Gå til innhold

Beste opplevelse med Gud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er den beste opplevelsen du har hatt med Gud?



Anonymous poster hash: 59f0c...a31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få svar her....

Er vel fordi ingen har hatt noen opplevelse med Gud :)

Blasfemi! Du kommer til å bre... Nei, det gjør du ikke.

Anonymous poster hash: 010de...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ikke om meg personlig, men hadde en venninne som ofte møtte gud i dusjen da hun var alene. han gav henne visst noen helt utenomjordiske orgasmer..

hørtes jo ikke feil ut det da :vin:



Anonymous poster hash: c2ca6...aec
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den beste opplevelsen du har hatt med Gud?

Anonymous poster hash: 59f0c...a31

Det må være alle de gangene jeg stopper opp, trekker pusten og kjenner at han passer på meg. Det brer seg liksom en helt spesiell trygghet i meg..

For meg er hverdagens små og store undere de beste :)

(Synes forresten det er respektløst å komme med det tullet i kommentarene over her. )

Anonymous poster hash: 5548b...a6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må være alle de gangene jeg stopper opp, trekker pusten og kjenner at han passer på meg. Det brer seg liksom en helt spesiell trygghet i meg..

For meg er hverdagens små og store undere de beste :)

(Synes forresten det er respektløst å komme med det tullet i kommentarene over her. )

Anonymous poster hash: 5548b...a6f

Det du beskriver er jo ikke noen Gud, det kalles selvtillit i en trygg og god hverdag.

Vil gjerne høre mer om de underene du snakker om

Hvordan kan man respektere noe som ikke finnes?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sådetså

"Henter popkorn"

Dette vil bare utvikle seg til en tråd hvor det kommer til å dreie seg om "ikke troende(Ateister) Vs Troende".

Samt at trollene vil komme løpende for å kaste bensin på bålet.

For å holde meg innenfor hva tråden handler om så har jeg ikke hatt noen gode opplevelser med gud.

Om Gud eksisterer ser jeg på han som en syk sadist som tar vekk gode, unge mennesker ubegrunnet alt for tidlig.

En skikkelse som lar krig å elendighet regjere uten inngripen.

Om noen nå sier "God works in mysterious ways" så vær vennlig å spar meg for tullet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ikketroende, men synes det er respektløst å slenge tullekommentarer om folks tro. Folk må få tro på hva de vil, så lenge det ikke skader andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ikketroende, men synes det er respektløst å slenge tullekommentarer om folks tro. Folk må få tro på hva de vil, så lenge det ikke skader andre.

Religion skader MANGE. Kanskje ikke nødvendigvis kristne Ola Normann, men religion er bare faenskap. Generelt. Skulle vært utryddet for lenge siden, det er helt absurd å tenke på at det finnes voksne mennesker som helt og holdent tror på "Gud".

Anonymous poster hash: 0377c...ddd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ikketroende, men synes det er respektløst å slenge tullekommentarer om folks tro. Folk må få tro på hva de vil, så lenge det ikke skader andre.

Folk må få tro på hva de vil så lenge de innser at det bare er tro.

Man kan ikke ha opplevelser med noe man bare tror på.....noe som ikke finnes :)

Da tro man bare at man har opplevelse også.

Kanskje spørsmålet skulle vært : Hvilke opplevelser tror du du har hatt med Gud?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være alle de gangene jeg stopper opp, trekker pusten og kjenner at han passer på meg. Det brer seg liksom en helt spesiell trygghet i meg..

For meg er hverdagens små og store undere de beste :)

(Synes forresten det er respektløst å komme med det tullet i kommentarene over her. )

Anonymous poster hash: 5548b...a6f

Ikke for å ødelegge illusjonen, men har du hørt om vind?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Henter popkorn"

Dette vil bare utvikle seg til en tråd hvor det kommer til å dreie seg om "ikke troende(Ateister) Vs Troende".

Samt at trollene vil komme løpende for å kaste bensin på bålet.

