Gå til innhold

Religiøse barn av ateister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål til ateistiske foreldre som tar barna ut av skolegudstjenester o.l. Hva gjør dere hvis barna stiller spørsmål om Gud eller sier at de tror på ham? Sier dere nei, han finnes ikke, eller sier dere at folk tror på ulike ting? Jeg selv var et kristent barn av ateistiske foreldre, og mine reagerte vel mest med likegyldighet. Men de prøvde ikke å hindre meg i å tro. En venninne med barn i skolealder fortalte at den ene hadde begynt å tro på eventyr, som hun sier, og han fikk streng beskjed om at det er bare tull og at "her i huset er vi ateister". Hva hun gjør hvis han vil ha kristen konfirmasjon vet jeg ikke.



Anonymous poster hash: 377b3...126
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke barn selv, men de fleste vennene mine med barn er ateister, og foreldrene deres sier ikke at Gud ikke finnes for det kan ingen vite. Men de sier at noen tror på Gud, andre gjør det ikke, og at begge deler er helt greit. De lar altså barna få velge selv. Verre med foreldrene andre veien, hos de jeg kjenne i alle fall.



Anonymous poster hash: 2bbc3...723
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er bare seks og tre. Men eldste har hatt en del spørsmål om Gud, og vi har snakket om hvordan noen tror og noen ikke, men at ingen vet helt sikkert- selv om noen (spesielt de kristne :P) sier de "vet". Vi er ærlige om at vi ikke tror, men har vært tydelig på at hun velger selv hva hun vil tro på. Hun har i høst deltatt på dåpsskole i regi av kirken, selv om hun ikke er døpt, og sier nå at hun tror på Gud. Jeg hadde foretrukket at hun ikke deltok på slike ting før hun er blitt noe eldre, men ønsker ikke at hun skal være utenfor heller når "alle andre skal".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barn av foreldre som begge er ateister (en etnisk norsk, en ikke-vestlig med bakgrunn fra et ikke-kristent land), og jeg leflet litt med kristendommen i tidlige ungdomsår. I dag anser jeg meg som en overbevist ateist selv, men da jeg gikk rundt med gudstro var foreldrene mine helt greit komfortable med det. Jeg er ikke døpt og vurderte derfor å døpe meg, og da sa de at det var min avgjørelse - men at vi måtte snakke om det sammen hvis det var et genuint ønske, så de fikk høre hva jeg tenkte. Da mener jeg ikke "dette må vi snakke om, for sånn kan du ikke holde på", men slik foreldre jo ønsker å prate med barna sine hvis de er i ferd med å ta store valg her i livet.

Nå som jeg er voksen har jeg jo i større grad forstått at de ikke bare er like "alt er like bra og fint å tro på"-mennesker som jeg trodde den gang, men det er meninger de ikke flagget før de så at jeg hadde landet på et "endelig" svar på hva jeg trodde og ikke trodde, og at det svaret var omtrent som deres eget.

Så i det hjemmet jeg vokste opp i var de i hvert fall bare forståelsesfulle. Jeg skulle tro jeg blir det samme hvis jeg får barn og havner i en lignende situasjon. Anser det vel kanskje som mest sannsynlig at mine barn ikke ender opp som troende kristne, men jeg verken kan - eller har planer om å prøve å - kontrollere det.



Anonymous poster hash: b3d2f...d61
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke ateistiske foreldre har spesielle problemer med at barna deres velger et livssyn som avviker fra deres eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke ateistiske foreldre har spesielle problemer med at barna deres velger et livssyn som avviker fra deres eget.

Anders+Cameroon+%C3%98stensvig+Dale.jpg

Anonymous poster hash: 58566...acc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si gjerne noen ord, også, AB. Jeg vet de sier at et bilde sier like mye som tusen ord, men dette bildet sa ikke meg noe særlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av en god opdragelse, er jo at vi skal lære ungene våre å tenke selv og kunne ta sine egne valg ut i fra hva som føles rett for dem (og på rett side av loven).

Tror jeg kanskje hadd slitt litt mer om ungene mine kom og var overbeviste jehovas, enn om de "bare" var kristne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av det å være eb god ateist er å være åpen for at folk velger annerledes enn en selv. Ergo får de tro på h a de vil og ingenting nektes i mitt hjem, verken julenissen eller jesus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt oppdras i et ateistisk hjem. Hun får tro hva hun vil, hun vet at vi ikke tror.

Hun er bare syv, men på grunn av at lærerinnen, rektor og halve lærerstaben er skikkelig kristne og har et høyt fokus på at man må tro på Gud og Jesus ellers går alt galt, stiller hun disse spørsmålene jevnt og trutt. Det er vanskelig for henne, hun lærer jo av disse myndighetspersonene rundt seg at vi kommer til å brenne i helvete. Det er trist.

Hun har nå landet på et kompromiss, hun har diktet opp sin egen gud som hun tror på. Han er bare snill og grei og hjelper henne når hun trenger det sier hun. Synes hun takler det ganske bra jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født kristen, og er fremdeles medlem (kunne like greit vært utmeldt) , men jeg trur overhodet ikke på Gud.

For meg er det helt fjernt å tru på Gud.

Jeg er vel heller mere alternativ, og trur på at det finnes mere mellom himmel og jord. Et liv etter døden er ikke umulig heller. For ingen vet jo sikkert.

