Gå til innhold

økonomisk støtte og innblanding.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har giftet dere eller er veldig godt i gang i planlegging, fikk dere økonomisk støtte, og om dere gjorde det følte de som hjalp til at de kunne blande seg inn og bestemme diverse ting? Grunnen til at jeg spør er forde jeg og mannen har lyst å klare å betale bryllupet selv, og noen har advart meg i å ta i mot støtte fra familien forde da føler de at de har rett til å vite alt og blande seg inni.. Noen som har opplevd dette? Jeg hadde ikke tenkt på dette, og virket veldig fjernt for meg før noen som allerede var gift kom med et lite hjertesukk.

Selv har vi ikke fått tilbud om hjelp, det er fortsatt lenge til vi gifter oss så det er forståelig, og absolutt ikke nødvendig. Vi skal ha en del litt utradisjonelle vrier i bryllupet, skal ikke følge bordsettingen som er vanlig, ikke ha med alle talene, bannlyse sanger osv, og jeg vet at noen av de generasjonene over vår egen vil grine på nesa av dette. jeg vil tro såppas godt om familien min at dette ikke ville vært et problem, men sånn tenkte vist de andre og.

Og vil og med dette legge til at det er ment for å høre andres erfaringer, ikke for at sure folk skal kommentere at "dersom vi er redd for det så gift dere i stillhet bridezilla" :fnise: Når man planlegger bryllup kommer alle rare tanker opp og man spinner seg litt gal på de :bond:



Anonymous poster hash: 8c8aa...8d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mor og manns foreldre bidrar med en lik sum hver. Pengene fra mamma er øremerket lokalet fordi hun ville vi skulle få drømmestedet vårt!

Eneste "innblandingen" vi har hatt er at svigermor ble litt snurt når vi ikke ville ha sanger eller leker. Hun ble nedstemt av alle egentlig. Men ikke sagt noe etterpå.

Anonymous poster hash: 5b752...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ganske mye støtte av min mor. Heldigvis har det vært lite innblanding. Vi har kunnet diskutere/lufte tanker med henne, men avgjørelsene har vært våre. Hun tar regningen for mat og drikke, så om det skulle være fri bar eller ikke var opp til henne, selvfølgelig. (Vi endte opp med fri bar.) Ut over det var eneste "innblanding" at hun tilbød seg å betale halvparten av kjole og tilbehør da hun var med da jeg prøvde. Det var veldig fint, men egentlig for dyrt i forhold til lommeboka mi.

Hvor mye innblanding det ev. blir hvis dere får støtte til bryllupet kommer helt an på familiene deres. Jeg er ikke enig i de som mener at hvis foreldrene skal være med å betale skal de også få være med å bestemme (mye). Det er deres bryllup, at de tar hele eller deler av regninga ser jeg på som en gave fra dem til dere. Hvis det er viktig for dem å ha mye innflytelse får de presisere det når de gir bidraget: Disse pengene skal gå til å leie et svensk danseband, her har dere penger til tryllekunstner, vi betaler for disse turkise og orange bordkortene og dukene, blir ikke det fint sammen med de sarte, rosa blomstene i buketten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor vil kun støtte dersom vi velger lokalet som hun ønsker. Gjør det veldig vanskelig da vi ønsker litt støtte, men samtidig har lyst til å planlegge det selv :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg noen gang gifter meg skal sanger bannlyses!!!! samma om vi har fått støtte eller ei, noe så kleint x(



Anonymous poster hash: 7e811...5d5
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor vil kun støtte dersom vi velger lokalet som hun ønsker. Gjør det veldig vanskelig da vi ønsker litt støtte, men samtidig har lyst til å planlegge det selv :(

Uff så kjipt.. sette sånne ultimatum på dagen deres. Er det lokalet hun ønsker helt uaktuelt for dere? jeg vet det er litt "tradisjon" at brudens mor skal være med å planlegge bryllupet, men jeg og min mor har helt forskjellig smak så det blir ikke akutuelt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fått søtte fra begge sider men betaler ganske mye selv.

