Gå til innhold

Hjelp til skriving av akademisk tekst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen der ute som kunne hjulpet meg med skriving av en oppgave, i form av råd og veiledning? Det har seg sånn at jeg skal skrive en akademisk oppgave (studerer på universitet) på 2000-2500 ord om et tema, samt referere til og trekke inn relevante kilder, drøfte for og imot osv. Sliter virkelig med hvordan jeg skal strukturere oppgaven og hva jeg skal ta med, og har heller ikke helt grep på når jeg skal referere til kilder i løpende tekst.Oppgaven skal inn på mandag, så begynner å få panikk :/

På forhånd tusen takk! :)


Anonymous poster hash: 5c1d0...512



Anonymous poster hash: 5c1d0...512
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nesten bare sette igang siden du begynner å få dårlig tid. Har dere ingen fagbøker om oppgaveskriving eller akademisk skriving?

Om dere ikke har det, sjekk sokogskriv.no (Søk og skriv).

Der finner du oppsett/mal for hvordan du kan strukturere oppgaven, og hvordan du skal referere (de har i alle fall Chicago, APA og Harvard tror jeg).

Anonymous poster hash: 990a9...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke tema eller noe om oppgaven din, men som regel pleier man å dele den grovt sett inn i Introduksjon(her presenterer du problemstilling/hva oppgaven handler om, begrensninger evt. antakelser du har gjort osv. Deretter metode, hvordan du har valgt å løse oppgaven rett og slett(f.eks. litteraturstudie, sjekk metode og oppgaveskriving fra dalland om du har mulighet, hvis ikke finner du garantert om hvordan man skriver metode på nettet for dalland er sitert mye), deretter diskusjon/drøfting opp mot relevant teori(både fra pensumbøker, men bruk gjerne andre kilder, f.eks. forskningsartikler eller annen litteratur) og til slutt en konklusjon hvor du peker ut de viktigste tingene du kom frem til i diskusjonen. Og du kan jo selvsagt ha underkapitler!

Referanser kan skrives på ulike måter, og om skolen din ikke har etterspurt en spesiel stil tror jeg Harvard sin er enklest. Det finner du også på nettet, både hvordan du refererer i tekst og hvordan du refererer i referanselisten på slutten.

Husk; det trenger ikke være perfekt med en gang, eller vite hvor det skal, hovedsaken er at du skriver, få noe ned, så kan du klippe og lime som du vil etterpå.

Lykke til TS! :)

Ps: sjekk om den skal skrives med dobbel linjeavstand eller noe slikt. Tror du jeg har skrevet med enkel linjeavstand pass mange ganger, når den skulle skrives med dobbel? :fnise:



Anonymous poster hash: 66a3f...6af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket referansesystem bruker dere? Hvis du vet det, finnes det gode maler hvor hvordan man refererer i løpende tekst.

Oppgaven kan enkelt bygges opp:

- Innledning: Her skriver du hva skal du skrive om og hvlke hovedpunkter du vil trekke inn.

- Hoveddel: Her skriver du om det du skal skrive om.

- Avslutning: Her oppsummerer du det du har skrevet om, og hvilke konklusjoner du eventuelt har dratt.



Anonymous poster hash: cfa9b...1ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universitetet i Oslo har lagt ut denne: http://ub-prod01-imgs.uio.no/UB/sitat/kompendium.pdf

Den gir deg mange gode råd.

Se også på denne: http://www.hibu.no/sfiles/3/51/01/15/23/1/file/akademisk-skriving-veiledningsdokument-okt-2008.pdf

Sitater kan skrives på så mange forskjellige måter, men det er ofte en variant som er foretrukket innenfor faget. Her ser du en oversikt over de forskjellige, og dokumenter som viser hvordan de brukes: http://ub-prod01-imgs.uio.no/UB/sitat/stiler.html

Litt mer personlig svart: Det viktigste er at du har noe å skrive i oppgaven. At sensor/veileder leser noe som kaster et godt lys over spørsmålet og ikke bare en etteraping av hva som står i bøkene som er på pensumlisten. Forsøk å gjøre deg opp en mening om hvor du vil med oppgaven, før du disponerer den. Noen liker å lage en liste med ord som blir en disposisjon, andre liker bare å skrive i vei. Er du utrent anbefaler jeg å lage en liste, som deretter skal være "så-så-mange" avsnitt eller linjer.

