da passer det seg ikke å være pyntet som til fest.

Jeg lurer på hvorfor disse jentene kler seg som de gjør. Har de ingen foreldre eller voksne som har lært dem hva som er passende i en begravelse?

Til alle som synes det er teit å bry seg med hva andre går i: det handler ikke om det! Gå i hva du vil til vanlig, ingen bryr seg! Men begravelse er en spesiell sosial situasjon som krever at du tilpasser deg de normene som hører til denne sosiale situasjonen. Og normene tilsier svart og tekkelig, da kler du deg slik.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig trist at det ikke lenger er fokus på respekt og tradisjoner.

Mange av de som kler seg respektløst gjør det jo fordi de faktisk ikke vet bedre.

Anonymous poster hash: c5b6d...3f0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Hvorfor er det alltid noen på død og liv må bryr seg med hvordan andre går kledd? Har dere ikke nok med dere selv?

Somme av oss har mykje større kapasitet enn det - å vere seg sjølv nok er for troll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske hva noen hadde på seg sist begravelse jeg var i. Men ville vel stussa litt dersom noen gikk kledd slik du beskrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss

Nei det kan de ikke! Man skal ha respekt for de døde og kirken og IKKE se ut som en gatetøs og gjøre skam på hele begravelsen og familien!

Man kjøper seg en sort dressbukse og har en pen tekkelig hvit bluse til. Dette antrekket kan man bruke i 20 år. Det går aldri ut av mote.

javel unnskyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn som alltid sier "folk skal få gå i hva de vil selv", men i enkelte situasjoner gjelder ikke det utsagnet. Begravelse er en slik situasjon. Noen mennesker og familier har kanskje ønsker som gjør at man kan kle seg "utradisjonelt" i en begravelse, men med mindre man er helt sikker på dette safer man med mørke, tekkelige klær. Jeg føler "en av tre-regelen" kan gjelde også i begravelser – skal du "vise" noe, viser du maks én av følgende: lår, skuldre, utrigning. Jeg har og kan uten problemer ta på meg en tettsittende svart kjole som når meg til litt over knærne, men den er ikke utringet og det er lange armer på den, samt at den kombineres med en litt tykk sort strømpebukse, en dressjakke og nøytrale, mørke sko...

Jeg var i begravelse en gang hvor alle var kledd i farger. Det hadde vi fått konkret beskjed om av familien. Da hadde jeg på meg et sort skjørt, sorte strømpebukser, sorte sko, sort dressjakke og en knæsj rosa bluse. Kjempefint å se masse farger i kirken. Men har man ikke fått en slik konkret beskjed, holder man seg til det nøytrale.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Begravelser er kanskje den eneste sosiale situasjonen som er igjen hvor kleskode er meget viktig, og skal tas hensyn til. Kle deg i hva du vil i bryllup, fester og annet, men i begravelser så kler man seg tekkelig og i svart. Uten for mye pynt og dall. Det handler om å vise sorg og respekt for avdøde, og på vegne av vedkommendes familie. Da passer det seg ikke å være pyntet som til fest.

Jeg lurer på hvorfor disse jentene kler seg som de gjør. Har de ingen foreldre eller voksne som har lært dem hva som er passende i en begravelse?

Til alle som synes det er teit å bry seg med hva andre går i: det handler ikke om det! Gå i hva du vil til vanlig, ingen bryr seg! Men begravelse er en spesiell sosial situasjon som krever at du tilpasser deg de normene som hører til denne sosiale situasjonen. Og normene tilsier svart og tekkelig, da kler du deg slik.

Jeg må først si at jeg er enig med deg i det meste unntatt det du skriver om å kle seg i svart. Det er ikke påbudt eller nødvendig. Man kan godt ha et grått antrekk, eller mørkeblått. Poenget er at man skal kle seg diskret og passende for anledningen.

Endret av Arabella
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Syns da det er like respektløst å drive å fundere over hva slags klær folk har på seg når man skal sørge noen på en begravelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest snoopy_93

Jeg er vokst opp med at i begravelse går man i sorte klær. Dersom man går i skjørt skal skjørtet være kne-langt og toppen skal ikke vise kløft eller for mye hud. Hadde reagert dersom min søster hadde kommet i kort-kort kjole i en begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Salvesen

I begravelser skal man ha på frumpete bekledning, og man skal passe på å gråte masse - ingen smil eller latter, takk! Dette for å demonstrere for omverden hvor lei seg man er. Det er nemlig dette begravelset er til for - for å konkurere i sorg. Miniskjørt = diskvalifikasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi huske på at purunge jenter av i dag jo lever i den tro at livet varer evig, døden er bare no rart no som befinner seg en million fester frem i tid, no big deal, who cares lizzm... Så hva er så en begravelse da tro? Ååå giiid, tante Mary skal begraves i morgen, og jeg er invitert dit. Oki, jøss, hva skal jeg ha på meg da tro, den sorte eller lilla Nellyen min...

De vet mao ikke bedre enn at man skal pynte seg når man går i begravelse. Og pynte seg, ja se det er jo å finne fram party-party-stæsjet sitt, sminkekofferten og dolle seg opp et par timer på badet, så er man klar for action, igjen... :ironi::ironi:

Det som blir så forbaska irriterende i slike tråder som denne, er når det alltid dukker opp svar som "hvorfor bry seg" og "er vel opptil enhver å bestemme selv hvordan man skal være kledd i en begravelse vel"...

NEI! - det er faktisk ikke alltid fritt frem hvordan man skal være kledd, enten man har en jobb som krever særskilt antrekk, eller man er pålagt å gå i uniform, eller man skal i begravelse, pluss mange flere situasjoner! Begravelser handler om respekt for den døde og dens familie, og når vi snakker om bekledning i denne sammenhengen er første bud å ha på seg noe som overhode ikke påkaller seg oppmerksomhet, kroppslig fokus og/eller dilldall i form av smykker, oversminking og bar hud. Vi snakker altså om å fremtre så nøytralt og ydmykt som mulig, slik at fokuset blir der det skal være, på sorg, samhørighet, medmenneskelighet og omtanke...

Nå har jeg riktignok vært i begravelser der den avdøde selv har ytret ønske om en litt lettere form for innramming av sin begravelsesseremoni, bl.a. på kleskoden, og da spesielt fargebruken. Så der kom folk i mer pyntet bekledning med litt farger i både skjorter, skjørt og kjoler. Likevel så jeg ikke en eneste jente i ultrakort skjørt/kjole, så i den begravelsen var folk likevel bevisst nok på å ikke overdrive kles-variasjonene til tross for avdødes ønske om litt mer "løssluppen" stil, for å kalle det det.

Er ikke annet formidlet, er det imidlertid klart og tydelig hva som gjelder av bekledning i begravelser, noe alle voksne mennesker (også de rundt 18-20) bør vite, blitt fortalt, lært hjemme osv... (men så var det dette med å ta det seriøst da...)

Og ser jeg noen gang et oppdolla vesen med skjørt såvidt under rævballene stige inn i kirka i en begravelse til noen som står MEG nær, ja da tror jeg faktisk jeg kommer til å diskret vise vedkommende ut døren, med beskjed om å komme tilbake igjen etter å ha skifta ut kjøttmarkeds-antrekket til noe mer passende...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

I begravelser skal man ha på frumpete bekledning, og man skal passe på å gråte masse - ingen smil eller latter, takk! Dette for å demonstrere for omverden hvor lei seg man er. Det er nemlig dette begravelset er til for - for å konkurere i sorg. Miniskjørt = diskvalifikasjon.

Dette innlegget kunne du spart deg for, Salvesen!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...