Gå til innhold

Mistet jobben... Hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bedriften jeg jobber for måtte kutte stillinger, og jeg må gå på kort varsel. :(

Om to uker er jeg altså arbeidsløs.

Det var flaks at jeg fikk den jobben jeg har i dag. Jeg har en jobb som mange ferdigutdannede sikler etter, og jeg har ikke en gang utdanning.

Så nå er jeg forvirret over hva jeg skal og ikke skal gjøre videre.

Jeg er 24 år, aner ikke hva jeg vil bli og har ikke utdanning.

Hva skjer nå? Skal jeg flytte ut av byen? Ut av landet? Studere? Ikke studere?

Siden jeg startet på et utenlandsk studie for et par år siden, har jeg kjempemye studielån å betale ned på.

Derfor er jeg litt redd for å studere igjen, spesielt når jeg ikke vet hva jeg vil studere. Er redd for at det ikke skal lønne seg...

Jeg har så mange spørsmål og er så forvirret over alle mulighetene, at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal vinkle dette innlegget.

Føler jeg trenger å lufte tankene samt høre råd og erfaringer :bond:

SÅ JEG SAMLER LITT SPØRSMÅL FRA ALLE MINE TANKER:

1) Jeg har tenkt litt på markedsføringsutdanning. Men er det nødvenig?

Kan må få slike jobber uten bachelor? Holder det med et årsstudium?


2) Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før jeg finner en ny inntektsmåte, og siden jeg mister den jeg har nå om to uker er jeg redd for husleia (8000 kr/mnd).

Mamma nevnte om bostøtte fra NAV og kommune? Hun visste ikke så mye om det, så jeg lurer på om noen her vet mer rundt det?


3) Vet dere om noen norske studier i utlandet, som ikke er ex.phil/ex.fac?

Og - kan man få jobber med betydning av disse fagene? Er de egentlig verdt noe? Hvorfor tar folk disse fagene?


4) Er det dumt å ikke ta utdanning? Jeg bør vel bestemme meg NÅ?

Begynner kanskje å bli litt gammel til å avvente (er 24)?

Hva bør være mitt neste sjakktrekk? Økonomisk og fremtidsmessig?


Anonymous poster hash: 79cac...be2



Anonymous poster hash: 79cac...be2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst... Har du undersøkt om du har rett til dagpenger?

Anonymous poster hash: e28c7...2a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst... Har du undersøkt om du har rett til dagpenger?

Anonymous poster hash: e28c7...2a4

Nei, jeg har ikke undersøkt noe. Fikk nyheten om jobben i dag.

Hva er greia med dagpenger? Og hvilke krav stilles det?

Må innrømme at jeg synes det er litt flaut å "nave" :P Men heller det enn å flytte på gata mens jeg finner noe annet.

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - søk dagpenger. Om du får og evt. hvor mye avhenger av hvor lenge du har jobbet og hva inntekten din har vært. Dernest begynner du å søke jobber. Inntekt må til, samme hvordan du snur og vender på det.

Du bør være villig til å flytte om så er, om ikke ut av landet så i det minste til et annet sted i landet.

Har du kompetanse som kan være aktuell, så meld deg gjerne på et vikarbyrå. Det kan øke sjansene til å få en fot innenfor.

Så begynner du å tenke på "hva du skal bli når du blir stor". Siden verden er som den er, så vil jeg definitivt anbefale deg å vurdere studier. Men når du likevel ikke vet hva du vil bli så vurder også en utdanning der det er rimelig sjanse for å få en jobb og gjerne en jobb som er anstendig betalt. Siden arbeidsmarkedet skifter hele tiden så er ikke det den enkleste oppgaven, men du kan i det minste prøve å gjøre litt undersøkelser. Kanskje finnes det noen på NAV som kan gi litt veiledning i så måte?

Men siden det vel ikke er så mange skoler som starter opp på denne tiden av året så bør prioritet 1 være dagpenger og jobbsøking, så du får en inntekt fram til en eventuell skolestart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger kun å svare på ett spørsmål og det er om ex.phil og ex.fac. Fagene, etter min mening, er totalt meningsløse og har null verdi senere. Det er typiske fag som må tas i begynnelsen av studiet. Min mistanke er at dette er kun er et studie for å "omprogrammere" tankesettet fra videregående skole, samt lære seg å være kildekritisk og studieteknikk.