For å holde meg innenfor hva tråden handler om så har jeg ikke hatt noen gode opplevelser med gud.

Om Gud eksisterer ser jeg på han som en syk sadist som tar vekk gode, unge mennesker ubegrunnet alt for tidlig.

En skikkelse som lar krig å elendighet regjere uten inngripen.

Om noen nå sier "God works in mysterious ways" så vær vennlig å spar meg for tullet.

Dette mener jeg er en tankefeil som både religiøse og ateister ofte begår. "Dersom Gud er god og allmektig, hvordan kan så mye ondt skje?" Dersom det finnes noen form for "Gud", er det på ingen måte selvsagt at menneskers - og spesielt enkeltmenneskers - interesse skulle stå i den gudens fokus. Tenker det er mer nærliggende å tro at Guds første prioritet ville vært skaperverket som helhet, det å opprettholde en eller annen form for "equilibrium" som muliggjør eksistensen av noe i det hele tatt. I et større perspektiv er det ikke nødvendigvis "ondt" at vonde ting skjer med mennesker og andre skapninger, det kan til og med være "godt".

Ta f.eks. ting som naturkatastrofer; tørke, hungersnød, skogbrann, flodbølger o.s.v.: Det er masse "godt" med slike fenomener også, dersom man ikke utelukkende ser det ut ifra et menneskelig perspektiv. De fungerer som flaskehalser innen evolusjon, de fornyer jordsmonnet og legger i det lange løp opp til mer fruktbarhet for "liv" som helhet. I et slikt perspektiv, kan det til og med tenkes at "krig" er av det "gode". Og da snakker jeg kun om sammenhenger som ligger innenfor menneskers fatteevne. I tillegg har man sannsynligvis også sammenhenger som ligger langt utenfor noe vi er i stand til å forstå, men bottom line er at universet alltid er i perfekt balanse med seg selv. I det hele tatt syns jeg både troende og ikke-troende ofte har en veldig egosentrisk tilnærming til det å bedømme en evt. gudeskikkelse, dens "godhet" og dens "makt".

Endret av Iben
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette mener jeg er en tankefeil som både religiøse og ateister ofte begår. "Dersom Gud er god og allmektig, hvordan kan så mye ondt skje?" Dersom det finnes noen form for "Gud", er det på ingen måte selvsagt at menneskers - og spesielt enkeltmenneskers - interesse skulle stå i den gudens fokus. Tenker det er mer nærliggende å tro at Guds første prioritet ville vært skaperverket som helhet, det å opprettholde en eller annen form for "equilibrium" som muliggjør eksistens av noe i det hele tatt. I et større perspektiv er det ikke nødvendigvis "ondt" at vonde ting skjer med mennesker og andre skapninger, det kan til og med være "godt".

Ta f.eks. ting som naturkatastrofer; tørke, hungersnød, skogbrann, flodbølger o.s.v.: Det er masse "godt" med slike fenomener også, dersom man ikke utelukkende ser det ut ifra et menneskelig perspektiv. De fungerer som flaskehalser innen evolusjon, de fornyer jordsmonnet og legger i det lange løp opp til mer fruktbarhet for "liv" som helhet. I et slikt perspektiv, kan det til og med tenkes at "krig" er av det "gode". Og da snakker jeg kun om sammenhenger som ligger innenfor menneskers fatteevne. I tillegg har man sannsynligvis også sammenhenger som ligger langt utenfor noe vi er i stand til å forstå, men bottom line er at universet alltid er i perfekt balanse med seg selv. I det hele tatt syns jeg både troende og ikke-troende ofte har en veldig egosentrisk tilnærming til det å bedømme en evt. gudeskikkelse, dens "godhet" og dens "makt".

Si meg en ting.

Hva hadde hindret denne Guden i å la alle sovne stille inn, istedenfor å dø så brutalt og grusomt?

