Gå til innhold

Mistet jobben... Hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for svar!

Åja, så det er tidligere inntekt de regner med? Trenger jeg noen spesielle papirer for å søke om dagpenger?

Og hva er det dagpenger egentlig skal dekke? Er det generelt husleie, mat og sånne basic stuff for å "overleve"?

Jeg kunne sikkert ringt NAV på mandag eller undersøkt i natt, men jeg føler dette er mye enklere og raskere :P hehe

Et tillegsspørsmål:

I utlandet kan man starte på skoler ved hvert semester. Hvordan er det i Norge? Kan jeg begynne å studere i januar, eller man vente til høsten?

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Det smarteste er å kontakte NAV på mandag. "I min tid" måtte man søke på spesielle papirer ja. Regner med det er sånn enda. Dagpengene er ikke regnet ut for å dekke noe som helst. De følger tidligere inntekt slavisk. Da jeg i sin tid var arbeidsledig noen måneder så fikk jeg ca. 100 kroner dagen. Jeg hadde vært student, men hadde jobbet såpass i ferier at jeg var over 1G og hadde dermed rett på litt dagpenger. Selv ikke da kom jeg så veldig langt på husleie, mat, strøm osv. på 100 kr dagen så jeg var rimelig glad da jeg etter 4 måneder fikk inntekt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt overraskende hvor lite du kan. Mener ikke å være frekk, men som 24 åring burde du vite litt mer om hvordan systemet fungerer. :bond:

Dagpenger har du krav på og det utgjør 62.4 % av din tidligere inntekt før skatt. Hvis det du får ikke dekker dine fasteutgifter (altså husleie, strøm evt. medisinskeutgifter) så kan du søke bostøtte via HUSBANKEN. Du kan også få sosialhjelp hos NAV hvis de viser seg at etter at du har betalt dine fasteutgifter, at du ikke har nok til livsopphold (altså mat o.l.)

OG DET ER IKKE ''NAVING'' hvis du har krav på det. Naving er en betegnelse på folk som utnytter systemet.

Hvor lenge studerte du i utlandet? Du vet at du har bare 8 lånekassen år som du kan få støtte for.

Hvilket felt jobber du inne nå? Og er det noe du kunne tenkt å jobbe videre med?

For all del, IKKE velg markedsføring. Det er en bachelor som er vanskelig å få jobb med siden ''alle'' har en sånn utdanning. Nå er ikke jeg en utdanningsguru, men jeg tipper at det kan være lurt å utdanne deg innen finans, realfag eller IT. Helsesektoren skriker også etter sykepleiere.

Velg utdanning med omhu. Du er 24 år og du har 2-3 år igjen før jeg vil tro at du begynner å bli gammel (etter min mening). Siden du har allerede et stort lån vil det kanskje være lurest å studere i Norge for da slipper du å få masse lån på deg og norske arbeidsgivere er ikke så glad i utenlandske utdanninger. De liker det de kjenner til. :)

Man har gjerne ikke peiling på dette før man havner i den situasjonen selv, eller før en av ens nærme personer er der. Vær heller glad for hennes del for at hun ikke vet hvordan det er fremfor å rakke ned på henne.

Anonymous poster hash: 704fc...e13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ringer NAV på mandag og forklarer dem situasjonen min, så får de fortelle meg hva jeg kan gjøre.

I mellomtiden får jeg fortsette å rive meg i håret for å finne ut hva i all verden jeg skal gjøre NÅ :omg:

Innlegget er redigert.

- Avalon, mod

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Endret av Avalon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er god på kundeservice så finnes det jo mange jobber. Du trenger som regel ikke utdanning for disse jobbene. :) Jeg ville begynt å søke slike jobber, og så eventuelt studert ved siden av når du vet mer hva du vil.



Anonymous poster hash: 689cb...d08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er god på kundeservice så finnes det jo mange jobber. Du trenger som regel ikke utdanning for disse jobbene. :) Jeg ville begynt å søke slike jobber, og så eventuelt studert ved siden av når du vet mer hva du vil.

Anonymous poster hash: 689cb...d08

Jo, men jeg vil gjerne komme en plass i livet.

Kunne godt tenkt meg å sitte i skranken på et teater, men ikke hele livet. Maks ett år, liksom.

Jeg vil bli karrierekvinne og starte egen bedrift en gang. Derfor tenker jeg at jeg enten bør få meg en betydningsfull jobb som gir meg mye erfaring og er dritbra på CVen (som den jobben jeg har nå), eller at jeg må ta en eller annen utdanning.

