Gå til innhold

Hvordan overleve praksis- sykepleiestudent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet på min første praksis i sykehjem for snart en uke siden. Jeg er en innadvendt person og blir helt utslitt av konstant prating med pasientene. I tillegg til dette gir hjelpepleierne meg oppgaver som jeg ikke føler er spesielt lærerike, som matlaging og henting av mat.

Jeg skal være der i to måneder ulønnet, og føler at jeg blir sett på som ekstra arbeidskraft. Jeg får jo ikke lønn, da jeg er der for å lære! Synes det er litt tåpelig at vi ikke får lønn når lærlinger gjør det. Jeg har også fått beskjed om at jeg ikke kan jobbe ved siden av, da jeg må lese på fag.

Jeg begynte på sykepleie etter å ha byttet over fra medisin, ettersom jeg ønsket mer pasientkontakt, men synes det blir litt mye. Er det noen som kan dele egne erfaringer, eventuelt gi meg noen oppmuntrende ord?

Hilsen sliten og frustrert student

Anonymous poster hash: 9f591...3fc

Anonymous poster hash: 9f591...3fc


Anonymous poster hash: 9f591...3fc



Anonymous poster hash: 9f591...3fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På de fleste sykehjem så gjør sykepleiere akkurat det samme som hjelpepleiere. Bortsett fra medisiner (på noen sykehjem får hjelpepleierene også gi medisiner) og sykepleierfaglige oppgaver.
Man skal jo lære hvordan sykepleierens rolle er på et sykehjem. Det innebærer også ernæring - å lage til mat til pasienter og servere. Sykehjem kan gjerne føles kjedelig, fordi man føler det ikke er så særlig sykepleierrettet, men du må bare prøve å følge med når det skal gjøres sykepleierfaglige oppgaver og be om å få være med å delta på det.
Når det kommer til dette med mat og servering, så må jo du som sykepleierstudent veilede pasienten til riktig ernæring. Er pasienten obstipert, da kan du foreslå grovt brød til pasienten, ekstra frukt og grønnsaker osv. Eller har pasienten dårlig matlyst, så bør du spørre pasienten, finne ut grunner til hvorfor pasienten har dårlig matlyst. Er det miljøet som gjør det? Er pasienten kvalm? Kanskje du må hjelpe pasienten under måltidet eller servere en mer fristende frokost?



Anonymous poster hash: cf960...4d3
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skole går du på? Jeg vet at praksis ved Lovisenberg høyskole er på sykehus så kanskje kan du søke om overflytting neste år til den høyskolen :)

Skjønner at det virker dumt å gjøre sånt, men det er faktisk sånne oppgaver som sykepleiere ved gamlehjem foretar seg. Ordentlige sykepleieoppgaver får du f.eks. på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyfern

Hvilken skole går du på? Jeg vet at praksis ved Lovisenberg høyskole er på sykehus så kanskje kan du søke om overflytting neste år til den høyskolen :)

Skjønner at det virker dumt å gjøre sånt, men det er faktisk sånne oppgaver som sykepleiere ved gamlehjem foretar seg. Ordentlige sykepleieoppgaver får du f.eks. på sykehus.

Er ikke praksis på sykehus på 2. året? Trodde kanskje at 1. året bare var sykehjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på min første praksis i sykehjem for snart en uke siden. Jeg er en innadvendt person og blir helt utslitt av konstant prating med pasientene. I tillegg til dette gir hjelpepleierne meg oppgaver som jeg ikke føler er spesielt lærerike, som matlaging og henting av mat.

Jeg skal være der i to måneder ulønnet, og føler at jeg blir sett på som ekstra arbeidskraft. Jeg får jo ikke lønn, da jeg er der for å lære! Synes det er litt tåpelig at vi ikke får lønn når lærlinger gjør det. Jeg har også fått beskjed om at jeg ikke kan jobbe ved siden av, da jeg må lese på fag.

