Gå til innhold

Hvor ille var konsentrasjonsleirene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus

Jeg har vært i Auchwitz og i Theresienstadt (et stykke fra Praha).

Auchwitz var samlebåndsprinsipp med en dyktig guide, men jeg savnet tid. Tid til å rolig bevege meg og reflektere.

Theresienstadt var ingen konsentrasjonsleir. Der ble kun ett menneske henrettet ved henging, - men inntrykket som materialiserte seg ved å gå i de underjordiske gangene rundt 'vollgraven', roen til å tenke, og kontrastene, - alt dette gav et mye sterkere inntrykk enn springmasjen gjennom Auschwitz.

Her er et par av kontrastene slik jeg knipset dem i Theresienstadt:

- mot nytt liv som 'fødes' på veggen inne i en av brakkene:

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomsterert

Hvor ille var det egentlig å leve i disse? Synes ikke artikler, samt. faktatekster gir så godt inntrykk av dette.

Anonymous poster hash: cecb2...119

Da anbefaler jeg "I natt og tæke". En ganske så beskrivende bok av Trygve Brateli.

Uff. "I natt og tÅke",selvsagt.

Endret av Blomsterert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Helvete på jord, kan jeg tenke meg.

Enig! Det er blant annet det kristne ikke forstår. At Helvete kan være her og nå. I store deler av denne lille verden. Men likevel,-det er for langt unna. Skjønner aldri kristnes funderinger på hva helvete er. SE LENGER ENN DIN NESETIPP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Det er blant annet det kristne ikke forstår. At Helvete kan være her og nå. I store deler av denne lille verden. Men likevel,-det er for langt unna. Skjønner aldri kristnes funderinger på hva helvete er. SE LENGER ENN DIN NESETIPP!

Her er det vanskelig å skjønne hva du mener. Det er liten enighet om helvetesforestillingene blant kristne, men alle er enige om at helvete er et konsiliært vedtak, og ikke noe som er beskrevet i bibelen. Det du beskriver står ikke nødvendigvis i noen motsetning.

Ellers har jeg kjent mange som satt i konsentrasjonsleir under krigen. De beskriver et rent helvete.

Anonymous poster hash: de6c7...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da anbefaler jeg "I natt og tæke". En ganske så beskrivende bok av Trygve Brateli.

Uff. "I natt og tÅke",selvsagt.

Den korrekte, fullstendige tittelen er "Fange i natt og tåke". Ellers anbefaler jeg "Fange i Ravensbrück" av Lise Børsum.

Anonymous poster hash: de6c7...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Det er blant annet det kristne ikke forstår. At Helvete kan være her og nå. I store deler av denne lille verden. Men likevel,-det er for langt unna. Skjønner aldri kristnes funderinger på hva helvete er. SE LENGER ENN DIN NESETIPP!

Jeg begynner å bli jævla lei av UVITENDE IDIOTER som bestemt sier at "kristne gjør ditt og datt"/"kristne skjønner ingenting fordi de er kristne". Er du dum? Kristne er ikke en homogen gruppe! Er alle muslimer terrorister og morder kanskje?! For faen klart de ikke er det!

Ingen som nevner Dr. Josef Mengele ser jeg. Eller "Dødens engel" som han ble kalt.

Mengele utførte ekstreme og umenneskelige eksperimenter på fanger i konsentrasjonsleiren Auschwitz. Det er ikke vanskelig å skjønne at å komme ut for et slikt "menneske" som han der ville være et rent helvete!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli jævla lei av UVITENDE IDIOTER som bestemt sier at "kristne gjør ditt og datt"/"kristne skjønner ingenting fordi de er kristne". Er du dum? Kristne er ikke en homogen gruppe! Er alle muslimer terrorister og morder kanskje?! For faen klart de ikke er det!

Ingen som nevner Dr. Josef Mengele ser jeg. Eller "Dødens engel" som han ble kalt.

Mengele utførte ekstreme og umenneskelige eksperimenter på fanger i konsentrasjonsleiren Auschwitz. Det er ikke vanskelig å skjønne at å komme ut for et slikt "menneske" som han der ville være et rent helvete!

Ad Mengele kan man få et godt inntrykk av tulleforskningen hans (og den definitivt fraværende etikken) gjennom boken "Jeg var Dr. Mengeles assistent" av Dr. Miklós Nyiszli, som var fange i Auschwitz og fungerte som laboratorieassistent og obdusent for Dr. Mengele.

Anonymous poster hash: de6c7...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Den korrekte, fullstendige tittelen er "Fange i natt og tåke". Ellers anbefaler jeg "Fange i Ravensbrück" av Lise Børsum.

Anonymous poster hash: de6c7...227

Ja,du har selvsagt rett! Gikk litt fort her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...