Gå til innhold

Sønn på 18 prøvde sammen med ellre kompis å ta seg inn i huset når jeg ikke var hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min sønn er 18 og bor til daglig hos sin far ca en mil herfra,

Han hadde tilbragt et par dager hos meg denne påsken hvor han hadde med seg en venninne som også overnattet.

Men kvelden etter ,da jeg kom hjem fra venninnetur i nabobyen(som han visste om at jeg skulle) overrasket jeg han og en eldre kompis som med stige prøvde og ta seg inn et vindu samt dirke opp en bakdør som har enkel gammeldags lås .((som skal skiftes bare jeg får råd og kun amilien visste om denne låsens beskaffenhet)

Jo da hadde de stått der et par timer og prøvd å ta seg inn uten å lykkes. Denne kompisen på nitten var nemlig utelåst hjemme siden foreldrene hadde dradd på ferie og glemt å legge igjen nøkkelen.

Jeg synes selvsagt synd på dem/han og de fikk komme inn spise hamburger samt at de fikk overnatte men jeg la ikke skjul på hva jeg synes om oppførselen og sa at det aldri måtte skje igjen. Nei det lovte de. (det har skjedd en gang tidligere og da en annen venninne av sønnen så var med på dette)

Jo mer jeg tenkte på dette utover natten jo mere urolig ble jeg for saken er at min sønn ikke gidder jobbe. Han går riktignok på skole men han gidder ikke gjøre noe ellers og snylter på alle. Kverulerer og sier at han klarer seg for han kan bare låne penger av kompiser og de låner av han når de er blakke.aren gir han noen penger innimellom men han har og begynt å si nei. Ingen i gjengen jobber men bare går og slenger. Vel ikke bare de spiller i band men utenom det gjør de ikke noe for å tjene seg noen kroner. De tjener ingenting på bandet.

Jeg holdt et foredrag om jobbing,hvor bra det var å jobbe men igjen bare kverulering og at Hitler hadde også jobbet og var han bra da liksom?Så alle som jobbet kunne jo ikke være gode mennesker.Og osv i det uendelige...

Hele neste dag gikk og de viste ingen vilje til å ta inn veden jeg hadde bedt de om kvelden før og jeg kjente det var iferd med å bygge seg opp et voldsomt sinne i meg.,og siden sønnen min var ekstra kverulerende når denne kompisen var tilstede siden han skjønte at jeg synes det var ubehagelig å si nei når denne var tilstede.

Tilslutt sprakk jeg (jeg beholdt roen selv om)og sa at nok fikk være nok at han ikke fikk komme tilbake når han setter jobb som førsteprioritet på fritiden.(det var nå blitt sent på kvelden og de skulle allikevel dra til byen og gjøre ingenting,treffe folk)

Og den natten hadde de sovet i en låve og han hadde ringt til sin farmor og sagt at han ikke hadde spist på flere døgn.enda jeg tilbød dem mat.

Hvis jeg ikke maser er alt greit. Det er når jeg setter krav at gnisningene kommer og slik surfer han rundt mellom farens hjem,mitt og sine kompisers,alt etter hvor det er greiest å være.

Er dette normalt?

Hilsen sint mor



Anonymous poster hash: 61ef8...5c3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en UBRUKELIG sønn du har. Her må du og far og øvrig familie (besteforeldre osv) snakke sammen og sammen sette krav. Herregud, jeg hadde blitt så lei meg om min sønn eller datter hadde blitt slik som det der. For noen typer.



Anonymous poster hash: 892bf...4dc
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt normalt å stille spørsmål ved samtlige etablerte sannheter i tenårene, ja. Det er samme mekanismen som "trassalderen" - en oppdager at ens frihet har vokst og lurer på hvor stor den er, strekker grenser og prøver å finne seg selv. Å opponere mot autoriteter inngår i leksa. De fleste blir det likevel folk av (ofte mot alle ods).

I og med at han går på skole ser jeg ikke helt problemet med at han ikke jobber. Er det videregående han går på? I så fall er det jo hans far/du som skal forsørge han, eventuelle egne penger går bare til luksus han ønsker utover mat, klær og husly.



