Gå til innhold

Det vokser sopp sammen med potteplantene mine :(


Ungoliant

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en orkide for tre uker siden, og nå har det dukket opp hvite sopper i jorda. Jeg snakker ikke om mugg, men faktiske sopp av den typen som man plukker i skogen. De er 8 stk, ca 1-5 cm høye og hvite/gulaktige. Jeg tror de har dukket opp over natta, for jeg har aldri sett dem før. Røttene til orkideen er også på vei til å "rømme" ut av potta. Selve planten ser helt frisk og fin ut.

Jeg er ganske ny med planter og aner ikke hvordan man behandler sånt. Har jeg vannet den for mye? Skal jeg potte den om? Trenger den mer lys? Kan jeg klage i butikken? Setter veldig pris på råd.

hilsen fersk "botaniker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte en orkide for tre uker siden, og nå har det dukket opp hvite sopper i jorda. Jeg snakker ikke om mugg, men faktiske sopp av den typen som man plukker i skogen. De er 8 stk, ca 1-5 cm høye og hvite/gulaktige. Jeg tror de har dukket opp over natta, for jeg har aldri sett dem før. Røttene til orkideen er også på vei til å "rømme" ut av potta. Selve planten ser helt frisk og fin ut.

Jeg er ganske ny med planter og aner ikke hvordan man behandler sånt. Har jeg vannet den for mye? Skal jeg potte den om? Trenger den mer lys? Kan jeg klage i butikken? Setter veldig pris på råd.

hilsen fersk "botaniker".

Snakk md dem i butikken.

Jeg TROR du har vannet den for mye, jeg mener de knapt nok skal ha vann, og da skal de druknes og tørkes, men jeg er i avdelingen der plastplantene mine blir brune og dør etter en uke, så kvalitetsjekk med en blomsterhandler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bilde og gå i butikke du kjøpte den i og spør.

Dette var nytt, mine silkeorkideer har ikke fått sopp, enda.

Anonymous poster hash: 94c6a...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At røttene til orkidéer "rømmer ut av jorda" er vanlig, orkidéer har både luftrøtter og jordrøtter. Men sopp er ikke helt vanlig, antakelig får planten litt mye vann. Orkidéer skal bare ha et eggeglass i uka, evt. kan du skylle gjennom den under springen, riste av vannet og sette den tilbake i potta. Jeg ville ha plukket av soppene så de ikke danner flere sporer, men det er nok mye mycel i jorda uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok bare vært soppmycel i jorda som har ventet på å utvikle seg til sopp ved første mulighet. Ikke all sopp trenger så mye fuktighet for å utvikle seg. Orkidejord består jo av mye rester av tre og sopp vokser ofte der det er tre i forråtnelse eller på trær. Dette er ikke farlig, jeg hadde enten bare plukket soppen eller latt dem være der om jeg syntes at de var dekorative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...