Gå til innhold

Blandingsrase hund


Hønsa

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte bare på om det er noen her inne som eier eller har bilde av en blandingshund; cairn terrier og japansk spisshund. Ønsker meg fælt en slik om noen år da jeg ikke klarer å kun velge en av rasene. Noen som har bilde?😊 Er sikker på at de er nydelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg lurte bare på om det er noen her inne som eier eller har bilde av en blandingshund; cairn terrier og japansk spisshund. Ønsker meg fælt en slik om noen år da jeg ikke klarer å kun velge en av rasene. Noen som har bilde? Er sikker på at de er nydelige!

Du tuller eller?

Anonymous poster hash: 5eb08...e02

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig, hvis du velger hund etter utseende er det å ha hund kanskje ikke noe som passer helt for deg. Det er mye jobb, og en hund kan du ha i 10 - 15 år! Det er veldig mye annet som er viktig når du skal velge hund.

- Jaktinstinkt?

- Vaktinstinkt?

- Hvor aktiv?

- En passende hund for nybegynnere?

- Størrelse?

- Hvor mye pelsstell vil du orke å gjøre?

- Hunderasens helse og sykdommer?



Anonymous poster hash: 89452...e1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt cairn terrier i 13 år så er fullt klar over hvordan de er. Japansk spisshund har jeg også opplevd så ja. Dette gjelder ikke bare for utseende 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med hunder og er ikke i tvil om at jeg skal ban ny med tiden. Jeg venter noen år for at tiden skal båre rett da det skjer veldig mye i livet akkurat.må. Er fullt klar over a. Svaret for JA jeg har hatt hund i over tretten år!

Så koselig at folk må kritisere bare fordi jeg ønsker en blandingshund... Ingenting galt med en slik istedet for rasering. En hund er en hund uansett hvor den kommer fra of hvilken rase den er!! Grunnen til at jeg vil ha blandingshund som nevnt er fordi jeg har opplevd begge og klarer ikke velge mellom en av dem. Og det er uaktuelt å ha to.

Så da vet dere det. Jeg har mye erfaring med hund så dette spille lite på utseende... Men som sagt så hadde det vært moro å se en slik blanding!

For å være ærlig, hvis du velger hund etter utseende er det å ha hund kanskje ikke noe som passer helt for deg. Det er mye jobb, og en hund kan du ha i 10 - 15 år! Det er veldig mye annet som er viktig når du skal velge hund.

- Jaktinstinkt?

- Vaktinstinkt?

- Hvor aktiv?

- En passende hund for nybegynnere?

- Størrelse?

- Hvor mye pelsstell vil du orke å gjøre?

- Hunderasens helse og sykdommer?

Anonymous poster hash: 89452...e1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at det kan bli en litt merkelig pels på en slik blanding? De blandingene av korthår og strihår som jeg har møtt har alltid vært rimelig kort med en del strie hår som må nappes. Hvordan det vil være med hensyn til pelsstell på en semilanghåret hund med strie nappehår er jeg usikker på.
Tror heller ikke at så mange tenker tanken å blande cairn og japansk spisshund, så antar du må komme til å lete en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en blandings med cairn i seg, men ikke noe spisshund. Pelsen er en utfordring, det skal innrømmes, men jeg klipper den temmelig ned, så da blir det ikke så ille. Han er klart penest med lang pels, men da tover det seg aldeles grusomt, så da får han heller være kort.

Den blandingen du beskriver, vet jeg ikke noe om, og det vil vel ikke være så mange som kan svare deg på akkurat det, da de færreste parrer raserene hunder med andre raserene. Ser for meg en strihåret ulldott med forferdelig underpels på en cairn/spisshund.



Anonymous poster hash: 5fa4a...54a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt cairn terrier i 13 år så er fullt klar over hvordan de er. Japansk spisshund har jeg også opplevd så ja. Dette gjelder ikke bare for utseende

Jeg har vokst opp med hunder og er ikke i tvil om at jeg skal ban ny med tiden. Jeg venter noen år for at tiden skal båre rett da det skjer veldig mye i livet akkurat.må. Er fullt klar over a. Svaret for JA jeg har hatt hund i over tretten år!

Så koselig at folk må kritisere bare fordi jeg ønsker en blandingshund... Ingenting galt med en slik istedet for rasering. En hund er en hund uansett hvor den kommer fra of hvilken rase den er!! Grunnen til at jeg vil ha blandingshund som nevnt er fordi jeg har opplevd begge og klarer ikke velge mellom en av dem. Og det er uaktuelt å ha to.

