Gå til innhold

Avskaffe besøk i kirken før juleferie for elever i skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel det motsatte, det er kritisk. Jeg er kritisk til kirka, kritisk til religion. Kritisk til lærere som tvinger ungene med på dette. Jeg er rett og slett ganske kritisk til personer som velger tro fremfor viten. De er skumle og jeg kan ikke stole på at de vil mitt barn det beste.

Det har vel aldri vært mer mindre fokus på barns beste enn idag.

Alle dagens skilsmisser og barn som sendes fram og tilbake som en annen pakke er beste bevis på at heller ikke foreldre vet barns beste.

Anonymous poster hash: 18821...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det? Trodde alle måtte jeg.

Idag må foreldrene melde barna på gudstjenester, ikke som før når man måtte gi beskjed om man ikke skulle bli med.

Skolen er forpliktet å ha fullgod undervisning til de som ikke ønsker å delta.

Anonymous poster hash: 18821...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag må foreldrene melde barna på gudstjenester, ikke som før når man måtte gi beskjed om man ikke skulle bli med.

Skolen er forpliktet å ha fullgod undervisning til de som ikke ønsker å delta.

Anonymous poster hash: 18821...ef0

Ok.men de sitter på skolen de da eller får de fri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.men de sitter på skolen de da eller får de fri?

De får ikke fri. Skolen er pliktig til å undervise de som ikke deltar.

Anonymous poster hash: 18821...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det merkelig at nordmenn er blitt så redde for at barna deres skal lære om kristendommen, særlig med tanke på hvor mange som er anti-islam her i landet. Kristendommen er en del av vår kulturarv, og er noe barn bør få lærdom om, uten at de skal indoktrineres eller påtvinges noe som helst. Den oppvoksende generasjon blir jo fullstendig historieløs om de ikke skal lære om kristendom, på lik linje som de lærer om andre religioner.

Og de som velger vekk religion både for egen del og barnas del, men allikevel feirer jul og sier de feirer hedensk jul, tror jeg ikke noe på. De våger bare ikke ta skrittet fullt ut og velge vekk julefeiring helt og holdent, for det er jo koselig - og tradisjon - ikke sant ;)



Anonymous poster hash: 9e980...3cf
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg finner det merkelig at nordmenn er blitt så redde for at barna deres skal lære om kristendommen, særlig med tanke på hvor mange som er anti-islam her i landet. Kristendommen er en del av vår kulturarv, og er noe barn bør få lærdom om, uten at de skal indoktrineres eller påtvinges noe som helst. Den oppvoksende generasjon blir jo fullstendig historieløs om de ikke skal lære om kristendom, på lik linje som de lærer om andre religioner.

Og de som velger vekk religion både for egen del og barnas del, men allikevel feirer jul og sier de feirer hedensk jul, tror jeg ikke noe på. De våger bare ikke ta skrittet fullt ut og velge vekk julefeiring helt og holdent, for det er jo koselig - og tradisjon - ikke sant ;)

Anonymous poster hash: 9e980...3cf

-Jeg har ikke noe i mot at barna mine lærer om religion. Jeg har noe i mot at hun blir tatt med på religiøse tilstedinger som deltakende, ikke studerende. Det samme gjelder for andre religioner.

-Vi feirer jul fordi alle andre rundt oss gjør det. Ville være merkelig å ikke gjøre det. Jeg tar dessuten ut vanlig ferie i jula. I jobben min er det normalt å jobbe i jula. Og slik er det faktisk i veldig mange jobber.

Når det er sagt synes jeg det er fint å ta et avbrekk midtvinters. Det er hyggelig at alle har fri omtrent samtidig og tradisjonen med å møte familie er for mange veldig viktig.

Jeg stiller egentlig motspørsmålet: Ser du ikke all hyggen som ikke er basert på det religiøse i julen?

Sannheten er vel at de fleste av oss feirer jul på en måte som er direkte i mot det Jesus predikerte. Vi mesker oss i mat og overdådig sløseri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som er veldig tradisjonbunden, er for å gå i kirken på barneskolen. Gjennom hele grunnskolen, dro vi i kirken før juleferien. Selv om jeg syns det var kjedelig, er jeg glad jeg har den erfaringen! Jeg har mange gode minner fra kirkebesøkene gjennom barne- og ungdomsskolen, fordi jeg var der med vennene mine og selve gudstjenestene var faktisk veldig fine rundt jul. Jeg vil påstå at dette er mer snakk om å holde på tradisjoner, og at det kan gi gode minner i fremtiden. Barn må faktisk lære seg å kjede seg av og til!

Og jeg syns faktisk det er koselig å dra i kirken, uavhengig årstid. Men i jula er liksom alt så spesielt, fordi, vel, det er jul.

Jeg er ikke kristen, men jeg er glad i de tradisjonene jeg vokste opp med, og jeg er glad i forhistorien i dette landet. Syns det er synd at så mange vil kaste det bort helt ukritisk...

Vel, jeg drar ikke et sted og bedriver avgudsdyrkelse fordi det er nødvendig å lære å kjede seg.

Kirken er kanskje en tradisjon for deg, men det er den ikke for alle, så slutt å inkludere alle i dine egne trossystemer.

Det er en stor skam at en sekulær, opplyst stat, med en høyt utdannet befolkning holder på sånn som dette her.

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg har ikke noe i mot at barna mine lærer om religion. Jeg har noe i mot at hun blir tatt med på religiøse tilstedinger som deltakende, ikke studerende. Det samme gjelder for andre religioner.

