Gå til innhold

Hva er poenget med slike gaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig poenget med å gi bestikk som gave i dåp og bryllup? 

Er det fordi det er så verdifullt økonomisk? Men hvis det er slik dyr og fin gave, hva er poenget med å gi noe som aldri kan brukes? 

 

Skal ikke gifte meg, har ikke type en gang  :fnise:

Men noen ganger så faller det inn så mange rare spørsmål. Ble ikke noe smartere av å google det heller. 



Anonymous poster hash: 0f4e2...7c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestikk er da noe som kan brukes? Sølvtøy, som det gjerne er, er noe man gjerne har for å kunne brukes, men i min familie er det mest vanlig å ta det fram til f.eks jul, bursdager osv. Jeg har aldri fått sølvtøy siden jeg får både min bestefars, mammas og tantes sølvtøy. Og i vår familie har også en del av dette gått i arv. Man gir det bort i gave fordi man synes det er fint, holdbart osv. Det blir litt som å ønske seg et finere service egentlig.

 

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du, "aldri kan brukes"? :klo:

Sølvtøy er jo typisk sånt man samler på og skaffer seg litt og litt (de færreste har råd til å kjøpe alt på en gang). Og det varer livet ut, og lam gjerne gå i arv til neste generasjon. Er vel de to tingene som er hovedgrunner :)

Anonymous poster hash: 5bf76...baa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo: Varig minne, kan absolutt brukes.

Anonymous poster hash: 02607...96a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva er egentlig poenget med å gi bestikk som gave i dåp og bryllup? 

Er det fordi det er så verdifullt økonomisk? Men hvis det er slik dyr og fin gave, hva er poenget med å gi noe som aldri kan brukes? 

 

Skal ikke gifte meg, har ikke type en gang  :fnise:

Men noen ganger så faller det inn så mange rare spørsmål. Ble ikke noe smartere av å google det heller. 

Anonymous poster hash: 0f4e2...7c8

 

 

Skjønner virkelig ikke hva du mener med innlegget ditt. Vet du hva bestikk er? Siden du skriver at det "aldri kan brukes", må en jo begynne og lure på om du ikke vet det...? Bestikk er kniver, gafler og skjeer. Dette brukes jo hver dag av normale folk?!

 

Seriene til Hardangerbestikk er f.eks. ekte stål og nesten evigvarende. En populær gave å gi, f.eks. en eske med bestikk til 12 personer. Det er pent og det er nyttig, en gave man kan bruke hver eneste dag i mange, mange år.

 

Men med bestikk, mener du muligens sølvtøy, dvs bestikk i ekte sølv? Som man tar frem til høytidelige anledninger som regel? F.eks. jul, nyttår, bursdager og festligheter? Man kan sikkert bruke det oftere om man vil, men de fleste "sparer" sølvbestikk til litt finere anledninger.

Dette anses også som en veldig fin gave, da man gjerne gir en serie som mottaker samler på et helt liv, og som gjerne går i arv. Sølvtøy er verdifullt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der hadde jo vært en ideell gave for dem som ikke har penbestikk, hadde jeg ikke hatt både i stål og i sølv hadde jeg ønska meg det selv. Bruker det i stål når vi har folk over på middag, sølv bestikket brukes til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter spent på svaret fra TS. 

 

Vi er mange som lurer på hvorfor TS mener at bestikk ikke kan brukes.... 



Anonymous poster hash: ac505...5ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg litt enig med TS her, jeg tenker at de fleste allerede har bestikk og ikke trenger mange slag. Man er jo ikke kongelig. Jeg ville aldri hatt bestikk eller servise på min ønskeliste. 



Anonymous poster hash: e88ac...c90
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk hva bestill er, er utdannet kokk. Så jo tro det eller ei, jeg vet hva det brukes til, og hvordan men det brukes også faktisk! 

 

Mamma og pappa fikk et sett i sølv til bryllupet. Det brukes ikke en gang til jul! Vær jul så pusser hun alt hun har, hun har et skap fullt av arve ting, ikke vanlig kniv og gaffel, men kakespader og slike "store" ting også. Meste av det er inngravert og er noe hun har arvet fra foreldrene sine og bestemoren sin. Alt det tar hun først, helt til slutt tar hun frem en liten koffert som har et sett med 12 deler. De har ALDRI blitt brukt, de var en bryllups gave fra foreldrene hennes.. 