Jeg ser for meg at det sitter noen eldgamle professorer som kjemper med nebb og klør for å beholde disse fagene.

Jeg tok disse fagene i utlandet og hadde glemt mesteparten av pensum før jeg landet i Oslo.



Anonymous poster hash: 683a6...873
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - søk dagpenger. Om du får og evt. hvor mye avhenger av hvor lenge du har jobbet og hva inntekten din har vært. Dernest begynner du å søke jobber. Inntekt må til, samme hvordan du snur og vender på det.

Du bør være villig til å flytte om så er, om ikke ut av landet så i det minste til et annet sted i landet.

Har du kompetanse som kan være aktuell, så meld deg gjerne på et vikarbyrå. Det kan øke sjansene til å få en fot innenfor.

Så begynner du å tenke på "hva du skal bli når du blir stor". Siden verden er som den er, så vil jeg definitivt anbefale deg å vurdere studier. Men når du likevel ikke vet hva du vil bli så vurder også en utdanning der det er rimelig sjanse for å få en jobb og gjerne en jobb som er anstendig betalt. Siden arbeidsmarkedet skifter hele tiden så er ikke det den enkleste oppgaven, men du kan i det minste prøve å gjøre litt undersøkelser. Kanskje finnes det noen på NAV som kan gi litt veiledning i så måte?

Men siden det vel ikke er så mange skoler som starter opp på denne tiden av året så bør prioritet 1 være dagpenger og jobbsøking, så du får en inntekt fram til en eventuell skolestart.

Takk for svar!

Åja, så det er tidligere inntekt de regner med? Trenger jeg noen spesielle papirer for å søke om dagpenger?

Og hva er det dagpenger egentlig skal dekke? Er det generelt husleie, mat og sånne basic stuff for å "overleve"?

Jeg kunne sikkert ringt NAV på mandag eller undersøkt i natt, men jeg føler dette er mye enklere og raskere :P hehe

Et tillegsspørsmål:

I utlandet kan man starte på skoler ved hvert semester. Hvordan er det i Norge? Kan jeg begynne å studere i januar, eller man vente til høsten?

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få noen referanser fra sjefen på jobben din, det er det minste de kan gjøre for deg.

Så søker du ny fet jobb med erfaringen din + referanser.

Erfaring > studier.
Studiene gir deg jo bare en kvasi-erfaring uansett.



Anonymous poster hash: 4f730...e8d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger kun å svare på ett spørsmål og det er om ex.phil og ex.fac. Fagene, etter min mening, er totalt meningsløse og har null verdi senere. Det er typiske fag som må tas i begynnelsen av studiet. Min mistanke er at dette er kun er et studie for å "omprogrammere" tankesettet fra videregående skole, samt lære seg å være kildekritisk og studieteknikk.

Jeg ser for meg at det sitter noen eldgamle professorer som kjemper med nebb og klør for å beholde disse fagene.

Jeg tok disse fagene i utlandet og hadde glemt mesteparten av pensum før jeg landet i Oslo.

Anonymous poster hash: 683a6...873

Ja, jeg sitter med samme inntrykk. Føler det er litt "tullegfag", og at mange velger det fordi de vil gjøre noe i utlandet.

Det er sikkert mye kjekt i fagene, men er de nyttig karrieremessig? Er det verdt å få et studielån på xx.xxx kroner på dette? :P

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen referanser fra sjefen på jobben din, det er det minste de kan gjøre for deg.

Så søker du ny fet jobb med erfaringen din + referanser.

Erfaring > studier.

Studiene gir deg jo bare en kvasi-erfaring uansett.

