Gå til innhold

Når folk gjør narr av deg fordi du er religiøs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser ikke noe galt i å gjøre narr av folk som har vrangforestillinger.

Anonymous poster hash: 848f6...ee3

Spørsmålet er hvem som lider av dem.

Deg eller de andre.

De som er religiøse eri det minste åpne for at de kan ta feil

Det er ikke de andre...

Selv om de forholder seg til en rekke teorier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, de visste ganske godt at den var rund.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk fortsatt tror at man gikk rundt på tidlig 1500-tall og mente at jorden var flat. Det er vel en ganske utbredt misoppfatning, men likevel en så total misoppfatning at det er rart den overlever. Selv kirken lærte jo til og med bort at jorden var rund. Det var jo disputt om hva som var midtpunktet i universet, det er ikke det, men at jorden er rund har man vært enig om i flere tusen år. At den er rund var ukontroversielt lenge, lenge før både Kopernikus og Columbus.

Anonymous poster hash: aa378...668

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjorde de ikke.

Det var han som forsøkte å få dem til å skjønne at vitenskapen deres var feil.

Men dette hadde de studier på.

Århundrer med astronomiske observasjoner viste at sola bevegde seg rundt jorda over himmelen i et forutsigbart mønster.

Og dersom man satte seg i båt og seila utover var det grundig dokumentert at man seilte rett fram utover, så langt man noen gang hadde greid å komme. Så jorda var veldokumentert klin flat.

Nei. Kopernikus og alle han kranglet med var fullt klare over at jorden var rund. Det de kranglet om var hans teori om et heliosentrisk verdensbilde, altså at det er solen og ikke jorden som er sentrum i solsystemet vårt. Sjekk enhver bok om du er i tvil om det, eller bruk noen sekunder med å google. Denne misforståelsen listes gang på gang opp som en av de største og verste historiske misforståelsene folk har.

Det blir en liten avsporing, men det der er positivt feil. Maks en røverhistorie for barn. Så enkelt er det. Som sagt, det er bare å sjekke det selv.

Anonymous poster hash: aa378...668

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du da?

Jeg pleier å påpeke at de er religiøse selv. Vitenskapen er deres religion.

Jeg tror på ting Kristendommen sier. Andre tror på ting fordi vitenskapen sier det. Hva er forskjellen? Det finnes ingen beviser for at Gud skapte verden, men det finnes heller ingen beviser for at universet ble til ut av ingenting.

Anonymous poster hash: 4b610...49a

Vitenskapen er vel ikke en religion? Det er en metode for å forstå naturen som langt i fra er noe religiøst. Kreasjonisme, huff!

Endret av extra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig aldri møtt mere hjernevaskede mennesker enn vitenskapsteoretikere, ateister og humanetikere..

De som ikke liker folk som ikke aksepterer religiøse dogmer bør bare la være å ta det opp.

Anonymous poster hash: fd392...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk fortsatt tror at man gikk rundt på tidlig 1500-tall og mente at jorden var flat. Det er vel en ganske utbredt misoppfatning, men likevel en så total misoppfatning at det er rart den overlever. Selv kirken lærte jo til og med bort at jorden var rund. Det var jo disputt om hva som var midtpunktet i universet, det er ikke det, men at jorden er rund har man vært enig om i flere tusen år. At den er rund var ukontroversielt lenge, lenge før både Kopernikus og Columbus.

Anonymous poster hash: aa378...668

Jeg tror du må lese historieboka di litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som ikke liker folk som ikke aksepterer religiøse dogmer bør bare la være å ta det opp.

Anonymous poster hash: fd392...811

Nå er det ikke vi som tar dette opp.

Det er dere som aldri greier å la være å begynne å trakassere andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel?

Har forøvrig aldri møtt mere hjernevaskede mennesker enn vitenskapsteoretikere, ateister og humanetikere..

Humanetikere er grusomme å komme ut for. Trangsynte, fordomsfulle og dytter overbevisningen sin så langt ned i halsen på alle andre som de kan greie å få den. Forferdelige mennesker å omgås.

husk på at de fleste i landet ditt er ateister da, og vi er jo mest likestilt og de gladeste i verden. ateister er de som er mest open minded her i verden.

Anonymous poster hash: bcf52...1e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må lese historieboka di litt bedre.

