Gå til innhold

Hunden gjør rampestreker for å få oppmerksomhet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden min (som er en ung flat på 10 mnd) gjør rampestreker for å få min oppmerksomhet. Han spiser på gulvteppene, henter ting fra bordet, spiser på sofaputene etc. Jeg har ryddet bort en del løse ting, og gjort det så valpesikkert som mulig.

Men hva gjør jeg? Kan jo ikke overse han når han gnager i vei på gulvteppet akkurat. Jeg gir en annen leke men da gir jeg jo oppmerksomhet, og den andre leken slippes fort i gulvet og så er det tilbake til teppet/sofaen igjen. Noen ganger trener jeg litt lydighet med han når han er sånn, men også da har han fått min oppmerksomhet.

Noen tips? Lønner det seg å overse dette så godt det lar seg gjøre? Ta han bort? Gi han alternativ?



Anonymous poster hash: 63317...0e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst er det viktig at han får nok fysisk og mental mosjon og aktivisering. En 10 mnd gammel flat har masse energi, og trenger å få brukt seg både i kropp og hode.

Når dette er på plass, og du vet at han har har fått det han trenger, så kan du lære ham å være i ro inne. Finn et sted i stua som skal være hans plass, og be ham gå og legge seg. Dette vil kreve mye tålmodighet av deg i begynnelsen, men hver gang han reiser seg derfra går du og legger ham igjen. Ikke med kjeft, bare vær kjedelig og gå og hent ham og legg ham tilbake. Slik man gjør med barn som til stadighet står opp midt på natten for å få oppmerksomhet.

Etterhvert vil ha nok gi opp og legge seg. Når han har sovet en stund, så kan du si "Fri!" og la ham gå. Det er viktig at det er du som frir ham ut, og at du kun gjør det når han faktisk har funnet roen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først sagt "nei" til han(Da må han selvfølgelig vite hva det betyr). Slutter han ikke da så hadde jeg gitt han time out! Her er det viktig at du er konsekvent!

Min forrige hund var veldig på det å bjeffe for å få oppmerksomhet! Jeg har ikke tålmodighet til å overse og sitte og vente på at den skulle slutte med det. Så jeg sa først enten "Nei" eller "EY". Sluttet den ikke da så fjernet jeg den fra rommet jeg var i i et par minutter!(den ville alltid være med meg). Det funket veldig bra, og den sluttet ganske raskt med tullet sitt!

Er den veldig avhengig av å være med deg så ville jeg puttet den i et annet rom om den ikke brydde seg om advarselen din. Eller du kan feste et bånd til et bordbein el, og feste den der til den roer seg! Bur funker til det samme!
Slipp den løs igjen med en gang den roer seg, og har stått der et par minutter!

Eller du kan gjøre som brukeren over meg sier, be den om å gå og legge seg, og være der til du sier "fri" :)

Lykke til! :)



Anonymous poster hash: 32227...3b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...