Jeg begynte på sykepleie etter å ha byttet over fra medisin, ettersom jeg ønsket mer pasientkontakt, men synes det blir litt mye. Er det noen som kan dele egne erfaringer, eventuelt gi meg noen oppmuntrende ord?

Hilsen sliten og frustrert student

Anonymous poster hash: 9f591...3fc

Anonymous poster hash: 9f591...3fc

Anonymous poster hash: 9f591...3fc

Anonymous poster hash: 9f591...3fc

Man blir ofte billig arbeidskraft når man er i praksis og all praksis er ulønnet da praksisstedene ikke har lov å lønne deg. Tror veldig mange kjenner seg igjen i dette med at man kan ende opp med å gjøre areidsoppgaver som ikke har noe læringsformål.

Etter min erfaring er det ofte de som er hakket under deg som er mest ivrig med å tildele slike arbeidsoppgaver. Det er ikke sikkert de gjør det for å være slem, kan like gjerne skyldes at de ikke har nok innsikt i hva din praksis som sykepleierstudent skal innebære.

Jeg satt selv foten ned ovenfor de som prøvde å pålegge meg mye forefallende/tilfeldig arbeid som ikke falt inn under faget jeg studerte. I starten var det greit med litt av disse arbeidsoppgavene, bare for å bli kjent med stedet og de andre som jobbet der. Men på høyere utdanning har man jo klare mål for praksisperioden, og det er en selv det slår tilbake på om en ikke klarer å komme igjennom det man skal. Kanskje du kan ta dette opp med praksisveilederen din, evt. skolen? Det er jo praksisveileder som skal ta deg med på læringsnyttige arbeidsoppgaver, men ofte er det ingenting i veien for å spørre andre sykepleiere heller.

Jeg har forøvrig jobbet på både sykehjem og sykehus,og både hjelpepleiere og sykepleiere jobbet sammen med å tilberedte mat til pasietene,så dette foregår nok overalt.

Noen elsker praksisperiodene,men jeg synes det var kjedelig å hele tiden måtte jobbe "under" noen, særlig i begynnelsen av praksisen. Nå er det ikke gått så lang tid, så ting kan jo endre seg for deg og bli bedre etterhvert. Det vil også bli lettere å kommunisere med beboerne når du blir bedre kjent med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tante som er hjelpepleier på en sengepost på et sykehus, og hun forteller at mange sykepleierstudenter i praksis for første gang får sjokk når de innser at hverdagen på avdelingen innebærer rydding,tømming av bekken på skyllerommet,matlaging og annet forefallende. Noen tror de bare skal sitte på vaktrommet og gå runder med legene.

Faktum er at ALLE må bidra.



Anonymous poster hash: 593f6...c42
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken skole går du på? Jeg vet at praksis ved Lovisenberg høyskole er på sykehus så kanskje kan du søke om overflytting neste år til den høyskolen :)

Skjønner at det virker dumt å gjøre sånt, men det er faktisk sånne oppgaver som sykepleiere ved gamlehjem foretar seg. Ordentlige sykepleieoppgaver får du f.eks. på sykehus.

Gamlehjem finnes omtrent ikke lengre i Norge, vi har sykehjem hvor de som er for syke til å bo i Omsorgsboliger bor.

Anonymous poster hash: 6a175...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skole går du på? Jeg vet at praksis ved Lovisenberg høyskole er på sykehus så kanskje kan du søke om overflytting neste år til den høyskolen :)

Skjønner at det virker dumt å gjøre sånt, men det er faktisk sånne oppgaver som sykepleiere ved gamlehjem foretar seg. Ordentlige sykepleieoppgaver får du f.eks. på sykehus.

