Gå til innhold

Må man ha fri bar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Og jeg har vært i bryllup på de fleste kanter av lander, med brudepar fra alle slags yrker, utdanninger og samfunnslag, og ikke ETT av dem har vært med betalbar.

 

Det eneste stedet jeg har vært borti konseptet "betalbar" (bortsett fra på byen, da  :P) er på KG.

Anonymous poster hash: 63c0c...7fb

 

 

Det har jeg også :) Jeg har vært i brylup med fri bar også, for all del og jeg vet jo hva jeg foretrekker :P Men jeg (og de aller fleste jeg har pratet med i real life) har fullstendig forståelse for at brudeparet ikke ønsker/har råd til dette. Ingen av dem tar fri bar som en "selvfølge" heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hjertesukk

Fri bar er IKKE  vanlig :-) Ingen av bryllupene jeg har vært i, eller mitt eget, hadde dette. Det skal forøvrig være drikke til maten.. det tar jeg som en selvfølge :-P Snakker jo kun ut fra mitt ståsted, og hva som anses som vanlig i mine kretser, som er bryllup i 80-150 000 klassen :-) men.. det skal sies at jeg syntes bar man setter opp selv (kjøpe billig sprit og øl i utlandet) og får venner eller andre til å stå i og ta betaling fra gjestene, er ganske tacky :-P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært fri bar i alle bryllupene jeg har vært i, og jeg hadde nok stusset litt om man inviterte til fest også måtte gjestene ha med penger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjertesukk

Glemte å si at det selvfølgelig bør være gratis mineralvann og kaffe.. + avec.. men det ser jeg på som åpenlyst :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri bar er IKKE  vanlig :-) Ingen av bryllupene jeg har vært i, eller mitt eget, hadde dette. Det skal forøvrig være drikke til maten.. det tar jeg som en selvfølge :-P Snakker jo kun ut fra mitt ståsted, og hva som anses som vanlig i mine kretser, som er bryllup i 80-150 000 klassen :-) men.. det skal sies at jeg syntes bar man setter opp selv (kjøpe billig sprit og øl i utlandet) og får venner eller andre til å stå i og ta betaling fra gjestene, er ganske tacky :-P

 

 

Joda, det er vanlig - og det har alltid vært slik, også før i tiden. Betalbar er et nymotens påfunn fra de som ønsker seg et prinsessebryllup de egentlig ikke har råd til, og lar gjestene ta deler av regninga.

Anonymous poster hash: 1291f...901

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært i et bryllup der det har vært betalbar. Alkoholfritt bryllup er helt greit, men å ta seg betalt for drikke er en uting. Hvis man først skal ha betalbar bør i det minste vann og brus være gratis.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hjertesukk

Det har vært fri bar i alle bryllupene jeg har vært i, og jeg hadde nok stusset litt om man inviterte til fest også måtte gjestene ha med penger.

Hva slags bryllup har dette vært? :-) Jeg har kun vært invitert i hotellbryllup og liknende.. hvor det koster brudeparet rundt 60-120kr per enhet som blir drukket... med 80 gjester til fest, så syntes jeg ikke det er underlig å ta med kortet dersom jeg vil ha mer enn det som blir servert til middag og avec.. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjertesukk

har også opplevd mange som er veldig opptatt av å rope "gratis alkohol til alle!" når andre skal arrangere bryllup, og når de selv skal gifte seg så er det nærmest "ta med medbragt alkohol" på invitasjonen :-P Tar det også som en SELVFØLGE at alle som svarer her, har holdt bryllup selv og ikke svarer på vegne av hva de ønsker som gjest.. alle gjester vil selvfølgelig ha åpen bar, buss fra kirke til lokale og maxitaxi hjem igjen.. men er det vanlig? Nope :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bryllup har dette vært? :-) Jeg har kun vært invitert i hotellbryllup og liknende.. hvor det koster brudeparet rundt 60-120kr per enhet som blir drukket... med 80 gjester til fest, så syntes jeg ikke det er underlig å ta med kortet dersom jeg vil ha mer enn det som blir servert til middag og avec.. :-P