Men når det kommer til barna mine får de lov å ha den trua de vil. Ho eldste valgte borgelig konfimasjon, han mellomst trur på gud og vil velge kristelig. Mistebarnet har noen år igjenn, men snakker ofte om gud og jesus. Så for meg er det helt opp til de hvilken tru de vil ha. Bare de ikke kommer inn i en gal sekt...



Anonymous poster hash: 6032b...993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt oppdras i et ateistisk hjem. Hun får tro hva hun vil, hun vet at vi ikke tror.

Hun er bare syv, men på grunn av at lærerinnen, rektor og halve lærerstaben er skikkelig kristne og har et høyt fokus på at man må tro på Gud og Jesus ellers går alt galt, stiller hun disse spørsmålene jevnt og trutt. Det er vanskelig for henne, hun lærer jo av disse myndighetspersonene rundt seg at vi kommer til å brenne i helvete. Det er trist.

Hun har nå landet på et kompromiss, hun har diktet opp sin egen gud som hun tror på. Han er bare snill og grei og hjelper henne når hun trenger det sier hun. Synes hun takler det ganske bra jeg.

Det er synd at lærere ikke klarer å være mer objektive enn som så. Selv om man er kristen selv, så skal ikke dette egentlig vises på skolen, da det ikke er vårt ansvar som lærere å blande oss inn i den troen til barna og familiene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet mitt oppdras i et ateistisk hjem. Hun får tro hva hun vil, hun vet at vi ikke tror.

Hun er bare syv, men på grunn av at lærerinnen, rektor og halve lærerstaben er skikkelig kristne og har et høyt fokus på at man må tro på Gud og Jesus ellers går alt galt, stiller hun disse spørsmålene jevnt og trutt. Det er vanskelig for henne, hun lærer jo av disse myndighetspersonene rundt seg at vi kommer til å brenne i helvete. Det er trist.

Er dette noe som foregår på en offentlig skole i Norge? Det der hadde jeg virkelig hatt problemer med, jeg hadde absolutt ikke akseptert at det ble snakket slik til barnet mitt på skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt oppdras i et ateistisk hjem. Hun får tro hva hun vil, hun vet at vi ikke tror.

Hun er bare syv, men på grunn av at lærerinnen, rektor og halve lærerstaben er skikkelig kristne og har et høyt fokus på at man må tro på Gud og Jesus ellers går alt galt, stiller hun disse spørsmålene jevnt og trutt. Det er vanskelig for henne, hun lærer jo av disse myndighetspersonene rundt seg at vi kommer til å brenne i helvete. Det er trist.

Hun har nå landet på et kompromiss, hun har diktet opp sin egen gud som hun tror på. Han er bare snill og grei og hjelper henne når hun trenger det sier hun. Synes hun takler det ganske bra jeg.

Dette er ikke lov! Lærere og andre ansatte i skolen har ikke rett til å overbevise eller påvirke andre om sitt livssyn. Ta det opp med skolen!!!

Jeg er selv lærer, og har blant annet undervist i religion og livssyn en stund. Da var jeg veldig tydelig på at vi bor i et land der alle har rett til å tro eller ikke tro på det de ønsker selv. Jeg sier alltid at vi må respektere at mennesker tror på ulike ting.

Jeg er forøvrig kristen selv, og gift med en ateist. Vi er tydelige på vår egen overbevisning, men også på at det er helt greit å ha andre overbevisninger enn den vi selv har. Barna våre tvinges ikke til noe, men oppfordres til å ha egne meninger.

Anonymous poster hash: d51ad...cef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror ikke ateistiske foreldre har spesielle problemer med at barna deres velger et livssyn som avviker fra deres eget.

Da tror du feil

Anonymous poster hash: a40e1...8a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv lærer, og har blant annet undervist i religion og livssyn en stund. Da var jeg veldig tydelig på at vi bor i et land der alle har rett til å tro eller ikke tro på det de ønsker selv. Jeg sier alltid at vi må respektere at mennesker tror på ulike ting.

Anonymous poster hash: d51ad...cef

Jeg er også lærer og unngår konsekvent absolutt alle spørsmål om hva jeg selv tror på. Det er min private sak, og jeg mener det er en del av min plikt som lærer å ikke svare på sånt.

Anonymous poster hash: 3a451...3c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også lærer og unngår konsekvent absolutt alle spørsmål om hva jeg selv tror på. Det er min private sak, og jeg mener det er en del av min plikt som lærer å ikke svare på sånt.

Anonymous poster hash: 3a451...3c7

Meg du siterte, og ja, helt enig! Jeg har ikke gått inn på egen tro i undervisningen, men heller forklart slik jeg beskrev i innlegget mitt :)

Anonymous poster hash: d51ad...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vår bare noen mnd gammel enda, så det blir en god stund til det er en aktuell problemstilling. Men vi kommer jo til å gjøre som de fleste som har svart i tråden her; si at vi ikke tror og forklare hvorfor, forteller at andre tror mye forskjellig, også kan vi snakke litt om de ulike religionene og sånt. Og hun skal få vite at hun selvfølgelig må få velge selv. Med mindre det går i en eller annen ekstremistisk eller sektlignende retning som kan være skadelig, så skal vi ikke legg oss opp i hva hun tror på. Hun er et selvstendig individ, ikke en blåkopi av oss.

Tanken på at hun ender opp med et livssyn som ligner vårt er selvfølgelig mer komfortabel enn at hun skal velge annerledes. Men det får være mitt problem ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...