Alle høgskoler har praksis ved sykehjem/helsehus 1. studieår. Deretter kommer kirurgisk, medisinsk og psykiatrisk praksis som foregår enten i sykehus eller DPS/DMS. Dette skjer 2. eller 3. studieår, litt forskjellig fra høgskole til høgskole. I tillegg har man praksis i hjemmetjenesten. Så alle sykepleiestudenter må gjennom praksis ved sykehjem, samme om de går på Lovisenberg eller ikke ;)

Anonymous poster hash: 9c226...9c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle høgskoler har praksis ved sykehjem/helsehus 1. studieår. Deretter kommer kirurgisk, medisinsk og psykiatrisk praksis som foregår enten i sykehus eller DPS/DMS. Dette skjer 2. eller 3. studieår, litt forskjellig fra høgskole til høgskole. I tillegg har man praksis i hjemmetjenesten. Så alle sykepleiestudenter må gjennom praksis ved sykehjem, samme om de går på Lovisenberg eller ikke ;)

Anonymous poster hash: 9c226...9c5

Ja, jeg leste feil. Beklager :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er så trist at man har så nedlatende holdninger til det å jobbe som sykepleier på sykehjem. Men jeg forstår jo at det er mye som henger igjen fra "gamledager" da sykehjem faktisk var et gamlehjem. Etter samhandlingsreformen så har sykehjem blitt noe heeeelt annet, spesielt for de sykehjemmene som ligger i nærheten av de store sykehusene i landet og tar imot korttidspasienter. Tidligere så var det kanskje bare et par sykepleiere som jobbet på datidens gamlehjem, og hver gang noen ble syke, trengte IV eller likende så ble de sendt til sykehus...

Men første praksisperiode så er det faktisk fokus på personlig stell, så derfor blir det gjerne sånn at man også får dårlige holdninger til det å jobbe på sykehjem, for man tror det bare er stell, mating, rydding i klesskaper og synge med gamle mennesker.



Anonymous poster hash: 3ed44...99e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill, hvis dette er holdningen du skal fortsette å ha som sykepleier - slutt. Finn deg et annet yrke. Du er ikke dronningen som ikke skal gjøre noe av arbeidet som hører med i jobben, enten det er mating eller rydding. Tro det eller ei, vi jobber felles mot et samlet mål. Enten du er sykepleier, hjelpepleier eller pleieassistent. Du er der for PASIENTENE! Og vet du hva? De spiser, går på do og har behov for samvære med andre mennesker. Akkurat som deg og meg.

Forstår du ikke det, vær så snill og slutt på hele utdanningen. Du kommer aldri til å trives i jobben hvis du hele tiden skal være på din høye hest, for sånn holdning som du har er lett å plukke opp av kollegaer. Sikkert derfor de setter deg til disse oppgavene i utgangspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal tenke litt gjennom hva det er som gjør deg utslitt ts. Det å prate med pasienter konstant, det er faktisk en STOR del av jobben som sykepleier. I tillegg skal du snakke med kolleger, pårørende, leger, annet helsepersonell og you name it. Å være sykepleier krever mye av deg sosialt, i tillegg til alt det praktiske man skal gjøre, så hvis du er typen som helst vil sitte i ro og fred på vaktrommet, så bør du skygge unna nå allerede! Det blir ikke roligere de andre praksisene, det blir heller mer og mer å gjøre. For min del var sykehjemspraksisen jeg hadde den mest enkle og rolige av dem alle- kunne ikke måle seg med det kjøret det var på sykehuset og i hjemmesykepleien. Å ha som mål å "overleve praksis" er et serdeles dårlig utgangspunkt; det er det som venter deg på jobb!!

Anonymous poster hash: 8b5fd...42b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill, hvis dette er holdningen du skal fortsette å ha som sykepleier - slutt. Finn deg et annet yrke. Du er ikke dronningen som ikke skal gjøre noe av arbeidet som hører med i jobben, enten det er mating eller rydding. Tro det eller ei, vi jobber felles mot et samlet mål. Enten du er sykepleier, hjelpepleier eller pleieassistent. Du er der for PASIENTENE! Og vet du hva? De spiser, går på do og har behov for samvære med andre mennesker. Akkurat som deg og meg.