Små og store brylluper, hotellbrylluper, brylluper hvor paret har leid lokalet og kjøpt inn drikken på forhånd - ingen har hatt betalbar, og ingen har brukt bonger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også opplevd mange som er veldig opptatt av å rope "gratis alkohol til alle!" når andre skal arrangere bryllup, og når de selv skal gifte seg så er det nærmest "ta med medbragt alkohol" på invitasjonen :-P Tar det også som en SELVFØLGE at alle som svarer her, har holdt bryllup selv og ikke svarer på vegne av hva de ønsker som gjest.. alle gjester vil selvfølgelig ha åpen bar, buss fra kirke til lokale og maxitaxi hjem igjen.. men er det vanlig? Nope :-P

 

Vi hadde fri bar og transport for gjestene tur/retur der vigselen var, samt tur/retur selskapslokalet. Sistenevnte anser jeg absolutt ikke som påkrevd, men jeg hadde vært direkte flau som vert dersom jeg ikke stod for bevertningen. Det er en selvfølge. Har man ikke råd får man heller spare et år eller to til :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjertesukk

Små og store brylluper, hotellbrylluper, brylluper hvor paret har leid lokalet og kjøpt inn drikken på forhånd - ingen har hatt betalbar, og ingen har brukt bonger.

Dette høres særdeles eksepsjonelt uvanlig ut for meg :-) Så heldig du er som kun har vært invitert i bryllup hvor de legger ti tusenvis av kroner i alkohol til gjestene! Som nevnt tidligere, så har jeg kun opplevd rake motsetningen. Ingen av bryllupene jeg har vært i har hatt fri bar :-) Drikke til mat, avec og mineralvann derimot er normen her. Tror ingen savnet mer gratis alkohol hverken i det ene eller det andre bryllupet. (Er invitert i to bryllup til, det neste året, hvor jeg vet at det er samme løsning som de andre bryllupene jeg har vært i). :-)

Flott at det finnes ulike løsninger på å gjøre det, for til syvende og sist; så lenge gjestene er blide og fornøyde og brudeparet har fått dagen de ønsker seg så er det dét som teller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måååå man ha fri bar? Alltid? Selv når man ikke har lyst å ha en grøftefyll-bryllupsfest, og når det finnes (på begge sider av brudefølget) enkelt individer som er "selvsagt invitert" men som alltid blir drita (både på alkohol og "andre rusmidler")??

Anonymous poster hash: 0463f...352

 

1. NEI DU TRENGER IKKE FRI BAR. 

 

Du velger hva du skal ha. Dine gjester bestemmer hva de gjør i forhold til det. 

 

BTW , jeg har kun vært på ett bryllup med overstadige berusete folk og det var skottring på ett alkoholfritt arrangement. Alle andre bryllup jeg har vært på med fri bar, har vært helt sosialt akseptalt avsluttet. Etter mitt eget bryllup hadde jeg svært mye drikke igjen; og våre folk spytter ikke i glasset. Men vi har ikke tradisjon for å drikke bryllup, noe jeg vet det er noen som har. 

 

2. Det kan være greit å tenke igjennom hvordan du vil ordne ting; Skal de betale, prøv å hold det på en symbolsk sum; enten ved bonger , eller ved å subsidiere barprisene. Hvis deltagelse i bryllupsfesten koster 1000 kr i tillegg til alt annet, kan man tendensere til å droppe det. 

 

3. Hvis du har folk som tar av i grøftefyll på bryllup, kommer de til å gjøre det akkurat like mye med betal-bar ; dette handler ikke om tilgang men innstilling. De kommer til å vorse hardt og dra med seg en på innerten; skal du holde festfolk edru, må du ansette narkobikkje og promillekontroll ved inngang.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjertesukk

Vi hadde fri bar og transport for gjestene tur/retur der vigselen var, samt tur/retur selskapslokalet. Sistenevnte anser jeg absolutt ikke som påkrevd, men jeg hadde vært direkte flau som vert dersom jeg ikke stod for bevertningen. Det er en selvfølge. Har man ikke råd får man heller spare et år eller to til :)

Så snille dere var da! Som nevnt, så er det sikkert NOEN (inklusiv dere) som velger å betale alt.. kanskje overnatting for de som behøvde det også? Stor frokost dagen derpå? Flybilletter tur/retur for de som behøver det? :-) Det finnes jo ingen begrensninger, i grunn.

