Gå til innhold

Er vi flere frustrerte NAV-ansatte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere her som jobber i NAV? Har jobbet i to år nå på et stort lokalkontor i en stor by. Det er rett og slett helt forferdelig. Jeg brenner for å hjelpe brukerne, men arbeidsmengden er så latterlig at det er helt umulig å forstå om man ikke har vært der. Lederen er så inkompetent at det er skummelt og sykefraværet sprenger enhver skala slik at det blir mer og mer jobb på oss som er igjen. Flere frustrerte NAV-ansatte?

Anonymous poster hash: 51516...94e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Jeg var en gang en frusterrt NAV-ansatt, og jeg hadde ikke en gang brukere, jeg satt i en stilling som rådgiver i administrasjon og argumenterte mot direktøren om at vi kommer ikke lengre med det budsjettet vi er på nu. Tror du jeg ble skitlei eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at det er mange frustrerte NAV-ansatte, men jeg er 100 % sikker på at det er mange flere frustrerte NAV- brukere!!!!!

Anonymous poster hash: c7481...232

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at det er mange frustrerte NAV-ansatte, men jeg er 100 % sikker på at det er mange flere frustrerte NAV- brukere!!!!!

Anonymous poster hash: c7481...232

Vel antall (mis)brukere har vel eksplodert i forhold til antall nyansatte på NAV...

Anonymous poster hash: fb7a9...553

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at det er mange frustrerte NAV-ansatte, men jeg er 100 % sikker på at det er mange flere frustrerte NAV- brukere!!!!!

Anonymous poster hash: c7481...232

Vel, om jeg hadde fått sitte i fred og jobbe kun med mine brukere uten telefoner og nødhjelpshenvendelser hadde jeg likevel ikke kommet rundt på mine tilmålte 37,5 timer. Når man da må ta jobben til tre andre veiledere som er ute i sykemelding ville jeg ikke nådd rundt om jeg jobbet 24 timer i døgnet. Selvsagt er det mange brukere da som ikke er fornøyde. Men det er et så enormt ressursproblem i NAV at jeg ikke fatter at det er større fokus på det. Når vi er på kurs sammen med de små bygdekontorene forteller de at de har 20-30 brukere hver. Vi på bykontoret har rundt 200 hver(!) sykefraværet til NAV-ansatte er mye MYE høyere enn landsgjennomsnittet, når skal media sette søkelyset på dette da?

Anonymous poster hash: 51516...94e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

paradoks, at de nav-ansatte har skyhøyt sykefravær



Anonymous poster hash: ca7d0...07b
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på hvordan NAV brukere oppfører seg, skjønner jeg at de som jobber på NAV blir frustrerte. Haddec andre folk som har jobb oppført seg folk mot sin arbeidsgiver, hadde de ikke hatt jobb. Så mye dritt folk skriver om NAV.

Anonymous poster hash: 57a53...d49

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om jeg hadde fått sitte i fred og jobbe kun med mine brukere uten telefoner og nødhjelpshenvendelser hadde jeg likevel ikke kommet rundt på mine tilmålte 37,5 timer. Når man da må ta jobben til tre andre veiledere som er ute i sykemelding ville jeg ikke nådd rundt om jeg jobbet 24 timer i døgnet. Selvsagt er det mange brukere da som ikke er fornøyde. Men det er et så enormt ressursproblem i NAV at jeg ikke fatter at det er større fokus på det. Når vi er på kurs sammen med de små bygdekontorene forteller de at de har 20-30 brukere hver. Vi på bykontoret har rundt 200 hver(!) sykefraværet til NAV-ansatte er mye MYE høyere enn landsgjennomsnittet, når skal media sette søkelyset på dette da?

Anonymous poster hash: 51516...94e

Da er det snodig at om man prøver å få tak i en NAV-ansatt en fredag ettermiddag så er det ingen å treffe. Ofte er det umulig å få tak i noen på NAV i det hele tatt på en fredag.

Har mange ganger lurt på hvordan de klarer å opparbeide så mye fri.

Anonymous poster hash: eefc0...4fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som jobber/har jobbet i NAV som sier det samme. Dårlig organisering, veldig stor (og ujevn) arbeidsbyrde slik at det er noen som gjør ekstremt mye og noen som gjør veldig lite, dårlig eller ingen differensiering av brukermassen, lite støtte hos ledelse, trange forhold når det gjelder lokaler etc.

For meg høres det ut som NAV må tenke nytt. Noen NAV-brukere har større utfordringer enn andre og burde med fordel fått dedikerte medarbeidere med ekstra kompetanse å henvende seg til. Det er ikke det samme å håndtere noen som "bare" er arbeidsløs versus noen som er psykisk syke etc. Man må ha mer kompetente folk i de vanskelige tilfellene og man bør gjerne rotere litt på det, slik at enkeltepersoner ikke sliter seg ut på de vanskeligste brukerne. Og det behøver ikke engang koste mye penger, men man må gidde å identifisere de som har et godt håndlag med de som har det vanskeligst/er sykest, for det er faktisk noen som ønsker mer utfordringer enn andre i jobben.



Anonymous poster hash: ed088...6de
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det snodig at om man prøver å få tak i en NAV-ansatt en fredag ettermiddag så er det ingen å treffe. Ofte er det umulig å få tak i noen på NAV i det hele tatt på en fredag.

Har mange ganger lurt på hvordan de klarer å opparbeide så mye fri.

