Gå til innhold

Hvilken rase som førstegang?


lisegje

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til hvilke raser som er gode førstegangs-hunder?
Må være medium/liten i størrelsen, må kunne klare seg fint for å oppholde seg i leilighet og kunne være alene i ca 5 timer pga jobb. Aller helst en rase uten for mye arbeid i forhold til pels. Har også hørt noe om at ikke alle raser hører på to eiere? Vi er hvertfall et par som kommer til å delta like mye i dresering o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste "familiehunder" er ukompliserte og oppdra og det er opp til deg hvordan hunden din blir.

Mine forslag er king charles cavalier spaniel, toller eller dachs (ikke en med utpreget jaktinstinkt) ;)

Anonymous poster hash: b83dd...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle raser og hunder lystrer mer enn en person, men dette forutsetter jo at det er flere som trener med hunden.

Hvor mye kan dere gi av mosjon, både fysisk og mentalt? Er det viktig at hunden kan gå løs uten å ta seg en langtur på egenhånd? Hvor mye lyd kan dere akseptere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SånnCirka

Jeg vil råde deg til å dra på dogs4all i november hvis du bor i nærheten av lillestrøm. Der har du mulighet til å se mange forskjellige raser, og snakke med de forskjellige rasehundklubbene. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire chihuahuaer og en mops, og av de kan jeg definitivt anbefale chihuahua som familiehund :) Klarer seg fint alene, og er veldig selvstendig!

Mopse jenta vår er jævlig masete, så det blir litt slitsomt til tider, men ho er igjen en valp, så det ligger vel litt i det :) Av kjønn, kan jeg anbefale gutt! Startet med en chihuahua gutt, så en til, men de markerte aldri. Men når vi fikk 2 til, da ei jente og en gutt, begynte den lille gutten med litt markering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste "familiehunder" er ukompliserte og oppdra og det er opp til deg hvordan hunden din blir.

Mine forslag er king charles cavalier spaniel, toller eller dachs (ikke en med utpreget jaktinstinkt) ;)

Anonymous poster hash: b83dd...3df

King Charles Cavalier Spaniel bør man vel ikke anbefale da mange av dem har smertefulle feil f. eks at hjernen kan bli for stor for hodeskallen, samt pusteproblemer og div andre ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

King Charles Cavalier Spaniel bør man vel ikke anbefale da mange av dem har smertefulle feil f. eks at hjernen kan bli for stor for hodeskallen, samt pusteproblemer og div andre ting.

Toller er heller ikke bare bare, og passer nok ikke TS. Dachs har jeg ikke så mye personlig erfaring med.

TS må i det hele tatt finne ut langt mer om hva slags type de ønsker seg og hva de kan tilby før det er mulig å foreslå rase. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg har vokst opp med dachser, og disse er vanskelige å predikere hvordan blir. Noen har vært innmari sære, noen med utpreget jaktinstinkt, og noen har vært de perfekte familiehunder.

Veldig mange raser har blitt avlet så mye på at de rett og slett har blitt litt ødelagte, deriblant mops og cavalier king charles spaniel. Sistnevnte er det en del etologer og veterinærer som mener at det ikke vil gå an å "redde". Vil altså ikke anbefale den.

Hvor aktive er dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med dachser, og disse er vanskelige å predikere hvordan blir. Noen har vært innmari sære, noen med utpreget jaktinstinkt, og noen har vært de perfekte familiehunder.

Veldig mange raser har blitt avlet så mye på at de rett og slett har blitt litt ødelagte, deriblant mops og cavalier king charles spaniel. Sistnevnte er det en del etologer og veterinærer som mener at det ikke vil gå an å "redde". Vil altså ikke anbefale den.

Hvor aktive er dere?

Jeg har fire chihuahuaer og en mops, og av de kan jeg definitivt anbefale chihuahua som familiehund :) Klarer seg fint alene, og er veldig selvstendig!