Svigermor har vært den verste, at vi ikke skal ha sanger, danse vals, ha lysestaker som hun vil, eller div andre ting er krise. Jeg har bare satt ned foten tidlig å sa nei. Det at de velger å støtte er opp til dem(selvsagt takknemlig) men det er VÅR bryllupsdag og det er VI som skal ha det slik VI ønsker. Det sa vi tidlig ifra om.

Ønsker svigermor å ha det på en annen måte får hun gifte seg med sin mann på nytt.

Anonymous poster hash: ee842...fcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk litt støtte fra begge sider, men ingen av dem blandet seg inn i planleggingen. Vi pratet forsåvidt om det på forhånd for å være klar over hva de ulike partene tenkte og forventet ang hva som "fulgte med" pengestøtten - og det er vel å anbefale uansett, så vet dere hva dere takker ja til. Siden begge sider støttet med helt konkrete ting (alkoholinnkjøp, lokale, mat etc), så vi at det bare virket rett og rimelig om de ville legge noen føringer, men at vi også gjerne ville velge noe som var riktig for oss og at det derfor var viktig for oss å kommunisere og kompromisse. Men de hadde ikke noen spesifikke ønsker, så da så...

Jeg synes jo det er helt greit at de som bidrar skal få et ord med i laget, men da gjelder det å sette noen klare rammer for hva dette eventuelt skal være. Om svigemor betaler for cateringen, så skal hun få si sin mening om hva slags poteter som skal serveres. Men hun har ingen ting å gjøre med hvilke duker brudeparet velger, eller når kaka skal serveres.



Anonymous poster hash: 457b4...d75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en god del støtte fra både mine og min manns foreldre. Ingen av dem har blannet seg inn i planleggingen, annet enn at de har kommet med forslag og ideer. Men det er bare hyggelig. Følte selv litt på at jeg måtte ta deres forslag med i betraktningen siden de har sponset oss da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige dere, min svigermor har invitert folk vi klart og tydelig sa vi ikke skulle invitere, bestemt at ho skal kjøpe inn masse alkohol enda vi sa klart og tydelig ifra at vi ikke skal ha masse alkohol på bryllupet våres osv osv.. Ville gjort hva som helst for å kunne bedt ho rett og slett dra dit pepperen gror, men er avhengig av ho på vår side en stund, så må bare jatte med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt bryllup fullfinansieres nesten av mine foreldre. Etter forlovelsen i fjor spurte jeg mamma og pappa om hvilket beløp de ønsket å bidra med. Grunnen til at jeg stilte spørsmålet så direkte var at de gjennom hele oppveksten egentlig har fortalt meg at de skal bidra. Det første svaret jeg fikk var at størrelse på beløp avheng av hvilke gjester vi ønsket å be. Jeg synes for så vidt det vilkåret var OK ettersom de kom med vilkåret før de hadde tilbudt oss et konkret beløp og vi da evt hadde mulighet til å takke nei. Gjestene mine foreldre ønsket var tanter og onkler, så det var jo relaitvt uproblematisk ettersom de var en selvfølge for oss også.

Foreldrene mine har ikke kommet med ytterlige vilkår. Nå er planleggingen enda kun i en oppstartsfase. De (særlig mamma) vil nok helt klart komme med meninger/råd, men det er jo OK så lenge det er vi som brudepar som har siste ordet. Det at de skal ta endelige beslutninger er vel i utgangspunktet ikke noe jeg er redd for heller, selvom jeg nok tenker at mamma kanskje kan bli litt vel pågående i sine meninger.

Nå har faktisk også min samboer gitt dem klar beskjed om at vi er takknemlige for støtten, men at det er vårt bryllup og dersom det ikke blir gjort slik vi ønsker takker vi heller nei til støtten.

Er forresten to små hendelser av innblanding jeg har reagert på. Mamma satt ved en anledning og "delte" ut innbydelser (den ene skal bli bedt, den andre er av ulike grunner usikkert på vi kan be). Hun ble riktignok presset litt opp i hjørnet. Men kjente jeg ble ganske provosert.