At du hadde blitt flau dersom du ikke hadde hatt fri bar, får være opp til deg.. For det er absolutt ingen selvfølge, men selfølgelig trenger ikke brudeparet å spare et år eller to til for å få råd til fri bar, fordi folk forventer det!  Goddag mann økseskaft, liksom.  :fnise:  At folk velger å ha fri bar er en BONUS, ikke en forventning folk flest har..  ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags bryllup har dette vært? :-) Jeg har kun vært invitert i hotellbryllup og liknende.. hvor det koster brudeparet rundt 60-120kr per enhet som blir drukket... med 80 gjester til fest, så syntes jeg ikke det er underlig å ta med kortet dersom jeg vil ha mer enn det som blir servert til middag og avec.. :-P

Det er jo det som er den rare mentaliteten her: stakkars brudeparet har valgt et så dyrt bryllup at de ikke kan spandere på gjestene sine alt, derfor er det helt logisk at gjestene betaler selv. 

 

Altså, brudeparet har selv VALGT:

- hvor de skal ha bryllupet (og dermed hvilke løsninger som er mulig mtp bar og hvilket prisnivå baren og alt annet kommer på)

- hvor mange gjester de skal ha

- når bryllupet skal være (og hvor lenge de har på å spare opp)

- hvor mye penger som skal brukes på alt annet 

 

BRUDEPARET har tatt valg som gjør at de ikke har råd til å spandere på gjestene sine all drikke. Er det rettferdig at gjestene må ta konsekvensene av de valgene?

 

Hvorfor kan ikke brudeparet heller legge lista slik at de har mulighet til å stå for alt ved f.eks. å spare litt lengre, ha færre gjester, og/eller velge et sted hvor man kan ta med alkohol selv?

 

Anonymous poster hash: 5028f...341

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snille dere var da! Som nevnt, så er det sikkert NOEN (inklusiv dere) som velger å betale alt.. kanskje overnatting for de som behøvde det også? Stor frokost dagen derpå? Flybilletter tur/retur for de som behøver det? :-) Det finnes jo ingen begrensninger, i grunn.

At du hadde blitt flau dersom du ikke hadde hatt fri bar, får være opp til deg.. For det er absolutt ingen selvfølge, men selfølgelig trenger ikke brudeparet å spare et år eller to til for å få råd til fri bar, fordi folk forventer det!  Goddag mann økseskaft, liksom.  :fnise:  At folk velger å ha fri bar er en BONUS, ikke en forventning folk flest har..  ;-)

 

1) jeg tror du må lære deg litt hva som er definert som bryllupet

2) jeg tror også du må lære deg betydningen av "goddag mann økseskaft"

Anonymous poster hash: 5028f...341

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snille dere var da! Som nevnt, så er det sikkert NOEN (inklusiv dere) som velger å betale alt.. kanskje overnatting for de som behøvde det også? Stor frokost dagen derpå? Flybilletter tur/retur for de som behøver det? :-) Det finnes jo ingen begrensninger, i grunn.

At du hadde blitt flau dersom du ikke hadde hatt fri bar, får være opp til deg.. For det er absolutt ingen selvfølge, men selfølgelig trenger ikke brudeparet å spare et år eller to til for å få råd til fri bar, fordi folk forventer det!  Goddag mann økseskaft, liksom.  :fnise:  At folk velger å ha fri bar er en BONUS, ikke en forventning folk flest har..  ;-)

 

Fri bar er ikke i utgangspunktet så dyrt som du tror. Det er ikke billig med alkohol i Norge, men det er en relativt ubetydelig kost i forhold det meste annet. 

 

Unntaket er hvis du har arrangerer bryllupet hos en som krever ta skjenkebevilgning, men da er det typisk en avveinging i  forhold til kosten med lokalet. 

 

For å ta ett beregnet eksempel; Vi kunne spart ca 5 000 på å ikke ha fribar; dette ville kostet gjestene våre til sammen 20 000. Altså ikke den store kosten pr pers, men heller ikke noe verd spare. 

Endret av Druid
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hjertesukk

 

Det er jo det som er den rare mentaliteten her: stakkars brudeparet har valgt et så dyrt bryllup at de ikke kan spandere på gjestene sine alt, derfor er det helt logisk at gjestene betaler selv. 