Mopse jenta vår er jævlig masete, så det blir litt slitsomt til tider, men ho er igjen en valp, så det ligger vel litt i det :) Av kjønn, kan jeg anbefale gutt! Startet med en chihuahua gutt, så en til, men de markerte aldri. Men når vi fikk 2 til, da ei jente og en gutt, begynte den lille gutten med litt markering :)

Har hørt en del om at chihuahua ikke passer så bra som førstegangsshund? Passet forsåvidt ei chihuahua jente i en ukes tid, denne hadde en del problemer med å bli latt alene, veldig stresset, og klarte liksom ikke slå seg til ro. Men så er det jo som mange skriver flere faktorer som spiller inn på hvordan de blir. Vi har vurdert mops, at den er litt masete og spessielt som valp er ikke noe stort problem, men om den ikke klarer å være alene litt, eller vanskelig å trene den til det kan det jo bli vanskelig.

Ellers er vi glad i å gå turer, men mer type søndagstur i park og skog enn fjell og terreng, så vil vel si middels aktiv

Endret av lisegje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shetland sheepdog. Må børstes men ikke noe mye arbeid med pelsstellet på mine iallefall.



Anonymous poster hash: 3c0ac...63f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller er heller ikke bare bare, og passer nok ikke TS. Dachs har jeg ikke så mye personlig erfaring med.

TS må i det hele tatt finne ut langt mer om hva slags type de ønsker seg og hva de kan tilby før det er mulig å foreslå rase. :)

Jada, selvfølgelig mener jeg også at TS må finne ut hva slags hund som passer de, og undersøke de forskjellige rasene mer. Var bare ment som en pekepinn, ikke "gå å kjøp den i morra" liksom ;)

Går ut fra at TS også er klar over det? :)

Anonymous poster hash: b83dd...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller er heller ikke bare bare, og passer nok ikke TS. Dachs har jeg ikke så mye personlig erfaring med.

TS må i det hele tatt finne ut langt mer om hva slags type de ønsker seg og hva de kan tilby før det er mulig å foreslå rase. :)

Men er det noen hunder som er "bare bare"? :)

Alle hunder har jo forskjellige egenskaper og skal man ha hund, må man jo uansett flreberede seg på at det tar mye tid og innsats. Hvis det er slik at TS vil ha en hund som ikke krever NOE (?) så har jeg ingen raser og anbefale hehe.. ;)

Anonymous poster hash: b83dd...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

King Charles Cavalier Spaniel bør man vel ikke anbefale da mange av dem har smertefulle feil f. eks at hjernen kan bli for stor for hodeskallen, samt pusteproblemer og div andre ting.

Ok, jeg er ikke så veldig kjent med rasen annet enn at jeg kjenner et par familier som har slike hunder og de fungerer godt som familie og tur hund.

De har de med på skiturer og en av de er aktive i hundeklubb (på hobby/amatør nivå), og jeg synes ikke noen av de virker spesiellt plaget med pust. Men det er vel forskjell fra hund til hund :)

Da bør vel TS være ekstra nøye på hva slags oppdretter de velger, dersom rasen er plaget med slike "skavanker".

Anonymous poster hash: b83dd...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale dansk-svensk gårdshund. Det er en rase med flott personlighet. Lettlært, flott lynne, lite pelsstell og meget familievennlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen hunder som er "bare bare"? :)

Alle hunder har jo forskjellige egenskaper og skal man ha hund, må man jo uansett flreberede seg på at det tar mye tid og innsats. Hvis det er slik at TS vil ha en hund som ikke krever NOE (?) så har jeg ingen raser og anbefale hehe.. ;)

Anonymous poster hash: b83dd...3df

Fullt klar over dette selvsagt! Trenger bare en pekepinn på hva slags erfaring andre har i forhold til hundreaser man bør velge eller evt styre unna, spessielt om det er første hund. Mye av grunnen vi ønsker å skaffe hund er jo for å ha noe med mening å fylle livet med(om man kan si det sånn?), selskap og som en slags hobby, fordi jeg selv ikke har fulltidsjobb. Hvis dette høres forståelig ut? At det er krevende å være hundeeier er jo en del av morroa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste "familiehunder" er ukompliserte og oppdra og det er opp til deg hvordan hunden din blir.

Mine forslag er king charles cavalier spaniel, toller eller dachs (ikke en med utpreget jaktinstinkt) ;)

Anonymous poster hash: b83dd...3df

Oj, det var litt av en blanding. Toller; stor rase som trenger mye aktivisering og har utfordringer mtp gemytt. Cavalier: syringomyelia. Dachs; lite responsiv på trening, og kan neppe gå løs. Why?

Anonymous poster hash: 4492b...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Shetland sheepdog. Må børstes men ikke noe mye arbeid med pelsstellet på mine iallefall.

