Gå til innhold

Når kan foreldre reise uten baby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann har nettopp blitt enige om å ta med oss vår 6 mnd gamle sønn på helgetur utenlands (skal i bryllupp).

Vi hadde først tenkt at besteforeldrene skulle få passe han, men nå har vi ombestemt oss. Jeg klarer ikke tanken på å reise flere dager uten han og kan ærlig talt ikke se for meg når jeg skal få lyst til det heller.

Når synes dere det kan være passende å reise fra baby/lite barn for første gang?

Anonymous poster hash: 70359...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må se an barnet, barnevaktene og ikke minst barnets forhold til barnevaktene, men generelt sett syns jeg de fleste her inne er litt for hysterisk i forhold til dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg 6 mnd er for ungt til å være vekke lengre en maks én natt (egentlig for tidlig til å være på overnatting i det hele tatt), men det er jo ikke noe fasit på det. Gjør det som føles rett for dere. Jeg tenker at visst du er usikker, så er det for tidlig :)



Anonymous poster hash: e1515...15a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo på barnet, barnevakten, langden på reisen og mye mer.

Vi har ingen familie som kan være barnevakter, og har derfor ikke sett dette som et aktuelt scenario ennå selv om de er 3 og 5 år. Vi har rett og slett ingen gode kandidater for å passe dem med overnatting.

Anonymous poster hash: b742e...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen er én time per måned, og ett døgn per år frem til de er 3, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Vi reiste fra vår førstefødte en helg da han var 2 år gammel. Utenom det har vi kun hatt en langhelg til London i barnas oppvekst.

Ungene har sovet over hos mormor/morfar og tante/onkel mange ganger - de har også vært med mormor/morfar på hytta og på andre feriereiser ... men vi har bare hatt barnevakt to ganger for å reise alene.

For oss har det vært sommerferier med barna som har vært det vi har prioritert å bruke pengene og fridagene vår på i barnas oppvekst. Feriereisene med barna overgår alle turene jeg noensinne har vært på ... det er disse turene vi snakker om og mimrer om den dag i dag når ungene for lengst er blitt voksne og flyttet hjemmefra.

Aleneturer får man i bøtter og spann når ungene vokser til og tiden går raskere enn man skulle ønske til tider. De blir voksne før man vet ordet av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aleneturer får man i bøtter og spann når ungene vokser til og tiden går raskere enn man skulle ønske til tider. De blir voksne før man vet ordet av det.

Akkurat hva vi tenker.

Men nå er de snart 4 og snart 6, og vi har 10 års bryllupsdag til sommeren, og skal ha barnevakt en natt så vi kan få en skikkelig restaurantopplevelse.

Anonymous poster hash: b742e...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

For oss har det vært sommerferier med barna som har vært det vi har prioritert å bruke pengene og fridagene vår på i barnas oppvekst. Feriereisene med barna overgår alle turene jeg noensinne har vært på ... det er disse turene vi snakker om og mimrer om den dag i dag når ungene for lengst er blitt voksne og flyttet hjemmefra.

Aleneturer får man i bøtter og spann når ungene vokser til og tiden går raskere enn man skulle ønske til tider. De blir voksne før man vet ordet av det.

Jeg har fem uker ferie, pluss et par uker jeg bruker å ta ulønnet ferie, pluss de to-, og tre dagene i uken jeg har ungene hjemme fra bhg i uken.

Har jeg og mannen lyst til å reise bort en langweekend uten ungene, så gjør vi det med god samvittighet. Vi vet de storkoser seg hos besteforeldrene sine, og vi storkoser oss på ferie alene.

Det har vi gjort siden eldste var halvåret. Føler ikke vi går glipp av noe av oppveksten til barna pga 9-10 dager (fordelt på to-tre turen) borte fra dem i året.

Vi reiser masse med barna også, men hadde vi måtte velge å feriere enten med barna eller alene (altså ikke hatt råd til begge deler), så hadde vi selvsagt prioritert ferie med barna.

Elsker begge typer ferier.

Endret av Magdalene
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Jeg har fem uker ferie, pluss et par uker jeg bruker å ta ulønnet ferie, pluss de to-, og tre dagene i uken jeg har ungene hjemme fra bhg i uken.

Har jeg og mannen lyst til å reise bort en langweekend uten ungene, så gjør vi det med god samvittighet. Vi vet de storkoser seg hos besteforeldrene sine, og vi storkoser oss på ferie alene.

Det har vi gjort siden eldste var halvåret. Føler ikke vi går glipp av noe av oppveksten til barna pga 9-10 dager (fordelt på to-tre turen) borte fra dem i året.

Vi reiser masse med barna også, men hadde vi måtte velge å feriere enten med barna eller alene (altså ikke hatt råd til begge deler), så hadde vi selvsagt prioritert ferie med barna.

Elsker begge typer ferier.

De fleste småbarnsforeldre har ikke så mye fri, ei heller mulighet til å ta barna ut av barnehagen flere dager i uken.

Når det er sagt så gjør alle slik de selv ønsker - det er jo det viktigste.

Fem uker ferie er forholdsvis nytt og det var ikke sånn da jeg hadde små barn. Jeg husker at det var et strev hver sommer og et evinnelig puslespill for å få kabalen til å gå opp uten at barna skulle tilbringe sommeren på SFO eller i barnehagen.

Vi måtte forskyve feriene våres. To uker sammen og en uke hver i begynnelsen og slutten. Så måtte barna et par uker til besteforeldre eller min hjemmeværende venninne. Når man har det sånn så prioriterer man ikke aleneferier - det blir helt feil og heller ikke ønskelig for vårt vedkommende.