Forstår du ikke det, vær så snill og slutt på hele utdanningen. Du kommer aldri til å trives i jobben hvis du hele tiden skal være på din høye hest, for sånn holdning som du har er lett å plukke opp av kollegaer. Sikkert derfor de setter deg til disse oppgavene i utgangspunktet.

Alvorlig talt, jeg tror virkelig ikke det var en slik holdning TS mente å uttrykke. Ja, selvfølgelig jobber man mot et felles mål og selvfølgelig er ernæring og dermed matservering og tilbereding en viktig sykepleieroppgave. Når det er sagt mener jeg det er sunt å stille seg kritisk til noen av arbeidsoppgavene man blir tildelt i praksis og å sette spørsmålstegn ved om man faktisk blir satt i gode læresituasjoner, for til syvende å sist har man et ansvar for egen læring.

Jeg jobber som sykepleier på sykehus og må si jeg blir lettere provosert når det fra hjelpepleiernes side forventes at sykepleierne skal ta like stor del i kjøkkenarbeidet. Selvfølgelig har alle ansvar for å ta i et tak, men det sier seg selv at når sykepleierne i tillegg til stell av pasientene har ansvar for medisiner og visitt vil hjelpepleierne har bedre tid til kjøkkenoppgaver. (Ref. artikkel om tidstyver i siste utgave av Sykepleien).

Anonymous poster hash: 9c226...9c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ive Lina

Vær så snill, hvis dette er holdningen du skal fortsette å ha som sykepleier - slutt. Finn deg et annet yrke. Du er ikke dronningen som ikke skal gjøre noe av arbeidet som hører med i jobben, enten det er mating eller rydding. Tro det eller ei, vi jobber felles mot et samlet mål. Enten du er sykepleier, hjelpepleier eller pleieassistent. Du er der for PASIENTENE! Og vet du hva? De spiser, går på do og har behov for samvære med andre mennesker. Akkurat som deg og meg.

Forstår du ikke det, vær så snill og slutt på hele utdanningen. Du kommer aldri til å trives i jobben hvis du hele tiden skal være på din høye hest, for sånn holdning som du har er lett å plukke opp av kollegaer. Sikkert derfor de setter deg til disse oppgavene i utgangspunktet.

Helt enig med deg.

Jeg har tilbragt mye tid på kreftavdelingen ved et av landets største sykehus den siste tiden. Her gjør sykepleiere alt mulig. De skyller bekken, de vasker pasientene, hjelper dem på toalettet, finner kaffe til pårørende, serverer mat til pasienter som er for syke til å forlate sengen .. de gjør masse forefallende arbeid, medisiner og legevisitter er bare en liten del av jobben deres.

Det å kunne snakke med pasienter og pårørende er faktisk en viktig del av sykepleieryrket og jeg synes ærlig talt at det virker som om du har valgt feil yrke ut ifra hva du skriver i hovedinnlegget ditt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt, jeg tror virkelig ikke det var en slik holdning TS mente å uttrykke. Ja, selvfølgelig jobber man mot et felles mål og selvfølgelig er ernæring og dermed matservering og tilbereding en viktig sykepleieroppgave. Når det er sagt mener jeg det er sunt å stille seg kritisk til noen av arbeidsoppgavene man blir tildelt i praksis og å sette spørsmålstegn ved om man faktisk blir satt i gode læresituasjoner, for til syvende å sist har man et ansvar for egen læring. Jeg jobber som sykepleier på sykehus og må si jeg blir lettere provosert når det fra hjelpepleiernes side forventes at sykepleierne skal ta like stor del i kjøkkenarbeidet. Selvfølgelig har alle ansvar for å ta i et tak, men det sier seg selv at når sykepleierne i tillegg til stell av pasientene har ansvar for medisiner og visitt vil hjelpepleierne har bedre tid til kjøkkenoppgaver. (Ref. artikkel om tidstyver i siste utgave av Sykepleien). Anonymous poster hash: 9c226...9c5

Selvsagt er ikke alle oppgavene en får i praksis like logisk, og ja en blir ofte utnyttet. Samtidig kan en like greit lære med èn gang hvordan virkeligheten er, for det er stor sprik mellom teori og praksis. Og jeg tolket dette som sutring fra ts sin side. Holdningene hennes representerer desverre de alle fleste spl og det er trist.