Anonymous poster hash: 8c349...aa6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting her er vel normalt? Hvorfor har han ikke nøkkel? Skjønner at du gjerne vil vite om han skal overnatte, og om han eventuelt har med seg noen (særlig det siste), men hvorfor ringte han deg ikke bare? Hvorfor sover han heller på en låve en hjemme hos seg selv (hos faren?) Hvorfor kaster du han ut på dagen/kvelden fordi han ikke legger opp ved? Hvorfor er det så viktig at han jobber, bruker han veldig mye penger? Hvorfor skulle han ikke ut på byen en dag i ferien?

Hvorfor kan han ikke bare ta seg mat når han er hjemme hos moren sin, men må tilbys?



Anonymous poster hash: 9f126...2df
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt normalt å stille spørsmål ved samtlige etablerte sannheter i tenårene, ja. Det er samme mekanismen som "trassalderen" - en oppdager at ens frihet har vokst og lurer på hvor stor den er, strekker grenser og prøver å finne seg selv. Å opponere mot autoriteter inngår i leksa. De fleste blir det likevel folk av (ofte mot alle ods).

I og med at han går på skole ser jeg ikke helt problemet med at han ikke jobber. Er det videregående han går på? I så fall er det jo hans far/du som skal forsørge han, eventuelle egne penger går bare til luksus han ønsker utover mat, klær og husly.

Anonymous poster hash: 8c349...aa6

Klart vi skal , men spørsmålet er hva vi skal godta underveis og hvordan vi bør møte han. Jeg synes jo han bør ha noen plikter og regler men nå har han sagt han vil flytte ut for en uke,

Kanskje vi bare skal si det er greit? Uroen vår ligger vel mest i at han ikke skal fullføre skoleåret (siste året nå) og han ser ikke ut til å ville anstrenge seg for å finne lærlingplass..

Faren og jeg samarbeider tett,vi har aldri vært enigere,vi vil jo ikke at gutten skal bli gående og slenge når skoleåret er omme..

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting her er vel normalt? Hvorfor har han ikke nøkkel? Skjønner at du gjerne vil vite om han skal overnatte, og om han eventuelt har med seg noen (særlig det siste), men hvorfor ringte han deg ikke bare? Hvorfor sover han heller på en låve en hjemme hos seg selv (hos faren?) Hvorfor kaster du han ut på dagen/kvelden fordi han ikke legger opp ved? Hvorfor er det så viktig at han jobber, bruker han veldig mye penger? Hvorfor skulle han ikke ut på byen en dag i ferien?

Hvorfor kan han ikke bare ta seg mat når han er hjemme hos moren sin, men må tilbys?

Anonymous poster hash: 9f126...2df

Jeg legger ut nøkkelen iblant og da etter avtale. Grunnen til at han ikke har nøkkel er diverse kompiser jeg ikke kjenner og liker tanken på skal komme hit. Han har nemlig en enorm bekjentskapskrets der nye mennesker kommer og går og jeg vil jo vite hvem han tar inn i huset. Og når han er i byen er det alltid noen som kan hente han,om det er her hos oss eller faren eller broren. Denne gutten er vant til å alltid nå oss så det er vel kun to ganger han ikke har kommet seg inn her og da visste jeg ikke at han kom. Jeg vil ikke ha åpent hus for gud og hvermann for det er slik han liker å ha det. Jeg vil kjenne de som kommer hit og det er ikke alltid tilfelle.

Som du skjønner har han mere slepphendte normer enn meg og grunnen til at jeg sa de måtte ta seg noe mat er at de hadde ikke spist den dagen. Mat er i det hele tatt et problem da han sover til langt på dag og spiser bare et til to måltider om dagen. Jeg har sagt at han ødelegger fordøyelsen ved å spise så sjelden.

Jeg har alltid stappfullt kjøleskap men nektet å lage pizza den kvelden siden han var så frekk mot meg,da ble han sur og gikk uten å ta mat.

Får være grenser hvor mye jeg skal stå på pinne for han. Synes ikke han har hatt for mye motstand så kanskje på tide.

Ja han sov i en låve men kunne ringt faren og det hadde han ikke gjort.