Virkelig? Det er ikke så rart at man kan gå fem på, så utbredt som den misforståelsen er, men det er altså slik det er. Sjekk enhver historiebok selv, de vil alle si det samme. Du kan se på alt fra den katolske kirke sine sider via forskning.no til Illustrert vitenskap, eller de millioner av andre kilder som sier det samme. Det er skrevet lange avhandlinger om akkurat den misforståelsen. Igjen, det er utenfor tema, men akkurat det at man rundt år 1500 trodde jorden var flat er bare en myte. Det er mange ting man kan være saklig uenige om, men helt klare, kalde, historiske faktum er ikke blant dem.

Anonymous poster hash: aa378...668

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg setter strek der, det er grenser for hvor langt man skal trekke den avsporingen. Det er bare ikke slik at man kan si seg uenig i helt ukontroversielle faktum. Alle kilder, enten de er religiøse, ikke-religiøse eller noe helt annet er helt enige om at det bare er en myte (oppstått på 1800-tallet) at man trodde jorden var flat i de nevnte tider eller at Kopernikus kranglet om noe sånt. Samme gjelder idéen om at Columbus var redd for å falle over kanten. Det er sikkert rart å få høre det hvis man har trodd noe annet i årevis, men sånn er det altså. Det har imidlertid ingenting med TS' opplevelser å gjøre, derfor stopper jeg der. Å fortsette å påstå noe som motbevises så utvetydig ved et enkelt google-søk gjøres i tilfelle bare på trass, så da får det heller være.



Anonymous poster hash: aa378...668
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Det er ikke så rart at man kan gå fem på, så utbredt som den misforståelsen er, men det er altså slik det er. Sjekk enhver historiebok selv, de vil alle si det samme. Du kan se på alt fra den katolske kirke sine sider via forskning.no til Illustrert vitenskap, eller de millioner av andre kilder som sier det samme. Det er skrevet lange avhandlinger om akkurat den misforståelsen. Igjen, det er utenfor tema, men akkurat det at man rundt år 1500 trodde jorden var flat er bare en myte. Det er mange ting man kan være saklig uenige om, men helt klare, kalde, historiske faktum er ikke blant dem.

Anonymous poster hash: aa378...668

Ja, hvis du mener dette er veldokumentert, så er det i tilfelle meg som har lest noen dårlige bøker.

Da må jeg bare takke for den informasjonen, så jeg kan lese noen som er litt mere oppdatert :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du mener dette er veldokumentert, så er det i tilfelle meg som har lest noen dårlige bøker.

Da må jeg bare takke for den informasjonen, så jeg kan lese noen som er litt mere oppdatert :)

Null problem. No hard feelings, bare greit å få det avklart :)

Anonymous poster hash: aa378...668

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg setter strek der, det er grenser for hvor langt man skal trekke den avsporingen. Det er bare ikke slik at man kan si seg uenig i helt ukontroversielle faktum. Alle kilder, enten de er religiøse, ikke-religiøse eller noe helt annet er helt enige om at det bare er en myte (oppstått på 1800-tallet) at man trodde jorden var flat i de nevnte tider eller at Kopernikus kranglet om noe sånt. Samme gjelder idéen om at Columbus var redd for å falle over kanten. Det er sikkert rart å få høre det hvis man har trodd noe annet i årevis, men sånn er det altså. Det har imidlertid ingenting med TS' opplevelser å gjøre, derfor stopper jeg der. Å fortsette å påstå noe som motbevises så utvetydig ved et enkelt google-søk gjøres i tilfelle bare på trass, så da får det heller være.

Anonymous poster hash: aa378...668

Det er ingen avsporing.

Jeg viste til dette som et eksempel på at vitenskapen kan ta fullstendig feil, dersom den legger feil premisser til grunn.

Det kan alle forskning gjøre.

Så å komme trekkende med at det paradigmet vitenskapen opererer med utelukker en guddommelig eksistens, holder ikke vann. Dere får komme med bedre argumenter enn det.

For det er faktisk mulig å tro på begge deler.

Noe ikke alle klarer. Og jeg syns de som ikke greier å holde mere enn en løsning åpen- i dette tilfellet troen på at vitenskapen har alle løsninger, er enkle individer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare noe så enkelt som å legge filosofiske (og psykologiske) betraktninger til grunn:

Dersom jeg tror på at en guddom eksisterer, så finnes denne inne i mitt hode.

Dersom mange deler denne troen, da eksisterer denne guddommen i vår bevissthet.

