Gå til innhold

Katolisismen og prevensjon


Gjest Hans72

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet at spørsmålet er noe merkelig, spesielt iom. at jeg er protestant, og innbygger i et luthersk land, men jeg synes likevel spørsmålet er interessant. Det er jo et faktum at Paven og Vatikanet er innbitte motstandere av prevensjon, men når man ser på katolske land rundt i verden, har de, nesten alle som en, veldige lave fødselsrater, noe som i seg selv indikerer at denne regelen ikke følges. Samtidig har jeg alltid forstått det slik at de fleste katolikker tar forbudene mot bla. skilsmisse, abort og samboerskap veldig alvorlig, så hvorfor er prevensjonsforbudet plutselig ugyldig?

Takker på forhånd for alle synspunkter.

Endret av Hans72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I den katolske kirke i Norge tror jeg ihvertfall at alle som gifter seg får lære om familieplanlegging. "Naturlig prevensjon" som sikre perioder, temping osv. er ikke sett på som syndig. Om alle katolikker følger det kirken sier tviler jeg på, men det er ikke alle muslimer som lar være å spise svinekjøtt heller, for å si det slik.

Endret av Humleblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange katolikker kjenner du, Hans? Det virker som om du har fått et bilde på denne trosretningen basert på Pavens uttalelser, ikke på samtaler med vanlige, troende katolikker, for å si det slik...

Det finnes, ikke overraskende, noen(få)veldig konservative katolikker som praktiserer forbudet, og bare bruker "naturlig prevensjon"(som er meget, meget usikker).

Imidlertid: Jeg er fra Brasil, og begge foreldrene mine var dypt religiøse, men det var absolutt ikke slik at de fikk et nytt barn hvert år, for å si det slik(de har fire i alt). Heller ikke blant familie og/eller venner derifra, vet jeg om noen som har mer enn 3-4 barn(og de fleste i min generasjon, har ikke mer enn 1-2 barn).

Forbudet mot prevensjon er noe det store flertallet av katolikker bare rister på hodet av. De skjønner jo selvsagt at Paven har null innsikt i kvinners situasjon, og bruker dermed prevensjon på lik linje med ikke-katolikker.

Når det er sagt, er det verdt å nevne at de tar ut skilsmisse og tar abort også. Selv i Sør-Amerika(abortene er dog oftest utrygge, ettersom de, dersom det ikke er snakk om voldtekt eller fare for liv eller helse, er illegale).

Drar du til Syd-Europa, er det langt mer liberalt enn det igjen. Det finnes vel knapt en spansk, porugisisk eller italiensk kvinne som ikke selv styrer antall barn hun får, og skilsmisse er vanlig og akseptert(i Sør-Amerika er det selvsagt mer konservativt, som nevnt, men kvinnene skiller seg, som nevnt, der også).

Endret av Rachel1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...