Anonymous poster hash: 4f730...e8d

Ja, jeg tror heldigvis at jeg vil få gode referanser/attest fra min nåværende jobb. Kjekt å ha :)

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overraskende hvor lite du kan. Mener ikke å være frekk, men som 24 åring burde du vite litt mer om hvordan systemet fungerer. :bond:

Dagpenger har du krav på og det utgjør 62.4 % av din tidligere inntekt før skatt. Hvis det du får ikke dekker dine fasteutgifter (altså husleie, strøm evt. medisinskeutgifter) så kan du søke bostøtte via HUSBANKEN. Du kan også få sosialhjelp hos NAV hvis de viser seg at etter at du har betalt dine fasteutgifter, at du ikke har nok til livsopphold (altså mat o.l.)

OG DET ER IKKE ''NAVING'' hvis du har krav på det. Naving er en betegnelse på folk som utnytter systemet.

Hvor lenge studerte du i utlandet? Du vet at du har bare 8 lånekassen år som du kan få støtte for.

Hvilket felt jobber du inne nå? Og er det noe du kunne tenkt å jobbe videre med?

For all del, IKKE velg markedsføring. Det er en bachelor som er vanskelig å få jobb med siden ''alle'' har en sånn utdanning. Nå er ikke jeg en utdanningsguru, men jeg tipper at det kan være lurt å utdanne deg innen finans, realfag eller IT. Helsesektoren skriker også etter sykepleiere.

Velg utdanning med omhu. Du er 24 år og du har 2-3 år igjen før jeg vil tro at du begynner å bli gammel (etter min mening). Siden du har allerede et stort lån vil det kanskje være lurest å studere i Norge for da slipper du å få masse lån på deg og norske arbeidsgivere er ikke så glad i utenlandske utdanninger. De liker det de kjenner til. :)


Endret av missioncomplete
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som sier at erfaring trumfer utdanning. Du har allerede fått foten innafor bransjen, og mange arbeidsgivere vil foretrekke deg langt fremfor andre som har utdanningen men ikke erfaringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overraskende hvor lite du kan. Mener ikke å være frekk, men som 24 åring burde du vite litt mer om hvordan systemet fungerer. :bond:

Dagpenger har du krav på og det utgjør 62.4 % av din tidligere inntekt før skatt. Hvis det du får ikke dekker dine fasteutgifter (altså husleie, strøm evt. medisinskeutgifter) så kan du søke bostøtte via HUSBANKEN. Du kan også få sosialhjelp hos NAV hvis de viser seg at etter at du har betalt dine fasteutgifter, at du ikke har nok til livsopphold (altså mat o.l.)

OG DET ER IKKE ''NAVING'' hvis du har krav på det. Naving er en betegnelse på folk som utnytter systemet.

Hvor lenge studerte du i utlandet? Du vet at du har bare 8 lånekassen år som du kan få støtte for.

Hvilket felt jobber du inne nå? Og er det noe du kunne tenkt å jobbe videre med?

For all del, IKKE velg markedsføring. Det er en bachelor som er vanskelig å få jobb med siden ''alle'' har en sånn utdanning. Nå er ikke jeg en utdanningsguru, men jeg tipper at det kan være lurt å utdanne deg innen finans, realfag eller IT. Helsesektoren skriker også etter sykepleiere.

Velg utdanning med omhu. Du er 24 år og du har 2-3 år igjen før jeg vil tro at du begynner å bli gammel (etter min mening). Siden du har allerede et stort lån vil det kanskje være lurest å studere i Norge for da slipper du å få masse lån på deg og norske arbeidsgivere er ikke så glad i utenlandske utdanninger. De liker det de kjenner til. :)

Ja, jeg vet at jeg ikke kan så mye om det. Har liksom aldri trengt å kunne det før nå.

Angående "naving". Mulig. Men jeg føler meg nesten litt som en "taper" når jeg er helt frisk og er avhengig av nav. Forhåpentligvis trenger jeg det ikke lenge :P

Jeg studerte bare ett år, og har allerede begynt nedbetalingen. Visste ikke at det var en åtte-årsgrense, nei. Men det er nok ingen fare for meg.

Jeg jobber innen media. Vet ikke helt hva jeg vil jobbe med nå. Føler meg god på markedsføring, kundeservice og design.

