Gå til innhold

Grunnskolelærer erfaringer?


-Missi-

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å søke til neste år. Er det noen som går studiumet nå som kan fortelle litt om hverdagen, timeplan, hvilke fag dere har osv?

Dere som er ferdig utdannet og i jobb, hvordan trives dere, vil dere anbefale yrket?

for og i mot ?

Takker på forhånd for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i gang med andre året i ungdomsskolen, og trives godt. Det er morsomt, kreativt, utfordrende, takknemlig og variert. Men det er også hektisk, frustrerende, kaotisk og stressende. Jeg er faktisk ikke helt sikker på om jeg anbefaler det. På en side er det verdens beste jobb, på en annen måte er det helt pyton. Elevene gjør det til en fantastisk jobb, rammene er noe herk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på høgskolen i Bergen (hib), GLU 5-10. Det er viktig å tenke igjennom om du vil jobbe 1.-7. klasse eller 5.-10. Utenom forskjellen i praksis er det forskjell i faglig fordypning på studiet, for på 1-7 må alle ha 30 stp matte og norsk, mens man på 5-10 fordyper seg i 2-3 fag på minst 60 stp hver. Jeg har hovedfag samfunnsfag, der er det mange gode forelesere. Vi har 3 uker praksis i hvert semester.

På 5-10 velger man hovedfag og valgfag 1 først, da har man disse + pedagogikk (pel) de tre første årene. Hovedfaget og pedagogikk er en forelesning i uka, og to for valgfaget (30 stp i valgfag 1 første og andre år, så bare hovedfag og pel tredje året). For praktiske valgfag er dagene lengre, k&h har f.eks 11 timer i uka mot engelskens 5 (tror jeg). Fjerde året kan man gå integrert master i hovedfaget sitt eller pel (5 år totalt) eller bare gå 4, da velger man valgfag 2 (60 stp), man kan også ha to 30 stp valgfag dette året. Kanskje litt rotete forklart, men håper det ga mening! Nettsiden til hib er forresten totalt håpløs, man bør heller google det man søker i stedet for å rote seg bort i den labyrinten der....

Jeg valgte hib fordi det er en av de høgskolene der man kan velge HELT fritt blant fag. Likevel har alle lærerne jeg har snakket med anbefalt å velge minst en av de 3 grunnleggende fagene matte, norsk eller engelsk for å få jobb, gjerne i kombinasjon med et praktisk fag. Det er en del surr på hib, f.eks får man ikke vite praksisskole/gruppe før tidligst en uke før (gjelder også praksisskolene), og det virker som en del lærere aldri snakker sammen. De fleste foreleserne jeg har hatt har vært gode, med noen få unntak. Vær klar over at hib har en annen oppbygging enn mange andre høgskoler, så det er tilnærmet umulig å bytte skole underveis. De har også ganske få utenlandske skoler de samarbeider med for utveksling 4. året, for engelsk er det f.eks bare 3 steder i engelskspråklige land.

Jeg hadde aldri vært i Bergen før jeg flyttet hit, men trives godt her og jeg syns det er en super studentby :) Høgskolen har nettopp flyttet i nytt bygg, men det er ikke plass til alle, så ca 2000 må gå et annet sted. Det betyr at mange lærerstudenter må dele tiden mellom de to studiestedene, med forelesninger begge steder.



Anonymous poster hash: e28cc...892
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspill :blomst:

Jeg tenker på 1-7 klasse, har mest lyst til å jobbe med de minste elevene. Kommer til å søke på HiOA hvis jeg blir å søke men tror nok jeg gjør det. HiOA er nærmest her jeg bor og jeg har en liten gutt på 7 aleine så er ikke så aktuelt å søke et sted jeg må flytte til. Vurderer og barnehagelærer utdanningen, og tenkte litt på barnvernspedagog og men tanken festet seg litt ved grunnskolelærer. Ser det er sånn utdanningsmesse på nyåret så kommer til å gå der og høre litt mer.

Tenkte litt på det å ta et siste år hvor man fordyper seg i å jobbe med barn med utviklingshemming. Noen som har erfaring der? På grunnskolelærer utdanninga altså.

Kan se at det kan være et slitsomt yrke og, mye å planlegge og helt sikkert en del ekstra arbeid. Har jobbet mye med barn før 1-6 år og opp til 10. Ikke som lærer da men i annen sammenheng. Trives veldig godt med å jobbe med barn man får så utrolig mye tilbake :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går grunnskolelærerutdanning 1-7. På hioa. Det er mange oppgaver, endel rot rundt timeplanen, mye stress og mange som slutter! Var veldig usikker på hva jeg skulle velge, og før høstferien var jeg egentlig innstilt på å slutte :/ MEN jeg valgte å gjennomføre to uker med praksis først, noe som endra alt :D jeg trivdes veldig godt i praksis. Hyglige barn, morsomt å undervise, veldig ærlige barn, hyggelige kollegaer osv. vil absolutt anbefale å prøve det ut hvis det er noe du vurderer! Ja, det er mye stress, men også veldig koselig. Snakket litt med en lærer som var der. Jeg trodde dette yrket fungerte dårlig med familielivet med tanke på all jobbingen utover dagen, men vedkommende sa at man ikke finner et yrke som passer bedre. Er du innstilt på å jobbe hardt, er det absolutt verdt det ;)

Anonymous poster hash: 4595f...df5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått grunnskolelærer, men slutta etter første året. Veldig mange (over 40%) som slutter, da veldig mange tenker det er mye ferie og lite jobbing, og går på en smell i praksis. Er jo mange fordeler, men også mange ulemper med yrket, du må nesten bare kjenne på det og gi det et forsøk så finner du fort ut om det passer for deg eller ikke!:)

Anonymous poster hash: 1e8ab...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også søke på dette neste år, da 5.-10. Håper flere deler erfaringer i denne tråden :)

Anonymous poster hash: 64569...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går GLU 5-10 ved HiOA og er i bunn og grunn veldig fornøyd med både studie og studiested. Ja, det er mange som slutter, men det er ikke noe spesielt for HiOA.



