Gå til innhold

Må man ha fri bar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Måååå man ha fri bar? Alltid? Selv når man ikke har lyst å ha en grøftefyll-bryllupsfest, og når det finnes (på begge sider av brudefølget) enkelt individer som er "selvsagt invitert" men som alltid blir drita (både på alkohol og "andre rusmidler")??

Anonymous poster hash: 0463f...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Måååå man ha fri bar? Alltid? Selv når man ikke har lyst å ha en grøftefyll-bryllupsfest, og når det finnes (på begge sider av brudefølget) enkelt individer som er "selvsagt invitert" men som alltid blir drita (både på alkohol og "andre rusmidler")??Anonymous poster hash: 0463f...352

Jeg var i et bryllup som var alkoholfritt fordi brud og brudens mor var dritredd for at brudgommens trashy venner skulle drikke seg dritings. Dette var langt pokkerivold og hovedinteressen til brudgommens trashy venner var å pule fjortisser i baksetet av en Volvo for å så drekka og sloss (slæss).

Dette løste de trashy vennenne ved å ha med seg kanner med hjemmebrent.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måååå man ha fri bar? Alltid? Selv når man ikke har lyst å ha en grøftefyll-bryllupsfest, og når det finnes (på begge sider av brudefølget) enkelt individer som er "selvsagt invitert" men som alltid blir drita (både på alkohol og "andre rusmidler")??

Anonymous poster hash: 0463f...352

 

Da skaffer man fri bar med bartender som er ekstra obs på disse menneskene. Hvorfor skal resten behandles dårlig (ja, å be gjester betale for bevertningen er dårlig behandling), fordi dere mener dere må være barnevakter over andre? 

 

Å unngå fri bar gjør heller ikke at de ikke får tak i andre rusmidler. Jeg ville latt være å invitere de jeg, og fortalt grunnen også. 

Anonymous poster hash: aac40...809

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måååå man ha fri bar? Alltid? Selv når man ikke har lyst å ha en grøftefyll-bryllupsfest, og når det finnes (på begge sider av brudefølget) enkelt individer som er "selvsagt invitert" men som alltid blir drita (både på alkohol og "andre rusmidler")??

Anonymous poster hash: 0463f...352

Mååå fri bar bety grøftefyll-bryllupsfest? Nei. Med mindre du har en rar vennekrets. Selv om alkoholen er gratis er det jo for øvrig ingenting som hindrer dere i å ha en myndig bartender som passer på litt ekstra, hvis det i det hele tatt blir nødvendig. Og de få slektningene som har problemer med alkohol klarer fint å bli drita likevel, fra bar eller ikke.

Ha fri bar, så er du en god vert. Gjester skal slippe å betale for seg.

Anonymous poster hash: d7b94...ea4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mååå fri bar bety grøftefyll-bryllupsfest? Nei. Med mindre du har en rar vennekrets. Selv om alkoholen er gratis er det jo for øvrig ingenting som hindrer dere i å ha en myndig bartender som passer på litt ekstra, hvis det i det hele tatt blir nødvendig. Og de få slektningene som har problemer med alkohol klarer fint å bli drita likevel, fra bar eller ikke.

Ha fri bar, så er du en god vert. Gjester skal slippe å betale for seg.

Anonymous poster hash: d7b94...ea4

Vurderer å bare ha middag (masse digg mat og drikke servert til den, da med påfyll), og droppe hele selve fest-delen. Blir jo i praksis fri bar under middagen, men hva om vi selv ikke er festmennesker? Mååååå vi fortsatt ha fest? Er det ikke innafor å si takk for idag etter kaffe avec?

Vi er 25, og ikke alle er like dannet der vi kommer fra. Virker som om folk er redd det skal gå tomt for drikke i baren.

Anonymous poster hash: 0463f...352

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å bare ha middag (masse digg mat og drikke servert til den, da med påfyll), og droppe hele selve fest-delen. Blir jo i praksis fri bar under middagen, men hva om vi selv ikke er festmennesker? Mååååå vi fortsatt ha fest? Er det ikke innafor å si takk for idag etter kaffe avec?

Vi er 25, og ikke alle er like dannet der vi kommer fra. Virker som om folk er redd det skal gå tomt for drikke i baren.

Anonymous poster hash: 0463f...352

 

Jeg hadde skuffet veldig om det ikke var dans, kaker og mingling etter middagen ja. Men det trenger jo ikke være drikking hele natta fest for det om =)

Anonymous poster hash: e3b47...181

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurderer å bare ha middag (masse digg mat og drikke servert til den, da med påfyll), og droppe hele selve fest-delen. Blir jo i praksis fri bar under middagen, men hva om vi selv ikke er festmennesker? Mååååå vi fortsatt ha fest? Er det ikke innafor å si takk for idag etter kaffe avec?