Det hun sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER valgfritt.

Anonymous poster hash: 18821...ef0

Får barna samme tilrettelegging og påbud om å delta i alle de store religionenes religiøse høytidsmarkeringer?

Blir de bedt å dra ivei og delta og markere i andre gudshus enn i Dnk?

Jeg trodde ikke det, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det merkelig at nordmenn er blitt så redde for at barna deres skal lære om kristendommen, særlig med tanke på hvor mange som er anti-islam her i landet. Kristendommen er en del av vår kulturarv, og er noe barn bør få lærdom om, uten at de skal indoktrineres eller påtvinges noe som helst. Den oppvoksende generasjon blir jo fullstendig historieløs om de ikke skal lære om kristendom, på lik linje som de lærer om andre religioner.

Og de som velger vekk religion både for egen del og barnas del, men allikevel feirer jul og sier de feirer hedensk jul, tror jeg ikke noe på. De våger bare ikke ta skrittet fullt ut og velge vekk julefeiring helt og holdent, for det er jo koselig - og tradisjon - ikke sant ;)

Anonymous poster hash: 9e980...3cf

Det er ren idioti å påstå at dette handler om å ikke ville lære barn om religion eller å påstå at man ønsker å fjerne jul og norske tradisjoner.

Men å be samtlige skolebarn å enten gå i en Kirke eller be seg fri, det er å tre en bestemt religion ned over hodene på barn. Det er religiøs indoktrinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de som ønsker å gå i kirken kan få lov, mens de som ikke ønsker skal ikke måtte "søke om fritak" eller noe. Eventuelt kan religiøse som ønsker å ta barn ut av skolen i religiøse sammenhenger heller søke om det, enn at man skal måtte styre på med søknader for å unngå kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eventyr kan de høre på i fritiden. De burde heller regne matteoppgaver!

Så i stedet for at barn skal lære tradisjoner så skal de hele tiden sitte og regne matteoppgaver? Vi får ikke et normalt samfunn uten at barna lærer om tradisjoner og opprettholder disse. Du kan se til USA der de er skikkelig konservative til tross for at de ikke har noen religionsundervisning. I tillegg tror de at Norge er hovedstaden i landet Europa.

Lurer på om du sitter å regner matematikk med barna dine i stedet for å bake og pynte til jul. Dine barn vil i alle fall ikke da passe særlig inn i samfunnet.

Men altså, om barna har KJEMPELYST til å regne matematikk dagen før juleferien så er det bare for de å gjøre det. Men tviler på at så mange barn velger det framfor å synge julesanger og ha det koselig i kirka.

Det er jo ikke noen tvang heller :)

(og at jeg sang "tynn som en fyrstikk, rund som en ball. Eller mitt i mellom, eller mitt i mellom. Du er du og du duger, du er du og du duger, du er du og du duger og du passer perfekt i Guds navn" 1 gang i uka på kirkekor har ikke akkurat gjort meg særlig kristen heller, så jeg tror ikke at et barn dør av å gå i kirka en dag altså)

Anonymous poster hash: 3186c...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ren idioti å påstå at dette handler om å ikke ville lære barn om religion eller å påstå at man ønsker å fjerne jul og norske tradisjoner.

Men å be samtlige skolebarn å enten gå i en Kirke eller be seg fri, det er å tre en bestemt religion ned over hodene på barn. Det er religiøs indoktrinering.

Hvorfor er du i mot at barn som ØNSKER DET skal få dra i kirka? Noe som er helt frivillig. Hvorfor er du i mot at de som ønsker å opprettholde tradisjonene våre skal få dra i kirka dagen før juleferien? Skader det deg at et barn FRIVILLIG drar i kirka med skolen sin?

Det er ikke indoktrinering når noe er frivillig. Det er ikke akkurat som om at de drar barna inn i kirka heller. Det er også ditt valg om du går på en skole der de har et "stillerom" der f.eks muslimer kan be å gå inn i det rommet. Du kan gå forbi det rommet eller du kan bli med på det. Er det religiøs indoktrinering å ha et valg om å få opprettholde religionen sin i skolen?

Anonymous poster hash: 3186c...303

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kirkebesøkene er helt frivillige så jeg ser IKKE problemet her!

Problemet er det faktum at de involverer barn. Barn er ikke samtykkekompetente.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes de som ønsker å gå i kirken kan få lov, mens de som ikke ønsker skal ikke måtte "søke om fritak" eller noe. Eventuelt kan religiøse som ønsker å ta barn ut av skolen i religiøse sammenhenger heller søke om det, enn at man skal måtte styre på med søknader for å unngå kirken.

Etter min mening bør de snu hele ordningen, slik at de som vil på Gudstjenester må melde seg på. Ikke at de andre må søke fritak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du i mot at barn som ØNSKER DET skal få dra i kirka?

Anonymous poster hash: 3186c...303

Siter vennligst hvor jeg har skrevet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Etter min mening bør de snu hele ordningen, slik at de som vil på Gudstjenester må melde seg på. Ikke at de andre må søke fritak.

Det er jo faktisk slik det fungerer. Dette har blitt skrevet flere ganger i denne tråden, jeg kan ikke forstå at du deltar i en diskusjon uten å gidde lese hva folk skriver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk slik det fungerer. Dette har blitt skrevet flere ganger i denne tråden, jeg kan ikke forstå at du deltar i en diskusjon uten å gidde lese hva folk skriver.

Jeg argumenterer faktisk for å ikke ha dette i skolen i det hele tatt.

Fint om folk gidder å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...