Anonymous poster hash: eefc0...4fe

Ts her. I perioder har jeg hatt flere hundre timer på avspaseringskontoen og de må jo nødvendigvis tas ut på ett eller annet tidspunkt. Har jobbet over 100 timer overtid på en måned mang en gang. Fredag er ofte den travleste dagen i uken hos oss på grunn av all nødhjelpen, jeg springer mest frem og tilbake fredagene så skjønner godt om brukerne ikke får tak i meg. I tillegg henger systemet som gir beskjeden å ringe opp igjen så dersom jeg sjekker fredag klokken 16 er det tomt, men mandag klokken 0730 ligger det 8 beskjeder, alle kom inn før klokken 16.00 fredag, men på grunn av forsinkelser får man de ikke før etter helgen.

Anonymous poster hash: 51516...94e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på nav selv, de presset inn en stilling til meg som ikke før eksisterte. Den perioden på et år hadde vi som resultat ingen sykemeldinger på min avdeling, jeg ordnet papirarbeidet mens de fikk tatt hånd om brukerne.

Det jeg synes er rart er at de har råd til å leie inn private vikarbyråer for å ta unna presset til en mye høyere pris enn om de hadde fått tak i 1-2 ansatte inn permanent.

Er ikke noe bedre i revisorbransjen. :)



Anonymous poster hash: f8eb5...8e4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det snodig at om man prøver å få tak i en NAV-ansatt en fredag ettermiddag så er det ingen å treffe. Ofte er det umulig å få tak i noen på NAV i det hele tatt på en fredag.

Har mange ganger lurt på hvordan de klarer å opparbeide så mye fri.

Anonymous poster hash: eefc0...4fe

Kanskje fordi alle mener at de sitter med kritiske saker som må behandles ASAP... Det man ikke tenker på er at den tiden man bruker på å kjefte/sende personen rundt, så kunne saksbehandleren rukket å behandle 3-4 saker. Så det er nok en ond sirkel, man forventer alt for mye av en nav-ansatt enn man gjør til seg selv.

Det er mer uhøflig å ikke ringe opp personen i det heletatt.

De på nav sitter ofte mer enn vanlig arbeidsdag, og jeg har selv jobbet lørdag for å bli ferdig med det jeg skulle. :)

Anonymous poster hash: f8eb5...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere her som jobber i NAV? Har jobbet i to år nå på et stort lokalkontor i en stor by. Det er rett og slett helt forferdelig. Jeg brenner for å hjelpe brukerne, men arbeidsmengden er så latterlig at det er helt umulig å forstå om man ikke har vært der. Lederen er så inkompetent at det er skummelt og sykefraværet sprenger enhver skala slik at det blir mer og mer jobb på oss som er igjen. Flere frustrerte NAV-ansatte?

Anonymous poster hash: 51516...94e

Interessant. Dere som jobber i NAV, hvordan ville dere organisert NAV om dere fikk bestemme?

Anonymous poster hash: 71355...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsning: Legg ned NAV og innfør borgerlønn istedet, da slipper dere inkompetente ledere og vi slipper det feilslåtte systemet deres tredd nedover hodene våre



Anonymous poster hash: 256e7...9c6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Dere som jobber i NAV, hvordan ville dere organisert NAV om dere fikk bestemme?

Anonymous poster hash: 71355...fe5

Mitt forslag er å bruke mer pushteknologi og la brukere benytte hjemmesidene til flere ærend. Sykemelding på papir er f.eks. helt avleggs.

Anonymous poster hash: bc736...f6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

om dette ikke er for galt å blande inn.. Hva synes dere (som også HAR jobbet som) nav ansatte om tilbudene som blir gitt til brukerne? Er dere enig med tilbudene/behandlingen som blir gitt? Eller har det hendt at dere rister på hodet av regelverken og ønsker at dere kunne ha hjulpet brukerne bedre?

Jeg vet at nav ansatte har sine rammer og gå etter, og ikke kan skyldes på om det er noe urettferdighet/dårlig tilbud, for er jo tross alt ikke dere som er sjefen heller. og jeg spørr av ren nysgjerrighet.



Anonymous poster hash: 6431e...1f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på nav selv, de presset inn en stilling til meg som ikke før eksisterte. Den perioden på et år hadde vi som resultat ingen sykemeldinger på min avdeling, jeg ordnet papirarbeidet mens de fikk tatt hånd om brukerne. Det jeg synes er rart er at de har råd til å leie inn private vikarbyråer for å ta unna presset til en mye høyere pris enn om de hadde fått tak i 1-2 ansatte inn permanent. Er ikke noe bedre i revisorbransjen. :)Anonymous poster hash: f8eb5...8e4

Er du økonom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på et lite NAV-kontor, og er relativt frustrert ja. På grunn av stor arbeidsmengde og få ansatte er ikke opplæring prioritert. Det tar selvsagt mye lenger tid før jeg kan jobbe fullt ut effektivt uten opplæring - når jeg må lære meg selv opp i en helt ny jobb. Men, jeg vil gjerne fortsette å jobbe i systemet, og vil gjerne over på et større kontor med mer faglig miljø rundt meg, til tross for at jeg vet at brukerporteføljen vil eksplodere. Jeg føler virkelig at NAV som system kan fungere veldig, veldig bra, men at det er en enorm ressursmangel på de store kontorene, og altfor små, lite faglige miljøer på mange av de minste kontorene. Det er i tillegg en jobb med et skyhøyt psykisk press, og jeg synes det er utrolig merkelig at ikke dette blir tatt opp med store overskrifter i media. Det er ikke slik at de som jobber på NAV liker å være på etterskudd og ha altfor mye å gjøre til å følge opp brukerne på en ok måte, men det er de som jobber på NAV som blir stemplet som udugelige og grusomme. Det ER vanskelig å strekke til når man aldri har tid og aldri har kapasitet (eller man helt mangler opplæring).



Anonymous poster hash: 884f8...ad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...