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting her er vel normalt? Hvorfor har han ikke nøkkel? Skjønner at du gjerne vil vite om han skal overnatte, og om han eventuelt har med seg noen (særlig det siste), men hvorfor ringte han deg ikke bare? Hvorfor sover han heller på en låve en hjemme hos seg selv (hos faren?) Hvorfor kaster du han ut på dagen/kvelden fordi han ikke legger opp ved? Hvorfor er det så viktig at han jobber, bruker han veldig mye penger? Hvorfor skulle han ikke ut på byen en dag i ferien?

Hvorfor kan han ikke bare ta seg mat når han er hjemme hos moren sin, men må tilbys?

Anonymous poster hash: 9f126...2df

Dessuten var avtalen at han skulle til sin far den kvelden men hadde heller dratt til meg for der øynet han friere forhold og at også denne kompisen fikk sove. Jeg var reist til Oslo i god tro, men faren hadde ikke hørt noe fra han.

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familivernkontoret kan hjelpe dere til å lære kommunikasjon.

Anonymous poster hash: a54c6...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familivernkontoret kan hjelpe dere til å lære kommunikasjon.

Anonymous poster hash: a54c6...592

Nei han har det alt for bra,,til jul fikk han gitar til 20000,-jeg tror heller nøkkelen er å si litt mere nei fremfor å vise han at vi bekymrer oss slik for han. Vi har nesten ikke visst det beste vi skulle gjøre for han og nå ser vi resultatet.

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sønnen din snylter ikke på dere, dere er forpliktet til å betale for ham. At han låner penger av andre er meget uansvarlig. Jeg tror jeg ville prøvd familieterapi eller noe i den duren. Han oppfører seg ikke helt korrekt, men må inrømme at jeg nok at følte meg fryktelig uvelkommen om jeg ikke hadde hatt nøkkelen til mitt eget hjem i 18 års alderen.



Anonymous poster hash: 48c12...762
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sønnen din snylter ikke på dere, dere er forpliktet til å betale for ham. At han låner penger av andre er meget uansvarlig. Jeg tror jeg ville prøvd familieterapi eller noe i den duren. Han oppfører seg ikke helt korrekt, men må inrømme at jeg nok at følte meg fryktelig uvelkommen om jeg ikke hadde hatt nøkkelen til mitt eget hjem i 18 års alderen.

Anonymous poster hash: 48c12...762

Men han bor jo ikke her. Han har nøkkel til farens hjem. Må si at han er iferd med å bli en hustyrann så derfor nøler jeg med å utgi nøkkel,det har han nemlig hatt og misbrukt gang på gang. Og når til og med søsknene er redd de fremmede som kom hit kunne vi jo ikke ha det slik. De har også krav på å føle trygghet. Du verden så mye vi har lagt til rette for han oppigjennom også oppfører han seg slik. Han får visst aldri nok av noe og kjærlighet og oppmerksomhet har det heller ikke skortet på. Men nå kan han flytte ut og se.

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han bor jo ikke her. Han har nøkkel til farens hjem. Må si at han er iferd med å bli en hustyrann så derfor nøler jeg med å utgi nøkkel,det har han nemlig hatt og misbrukt gang på gang. Og når til og med søsknene er redd de fremmede som kom hit kunne vi jo ikke ha det slik. De har også krav på å føle trygghet. Du verden så mye vi har lagt til rette for han oppigjennom også oppfører han seg slik. Han får visst aldri nok av noe og kjærlighet og oppmerksomhet har det heller ikke skortet på. Men nå kan han flytte ut og se.

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

Sønnen din høres ut som en stor egoist rett og slett. Jeg synes at dere ikke bør gi ham alt han vil ha, og ture frem slik han vil. Jeg skjønner at dere er redde for at han f.eks ender opp uten jobb. Men han er myndig, dette må han faktisk ta ansvar for selv. Vil han ikke følge regler så må han flytte. Sett hardt mot hardt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jørild

Kanskje det er på tide at han flytter på hybel og lærer litt om livet? Jeg ville heller ikke gitt han nøkkel når han viser at han ikke tar hensyn. Han er stor nok til å begynne å ta ansvar for eget liv, lære seg om økonomi og ansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han har det alt for bra,,til jul fikk han gitar til 20000,-jeg tror heller nøkkelen er å si litt mere nei fremfor å vise han at vi bekymrer oss slik for han. Vi har nesten ikke visst det beste vi skulle gjøre for han og nå ser vi resultatet.