Litt skremmende det du sier om markedsføringsutdanningen, men jeg er glad du gjør det! Jeg er så redd for å gjøre en megatabbe. Bruke masse tid og penger på noe som ikke hjelper meg.

Takk for at du tok deg tid til å skrive til meg og komme med råd :) Jeg trenger alt!

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de som sier at erfaring trumfer utdanning. Du har allerede fått foten innafor bransjen, og mange arbeidsgivere vil foretrekke deg langt fremfor andre som har utdanningen men ikke erfaringen.

Godt å høre :) Jeg føler i hvert fall at jeg har lært veldig mye i stillingen. Hører mange som har tatt bachelor i det ikke føler de har lært så mye, men heller bare fått inspirasjon og lært regelverket.

Det hjelper litt å høre det. Hehe...

Innlegget er redigert.

- Avalon, mod

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Endret av Avalon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye studielån har du fra før?

Anonymous poster hash: 17baf...33b

145.000 kroner :S Og det bare ett studieår med generelle fag! Ulurt valg av meg.

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at jeg ikke kan så mye om det. Har liksom aldri trengt å kunne det før nå.

Angående "naving". Mulig. Men jeg føler meg nesten litt som en "taper" når jeg er helt frisk og er avhengig av nav. Forhåpentligvis trenger jeg det ikke lenge :P

Jeg studerte bare ett år, og har allerede begynt nedbetalingen. Visste ikke at det var en åtte-årsgrense, nei. Men det er nok ingen fare for meg.

Jeg jobber innen media. Vet ikke helt hva jeg vil jobbe med nå. Føler meg god på markedsføring, kundeservice og design.

Litt skremmende det du sier om markedsføringsutdanningen, men jeg er glad du gjør det! Jeg er så redd for å gjøre en megatabbe. Bruke masse tid og penger på noe som ikke hjelper meg.

Takk for at du tok deg tid til å skrive til meg og komme med råd :) Jeg trenger alt!

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Jeg vet at det er ingen god følelse å trenge hjelp, men systemet er der for å hjelpe folk når de trenger det. Og det burde du være takknemlig for. Du søker NAV fordi du har ingen annen mulighet til å betale for regningene dine, så du burde ikke føle skam i det hele tatt. :)

Angående lånet ditt; 145 000 kr er ingenting. Det er jo et lån, men ikke SÅ mye. Jeg tipper at det blir ca. 1500 kr per måned? Husk at du kan søke om betalingsutsettelse i opptil 36 ganger. Sjekk lanekassen.no

Det finnes mange artikkler angående utdanningsvalg - her er ett http://www.studenttorget.no/index.php?show=6513&artikkelid=10851

Hva er dine interesser? litt enklere å kunne gi konkrete råd angående hva du burde satse på. :)

Og du kan studere noe som produktdesign. Da blander du programmering med utvikling av nye produkter. Vet ikke hvor i landet du holder til, men de har i hvertfall bachelor i Interaktiv design ved UiO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er 1 måneds oppsigelsestid. Les AML. Skal de ha deg ut tidligere, så skal de legge ned hele dritten eller vise deg penga.

Det er rett til dagpenger fra første dag så lenge du ikke har sagt opp selv, da er det 8 ukers karantene. Det er bare en måte staten har funnet ut at de vil trakassere de som presses til å si opp/ikke si opp selv.

NAV krever at du skal få en bekreftelse av jobben at du ikke er skyld i oppsigelsen. Det er en drittsekkmåte staten benytter for å gjøre det vanskeligere for deg å få penger. Er en gyldig juridisk grunn til å bli oppsagt identisk med å være juridisk skyldig i oppsigelsen, etter NAV sine regler, og hvilken lovhjemmel har de? Dette kan også påvirke sluttpakken du kan få av sjefen, dersom du ikke vil risikere at sjefen skal hevne seg på deg.



Anonymous poster hash: 7ad15...a75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ex. phil og ex. fac er bare tull å ta helt alene. De må stå sammen med en bachelor eller mastergrad på universitet og er da bakt inn som to egne fag i den graden du tar. Ta en utdannelse som er innenfor det feltet du har jobbet.