Hvorfor må det være så vanskelig?! :(

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har gjerne ikke peiling på dette før man havner i den situasjonen selv, eller før en av ens nærme personer er der. Vær heller glad for hennes del for at hun ikke vet hvordan det er fremfor å rakke ned på henne.

Anonymous poster hash: 704fc...e13

Mener ikke å rakke ned på h*n. Bare tror det er viktig at man har peiling på sånt før det skjer. Blir litt dumt å leve i sin egen boble uten å vite hvordan ting faktisk foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er på grunn av sikkerhetsnettet at jeg er sosialist og gladlig skattebetaler :)

Bare kjipt å ikke "klare seg selv". Men, men...

Joda, men det er kjipt å betale de tusenlappene for ingenting. Føler ikke jeg har fått så mye igjen, bortsett fra litt engelskkunnskaper og mange gode fester :P hehe

Jeg er litt redd for å skrive for mye om meg her sånn at jeg kan bli gjenkjent. Kanskje litt paranoid, men man må jo ha litt nettvett ;)

Akkurat nå bor jeg i en by i Nord-Norge. Skal jeg flytte blir det til Oslo eller en utenlandsk by. Blir det siste for studier, må det være studier på norsk. Føler studiene jeg tok på engelsk ble så unødvenig mye vanskeligere når de foregikk på et annet språk.

Ellers er jeg god på markedsføring og design, tror jeg. Er mester på kundeservice og elsker det. Å komme overens og bli likt av folk har alltid vært min styrke. Kan vel også litt om skriving, siden det har vært en stor del av jobben jeg har hatt nå, men er ingen ekspert.

Suger på alt som har noe å gjøre med mat. Er også veldig svak på det økonomiske.

Må innrømme at jeg brenner litt for business og næringsliv, og drømmer om å bli gründer en dag. Litt synd jeg stiller så svakt på økonomikunnskapene :P

:)

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Vel, du har masse muligheter i Norge mtp. utdanning. Det er et hav av muligheter, men jeg råder deg som sagt ikke til å gå for en bachelor i markedsføring. Som sagt på UiO har de Interaksjon design og da kan man være med på å designe og skape nye produkter. Med en sånn utdanning må man jo være flink til å selge ideen sin til bedrifter samt gode designevner, så jeg tror det er noe du burde ta en titt på. Håper ihvertfall noen andre kommer med andre eksempler :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: meld deg som arbeidssøker og begynn å søk på jobber du kan tenke deg. Bruk det neste halve året til å tenke godt gjennom hva du ønsker å gjøre resten av livet, og undersøk med de ulike utdanningene som kan være aktuelle. Uansett er det godt å ha mer på CV'n, og ikke minst er det greit å slippe å avbryte et studie pga. feil valg i den alderen du er nå. Søk bostøtte og se om du har rett på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du har masse muligheter i Norge mtp. utdanning. Det er et hav av muligheter, men jeg råder deg som sagt ikke til å gå for en bachelor i markedsføring. Som sagt på UiO har de Interaksjon design og da kan man være med på å designe og skape nye produkter. Med en sånn utdanning må man jo være flink til å selge ideen sin til bedrifter samt gode designevner, så jeg tror det er noe du burde ta en titt på. Håper ihvertfall noen andre kommer med andre eksempler :) Lykke til!

Takk!

Jeg møtte på noen sisteårsstudenter på markedsføringslinja i går, og spurte dem litt ut om dette.

De sier akkurat det samme som deg, så det ligger vel noe i det.

Jeg vil likevel lære meg mer om det og ha noen av fagene jeg ser de ha, så jeg tror kanskje jeg skal vurdere et årsstudium. Eller går det an å bare ta enkelte fag fra diverse utdanninger? Vet du noe om det?

Det er så kjekt i USA at man kan ta hvilke fag som helst, så håper det er sånn her også :)

TS: meld deg som arbeidssøker og begynn å søk på jobber du kan tenke deg. Bruk det neste halve året til å tenke godt gjennom hva du ønsker å gjøre resten av livet, og undersøk med de ulike utdanningene som kan være aktuelle. Uansett er det godt å ha mer på CV'n, og ikke minst er det greit å slippe å avbryte et studie pga. feil valg i den alderen du er nå. Søk bostøtte og se om du har rett på det.

Hehe, for en skummel setning! :P

Men ja, jeg vet jo du har rett.

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ønsker å starte egen bedrift i fremtiden, vil jeg anbefale deg å ta økonomistudier, med valgfag innen administrasjon og organisasjon. Markedsføringsstudier er fullstendig bortkastet.