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

Hva har en gitar til 20 000 å gjøre med kommunikasjon? Man kan ikke kjøpe seg et godt forhold til sønnen sin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har en gitar til 20 000 å gjøre med kommunikasjon? Man kan ikke kjøpe seg et godt forhold til sønnen sin.

Nei det er jeg fullt klar over,og det har som sagt ikke skortet på ekte kjærlighet men dette var noe ekstra for å kunne dyrke sin hobby,dvs vi så hans dyktighet og inngikk et kompromiss om at han skulle få det om han fullførte studiet sitt,han presset oss nok også litt , men vi ville han skulle noe å holde på med på fritiden å ikke gå å drive.

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det virker som om det blir mer og mer vanskelig å få jobb når man er ung i dag. Så lenge gutten går på skole hadde jeg vært fornøyd.

Hvorfor har han ikke nøkkel til ditt hjem? Er han og hans venner ikke velkomne der? Er det en grunn til at du ikke stoler på ham og vennene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om det blir mer og mer vanskelig å få jobb når man er ung i dag. Så lenge gutten går på skole hadde jeg vært fornøyd.

Hvorfor har han ikke nøkkel til ditt hjem? Er han og hans venner ikke velkomne der? Er det en grunn til at du ikke stoler på ham og vennene?

Kunne skrevet så mye om dette men kan nevne at han synes det er greit å ha narkomane som venner,så lenge han ikke bruker noe selv. Vet ikke om han bare sier dette for å opponere eller hva. Men han tar ikke skolen på alvor og da synes vi det var riktig å sette foten ned i,med mye.

Avtaler liker han ikke men følger øyeblikkets innfall. Vi kjører og henter han straks han ringer. Nå kunne han via sin onkel få helgejobb men takket nei og gadd heller ikke stå opp.

Da er det vel på tide sette foten ned mener vi.

På hans 18årsdag hadde vi 50 av hans venner på grillfest,vi har alltid latt han komme først,nå er vi lei.

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en UBRUKELIG sønn du har. Her må du og far og øvrig familie (besteforeldre osv) snakke sammen og sammen sette krav. Herregud, jeg hadde blitt så lei meg om min sønn eller datter hadde blitt slik som det der. For noen typer.

Anonymous poster hash: 892bf...4dc

Du mener at en 18 åring som går skole skal måtte JOBBE ved siden av? Hva slags slaveavel er du fra? For øvrig er det heller ikke han "taperen" som tar en kinovakt i helgen som drar hjem med damene i den alderen, så at han skulle gidde å jobbe ved siden av er jo helt hinsides. Han er en normal ungdom. Du derimot virker som en rimelig håpløs mor som ikke gir sønnen din fri tilgang til huset ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at en 18 åring som går skole skal måtte JOBBE ved siden av? Hva slags slaveavel er du fra? For øvrig er det heller ikke han "taperen" som tar en kinovakt i helgen som drar hjem med damene i den alderen, så at han skulle gidde å jobbe ved siden av er jo helt hinsides. Han er en normal ungdom. Du derimot virker som en rimelig håpløs mor som ikke gir sønnen din fri tilgang til huset ditt.

Ja jeg synes det er normalt å ha enten en helgejobb eller en sommerjobb når man er nesten 19 år og iallefall ikke er interressert i å ha noen plikter hjemme.Og jeg tror mange er enig med meg. Selvffølgelig skal vi forsørge han men ungdom i den alderen har godt av å kjenne hva det vil si å jobbe deler av ferie.

Gutten gjør jo narr av jobbing og gir blaffen i skolen,hadde han ytt sitt beste så hadde jeg tenkt litt annet for da hadde det jo regulert seg selv men det gjør han altså ikke.

Ts

Anonymous poster hash: 61ef8...5c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...