Vi er 25, og ikke alle er like dannet der vi kommer fra. Virker som om folk er redd det skal gå tomt for drikke i baren.

Anonymous poster hash: 0463f...352

 

Synes det kommer veldig an på hva slags bryllup dere tenker å ha.

 

Om det er stort bryllup med mange gjester, staselig brudekjole osv synes jeg det blir stusselig å ikke la festlighetene fortsette utover kvelden og natten. Spesielt hvis noen av gjestene er tilreisende og derfor har lagt både ekstra tid og penger i å være gjest hos dere. Man kommer jo ikke bare i bryllup for å få spise, man vil også sosialisere, danse, skravle og treffe andre familiemedlemmer/venner som også er gjester. Et stort bryllup er tross alt en "pakke".

 

Om dere planlegger et mindre bryllup med bare nær familie og nære venner, så kan dere selvsagt droppe fest, og heller ha feiringen på dagtid. Min søster og mannen gjorde det sånn, ettersom de begge hadde vært gift før og ønsket det enkelt denne gang. De inviterte heller til lunsj og champis på en bedre restaurant, og etterpå dro alle til hjem til brudgommens foreldre for kaker og kaffe/avec. Det var mer som et vanlig kaffeselskap som varte bare noen timer, ergo ingen fest. 

 

Når det er sagt, så skjønner jeg ikke helt hvordan det at man ikke er "festmennesker" spiller inn her. På de bryllupsfestene jeg har vært, så har det vært en ganske annen stemning enn på en vanlig fyllefest. Jada, folk er i godt humør og drikker konjakk og koser seg, men alt i alt så er det en mer formell stemning. De færreste oppfører seg som de er på nattklubb. Man er tross alt i dress og finstas, det er eldre generasjoner og kanskje også mindreårige tilstede, det er pardans og de fleste har respekt for brudeparets viktige dag og ønsker ikke å skjemme seg ut.  

 

Dessuten kan man være litt smart når man lager gjestelisten. Om man er redd for fyllefest, er man i sin fulle rett til å la gjestelisten bestå mest av familie, og kun et lite knippe nære venner som man stoler på. Hele den brautende kompisgjengen på 20 karer trenger ikke inviteres, det holder med de tre nærmeste. Også kan man sørge for at bartenderen er sitt ansvar bevisst og avviser de som er for fulle, og man er også i sin fulle rett til å avtale med noen at de følger ut gjester som blir så snydens og ubehagelige at de ødelegger festen for resten. Vet at noen har gjort det sånn når de f.eks. har et familiemedlem som alltid blir overstadig og kranglevoren, men som allikevel inviteres av plikt.

Anonymous poster hash: 9eabc...aa9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måååå man ha fri bar? Alltid? Selv når man ikke har lyst å ha en grøftefyll-bryllupsfest, og når det finnes (på begge sider av brudefølget) enkelt individer som er "selvsagt invitert" men som alltid blir drita (både på alkohol og "andre rusmidler")??

Anonymous poster hash: 0463f...352

 

Min mening: Alt som serveres i bryllup (og andre selskaper) skal være gratis for gjestene. Det er ikke et krav at det serveres alkohol i det hele tatt. Altså: alkoholfritt bryllup ok. Betalbar ikke ok.

Vurderer å bare ha middag (masse digg mat og drikke servert til den, da med påfyll), og droppe hele selve fest-delen. Blir jo i praksis fri bar under middagen, men hva om vi selv ikke er festmennesker? Mååååå vi fortsatt ha fest? Er det ikke innafor å si takk for idag etter kaffe avec?

Vi er 25, og ikke alle er like dannet der vi kommer fra. Virker som om folk er redd det skal gå tomt for drikke i baren.

Anonymous poster hash: 0463f...352

Som brudepar står dere fritt til å takke for dere når brudevalsen er danset og brudekaken spist. Men gjestene kan jo få fortsette å kose seg med god stemning, musikk dans og kaker selv om dere ikke er til stede? Det er hyggelig å få snakket med flere enn de som sitter ved siden av deg når du er i bryllup.

Endret av SiMa
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ingenting imot betal-bar, så lenge det blir servert drikke til middag og kakene... Det at du er vert og dermed skal betale fleirfoldige tusen for at folk skal drikke seg fulle, er berre tull. Ein invitera til ei feiring og samankomst, ikkje "drikk så mykje du vil"-fest.
Viss du er redd for reaksjonar frå gjestane, kan du evt. gje eit par bongar til kvar person då?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man "må" ikke, men jeg syns det blir for dumt å be noen til fest og så forvente at de betaler selv.