 

Altså, brudeparet har selv VALGT:

- hvor de skal ha bryllupet (og dermed hvilke løsninger som er mulig mtp bar og hvilket prisnivå baren og alt annet kommer på)

- hvor mange gjester de skal ha

- når bryllupet skal være (og hvor lenge de har på å spare opp)

- hvor mye penger som skal brukes på alt annet 

 

BRUDEPARET har tatt valg som gjør at de ikke har råd til å spandere på gjestene sine all drikke. Er det rettferdig at gjestene må ta konsekvensene av de valgene?

 

Hvorfor kan ikke brudeparet heller legge lista slik at de har mulighet til å stå for alt ved f.eks. å spare litt lengre, ha færre gjester, og/eller velge et sted hvor man kan ta med alkohol selv?

 

Anonymous poster hash: 5028f...341

 

Hihihi... jeg håper for gudsskyld ikke at du er seriøs?

Det er da viktigere å invitere ALLE man er glad i og bryr seg om, til en bryllupsfest med god mat og fine lokaler hvor man koser seg og har det kjekt.. enn å kutte ned på gjestelista, lokalet og maten?? Jeg klarer helt ærlig ikke å ta det der seriøst :-P For det er så langt unna mine verdier som det kommer.. Gratis alkohol foran mennesker jeg er glad i... Det er iallefall ikke en problemstilling i min krets, heldigvis!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjertesukk

 

1) jeg tror du må lære deg litt hva som er definert som bryllupet

2) jeg tror også du må lære deg betydningen av "goddag mann økseskaft"

Anonymous poster hash: 5028f...341

 

Et bryllup er en dag hvor brudeparet og deres familie feirer kjærligheten mellom førstnevnte. At du mener fri bar er definisjonen av "bryllupet" får du stå for selv ;-)

Neida, Goddag mann økseskaft i form av at jeg syntes svarene som blir avgitt av enkelte her ikke svarer overrens med spørsmålet.. fordi det virker helt på bærtur :-) Norsktime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snille dere var da! Som nevnt, så er det sikkert NOEN (inklusiv dere) som velger å betale alt.. kanskje overnatting for de som behøvde det også? Stor frokost dagen derpå? Flybilletter tur/retur for de som behøver det? :-) Det finnes jo ingen begrensninger, i grunn.

At du hadde blitt flau dersom du ikke hadde hatt fri bar, får være opp til deg.. For det er absolutt ingen selvfølge, men selfølgelig trenger ikke brudeparet å spare et år eller to til for å få råd til fri bar, fordi folk forventer det!  Goddag mann økseskaft, liksom.  :fnise:  At folk velger å ha fri bar er en BONUS, ikke en forventning folk flest har..  ;-)

 

Som brukeren over skriver: du forstår ikke betydningen av uttrykket "goddag mann økseskaft".

 

Jeg ser at du hardnakket påstår at det ikke er vanlig å betale for det som serveres i bryllupet, og jeg kan forstå det - da ville jo du fremstått som gnien som valgte å la gjestene betale for seg. Men det er det det er - dere kunne skalert ned på sted, gjester, brudekjole og en mengde andre kostnader.

Anonymous poster hash: 1291f...901

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bryllup er en dag hvor brudeparet og deres familie feirer kjærligheten mellom førstnevnte. At du mener fri bar er definisjonen av "bryllupet" får du stå for selv ;-)

Neida, Goddag mann økseskaft i form av at jeg syntes svarene som blir avgitt av enkelte her ikke svarer overrens med spørsmålet.. fordi det virker helt på bærtur :-) Norsktime?

 

Nå fabrikerer du bare ting:

 

1. Du forstod selvfølgelig at brukeren refererte til alle tingene du ramset opp, som flyreise og overnatting mm. Det er ikke noe poeng i å gjøre seg dummere enn man er.

2. Spørsmålet var "Må man ha fri bar" - ja det må man selvfølgelig, fordi man er et vertskap som inviterer gjester til fest. Hvordan er dette ikke i samsvar med spørsmålet?

3. Ja du har helt rett, det kan nok være fornuftig av deg å ta opp norsken igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...