Et fenomen vitenskapen ikke befatter seg med, overhode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er veldig glad for at vi i Norge er ateister jeg. bare se på hvor bra landet vårt gjør det. glad jeg slipper å deale med religiøse, de er noen av de mest trangsynte her i verden, også skal de alltid tvinge sin religion på andre og klarer ikke å akseptere at andre ikke tror på evetyr

Endret av Andreas_B
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er veldig glad for at vi i Norge er ateister jeg. bare se på hvor bra landet vårt gjør det. glad jeg slipper å deale med religiøse. de er noen av de mest trangsynte her i verden, også skal de alltid tvinge sin religion på andre og klarer ikke å akseptere at andre ikke tror på evetyr

Det kommer litt an på hvilket "program" den aktuelle religionen har, da.

Hvis trossystemet innebærer at man skal trykke religionen sin i trynet på andre, så vil jo de som følger denne retningen bevisst holde på med akkurat dette.

Dersom trossystemet derimot innebærer at man skal flytte opp på en fjelltopp og bo under en stein, så vil de som tror på dette og holder det for riktig, klatre opp på nærmeste fjell.

Så jeg syns du blir veldig lite nyansert, her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge TS sin praktisering av sin tro ikke går ut over andre, så synes jeg det er direkte feil av andre å la sine egne overbevisninger gå ut over TS. Noe folk da tydeligvis gjør, siden de gjør narr.

Da forstår jeg ikke hvordan de kan mene de er så voldsomt oppegående mennesker, i forhold...

Det er vel igrunnen det jeg har å si om saken.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvilket "program" den aktuelle religionen har, da.

Hvis trossystemet innebærer at man skal trykke religionen sin i trynet på andre, så vil jo de som følger denne retningen bevisst holde på med akkurat dette.

Dersom trossystemet derimot innebærer at man skal flytte opp på en fjelltopp og bo under en stein, så vil de som tror på dette og holder det for riktig, klatre opp på nærmeste fjell.

Så jeg syns du blir veldig lite nyansert, her.

da står det i bibelen da, siden nesten alle kristne tvinger sin religion på ateister. jaja, er som sagt bare glad for at jeg bor i Norge der vi fleste er ateister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du mener dette er veldokumentert, så er det i tilfelle meg som har lest noen dårlige bøker.

Da må jeg bare takke for den informasjonen, så jeg kan lese noen som er litt mere oppdatert :)

Hvis du er så sikker i din sak kan du helt sikkert ramse opp nøyaktig hvilke bøker du har lest. Venter spent.

Anonymous poster hash: 7076c...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da står det i bibelen da, siden nesten alle kristne tvinger sin religion på ateister. jaja, er som sagt bare glad for at jeg bor i Norge der vi fleste er ateister.

Ja, det gjør det. Det er programfestet. Gå ut og gjør alle andre til disipler og skvett vann på dem.

Men det fins også de som flytter opp i ei eller annen fjellside og bosetter seg mens de hakker ut rom og saler innover i fjellet og bygger eviglange trapper, så det blir omtrent klin umuli å komme seg dit.

Sånn at du må oppsøke dem selv, hvis du vil disiple.

Man driver ikke med sånt hvis man ikke mener det har en egenverdi.

Noe religion utvilsomt har, for dem som utarbeider etiske og moralske tankesystemer.

Uten dem kan man like gjerne skyte noen rett ned for å få skoene deres, uten å ha noen som helst slags motforestillinger. Fordi det ikke fins vitenskaplige beviser for at dette er feil. Tvert imot er det en fin ting, som reduserer ovebefolkningen i verden...

Hindre spredningen av ebola? Noe av det mest destruktive man kan gjøre, når naturen forsøker å kverke unna litt av overbefolkningen.

Det er kun etiske anfektelser og såkalt tro/overbevisninger, som gjør at mennesker driver med sånt tull.

Hva skal vi med vaksiner? På grunn av dem dør ikke folk unna. Jordmødre? Men, kjære. La nå kvinner og babier dø i fødselskomplikasjoner. Vitenskapen sier at planeten har godt av det. Dessuten blir det beviselig færre folk å fø på i fattige familier...

Så at gud eksisterer i folks bevissthet og påvirker hva som skjer omkring oss i verden er et faktum. Selv om vitenskapsteoretikere nekter å ta denne realiteten i betraktning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...