Gå til innhold

noen skylder meg penger - lage regning?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

To parter er dømt i retten til å betale meg en viss pengesum. Den ene personen betalte sin del (dog noe forsinket), mens den andre parten ikke har betalt. Advokaten vår purret inn pengene fra begge (det var da den ene betalte), men advokaten fakturerer meg i lass og spann for å gjøre dette.

For å få inn pengene fra person nr. 2, kan jeg da lage en egen faktura, med purregebyr/forsinkelsesrente og sende ut? Dersom ikke heller den blir betalt, hva gjør jeg da? Sender nok en regning? Eller bør jeg ringe/maile hans advokat direkte, og be ham gjøre det? Jeg synes det er så urettferdig at jeg må bruke masse penger og tid på å drive inn disse pengene...

Ettersom denne personen er dømt til å betale, hva skjer videre? Advokaten har allerede kostet vannvittig mye, så hadde vært greit å prøve litt selv før han nok en gang blir koblet inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du har en dom på saken, så tror jeg du kan kontakte Statens Innkrevningssentral for å få de til å kreve inn pengene for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To parter er dømt i retten til å betale meg en viss pengesum. Den ene personen betalte sin del (dog noe forsinket), mens den andre parten ikke har betalt. Advokaten vår purret inn pengene fra begge (det var da den ene betalte), men advokaten fakturerer meg i lass og spann for å gjøre dette.

For å få inn pengene fra person nr. 2, kan jeg da lage en egen faktura, med purregebyr/forsinkelsesrente og sende ut? Dersom ikke heller den blir betalt, hva gjør jeg da? Sender nok en regning? Eller bør jeg ringe/maile hans advokat direkte, og be ham gjøre det? Jeg synes det er så urettferdig at jeg må bruke masse penger og tid på å drive inn disse pengene...

Ettersom denne personen er dømt til å betale, hva skjer videre? Advokaten har allerede kostet vannvittig mye, så hadde vært greit å prøve litt selv før han nok en gang blir koblet inn...

Ta en kjapp telefon til namsmannen så kan du få kvalifisert hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allerede har et alminnelig tvangsgrunnlag (dommen), så er det greieste, dersom de ikke betaler på oppfordring, å sende inn en utleggsbegjæring til namsfogden. Skjønner ikke helt hvorfor ikke advokaten din har gjort det, dersom de ikke har betalt etter vanlige purringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namsmannen gjør det nok ikke gratis, men det koster ikke noe å ringe og spørre.

Ellers kan du kontakte et innkrevingsselskap. De beregner hvor mye av fordringen (det personen skylder deg) de tror de får krevet inn, og gir deg en pris på tjenesten etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du allerede har et alminnelig tvangsgrunnlag (dommen), så er det greieste, dersom de ikke betaler på oppfordring, å sende inn en utleggsbegjæring til namsfogden.

Signerer.

Og det det koster for utleggsbegjæringen kan du kreve inn samtidig fra motpart. (Hvis du skjønte hva jeg mente nå..altså, det er en rubrikk på utleggsbegjæringen hvor du fyller inn hva det koster deg å kreve inn pengene, og da må han som ikke har betalt betale den kostnaden også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...