Anonymous poster hash: 3c0ac...63f

Shetland sheepdog anbefales virkelig ja. Skjønne vesner. Keeshond er heller ikke dum.

Anonymous poster hash: 4492b...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes whippet kanskje kan være noe for dere. Den er forholdsvis medium i størrelsen, korthåret og veldig ukomplisert lynne. De trenger dekken om vinteren når det er på det kaldeste, men ellers er det null pelsstell. Er med på det meste, men krever ikke særlig mye så lenge de får mulighet til å løpe løs et par dager i uka (parker er jo perfekt til løsslipp). De er ofte kosete, og ligger gjerne under pledd eller i armkroken din. Har aldri hørt om noen whippets som ikke har gått godt overens med barn. Det er også en veldig frisk rase. Det eneste som trekker ned er at mange synes de har et litt spesielt utseende da. :tongue:

Chihuahua kan nok også passe dere, men vil ikke anbefale mops grunnet sykdom.
Finner dere en oppdretter som avler på hunder med godt gemytt kan du finne et individ uten nervøsitet og stress som kan være hjemme alene uten problemer, uavhengig av hvilken rase du velger. Er du ikke like nøye og kjøper valp etter linjer med mye stress, nervøsitet, redsler og/eller separasjonsangst (klarer ikke å være alene hjemme), kommer dere til å få en hund som stresser, er redd og ikke kan være hjemme alene, uavhengig av rase. Slike problemer er lineavhengig, ikke raseavhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen hunder som er "bare bare"? :)

Alle hunder har jo forskjellige egenskaper og skal man ha hund, må man jo uansett flreberede seg på at det tar mye tid og innsats. Hvis det er slik at TS vil ha en hund som ikke krever NOE (?) så har jeg ingen raser og anbefale hehe.. ;)

Anonymous poster hash: b83dd...3df

Det er jo ganske stor forskjell på hunder, å late som noe annet er bare tullete. Svært stor forskjell på Toller og en liten selskapshund.

Blir som om jeg skulle anbefalt malle eller BC til hvem som helst - nei, de passer ikke til uerfarne førstegangseiere som går søndagsturer i parken.

TS - som sagt synes jeg du burde tenke over hvilke kriterier som er viktig for deg og hva som ikke er like viktig. Størrelse, pelsstell, lav/høy bjeffeterskel, jaktinstinkt/voktinstinkt/selskapshund/etc, rasens gemytt og helse, osv. Jeg hadde også spurt på f.eks. hundesonen.no, ettersom du får en del rare forslag (dachs - jaktinstinkt og ganske bestemte, cavalier - nei, selv om du velger en ''flink oppdretter'' er det stor sjanse for sykdom (for øvrig er hjertefeil ekstremt vanlig, ikke bare syringomyelia), toller - krever mye og veldig varierende gemytt, mops - også svært stor sjanse for sykdom uansett oppdretter og jeg synes det i det hele tatt er uetisk å støtte)... Dansk-svensk gårdshund er vel det eneste forslaget jeg kan forstå, du kan jo titte litt på den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes whippet kanskje kan være noe for dere. Den er forholdsvis medium i størrelsen, korthåret og veldig ukomplisert lynne. De trenger dekken om vinteren når det er på det kaldeste, men ellers er det null pelsstell. Er med på det meste, men krever ikke særlig mye så lenge de får mulighet til å løpe løs et par dager i uka (parker er jo perfekt til løsslipp). De er ofte kosete, og ligger gjerne under pledd eller i armkroken din. Har aldri hørt om noen whippets som ikke har gått godt overens med barn. Det er også en veldig frisk rase. Det eneste som trekker ned er at mange synes de har et litt spesielt utseende da. :tongue:

At jeg kunne glemme å nevne whippet som mulig alternativ når jeg har hatt to selv... :laugh: Men ja, flotte hunder som er greie og ukompliserte førstegangshunder (så lenge de får løpt skikkelig fra seg noen dager i uka i hvert fall)! Eneste minuset jeg kan komme på (om man ikke tenker utseendet, som jeg personlig liker da) er at de har blitt mer og mer populære som har ført til litt varierende gemytt; f.eks. skal de være ''reserverte'', som gjør at enkelte oppdrettere avler på hunder som er usikker på mennesker/dyr. Fortsatt stor sjanse for at man får en fin hund da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...