Endret av Wildstar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man niviterer da ikke noen (om det er bryllup, 40 års dag eller hva det nå skal være) og så be sine gjester betale for seg. Alkoholfritt bryllup er helt fint, men skal det være alkohol så syntes jeg denne bør være gratis.... Har man gjester som sliter med å kontrollere inntaket, så (som foreslått over)  får bartenderen være ekstra obs på disse

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke fri bar, hotellet frarådet det til og med. Men vi gjorde alle gjestene oppmerksomme på det i invitasjonen og det var fri drikke under middagen. Virket som alle syntes det var helt greit, ingen klaget til oss i alle fall. Og jeg ville aldri klaget på mangel av fri bar. Så det kommer sikkert veldig an på hva dere som brudepar hadde akseptert som gjester selv ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fri bar betyr ikke at det blir grøftefyllafest. Å ikke ha fri bar er gnitent. Ber du folk betale når de er hjemme hos deg i selskap også?

Anonymous poster hash: 085a8...bc8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ikke noe annet alternativ enn fri bar, og jeg drikker ikke alkohol engang. Jeg forstår ikke den forestillingen om at fri bar betyr grøftefyll.

 

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg forstår egentlig ikke problemet med å ha betal-bar, så lenge det serveres nok drikke under middagen og kakene, og det er gratis med mineralvann og alkoholfri drikke :-)

Dersom gjestene ønsker å drikke mer etterpå kun for å få høyere promille og ikke fordi de er tørste, syns jeg det er fint å ha betal-bar som et alternativ for dem istedenfor at alt skal være alkoholfritt og at de skal være tvunget til å være mer edru enn de ønsker.

Syns vertskapet har ansvar for at gjestene ikke sitter og er tørste, men dersom de ønsker mer alkohol enn det som blir servert i middagen er det vel deres ansvar å betale for det også?

Når det er sagt, vet jeg ikke helt hva jeg ville gjort i mitt eget bryllup. Virker jo som alle blir fornærmet dersom det ikke er fri bar, og vil jo helst at gjestene skal ha det bra. Men hadde ihvertfall ikke reagert negativt selv dersom jeg var gjest i et bryllup uten fri bar - så lenge det fantes gratis drikker å slukke tørsten med. :-)

Anonymous poster hash: fdd0d...f5f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Magdalene

Om de vil drikke seg snydens, så gjør de sikkert det selv om de må betale selv, så ser ikke på det som noen grunn til st gjestene sksl måtte betale for drikke når de er invitert i selskap.

Om jeg inviterer i selskap utenom bryllup, så ber jeg jo ikke gjestene betale for drikken selv, og for meg er det også selvsagt at gjestene i bryllup får mat og drikke gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår egentlig ikke problemet med å ha betal-bar, så lenge det serveres nok drikke under middagen og kakene, og det er gratis med mineralvann og alkoholfri drikke :-)

Dersom gjestene ønsker å drikke mer etterpå kun for å få høyere promille og ikke fordi de er tørste, syns jeg det er fint å ha betal-bar som et alternativ for dem istedenfor at alt skal være alkoholfritt og at de skal være tvunget til å være mer edru enn de ønsker.

Syns vertskapet har ansvar for at gjestene ikke sitter og er tørste, men dersom de ønsker mer alkohol enn det som blir servert i middagen er det vel deres ansvar å betale for det også?

Når det er sagt, vet jeg ikke helt hva jeg ville gjort i mitt eget bryllup. Virker jo som alle blir fornærmet dersom det ikke er fri bar, og vil jo helst at gjestene skal ha det bra. Men hadde ihvertfall ikke reagert negativt selv dersom jeg var gjest i et bryllup uten fri bar - så lenge det fantes gratis drikker å slukke tørsten med. :-)

Anonymous poster hash: fdd0d...f5f

 

Du er inne på noe viktig, synes jeg. 

 

Dessverre er det altfor mange betalbar-brylluper der man også må betale (blodpris) for alkoholfritt. Jeg har vært i 2 brylluper der vi måtte ut med "Gardermoen-priser" for brus og vann. I det ene var det til og med betaling for glass med vann fra springen (på et hotell). Og jeg kjenner flere andre som har opplevd det samme. Når gjestene står i kø foran vasken på do for å drikke, er det noe galt et sted. 

 

Å invitere til brullypsfest der man må ut med 40 kroner for en liten flaske vann for å slukke tørsten (etter en middag der kokken tydeligvis hadde mistet saltbøssen ned i samtlige retter), er direkte frekt. Da hjelper det på ingen måte at det er gratis vin under selve måltidet. 

Anonymous poster hash: ecbe1...170

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...