Husker da vi var små (fire søsken) så kranglet vi om hvem som skulle få arve den koffert, den dag i dag, 25 år senere så har vi enda ikke blitt enig  :fnise:

 

Hun har også et par sett fra andre i familien, gitt til foreldrene på deres bryllupsdag og mamma og pappa sin. De har heller aldri blitt brukt! De ligger i sine egne esker. Vær jul så blir de hengt opp i skapet, de som henger der fra før (resten av året) blir da byttet ut med disse til jul.
De i kofferten blir aldri hengt opp, men de pusses vært år for det. En gang så flyttet "beholderen" seg, og vi så mange brev og kort under der. Men men mamma sa vi ikke fikk se på de, de kunne vi få se den dagen mamma og pappa dør, og vi arver kofferten. Hele kofferten er egentlig et mysterium, som vi barna har pratet om, fundert på og tenkt på mye siden barndommen  :fnise:  :laugh: 
Det er ikke noe billig papp det ligger i, men en skikkelig lær koffert med rød fløyel-lignende stoff. På lokket står det en personlig liten.. hilsen? ja ord som er inngravert i gull på utsiden av selve kofferten. Altså ikke noe standard "beskjed" eller "hilsen", liksom "Til Kari og Ola *bryllups dato*" og en setning som bestemor alltid sa til mamma vær kveld før hun la seg, helt siden hun var baby og til bestemor døde. Altså noe veldig personlig! Begge tantene mine har slik på sin også, annen "beskjed" men like personlig. 

 

Tante og tante (søstrene til mamma) de er helt lik, har mye de også, fra foreldrene og sitt eget bryllup. Men de blir aldri brukt!

 

Både mamma, tante og tante har kjøpt et annet sett som de da bruker til jul og bursdager. 

Kom på nå en ting mamma fortalte meg... moren hennes døde da mamma var ganske ung, etter flere år med sykdom. Men det var da etter bryllupet til mamma og pappa, men måneder før den eldste storesøsteren min ble født. Og de (foreldrene) brukte aldri sitt sølvtøy heller, kun én gang, og det var siste måltidet familien hadde sammen før bestemor ble sendt til sykehuset og døde få dager senere. Bestefar døde året etter der igjen, så det ble ikke brukt flere ganger. 

 

Så jeg er litt forvirret... er det noe spesielt? Noe "hellig" det man får i bryllupsgave? Eller er min familie litt utenom det vanlige, litt for knyttet til sølvtøyet sitt? 
Høres jo ut som at dere andre er slik som tar frem finbestikket kjøpt for 1000kr på IKEA, og ikke tenker noe stort over å bruke det.. Mens min familie lar nesten ingen være borti arve sølvtøyet og det de fikk i gave! 

 

Selv så kommer jeg nok ikke til å ønske meg bestikk. Men, tror jeg kommer til å få en koffert fra mamma og pappa, og det kommer jeg aldri til å bruke. Håper jeg får det ja, men kommer ikke til å ønske meg 4 deler av et sett eller noe. Men det er på en måte en tradisjon i vår familie nå å ikke bruke det. Vet jo ikke om jeg får en så fin koffert som mamma har, finnes vell ikke slike nå til dags. 

 

ts

 



Anonymous poster hash: 0f4e2...7c8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien din har et helt merkelig forhold til sølvtøyet sitt. Aldri hørt om noe liknende....

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut! Vi har sølvbestikk, slett ikke kjøpt for "1000 kroner på IKEA", og det bruker vi, om ikke mye, så i hvert fall i de anledninger de passer, sånn som jul, påske, 17. mai, konfirmasjon osv. Vi kunnn jo brukt det mer, men det skal jo pusses også... En hemmelig koffert med sølvtøy har jeg aldri hørt om!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sølv er valuta, penger, og fra gammelt av var det tradisjon at foreldre ga sølvtøy i bryllupsgave for å gi barna sine en økonomisk buffer, samtidig som det var nyttig bruksgjenstand.

Og det var bedre å gi sølv enn kontanter, da sølv er alltid gangbar valuta, og alltid har hatt en høy pris.

 

(Dåpsgaver i sølv var det samme tankegang bak, økonomisk sikkerhet)

 

Når noen får sølvtøy i gave, er det penger de får, da 30 g pr dags dato er verd 120 kr.