Anonymous poster hash: 69b03...3a4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Jeg møtte på noen sisteårsstudenter på markedsføringslinja i går, og spurte dem litt ut om dette.

De sier akkurat det samme som deg, så det ligger vel noe i det.

Jeg vil likevel lære meg mer om det og ha noen av fagene jeg ser de ha, så jeg tror kanskje jeg skal vurdere et årsstudium. Eller går det an å bare ta enkelte fag fra diverse utdanninger? Vet du noe om det?

Det er så kjekt i USA at man kan ta hvilke fag som helst, så håper det er sånn her også :)

Hehe, for en skummel setning! :P

Men ja, jeg vet jo du har rett.

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Det er jo ikke sånn at om du tar en utdanning så er det det du må jobbe med resten av livet, punktum. Men om du velger å ta en utdanning nå, så bør det være noe som gir deg grunnlag for yrkeskarrieren i mange mange år framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du ønsker å starte egen bedrift i fremtiden, vil jeg anbefale deg å ta økonomistudier, med valgfag innen administrasjon og organisasjon. Markedsføringsstudier er fullstendig bortkastet.

Anonymous poster hash: 69b03...3a4

Ja, jeg har tenkt på at det er fag jeg absolutt bør ha. Føler nesten at jeg kan gjøre hva som helst så lenge jeg kan basic stuff, som er dette.

Tror du det ville vært dumt med noe sånt i årsstudium? Eller man ha bachelor/master for at det skal bety noe på CV?

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg vil gjerne komme en plass i livet.

Kunne godt tenkt meg å sitte i skranken på et teater, men ikke hele livet. Maks ett år, liksom.

Jeg vil bli karrierekvinne og starte egen bedrift en gang. Derfor tenker jeg at jeg enten bør få meg en betydningsfull jobb som gir meg mye erfaring og er dritbra på CVen (som den jobben jeg har nå), eller at jeg må ta en eller annen utdanning.

Hvorfor må det være så vanskelig?! :(

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Hvorfor trenger du en dritbra CV for å starte egen bedrift?

Er ingen som sjekker CVen din om du er sjefen..

Anonymous poster hash: 4f730...e8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du sier du har jobbet innenfor media. Hvorfor kan du ikke fortsette å jobbe innenfor media med den erfaringen du har fått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt på at det er fag jeg absolutt bør ha. Føler nesten at jeg kan gjøre hva som helst så lenge jeg kan basic stuff, som er dette.

Tror du det ville vært dumt med noe sånt i årsstudium? Eller man ha bachelor/master for at det skal bety noe på CV?

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Et årsstudium i øk.ad er ikke brukelig for mye.

Generelt er ikke årsstudium nyttig for annet enn å finne ut om man interesserer seg for faget, eller som del av en større utdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du har jobbet innenfor media. Hvorfor kan du ikke fortsette å jobbe innenfor media med den erfaringen du har fått?

Fordi det er lite med jobber?

TS: Et årsstudium får du ikke brukt til noe, med mindre du tar det som en påbygning på annen utdanning på miimum bachelor-nivå.

Anonymous poster hash: 69b03...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenger du en dritbra CV for å starte egen bedrift?

Er ingen som sjekker CVen din om du er sjefen..

Anonymous poster hash: 4f730...e8d

Fordi jeg må klatre og samle erfaring før jeg kan starte egen bedrift. Er ikke klar for det nå ;)

Og for å få jobber som gir meg erfaringen jeg trenger, bør jeg ha en god CV. Tror ikke jeg får det jeg trenger ved å selge tipping og boller på Narvesen.

Du sier du har jobbet innenfor media. Hvorfor kan du ikke fortsette å jobbe innenfor media med den erfaringen du har fått?

Fordi jeg vet ikke helt om jeg vil jobbe med det "resten av livet". Har aldri i mitt liv vært så sliten og følt presset SÅ mye som jeg har siden jeg begynte å jobbe i mediebransjen. Og betalingen er ikke mye å skryte av :) Tror ikke "mitt kall" ligger i det faget.

Fordi det er lite med jobber?

TS: Et årsstudium får du ikke brukt til noe, med mindre du tar det som en påbygning på annen utdanning på miimum bachelor-nivå.

Anonymous poster hash: 69b03...3a4

Ikke? Ikke engang erfaringsmessig?

Går det an å ta et årsstudium, for så å evt fortsette med en bachelor om jeg liker det/klarer det? Eller må jeg ta tre år etter et årsstudium?

Vet du? :)

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...