Anonymous poster hash: 2f425...174
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre. Er jo sånn på det jeg går nå også, 50% som dropper ut på landsbasis. Vi skulle egentlig være full klasse men er nå totalt 5 stykker, og er ikke ofte alle er på skolen heller :vetikke:

Tror mye har med motivasjon å gjøre. Men selvfølgelig lærerere/foreleserne, timeplaner osv har jo og svært mye å si for motvasjonen og graden av læring.

Noen av dere som går 1-7 som har lyst til å fortelle mer detaljert om hvordan en vanlig skoleuke er? Timeplan,hvilke fag har DU, når starter og slutter dere vær dag?, hvordan er det med feriene?, Hvilket fag liker DU best? :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre. Er jo sånn på det jeg går nå også, 50% som dropper ut på landsbasis. Vi skulle egentlig være full klasse men er nå totalt 5 stykker, og er ikke ofte alle er på skolen heller :vetikke:

Tror mye har med motivasjon å gjøre. Men selvfølgelig lærerere/foreleserne, timeplaner osv har jo og svært mye å si for motvasjonen og graden av læring.

Noen av dere som går 1-7 som har lyst til å fortelle mer detaljert om hvordan en vanlig skoleuke er? Timeplan,hvilke fag har DU, når starter og slutter dere vær dag?, hvordan er det med feriene?, Hvilket fag liker DU best? :blomst:

Du kan sjekke timeplanen til glu på hioa sine hjemmesider

Anonymous poster hash: 4595f...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen av dere som går 1-7 som har lyst til å fortelle mer detaljert om hvordan en vanlig skoleuke er? Timeplan,hvilke fag har DU, når starter og slutter dere vær dag?, hvordan er det med feriene?, Hvilket fag liker DU best? :blomst:

Har norsk og pedagogikk dette semesteret, på tilsammen 30 sp. Neste semester er det matte og et valgfag (smafunnsfag, gym, religion etc.)

Har aldri mer enn en halv dag på skolen, enten fra 8.15-11.30 eller 12-15.15 :)

Ca halvparten er obiligatorisk. Ca halvparten av timene er i auditorium med hele trinnet, mens de andre timene er i klasserom med ca 30 stk (sjeldent så mange møter opp). Har litt gruppearbeid, men hr hittil i år bare hatt 3 små innleveringer.

Ikke et supervanskelig studie :)

Anonymous poster hash: 1e8ab...855

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går GLU 1-7 ved UiA og valgte engelsk som både valgfag og fordypningsfag. Vi må jo som sagt ha norsk og matte, og jeg bestemte meg ganske fort for å velge fordypning i norsk i tillegg til engelsken siden jeg synes norsk er så gøy. Praksis er overhode ikke noe for meg, og jeg biter tenna sammen hver gang jeg har det. MEN jeg har jobbet litt som lærervikar og det er noe helt annet, og det er nettopp derfor jeg holder ut de 3 ukene i halvåret med praksis :) Så om du begynner og finner ut at praksis er kjipt, tror jeg nesten bare jeg hadde bitt tenna sammen. Kommer jo også mye an på hvilken skole man kommer på og hvem man får som praksislærer. De fleste lærerene jeg har hatt har vært gode. Var spesielt fornøyd med de jeg hadde i norsk og også de fleste i engelsk og matte.



Anonymous poster hash: d79b8...d8a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker jo veldig alright ! Ser man har en del pedagogikk og det er jo veldig bra. Jeg kommer nok til å velge norsk jeg også allltid likt det mye bedre enn matte som ikke helt er min sterke side ;) Tror detter blir et veldig intresangt studie kan se for meg jeg liker valgfaget og pedagogikken best. Timeplanen virker jo og greit å få til, må trikse og mikse litt en dag eller to der ser jeg hvis jeg får noe lignende. Går 4PBA nå og det går veldig greit men gleder meg til litt mer intresange fag :Nikke: Har en sønn på 7 så å kombinere studier og han går greit når jeg får litt hjelp av barnefar til levering om morningen på sfo. Ser ut som jeg nok må ha litt hjelp på dette studiet og men at det faktisk kan bli litt lettere, sånn i forhold til den biten :helen:

Blir bare mer og mer motivert av alle de gode inspillene deres, og mer og mer sikker på at dette er noe for meg :raudruss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er i gang med andre året i ungdomsskolen, og trives godt. Det er morsomt, kreativt, utfordrende, takknemlig og variert. Men det er også hektisk, frustrerende, kaotisk og stressende. Jeg er faktisk ikke helt sikker på om jeg anbefaler det. På en side er det verdens beste jobb, på en annen måte er det helt pyton. Elevene gjør det til en fantastisk jobb, rammene er noe herk.

Enig!

Rammene endres hele tiden. Alt man hører fra media og politkerne er at vi lærere er elendige og må fikses på!

Det kuttes i nesten samtlige kommuners skolebudsjett. Man skal prestere bedre og bedre med mindre og mindre.

Selve studiet i seg selv vet jeg ikke noe om da jeg gikk veien inn i skoleverket via PPU, men ped'en er noe herk :fnise:

Anonymous poster hash: dbfff...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger alle. Intresangt å se andres tanker rundt det :blomst:

Kanskje du skulle lære deg å stave interessant først?

Anonymous poster hash: 7a27f...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe dette er KG ;)

Her skriver jeg som jeg snakker rett fra levra og sitter ikke å analyserer om jeg skriver grammatisk korrekt akkurat :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...