Anonymous poster hash: c0164...759
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er ingen god følelse å trenge hjelp, men systemet er der for å hjelpe folk når de trenger det. Og det burde du være takknemlig for. Du søker NAV fordi du har ingen annen mulighet til å betale for regningene dine, så du burde ikke føle skam i det hele tatt. :)

Angående lånet ditt; 145 000 kr er ingenting. Det er jo et lån, men ikke SÅ mye. Jeg tipper at det blir ca. 1500 kr per måned? Husk at du kan søke om betalingsutsettelse i opptil 36 ganger. Sjekk lanekassen.no

Det finnes mange artikkler angående utdanningsvalg - her er ett http://www.studenttorget.no/index.php?show=6513&artikkelid=10851

Hva er dine interesser? litt enklere å kunne gi konkrete råd angående hva du burde satse på. :)

Og du kan studere noe som produktdesign. Da blander du programmering med utvikling av nye produkter. Vet ikke hvor i landet du holder til, men de har i hvertfall bachelor i Interaktiv design ved UiO.

Ja, det er på grunn av sikkerhetsnettet at jeg er sosialist og gladlig skattebetaler :)

Bare kjipt å ikke "klare seg selv". Men, men...

Joda, men det er kjipt å betale de tusenlappene for ingenting. Føler ikke jeg har fått så mye igjen, bortsett fra litt engelskkunnskaper og mange gode fester :P hehe

Jeg er litt redd for å skrive for mye om meg her sånn at jeg kan bli gjenkjent. Kanskje litt paranoid, men man må jo ha litt nettvett ;)

Akkurat nå bor jeg i en by i Nord-Norge. Skal jeg flytte blir det til Oslo eller en utenlandsk by. Blir det siste for studier, må det være studier på norsk. Føler studiene jeg tok på engelsk ble så unødvenig mye vanskeligere når de foregikk på et annet språk.

Ellers er jeg god på markedsføring og design, tror jeg. Er mester på kundeservice og elsker det. Å komme overens og bli likt av folk har alltid vært min styrke. Kan vel også litt om skriving, siden det har vært en stor del av jobben jeg har hatt nå, men er ingen ekspert.

Suger på alt som har noe å gjøre med mat. Er også veldig svak på det økonomiske.

Må innrømme at jeg brenner litt for business og næringsliv, og drømmer om å bli gründer en dag. Litt synd jeg stiller så svakt på økonomikunnskapene :P

:)

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er på grunn av sikkerhetsnettet at jeg er sosialist og gladlig skattebetaler :)

Bare kjipt å ikke "klare seg selv". Men, men...

Joda, men det er kjipt å betale de tusenlappene for ingenting. Føler ikke jeg har fått så mye igjen, bortsett fra litt engelskkunnskaper og mange gode fester :P hehe

Jeg er litt redd for å skrive for mye om meg her sånn at jeg kan bli gjenkjent. Kanskje litt paranoid, men man må jo ha litt nettvett ;)

Akkurat nå bor jeg i en by i Nord-Norge. Skal jeg flytte blir det til Oslo eller en utenlandsk by. Blir det siste for studier, må det være studier på norsk. Føler studiene jeg tok på engelsk ble så unødvenig mye vanskeligere når de foregikk på et annet språk.

Ellers er jeg god på markedsføring og design, tror jeg. Er mester på kundeservice og elsker det. Å komme overens og bli likt av folk har alltid vært min styrke. Kan vel også litt om skriving, siden det har vært en stor del av jobben jeg har hatt nå, men er ingen ekspert.

Suger på alt som har noe å gjøre med mat. Er også veldig svak på det økonomiske.

Må innrømme at jeg brenner litt for business og næringsliv, og drømmer om å bli gründer en dag. Litt synd jeg stiller så svakt på økonomikunnskapene :P

:)

Anonymous poster hash: 79cac...be2

Men finn et studie innenfor jobben da, om du liker den. Eller økonomi. Ikke bruk penger på utenlandsstudier, i hvertfall ikke den typen som faktisk gir en grad. Reis heller et semester til ulandet i forbindelse med bacheloren/masteren.

Anonymous poster hash: c0164...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...