Gå til innhold

bør barn "tvinges" til å si unnskyld?


duja

Anbefalte innlegg

Kom til å tenke på dette i dag, da 2 åringen slo lillebroren sin. Sa han burde si unnskyld, men det ville han ikke.

Har ikke tenkt over dette før i dag og vet ikke helt hva jeg mener om saken.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er muligens så liten at han ikke skjønner hva ordet betyr enda? (Eller kanskje han ikke var lei seg for at han slo, unnskyld betyr jo at man ikke mente det...)

Jeg syns at barn bør lære å si unnskyld. Men at de må mene det når de sier det. Hjelper lite å si ordet og så ligger det ikke noe bak...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er muligens så liten at han ikke skjønner hva ordet betyr enda? (Eller kanskje han ikke var lei seg for at han slo, unnskyld betyr jo at man ikke mente det...)

Jeg syns at barn bør lære å si unnskyld. Men at de må mene det når de sier det. Hjelper lite å si ordet og så ligger det ikke noe bak...

Signerer denne!

Anonymous poster hash: 50a3b...d42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år er i minste laget, men når du ser at barnet reagerer og forstår h#n har gjort noe galt, da bør du kreve at det skal sies unnskyld. Er det noe mange ikke lærer seg så er det nettopp det.

Å si unnskyld er også en høflig ting, jeg sier unnskyld dersom jeg står i veien for gamle som ikke er bra til bens feks, så hos meg sitter det godt i, og jeg er glad for det. Beklager avsporing men jeg ville fortelle hvordan jeg ser på det.



Anonymous poster hash: 2c862...143
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet bør si unnskyld selv om det verken skjønner handlingen eller ordet. Senere kan man kreve at de skal mene det også.



Anonymous poster hash: f4cab...121
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt! De aller fleste 2-åringer skjønner at de ikke skal slå andre ol.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en tendens til å kalle han som snart blir 3,for 2åringen. Tiden går så alt for fort :P Han vet utmerket godt hva det betyr. Som sagt vet jeg ikke helt. Men jeg var egentlig ikke ute etter råd for mitt barn, men sånn generelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt! De aller fleste 2-åringer skjønner at de ikke skal slå andre ol.

Men lærer de ikke også da det bare å si unnskyld så er det greit? Uten å være lei for det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har truffet på alt for mange voksne mennesker som ikke evner og være ydmyk nok til å si unnskyld til andre. Takler ikke sånne folk. Det må jo nesten ligge i dårlig oppdragelse da så jeg syns det er på sin plass at barn skal lære det tidlig.



Anonymous poster hash: 4bbee...75c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-åringer har veldig dårlig utviklet empati, så du må prøve å forklare ham at når han slår lillebroren sin får lillebroren vondt og blir lei seg. Du bør også spørre hvorfor han slo broren sin, det gir ham en følelse av å bli sett og deg en mulighet til å finne ut om det er et problem mellom dem som må tas tak i.

Det er for sent å gjøre noe med det nå, for slike ting må tas tak i med det samme det skjer for at 2-åringen skal lære noe av det.

Dette gjelder for 3-åringer også.



Anonymous poster hash: 342be...6c9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lærer de ikke også da det bare å si unnskyld så er det greit? Uten å være lei for det?

Jeg tok det for gitt at man selvsagt også forklarer barnet HVORFOR man skal si unnskyld.

Det er jo ikke sikkert at barnet var lei for det i det heletatt, heller, men unnskyld sier man uansett, det er normal folkeskikk. Det er umulig å tvinge på barnet dårlig samvittighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tvunget til å si det da jeg var liten, og nå kan jeg ikke si det som voksen.



Anonymous poster hash: 3b430...630
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Kom til å tenke på dette i dag, da 2 åringen slo lillebroren sin. Sa han burde si unnskyld, men det ville han ikke.

Har ikke tenkt over dette før i dag og vet ikke helt hva jeg mener om saken.

Hva mener dere?

Han bør læres at det er galt og at det gjør vondt å bli slått og at når man angrer så sier man unnskyld. Lære de konseptet empati..
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt på 2.5 må si unnskyld og det funker veldig bra :)

F eks, han blir sinna fordi han vil ha frukt i stedet for middag, og slår meg på armen. Jeg sier au nå fikk mamma vondt... Da sier han stakkar mamma.. Så sier jeg du må si unnskyld. Han sier unnskyld og gir meg en kos.

Begynte med det når han var rundt 2, han vet jo når han gjør noe han ikke har lov til...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke troen på tvang, men å lære barnet hvorfor man ikke skal slå/klore/lugge og hvordan den som blir slått føler det. Så kan man sterkt oppfordre til å si unnskyld etter at barnet har skjønt hvorfor det hun gjorde var galt.

Etterhvert lærer også barnet at det å si unnskyld er en del av det å bli venner igjen og gå videre. Men jeg tror rekkefølgen her er viktig - barnet må skjønne hvorfor man ikke slår lillebror før det er noen vits å oppfordre til å si unnskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kom til å tenke på dette i dag, da 2 åringen slo lillebroren sin. Sa han burde si unnskyld, men det ville han ikke.

Har ikke tenkt over dette før i dag og vet ikke helt hva jeg mener om saken.

Hva mener dere?

Jeg ville nok tvunget barnet til å si unskyld. "Du bør si unskyld" er ikke en sterk nok reaksjon for en 2-åring som slår noen (med mindre du i tillegg tok han til side og formidlet konsekvens). Dog ville jeg skilt høflighetsfrasen "unskyld" fra følelsen av å ha gjort noe galt. Denne kommer nok ikke (og skal ikke komme) før ungen er 4-5 år. Men det er ikke noe galt i å lære barn at slikt gjør vi ikke (punktum) og at en slik handling får konsekvenser (og så formidle konsekvensen klart og tydelig) og at vi si unskyld, men at den som ble slått ikke har noen form for plikt til å tilgi.

Leksjonen om moral og oppførsel og hvorfor og innsikt i andres følelser får komme senere. Unskyldninger og anger er jo også i det voksne liv to vidt forskjellige ting - det ene er sosial smørning, det andre en meget privat følelse.

Anonymous poster hash: 7e64c...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tvunget til å si det da jeg var liten, og nå kan jeg ikke si det som voksen.

Anonymous poster hash: 3b430...630

Jeg ble også tvunget til det som liten, og har ingen problemer med det i dag. Heller ikke å se at det var riktig, selv om jeg ble tvunget av en mor som elsv aldri sa unnskyld når hun gjorde/tok noe feil, men bar sa "jaja".

Anonymous poster hash: 3c4d7...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB over (edit: to over). Jeg syns man skal lære "takk" og "unskyld" slik at det blir automatisert, uavhengig om man mener det eller ikke. Det er en del av høflig omgangsform, og gjør hverdagen hyggeligere og enklere, også for barnet. Dytter man noen ved et uhell sier man automatisk unskyld. Går man fra matbordet sier man takk for maten.

Så kommer man til det å virkelig mene det, det er en annen sak. Du kan ikke tvinge barnet til å mene det, og bør nok ikke tvinge det til å "fake" anger (eller dyp takknemlighet). Snakk om at det er galt, si at å si og mene unskyld kan hjelpe, men der er det ingen automatikk i at bare man sier unskyld er det greit.

Endret av Lou Salome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...