Gå til innhold

Skifter dere etternavn?


Ronja_bride2be

Anbefalte innlegg

Kvinner mister litt av seg selv ved å gi fra seg etternavnet og ta mannens etternavn.

Anonymous poster hash: 67d2e...82f

Jeg tok mannens etternavn, og kan tilbakevise påstanden din som tull og tøys.  :icon_lol:

Anonymous poster hash: 4c561...1c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg gift enda, eller forlovet for den saken, men ja. Jeg kommer til å skifte etternavn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men også dette er feil. Vi har ingenting som heter mellomnavn i Norge.

 

Og også dette er vel litt feil. Du har forsåvidt rett i det du sier om passet, men at vi ikke har noe som heter mellomnavn i Norge stemmer ikke - selv om mange tror det :)

Navneloven har egne bestemmelser for mellomnavn, adskilt fra fornavn og etternavn, til og med en egen paragraf. Mellomnavn er faktisk nevnt elleve ganger i navneloven. Hvis du logger inn på Skatteetatens sider og ser på skjema for navneendring vil også mellomnavnet ditt være oppført i nettopp kategorien "mellomnavn", til forskjell fra både fornavn og etternavn. Det står også presisert at det er egne regler for mellomnavn, og at mellomnavn "ikke kan være et typisk fornavn".

Det sorterer under fornavn i passet av plasshensyn, og når man fyller inn skjemaer skriver man det i samme rubrikk som fornavn, men det er like fullt i en annen juridisk kategori enn fornavnet :)

Anonymous poster hash: b0a6c...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner mister litt av seg selv ved å gi fra seg etternavnet og ta mannens etternavn.

Anonymous poster hash: 67d2e...82f

Gjelder det samme for mannen om han tar hennes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Vi bytta ikkje etternamn. Husbonden min ville eigentleg at han skulle ta hans namn, at det er litt "rett" liksom, og av grunnar eg ikkje orkar å gå inn på her, så var eg eigentleg innstilt på å ta namnet hans. Men eg har to fine etternamn sjølv, det eine er eg sistemann i den slekta til å ha, det andre er pikenamnet til mora mi, og det har eg lyst til å halde på. Tre namn blir berre for dumt, og dermed har eg rett og slett ikkje klart å slå fast kva eg vil heite. Så der står saka. I mellomtida har eg det heilt fint med dei same namna eg alltid har hatt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholder mitt. Jeg synes ikke at jeg skal være den eneste som "må" bytte, foreslo at vi begge to skulle skifte til etternavn med bindestrek ala "simonsen-strand", men han ville ikke miste mellomnavnet sitt, og mente det var kun dama som skulle bytte. Jeg fant ut at siden mitt fornavn begynner på S så vil jeg ikke ha to etternavn på S i tilegg. Sss... 😞 etternavnet er en del av min identitet, så da beholder jeg mitt eget. Det er finest, og beskyttet. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kommer nok til å slå vårt sammen med bindestrek, sånn at vi får ett felles etternavn. Jeg ville aldri ha byttet mitt eget helt bort, det hadde føltes feil for meg. Han føler det samme om sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var det ikke et spørsmål en gang. Vi har begge beholdt navnene vi er døpt med og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok min manns etternavn fordi jeg ønsket det, og det er viktig for meg at vi alle heter det samme i familien. ( barna våre) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er jeg ikke gift enda, men jeg kommer til å ta hans etternavn i tillegg til mitt. Fordi han har et fint etternavn og fordi jeg synes det er en fin tradisjon. 



Anonymous poster hash: 814ce...1d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen potensiell ektemann for øyeblikket, men det med å ta mannens navn er ikke så viktig for meg. Hvis han har et kult etternavn, så tar jeg det - men da beholder jeg også mitt eget som mellomnavn. Etternavnet mitt er en viktig del av meg, så å fjerne det helt kommer jeg nok aldri til å gjøre.

Endret av Apocalypse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har heldigvis en mann som er såpass moderne at han heller ikke ser noe vits i å gjøre det. For meg sier navnet ditt, både for- og etternavn, om familiebåndet ditt bakover i tid. Hvis jeg bytter den kan jeg like gjerne ta naboen etternavn, men det gjøre jeg ikke, mitt navn er mitt navn og min manns er hans. Vi elsker hverandre like mye uten en klisjeaktig trang til å konvertere hverandre til en annen familie.



Anonymous poster hash: 7ca9b...f89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis DU har lyst til å skifte så gjør du det, og da synes jeg du skal skifte til det navnet du føler mest tilknytning til :)

Anonymous poster hash: df6fb...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer fra ett land der en ikke tar mannen sitt etternavn, men jeg kommer til å ta hans som mellomnamn eller etternavn, bare fordi jeg synes det er en koselig tradisjon og fordi det er kjekt å ha samme navn 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å endre på mitt eget navn. Jeg har et sjelden etternavn som jeg også har fått veldig mye skryt for, og jeg identifiserer meg sterkt med navnet mitt. Han får gjøre som han vil selv, jeg har ikke noe behov for at begge skal hete det samme. Mulig jeg hadde tenkt annerledes dersom mitt etternavn var veldig vanlig/mindre pent og hans var det motsatte, men rent prinsipielt ønsker jeg ikke å endre noe på mitt navn bare fordi jeg gifter meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke byttet navn, nei. Har for det første et beskyttet etternavn som ligger tett til min familiehistorie og som jeg ikke vil kvitte meg med, og jeg har heller ikke lyst på flere etternavn. Nåværende kjæreste har ikke familienavn, så jeg kunne ikke tatt hans navn heller, så det er ikke en diskusjon heldigvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer aldri til å ta hans etternavn om vi en gang blir gift. Vil ikke ha samme etternavn som den fæle familien på farsiden hans :) 



Anonymous poster hash: 006c1...4af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at samboeren har typisk sen-navn og jeg har noe som er fryktelig sjeldent kunne det ikke falt meg inn. Og det forstår han veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi beholdt selvsagt de navnene vi alltid har hatt. Kunne ikke falt meg inn at jeg skulle bytte til hans etternavn fordi vi giftet oss. 



Anonymous poster hash: d0f66...6d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke byttet navn, nei. Har for det første et beskyttet etternavn som ligger tett til min familiehistorie og som jeg ikke vil kvitte meg med, og jeg har heller ikke lyst på flere etternavn. Nåværende kjæreste har ikke familienavn, så jeg kunne ikke tatt hans navn heller, så det er ikke en diskusjon heldigvis. :)

Hvorfor har han ikke familienavn?

Anonymous poster hash: d815e...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...