Det andre gjaldt spm ang. duker. VI har ikke kommet så langt i planleggingen enda, og har ikke en gang tenkt på dette p.t. Det har tydeligvis hun, og hun spurte oss om dette. DA begynte selvfølgelig jeg å tenke og falt etter hvert ned på en løsning. Hun foreslo imidlertid at hun kun høre med sine venninner slik for de visste nok hvordan dette burde være ettersom de "vet slike ting"! For å si det klart, det er vårt bryllup og jeg bryr meg ikke hva som er "rett" i øynene på noen som er mye eldre enn meg. Ønsker jeg råd, ber jeg om det selv.

Ut over dette håper jeg at vi kun får råd fra mine foreldre og ingen beslutninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke fått hjelp. Og kommer ikke til å be om det heller. Vi er voksne mennesker, og har selv valgt å gifte oss.

At forledre skal finansiere bryllup, syns jeg er ganske utrolig!!



Anonymous poster hash: 827f6...b60
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gifte seg når man ikke har råd til bryllupet? Voksne mennesker som tigger penger av foreldrene sine for å ha en fest gir meg en emmen smak i munnen.



Anonymous poster hash: b250d...6bf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor gifte seg når man ikke har råd til bryllupet? Voksne mennesker som tigger penger av foreldrene sine for å ha en fest gir meg en emmen smak i munnen.

Anonymous poster hash: b250d...6bf

Det er ikke det det hendler om her. Det handler om foreldre som gir bidrag frivillig selv om brudeparet har penger til å betale bryllupet selv, og da muligens tar litt av og vil ta del i alt i planlegging. Her har ingen nevnt tigging. Lese litt vettu før du kommenterer, sånne som kommenterer uten å vite hva de kommenterer på gir meg emmen smak i munnen :kvalm:

Anonymous poster hash: 8c8aa...8d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har råd til bryllupet, men får støtte av svigers, på samme sum som andre søsken også har fått.

De har klare meninger om enkelte ting, men vi er veldig klare på at alt til syvende og sist er våre valg. Det at de gir oss støtte, betyr ikke at de kan overstyre våre valg.

Vi vil ha det enkelt og jordnært, de skulle nok helst hatt oss på et slott med 7 retters, slik at det ble så pent og flott utad som mulig...... :/

Lukker ørene så godt jeg kan og lar de bare jabbe..... jammen travelt med svigerfamilier av og til altså :(:sukk:





Anonymous poster hash: 47062...6c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk noe støtte av mine foreldre, noe som gjorde at vi inviterte noen vi antagelig ikke hadde invitert i utgangspunktet. Dette var helt greit for oss, de ønsket å ha de der, vi ønsket at de skulle bli fornøyde :) Ellers tok vi deres meninger med i vurderingen, men tok avgjørelsene selv.

Anonymous poster hash: 46bd7...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Misunner dere som får innblanding jeg. Mine svigerforeldre virker ikke å bry seg i det hele tatt. Tror ikke engang de har fått med seg hvor det skal være og muligens ikke når det er heller.



Anonymous poster hash: a13c0...868
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner dere som får innblanding jeg. Mine svigerforeldre virker ikke å bry seg i det hele tatt. Tror ikke engang de har fått med seg hvor det skal være og muligens ikke når det er heller.

Anonymous poster hash: a13c0...868

Det er en lei følelse! Det er helt greit at man er interessert og engasjert når noen av sine nærmeste skal gifte seg, det er helt greit! men skjønner at det kanskje virker bagatellmessig det vi snakker om her når dine virkelig ikke bryr seg! :klem:

Anonymous poster hash: 8c8aa...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner dere som får innblanding jeg. Mine svigerforeldre virker ikke å bry seg i det hele tatt. Tror ikke engang de har fått med seg hvor det skal være og muligens ikke når det er heller.

Anonymous poster hash: a13c0...868

Hva med DINE foreldre da?

Anonymous poster hash: 6c1d5...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...