 



Anonymous poster hash: ff5f0...b6b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor min familie ikke bruke sølvtøyet de fikk i gave og arvet. 

Kanskje fordi mormor var ganske mye syk, mamma var den som måtte slutte på skolen da hun bare var 14 år gammel, for å ta vare på mormor. Morfar jobbet dag og natt, helt til han var i en arbeidsulykke og slet med helsen til han døde. Dette skjedde like etter at mormor ble syk. 

 

Så sier seg kanskje selv at de ikke var de rikeste. Men allikevel så fikk de en så fin koffert, alle de tre søsknene. Kanskje derfor de tar så godt vare på det? Ikke vet jeg. 

 

For meg så er jo da det sølvtøyet man får en "ubrukelig" gave. Det å få det fra foreldrene sine er en ting, men 4-5 andre gir det, for meg så blir det da litt rart :P 

Men nå skjønner jeg hvorfor det er så populært å gi det. Og at folk faktisk bruker det, noe jeg aldri kunne ha gjort  :fnise:

 

ts



Anonymous poster hash: 0f4e2...7c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vet faktisk hva bestill er, er utdannet kokk. Så jo tro det eller ei, jeg vet hva det brukes til, og hvordan men det brukes også faktisk! 

---------------------------------------------------

Selv så kommer jeg nok ikke til å ønske meg bestikk. Men, tror jeg kommer til å få en koffert fra mamma og pappa, og det kommer jeg aldri til å bruke. Håper jeg får det ja, men kommer ikke til å ønske meg 4 deler av et sett eller noe. Men det er på en måte en tradisjon i vår familie nå å ikke bruke det. Vet jo ikke om jeg får en så fin koffert som mamma har, finnes vell ikke slike nå til dags. 

 

ts

 

Anonymous poster hash: 0f4e2...7c8

 

Uff, det må være leit å ha så fine ting og ikke bruke det. Jeg synes du skal bruke det du arver til jul , til nyttår, bursdager og når du føler for det. Jeg håper denne måten å være så gnukk og gnien på sølvbestikket ikke er vanlig. Lag din egen tradisjon.

Endret av ops2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må si meg litt enig med TS her, jeg tenker at de fleste allerede har bestikk og ikke trenger mange slag. Man er jo ikke kongelig. Jeg ville aldri hatt bestikk eller servise på min ønskeliste.

Anonymous poster hash: e88ac...c90

Vi hadde hverdagsbestikk, men fikk masse sølv og Hardanger til bryllupet. Veldig kjekt! Blir liksom ikke så man investerer i sølvtøy selv, og det er stas å dekke til jul og litt finere selskap med sølvbestikk. Hardangerbestikket bruker vi også stadig vekk, så alt i alt var dette veldig nyttige gaver, synes vi!

Anonymous poster hash: 1049d...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

mamma og pappa har to sett med sølvbestikk, ett som går i arv. Det har vi aldri brukt, men hun pusser det hvert år for å holde det vedlike. Men så fikk de ett til bryllupet som de bruker til høytid og sånne fancy tilstelninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men men..

Bare noe jeg tenkte på.

Ps. 2 Hvordan skal foreldrene dine egentlig få gitt denne hemmelige kofferten med sølvtøy til noen av dere, uten å såre de søsknene som ikke får den?

Mvh Fru Ripskratt

Anonymous poster hash: bc8bc...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men men..

Bare noe jeg tenkte på.

Ps. 2 Hvordan skal foreldrene dine egentlig få gitt denne hemmelige kofferten med sølvtøy til noen av dere, uten å såre de søsknene som ikke får den?

Mvh Fru Ripskratt

Anonymous poster hash: bc8bc...e75

Det vi ikke blir enig om. En koffert og alt for mange søsken. Det er mest jeg og storesøsteren min som sloss om den, brødrene våre vil ha bilene, huset og hytten  :fnise:

Det å splitte innholdet er jo nytteløst, feigt at den eldste får den (da det ikke er meg  :fnise: ).. så ja, evig slåsskamp, men det er forhåpentligvis mange, mange år før den tid kommer :D 

 

De brevene og kortene går vell med kofferten, men alle får sett og lest de den dagen vi får vite (eller bestemmer) hvem som skal ha den hjemme hos seg. For den bli jo på en måte alle sin. 

 

ts

Anonymous poster hash: 0f4e2...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...