Hvorfor kunne ikke Gud skapt både verden og tilbøyelighetene slik at ytterpunktene ble mindre ekstreme og mindre forferdelige for enkelte utvalgte?

Dersom man ikke ønsker å ha kontakt med kristne, så har man heller ingen stor grunn til å vise respekt ovenfor kristne. Heller ikke muslimer. Det er represaliene man skal vokte seg for.

En tro som kristendommen er ikke god. Du kan godt snu på det, og si at troen forsterker byrden for den som blir utsatt for noe vondt, for er hun ikke da forlatt av gud?

De religiøse fortjener ingen ting, aller minst respekt. Det inkluderer også humanisme, som er en religion. Det eneste som har min respekt, det er å ikke tro på noe som helst, til man finner bevis for det. Til noen kan hoste opp bevis på at man bør være moralsk, at verden har en mening, at det er vits å gjøre noe som helst, så forholder jeg meg agnostisk til alt. Det er det eneste redelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg en ting.

Hva hadde hindret denne Guden i å la alle sovne stille inn, istedenfor å dø så brutalt og grusomt?

Hvorfor kunne ikke Gud skapt både verden og tilbøyelighetene slik at ytterpunktene ble mindre ekstreme og mindre forferdelige for enkelte utvalgte?

Hva vet jeg? Men en mann som visstnok skal være veldig smart sa en gang at "alt er relativt", så kanskje det er "ytterpunktene" som driver universets utvikling fremover. Man kan jo f.eks. koke det ned til partikkelnivå, så ser man tydelig at dette med "motpoler" er helt essensielt for at noe i det hele tatt skal eksistere. Dessuten, når du kaller det "brutalt" og "grusomt", ser du det fortsatt ut ifra et menneskelig perspektiv. For hvem/hva er det som har bestemt at "noens følelser" er viktig? Eller at det har noe som helst med "godt" og "ondt" å gjøre? Det er mennesker selv som har bestemt at menneskers følelser er viktige. Vil du også kalle det "brutalt" og "grusomt" at f.eks. stjerner eksploderer?

Dersom man ikke ønsker å ha kontakt med kristne, så har man heller ingen stor grunn til å vise respekt ovenfor kristne. Heller ikke muslimer. Det er represaliene man skal vokte seg for.

En tro som kristendommen er ikke god. Du kan godt snu på det, og si at troen forsterker byrden for den som blir utsatt for noe vondt, for er hun ikke da forlatt av gud?

De religiøse fortjener ingen ting, aller minst respekt. Det inkluderer også humanisme, som er en religion. Det eneste som har min respekt, det er å ikke tro på noe som helst, til man finner bevis for det. Til noen kan hoste opp bevis på at man bør være moralsk, at verden har en mening, at det er vits å gjøre noe som helst, så forholder jeg meg agnostisk til alt. Det er det eneste redelige.

Jeg snakker ikke om "kristendom" eller noen annen form for organisert religion, da jeg uansett anser disse som distraksjoner fra noen som helst intelligent tankevirksomhet i forhold til hva en "gud" kan være for noe. Men det skal sies at mange som kaller seg "kristne" egentlig ikke er kristne, de har bare en tro på et eller annet vagt gudebilde, en eller annen form for bevissthet og mening. Men fordi de har vokst opp i en kristen kultur - og kanskje fordi spørsmålet ikke er viktig nok for dem - kaller de seg allikevel for "kristne", på tross av at de egentlig forkaster så og si alt av dogmer innen kristendommen.

Det å ikke tillate seg å tro på noe som helst - før man har blitt servert "bevis" for det - er selvsagt en ærlig sak. Det er slik de aller fleste "utdannede" mennesker i dag tenker. Men personlig vil jeg nå ikke påstå at det å nekte seg selv å tenke utenfor boksen nødvendigvis er så veldig "vitenskapelig". Kreativitet og tankeeksperimentering har alltid vært essensielt for det vitenskapelige fremskritt, og det er alltid pionerene som har våget å tro noe som har stått for disse fremskrittene. "Bevisene" kommer ofte først i ettertid, når man etterprøver noe, men det starter alltid med en idé om noe, ihvertfall dersom vi snakker om de store paradigmeskiftene. "Vitenskapelig metode" fungerer bra som et verktøy, men som livssyn er det bare en intellektuell tvangstrøye.