Så da vet dere det. Jeg har mye erfaring med hund så dette spille lite på utseende... Men som sagt så hadde det vært moro å se en slik blanding!

Beklager, det var ikke meningen å virke skarp :) Har ikke sett blanding av det, men det finns sikkert :)

Anonymous poster hash: 89452...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blandingsvalp hvor mor er Yorkshire terrier og far er pomeranian (som jo er den minste av spisshundene)...det blir jo ikke helt det samme som det du etterlyser, men han er en terrier-spisshundblanding i hvertfall så jeg tenkte jeg kunne skrive noen ord :) Han har et helt utrolig herlig gemytt; lettlært, uredd, rolig, glad og har ikke hørt han bjeffe en eneste gang enda (hatt han i 4 uker nå). Han ligner mest på en terrier i ansiktet og har fått terrier-pelsen etter moren sin uten underull, men har kroppsfasongen og halen til pomeranianen ;) Vet jo ikke helt hvordan han blir som voksen enda da, han er en forundringspakke ;) Kullet var visst et uhell- sånt kan jo skje, så hvis du følger litt med kan du jo være heldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg minnes hvertfall. Så spennende!

Jeg ser også for meg at pelsen kan være en utfordring. Men med den forrige cairn terrier jeg hadde, så likte han ikke å bli nappet og vi klippet heller pelsen hans. Det gjør at han mister disse striehårene og får en mykere pels. Det er jo et alternativ hvis det hadde blitt krise!

Så at de solgte blanding av cairn terrier og japansk spisshund på finn for noen uker siden og de så helt fantastisk nydelige ut! Krysser fingrene for at det kommer et kull til fra dem om et års tid 😇

Herlige raser hvertfall! Er ikke i tvil om at en blanding av dem ville vært fantastisk ☺️

Jeg har en blandingsvalp hvor mor er Yorkshire terrier og far er pomeranian (som jo er den minste av spisshundene)...det blir jo ikke helt det samme som det du etterlyser, men han er en terrier-spisshundblanding i hvertfall så jeg tenkte jeg kunne skrive noen ord :) Han har et helt utrolig herlig gemytt; lettlært, uredd, rolig, glad og har ikke hørt han bjeffe en eneste gang enda (hatt han i 4 uker nå). Han ligner mest på en terrier i ansiktet og har fått terrier-pelsen etter moren sin uten underull, men har kroppsfasongen og halen til pomeranianen ;) Vet jo ikke helt hvordan han blir som voksen enda da, han er en forundringspakke ;) Kullet var visst et uhell- sånt kan jo skje, så hvis du følger litt med kan du jo være heldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å si hvordan en slik vil se ut. For selv om noen av oss hadde hatt en slik blanding og hadde vist deg et bilde, så kan en annen slik blanding se helt annerledes ut.

Det er ingenting galt med blandinger i den forstand at de er mindre verdt. De er like mye hund som rasehunder. Men utfordringen er at du ikke vet hva du får. Du vet ikke hvilke egenskaper du får fra hvilken av foreldrene og hvordan dette vil slå ut. Cairnens raggete pels med japaners lange og fluffy kan bli hva som helst i en slik blanding. Terriere er tøffe og beinharde, japanere er bjeffete varslere - det kan også slå ut hvilke som helst veier.

Det er ikke gitt at du får de beste egenskapene fra hver av rasene i en slik blanding, slik det høres ut som du ser for deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å si hvordan en slik vil se ut. For selv om noen av oss hadde hatt en slik blanding og hadde vist deg et bilde, så kan en annen slik blanding se helt annerledes ut.

Det er ingenting galt med blandinger i den forstand at de er mindre verdt. De er like mye hund som rasehunder. Men utfordringen er at du ikke vet hva du får. Du vet ikke hvilke egenskaper du får fra hvilken av foreldrene og hvordan dette vil slå ut. Cairnens raggete pels med japaners lange og fluffy kan bli hva som helst i en slik blanding. Terriere er tøffe og beinharde, japanere er bjeffete varslere - det kan også slå ut hvilke som helst veier.

Det er ikke gitt at du får de beste egenskapene fra hver av rasene i en slik blanding, slik det høres ut som du ser for deg.

Har truffet en Cairn Terrier nå og ser at sammenligningen min er litt på bærtur...denne hadde en mye striere og annerledes pels enn Yorkshire terrieren :omg: Jeg møtte begge foreldrene til valpen min og fikk bli kjent med disse før jeg bestemte meg. De var veldig rolige hunder, ikke bjeffete varslere som mange av dem kan være så jeg var heldig der. Så uansett vil jeg anbefale å gå etter gemytt og se hvordan foreldrene er, ikke gå kun etter utseende :) I kullet jeg valgte fra lignet noen på mor i gemytt og noen på far, ingen lignet faktisk på begge, og jeg valte kun ut fra gemyttet på valpen. Det er ikke sikkert man får en hund som ligner på begge nei....virker som ts ser for seg 50/50 og det er nok lite sannsynlig og et sjansespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil selvfølgelig gå etter kjemi og gemytt ved valg av valp.