Sammenligningen mellom å være sykepleier på sykehjem kontra sykehus ble for drøy, det blir for dumt å sammenligne det. Har du problemer med hjpl der, så får du ta det opp med avd.spl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er ikke alle oppgavene en får i praksis like logisk, og ja en blir ofte utnyttet. Samtidig kan en like greit lære med èn gang hvordan virkeligheten er, for det er stor sprik mellom teori og praksis. Og jeg tolket dette som sutring fra ts sin side. Holdningene hennes representerer desverre de alle fleste spl og det er trist.

Sammenligningen mellom å være sykepleier på sykehjem kontra sykehus ble for drøy, det blir for dumt å sammenligne det. Har du problemer med hjpl der, så får du ta det opp med avd.spl.

Nå mente jeg ikke at man som student i praksis aldri skal måtte utføre forefallende arbeid, men at det er sunt å stille seg kritisk dersom man gjennom en praksisperiode ikke blir tildelt relevante arbeidsoppgaver ut fra hvilket fagområde man utdanner seg innen. Hvordan skal man f.eks. lære noe om det gode stellet eller sengeleiets komplikasjoner dersom sykehjemspraksisen kun innebærer søppeltømming og oppvask? (Jada, satt på spissen). For som høgskolestudent har man ansvar for egen læring.

Jeg sammenligner ikke sykehjem og sykehus (og jeg har jobbet begge steder), men setter bare dette i sammenheng med hvordan det er på min egen arbeidsplass. Der er det nemlig slik at hjelpepleierne har hovedansvaret for kjøkkenet, men forventer selv at sykepleierne skal delta i minst like stor grad. Det virker som om dette er en gjengs oppfatning blant hjelpepleiere, sykehus eller ei.

Å si at TS' holdninger (slik du tolker dem) representere de aller fleste sykepleiere synes jeg blir for drøytt.

Anonymous poster hash: 9c226...9c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt er ikke alle oppgavene en får i praksis like logisk, og ja en blir ofte utnyttet. Samtidig kan en like greit lære med èn gang hvordan virkeligheten er, for det er stor sprik mellom teori og praksis. Og jeg tolket dette som sutring fra ts sin side. Holdningene hennes representerer desverre de alle fleste spl og det er trist.

Sammenligningen mellom å være sykepleier på sykehjem kontra sykehus ble for drøy, det blir for dumt å sammenligne det. Har du problemer med hjpl der, så får du ta det opp med avd.spl.

Går utifra at du er spl selv, hvorfor er du ute etter å "ta folk" på den måten? Bare ÉN sykepleier som deg kan forsure en hel avdeling, noe som hadde vært uakseptert i f.eks. det private næringsliv.

Der hadde du mistet jobben med en gang pga mobbing og dårlig stemning.

Anonymous poster hash: 1ff04...d58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt, jeg tror virkelig ikke det var en slik holdning TS mente å uttrykke. Ja, selvfølgelig jobber man mot et felles mål og selvfølgelig er ernæring og dermed matservering og tilbereding en viktig sykepleieroppgave. Når det er sagt mener jeg det er sunt å stille seg kritisk til noen av arbeidsoppgavene man blir tildelt i praksis og å sette spørsmålstegn ved om man faktisk blir satt i gode læresituasjoner, for til syvende å sist har man et ansvar for egen læring.