Endret av Iben
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva vet jeg? Men en mann som visstnok skal være veldig smart sa en gang at "alt er relativt", så kanskje det er "ytterpunktene" som driver universets utvikling fremover. Man kan jo f.eks. koke det ned til partikkelnivå, så ser man tydelig at dette med "motpoler" er helt essensielt for at noe i det hele tatt skal eksistere. Dessuten, når du kaller det "brutalt" og "grusomt", ser du det fortsatt ut ifra et menneskelig perspektiv. For hvem/hva er det som har bestemt at "noens følelser" er viktig? Eller at det har noe som helst med "godt" og "ondt" å gjøre? Det er mennesker selv som har bestemt at menneskers følelser er viktige. Vil du også kalle det "brutalt" og "grusomt" at f.eks. stjerner eksploderer?

I et perspektiv hvor ingenting annet enn atomer finnes, så kan man sikkert argumentere for at subjektive størrelser som godt og ondt bare er bortkastede argumenter, og at det ikke fins godt og ondt, vi bare eksisterer (hvis vi i det hele tatt gjør det, da). Men det som hjernen min har valgt å definere som fordelaktig for meg og folk jeg bryr meg om (ut ifra fravær av smerte, overlevelse, nytelse etc), det kan jeg bruke som mal på hva som er godt. Når folk sier at Gud er "god," så forutsetter jeg da at Gud har en plan som innebærer disse fordelen for meg. Hvis Guds versjon av god ikke stemmer overens med dette, da er det naturlig å stille spm, hvorfor faen skal jeg være på lag med Gud?

Det å ikke tillate seg å tro på noe som helst - før man har blitt servert "bevis" for det - er selvsagt en ærlig sak. Det er slik de aller fleste "utdannede" mennesker i dag tenker. Men personlig vil jeg nå ikke påstå at det å nekte seg selv å tenke utenfor boksen nødvendigvis er så veldig "vitenskapelig". Kreativitet og tankeeksperimentering har alltid vært essensielt for det vitenskapelige fremskritt, og det er alltid pionerene som har våget å tro noe som har stått for disse fremskrittene. "Bevisene" kommer ofte først i ettertid, når man etterprøver noe, men det starter alltid med en idé om noe, ihvertfall dersom vi snakker om de store paradigmeskiftene. "Vitenskapelig metode" fungerer bra som et verktøy, men som livssyn er det bare en intellektuell tvangstrøye.

Noe å tenke på. Me like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være alle de gangene jeg stopper opp, trekker pusten og kjenner at han passer på meg. Det brer seg liksom en helt spesiell trygghet i meg..

For meg er hverdagens små og store undere de beste :)

(Synes forresten det er respektløst å komme med det tullet i kommentarene over her. )

Anonymous poster hash: 5548b...a6f

Det høres veldig bra ut, og det provoserer meg lite.

Det at du krever at andre skal behandle det du tror på med respekt, det provoserer meg litt mer.

Jeg krever ikke respekt eller beundring for noe som helst. Jeg satser på at logikken i argumentene gjør at jeg får det jeg fortjener.

Hvorfor skal du få særbehandling? Er du en så skjør og usikker person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi har en kategori som handler om religion når den bare blir hetset ned.

Kan ikke hele greia bare stenges? De få som vil snakke seriøst blir bare hetset av ikketroende. Ikke mye hyggelig. Da gidder ingen å poste her til slutt.



Anonymous poster hash: cc7c1...99d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kunne byttet navn til religion og filosofi. Eller verdenssyn/livssyn?

Kan ikke samliv og relasjoner stenges, da de som er utro bare hetses av de som ikke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...