De fleste hunder kan avvendes bjeffing i tidlig aldre hvis man bare er tydelige på det. Er også klar over at man ikke bare får gode egenskaper ved hundene. Alle har jo en dårlig side!

Blir spennende å se hva det blir til ved tiden. Kan jo være jeg bare slår meg til ro med enda en cairn terrier. Men skal absolutt være på utkikk i tillfelle det kommer ut en annonse eller to.

Har truffet en Cairn Terrier nå og ser at sammenligningen min er litt på bærtur...denne hadde en mye striere og annerledes pels enn Yorkshire terrieren :omg: Jeg møtte begge foreldrene til valpen min og fikk bli kjent med disse før jeg bestemte meg. De var veldig rolige hunder, ikke bjeffete varslere som mange av dem kan være så jeg var heldig der. Så uansett vil jeg anbefale å gå etter gemytt og se hvordan foreldrene er, ikke gå kun etter utseende :) I kullet jeg valgte fra lignet noen på mor i gemytt og noen på far, ingen lignet faktisk på begge, og jeg valte kun ut fra gemyttet på valpen. Det er ikke sikkert man får en hund som ligner på begge nei....virker som ts ser for seg 50/50 og det er nok lite sannsynlig og et sjansespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bare kan gi opp den planen, har aldri sett eller hørt om en slik blanding før. Kan hende det finnes, men sjansen for å faktisk finne en er veldig, veldig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvorfor noen ville blande de to rasene, de har så å si ingenting til felles. Men vil tro det finnes noen eksemplarer som er resultat av tjuvparring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ble nettopp solgt slike blandinger på finn så det er jo et håp 😉

Tror du bare kan gi opp den planen, har aldri sett eller hørt om en slik blanding før. Kan hende det finnes, men sjansen for å faktisk finne en er veldig, veldig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil selvfølgelig gå etter kjemi og gemytt ved valg av valp.

De fleste hunder kan avvendes bjeffing i tidlig aldre hvis man bare er tydelige på det. Er også klar over at man ikke bare får gode egenskaper ved hundene. Alle har jo en dårlig side!

Blir spennende å se hva det blir til ved tiden. Kan jo være jeg bare slår meg til ro med enda en cairn terrier. Men skal absolutt være på utkikk i tillfelle det kommer ut en annonse eller to.

Høres bra ut, masse lykke til da :) Ja jeg tenkte bare å nevne at foreldrene til min ikke bjeffer, siden det er mange som tror at alle småhunder eller hunder av enkelte rasene gjør det. Det er jo som regel opp til eieren hvordan hunden til syvende og sist blir ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nettopp solgt slike blandinger på finn så det er jo et håp

Ja, antar det er derfor du ser etter det nå? Som sagt, så kan det skje, men sjansen er minimal. Men det er en del det raser det er vanlig å blande for å få såkalte ''designerhunder'' (f.eks. chi/pomme, puddel/golden og alt mulig annet), men de du nevner her er ikke blant dem.

Det er jo bare å velge en rase, skjønner ikke hvorfor noen gidder å gamble på å få det beste av to ganske forskjellige raser, av foreldredyr som sjeldent er helsesjekka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, antar det er derfor du ser etter det nå? Som sagt, så kan det skje, men sjansen er minimal. Men det er en del det raser det er vanlig å blande for å få såkalte ''designerhunder'' (f.eks. chi/pomme, puddel/golden og alt mulig annet), men de du nevner her er ikke blant dem.

Det er jo bare å velge en rase, skjønner ikke hvorfor noen gidder å gamble på å få det beste av to ganske forskjellige raser, av foreldredyr som sjeldent er helsesjekka...

Skjønner hva du mener. Men jeg tenker at hvis sjangsen byr seg så slår jeg nok til uansett.

Hvis den ikke byr seg, så ender jeg selvfølgelig opp med en rasehund.

Trenger ingen "designerhund"...

Skjønner ikke hvordan du kan si "foreldredyr som sjeldent er helseskjekka"?

Hvorfor skal disse være sjeldnere skjekket enn andre dyr bare fordi dem mest sannsynlig er tilfeldig parret med en annen rasehund? Gir ingen mening!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...