Skolebarn har mye ferie:

Sommer 8 uker

Høst 1 uke

Juleferie 2-3 uker

Vinterferie 1 uke

Påskeferie 1 uke og et par dager

Fridagene i mai + pinse

I tillegg kommer planleggingsdager.

Dere som bruker deler av feriedagene deres på aleneferier, hva gjør dere med barna alle de ukene og dagene som skolen har fri? Jeg syntes dette var et like stort problem hver sommer ... og hørte andre si akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker deler av feriedagene deres på aleneferier, hva gjør dere med barna alle de ukene og dagene som skolen har fri? Jeg syntes dette var et like stort problem hver sommer ... og hørte andre si akkurat det samme.

Det lurer jeg på også.

Jeg jobber deltid og mannen kan ha hjemmekontor (dvs at han setter i gan arbeidsdagen først i det jeg kommer hjem, når ungene blir litt større kan han kanskje jobbe litt mens de leker ute).

Likevel sliter vi med å få det til å få opp.

Anonymous poster hash: b742e...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste småbarnsforeldre har ikke så mye fri, ei heller mulighet til å ta barna ut av barnehagen flere dager i uken.

Skolebarn har mye ferie:

Sommer 8 uker

Høst 1 uke

Juleferie 2-3 uker

Vinterferie 1 uke

Påskeferie 1 uke og et par dager

Fridagene i mai + pinse

I tillegg kommer planleggingsdager.

Dere som bruker deler av feriedagene deres på aleneferier, hva gjør dere med barna alle de ukene og dagene som skolen har fri? Jeg syntes dette var et like stort problem hver sommer ... og hørte andre si akkurat det samme.

Mannen min har flexitid og jeg jobber turnus så nå har vi ikke problemer med å få ting til å gå opp uansett, og ungene er nå store nok til å være hjemme alene mens vi er på jobb.

Før han fikk fleksitid var det litt mer kabal, men har aldri måtte tydd til andre for å få ferien til å gå opp.

Og det er nok mange som kombinerer turnus og dagjobb slik som oss, og da er det jo ikke noe problem å få både hverdag og ferie med ungene, pluss turer som par.

Edit: Glemte å svare ts: Er du ikke klar for det selv er ikke barnet det heller. Mao så er det individuelt

Endret av Celtic Heart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var en natt nå og da hos besteforeldre fra ca 6 mnds alder. En helg fra ca 1 år.

Da hun var 2,5 år var jeg og mannen i roma i 2 uker alene, og giftet oss.

Hun overnatter hos foreldrene minem1 natt i uken og har da en kort og en fri dag fra barnehagen. Dette etter moren min og jenta vår sitt ønske.

Nå skal vi snart ha mr2, og fra 1. Mai reduserer vi barnehageplassen til 60% så hun får være mer hjemme siden jeg går ut i permisjon.

Vi er priviligerte med besteforrldrr som mer enn gjerne passer på planleggingsdager og også ellers, men vi er mye sammen som familie også. Min mening er àt det gagner barna også å få være sammen med besteforeldre og andre, til en viss grad selvfølgelig!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i bryllup i Sverige da eldste var fire mnd. Hun var hos mormor, morfar, tante og fetter. Tror nok at hun koste seg mer en jeg med melkespreng.



Anonymous poster hash: 24cb3...5fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si det kun kommer an på hva dere er komfortable med. Har det egentlig noe å si hva andre synes?

Vi er veldig lite borte fra ungene våre, både pga av eget ønske, små barn og liten tilgang til egnet barnevakt. Storebror på 2år har overnattet borte uten oss ei natt, gikk veldig fint. Om andre synes vi er for lite borte bryr meg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 2 netter borte da hun var 6 mnd (hos moren min)

Blir første helg borte når hun er 1,5 år. (også hos mamma)

Hun ser moren min 1-2 ganger i uka. Koser seg uendelig når de er sammen. Alle trenger en pause. Vi har veldig lite barnevakt, men en kveld + natt annenhver måned trenger vi. Skal ikke behøve å ha dårlig samvittighet for det.

Når jeg hører om par som ikke har hatt en kveld eller natt uten barn på flere år, blir jeg skremt. Hvem er det dere prøver å imponere?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hører om par som ikke har hatt en kveld eller natt uten barn på flere år, blir jeg skremt. Hvem er det dere prøver å imponere?!

For vår del: ingen. Vi har bare ikke tilgang på barnevakt, og hva det skulle være å bli skremt over skjønner jeg ikke helt. Vi klarer oss utmerket uten pauser og tenker at Paris neppe forsvinner de neste årene heller :)

Når det er sagt, mener jeg på ingen måte at det er skadelig for barn at mor og far tar seg en helg borte. Når det er forsvarlig å gjøre det kommer vel an på så mye - barnets personlighet og om det er vant til å være borte, for eksempel. For vår del vil jeg tippe omtrent 2-2,5 år, men som sagt er det svært lite trolig at vi får barnevakt før barnet er helt selvdrevent (det ligger ingen form for kritikk i dette, altså, men siden vi har flere barn er fokus for besteforeldrene naturlig nok samvær for samværets skyld, ikke barnevakt og avlastning for oss. Så da utgår jo de yngste. De litt større gjør masse moro med mormor og morfar :))

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk har ikke først fått unger før de så gjerne vil bli kvitt dem igjen...

Det er til barnas fordel at foreldrene får tid til å pleie forholdet av og til.

Anonymous poster hash: 19837...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til barnas fordel at foreldrene får tid til å pleie forholdet av og til.

Anonymous poster hash: 19837...763

Men det trenger jo ikke å bety ferie i ukesvis uten ungene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det trenger jo ikke å bety ferie i ukesvis uten ungene.

Hvem har sagt noe om ukesvis?

Anonymous poster hash: 19837...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...