Ikke skriv noe som ditt eget, dersom det egentlig er en avskrift. Og vær forsiktig med å støtte deg på wikipedia eller dine egne notater fra forelesninger.

Men viktigst av alt: Kos deg. Stol på at det du skriver har interesse! Og det er veldig lenge til mandag ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også strukturere oppgaven din på følgende måte:

  • Innledning
    - Her introduserer du oppgaven din i korte trekk
    - Problemstilling
  • Hoveddel
    Dersom det er en ren diskusjonsoppgave;
    - Først kan du presentere noe for, så tar du noe mot.
    - Tenk deg at det er en diskusjon du har med deg selv. Eks: "Siri har valgt seg ut røde sko til den sorte kjolen da dette er det beste valget (KG, 2014). På den annen side så kunne Siri også valgt de rosa skoene til den sorte kjolen fordi det hadde blitt et mer spennende valg (Jolene, 2014).
    Dersom det skal presenteres et emne;
    - Skriv om de viktigste momentene dette emnet inneholder. Her kan du trekke inn alle mulige teoretikere du finner på emnet.
  • Diskusjon eller Avslutning
    - Dersom det er en diskusjonsoppgave, skriver du avslutning her. Det er vanlig å presentere de funnene du gjorde i diskusjonen.
    - Dersom du i forrige punkt presenterte et emne, så diskuterer du emnet her. Se eksempel i forrige punkt
  • Dersom diskusjonsoppgave: Avslutning.
    - Her presenterer du funnene dine du gjorde i en diskusjonsdel. Forslag til mer inngående forskning kan også presenteres.

Den vanligste formen blir derfor som følger:

  • Innledning
  • Hoveddel
  • Avslutning

Eller:

  • Innledning
  • Presentasjon av emnet
  • Diskusjon
  • Avslutning

Ellers så vil jeg legge til følgende:

  • Siter riktig, ikke avskrift eller ta æren for noe som ikke er ditt!
  • Unngå setninger som: "jeg mener", "jeg tror" I det hele tatt jeg-formen
  • Skriv en referanseliste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen! Tusen takk for mange gode tips, så snille dere er :D


Oppgaven omhandler alternativ medisin, og lyder som følger:

  • Roland, P.H. og Amundstuen, L. (2007). Rosenrot – påstander og dokumentasjon. Tidsskrift for Den norske lægeforening, 127, 882-3
  • Salamonsen, A. (2013). Doctor–patient communication and cancer patients’ choice of alternative therapies as supplement or alternative to conventional care. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 27, 70–76. doi: 10.1111/j.1471-6712.2012.01002.
  • Fønnebø,V. (2013). Rapport: Bruk av alternativ behandling i Norge 2012.
Oppgavetema:
  1. Gi en kort redegjørelse for hovedfunn/hovedbudskap i de tre artiklene.
  2. Beskriv hva som kjennetegner kvalitativ og kvantitativ metode og gi eksempler på hvordan metodene er brukt i artiklene listet over.
  3. Diskutér med utgangspunkt i artiklene hvorvidt alternativ behandling er et ufarlig supplement til det man kaller skolemedisin eller en potensiell risiko for pasientene.
  4. Diskutér om alternativ behandling bør finansieres gjennom trygdesystemet, på samme måte som behandling gjennom helsevesnet.

De fire oppgavetemaene skal besvares som en helhetlig og selvstendig tekst, der alle delene belyses. Begrunn argumentene for og i mot med fullstendige referanser.

Stikkord: Kvalitativ/kvantitativ metode, dokumentasjonskrav, kommunikasjon, autonomiprinsippet, finansieringssystemet.



Anonymous poster hash: 5c1d0...512
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...