Jeg jobber som sykepleier på sykehus og må si jeg blir lettere provosert når det fra hjelpepleiernes side forventes at sykepleierne skal ta like stor del i kjøkkenarbeidet. Selvfølgelig har alle ansvar for å ta i et tak, men det sier seg selv at når sykepleierne i tillegg til stell av pasientene har ansvar for medisiner og visitt vil hjelpepleierne har bedre tid til kjøkkenoppgaver. (Ref. artikkel om tidstyver i siste utgave av Sykepleien).

Anonymous poster hash: 9c226...9c5

Mange av tidstyvene som oppstår i hverdagen kan sykepleierne takke Sykepleierforbundet for.

De har jo i mange år presset på for å fjerne hjelpepleierutdanningen. For noen år siden lyktes de med dette, og helsefagarbeider ble den nye utdanningen som erstattet hjepepleieren. Svært få ønsker å bli helsefagarbeidere,og de som blir det får ofte ikke jobbe med pasienter. De driver mest med skylleromsarbeid og annet forefallende. Siden det mangler helsefagarbeidere mange steder ender det med at sykepleierne selv må ta mange av matlagings- og skylleromsoppgavene. Snakk om å lae ris til egen rumpe.

Anonymous poster hash: 593f6...c42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jeg ikke at man som student i praksis aldri skal måtte utføre forefallende arbeid, men at det er sunt å stille seg kritisk dersom man gjennom en praksisperiode ikke blir tildelt relevante arbeidsoppgaver ut fra hvilket fagområde man utdanner seg innen. Hvordan skal man f.eks. lære noe om det gode stellet eller sengeleiets komplikasjoner dersom sykehjemspraksisen kun innebærer søppeltømming og oppvask? (Jada, satt på spissen). For som høgskolestudent har man ansvar for egen læring. Jeg sammenligner ikke sykehjem og sykehus (og jeg har jobbet begge steder), men setter bare dette i sammenheng med hvordan det er på min egen arbeidsplass. Der er det nemlig slik at hjelpepleierne har hovedansvaret for kjøkkenet, men forventer selv at sykepleierne skal delta i minst like stor grad. Det virker som om dette er en gjengs oppfatning blant hjelpepleiere, sykehus eller ei. Å si at TS' holdninger (slik du tolker dem) representere de aller fleste sykepleiere synes jeg blir for drøytt. Anonymous poster hash: 9c226...9c5

Jeg er 100 % enig i at det ikke er alle prakisplasser som er gode til å lære bort og tilrettelegge for læring for sykepleierstudenter. Det er mye utnytting. Min mening er er som de andre her nevner, det å sitte på et vaktrom og glo i veggen når du er i praksis fordi du ikke skal "utnyttes" til å rydde av et bord feks, vitner om elendig holdning fra vedkommende. Jeg synes at alle skal hjelpe hverandre uansett tittel. Det skaper godt arbeidsmiljø. Godt arbeidsmiljø - høyere trivsel.

Jeg vet av egen og andres erfaring at det er mye dritt fra hjelpepleiere mot sykepleiere og omvendt. Det du nevner er jo et klassisk eksempel. Det tror jeg ikke noensinne kommer til å endre seg.

Jeg synes personlig etter egen erfaring at ts sine holdninger representerer en god del av sykepleierene. Langt fra alle, men likevel en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går utifra at du er spl selv, hvorfor er du ute etter å "ta folk" på den måten? Bare ÉN sykepleier som deg kan forsure en hel avdeling, noe som hadde vært uakseptert i f.eks. det private næringsliv.Der hadde du mistet jobben med en gang pga mobbing og dårlig stemning. Anonymous poster hash: 1ff04...d58

Hva mener du med å "ta folk"? Jeg løper da ikke rundt og passer på at folk gjør det de skal gjøre? Det er ikke det jeg får betalt for.

Jaggu godt jeg ikke jobber i det private næringsliv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...