Gå til innhold

Flyreise ved graviditet


Soletti

Anbefalte innlegg

Vi skal på ferie til USA når jeg er 16 uker på vei, og returnerer når jeg er 20 uker på vei. Noen som vet om det er trygt å fly på denne tiden?

Jeg har en sykdom som gjør at jeg lettere får blodpropp, men jeg bruker støttestrømper, drikker masse vann og beveger meg under hele flyturen.

Vil så gjerne på denne siste turen før vi får barn, og håper så inderlig at vi får det til!

Var hos gynekolog igår, og hun sa at ingen gravide bør dra på flyreise over 1-2 timer... men det står det ikke på nettet når jeg søker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man er høygravid bør man ikke fly lengre flyturer en 1-2 timer, men når du er 20 uker på vei burde det ikke være noe problem. (Med mindre det er fare for for tidlig fødsel, men da har du fått beskjed om det fra lege/jordmor.) Sjekk med flyselskapet for sikkerhets skyld. Det varierer litt hva de tillater, men jeg har aldri hørt om at noen har blitt nektet å fly når de er 20 uker på vei. Det er viktig å bevege seg mye, opp og gå med jevne mellomrom, men det er du jo allerede klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Det gikk helt fint for venninna mi iallfall som reiste i uke 18 :) Har også hørt at man ikke skal reise så langt når man er høygravid, men i uke 16-20 burde jo ikke det være problem :) Men det er ikke verre enn å spørre lege/jordmor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy til dublin da jeg var 32-33 uker på vei og det var ikke noe problem. Var vel 2,5-3 timers flytur.

Så tror ikke du trenger å bekymre deg. Det eneste er at du kan bli litt dårlig pga trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og få en legeerklæring på hvor langt du er på vei, i fall magen er stor, så du ikke får problemer med at de ikke vil slippe eg om bord:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Satser på at dette går bra, og at jeg får et svangerskap uten altfor stor plager.

Godt tips å få legeerklæring, kjekt å ha :)

Trykket kan få meg til å føle meg uvel - som i å bli kvalm? Men det er ikke skadelig for barnet?

Støttestrømper brukes allerede hver dag, vil ikke ha stygge bein etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Satser på at dette går bra, og at jeg får et svangerskap uten altfor stor plager.

Godt tips å få legeerklæring, kjekt å ha :)

Trykket kan få meg til å føle meg uvel - som i å bli kvalm? Men det er ikke skadelig for barnet?

Støttestrømper brukes allerede hver dag, vil ikke ha stygge bein etterhvert :)

Ja, kvalm og svimmel, kaldsvette. Ikke skadelig for fosteret, nei.

Men så skal det sies at jeg hverken hadde på meg støttestrømper eller gikk rundt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på ferie til USA når jeg er 16 uker på vei, og returnerer når jeg er 20 uker på vei. Noen som vet om det er trygt å fly på denne tiden?

Jeg har en sykdom som gjør at jeg lettere får blodpropp, men jeg bruker støttestrømper, drikker masse vann og beveger meg under hele flyturen.

Vil så gjerne på denne siste turen før vi får barn, og håper så inderlig at vi får det til!

Var hos gynekolog igår, og hun sa at ingen gravide bør dra på flyreise over 1-2 timer... men det står det ikke på nettet når jeg søker der.

Hvis du har en sykdom som gjør det verre å fly, og legen sier du ikke skal fly, så synes jeg du skal høre på dem. Du vil alltid klare å finne mange som har flydd, og som det gikk bra for, men det teller vel egentlig ikke når du ikke er lik case som dem.. Jeg fløy selv en del da jeg var gravid, men jeg har ingen sykdommer og avklarte det med legen min som sa god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd flere ganger, riktignok ikke noen lange turer, den lengste strekningen var vel på 3-4 timer. Har ikke hatt noen problemer.

Jeg har heller ikke avklart det med legen, kan ikke skjønne at det skal være noe tema om man er frisk og rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var høygravid da svineinfluensaen begynte å spre seg rundt i Europa og dit jeg skulle, det var før den kom til Norge. Så jeg sjekket med legen om det var OK å reise.

Som sagt i mitt første innlegg: TS har en sykdom som omhandler blodpropp. Det er da lite vits i å sammenligne seg med friske gravide og om de kan fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...