Gå til innhold

Hvis jeg tar av båndet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

..så stikker hunden min av, for godt. Ikke engang pølse eller rå kylling kan få ham tilbake. Han er kastrert, men den hormonelle adferden (finne tisper) sitter så dypt i ham, han skjønner ikke at han er tante. Han enser INGENTING hvis han først er fri. De få gangene han har rømt ved uhell og vi har fått tak i ham, er det fordi han er så teit at han må jo stoppe og markere. Det er litt skummelt å tenke på, men vi er uhyre forsiktig med bånd osv så han ikke rømmer. Flere som har sånne hunder? Har forsøkt kontakttrening de siste 3 årene og da han var valp, men han gir seg selv større belønning ved å lukte andre hunder, eller se andre mennesker. Ingen godbit i verden har kunnet måle seg med det. Vi har forsøkt pølse, ost, leverpostei, kokt svinelever, stekt kyllinglever, tørket kylling, fisk. Nope.

Anonymous poster hash: 577ef...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med "for godt"? Hva skjer om du slipper ham løs f.eks i et skogsområde, ignorerer hunden og bare går videre på turen din. Forsvinner han da over alle hauger uten å komme tilbake en annen retning, eller tusler han etter deg litt i sin egen verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en slik hund. Dessverre var hun slik hele livet sitt, helt til hun ble gammel og måtte avlives pga sykdom. Har øvd og øvd og gjort alt som var mulig, men det ble aldri noe forandring. Hun ble bunden fast når hun var ute i hagen, vi hadde ikke gjerde da. Brukte alltid bånd på 10-15 meter, slik hun kunne bevege seg ganske fritt. Men hun var smart og merket selfølgelig med en gang båndet ikke var på.



Anonymous poster hash: 0d9a1...635
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "for godt"? Hva skjer om du slipper ham løs f.eks i et skogsområde, ignorerer hunden og bare går videre på turen din. Forsvinner han da over alle hauger uten å komme tilbake en annen retning, eller tusler han etter deg litt i sin egen verden?

Han stikker bare av og ignorerer meg.

Anonymous poster hash: 577ef...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke noe å gjøre?

Anonymous poster hash: 577ef...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke noe å gjøre?

Anonymous poster hash: 577ef...1cd

Jeg er fortsatt litt usikker på hva som skjer når du sier "stikker bare av og ignorerer meg". Stikker han helt av slik at du ikke finner ham igjen? Eller følger han etter deg på tur, men kommer ikke når du roper? Er det løpetisper eller ferten av f.eks rådyr eller katt som gjør at han forsvinner? Er det bestemte steder han stikker av eller er det overalt, uansett hvor?

Slike ting kan hjelpe med å forstå hva det er hunden faktisk gjør og hvorfor han gjør det.

Men generelt sett så er det alltid lurt med god innkallingstrening. F.eks finn en leke hunden elsker over alt og pass på at hunden ikke har tilgang til denne leken til hverdags. Få så noen til å holde hunden i bånd mens du løper fra hunden og frister med leken. Når hunden er "på tuppa" etter deg, bruk innkallingsordet (helst ikke hundens navn), og i det medhjelper slipper hunden så løper du fra den. Når hunden tar deg igjen - lek masse!

Gjenta dette med gradvis økende forstyrrelser. Ha alltid langline på hunden. Ikke rop på hunden om du tror sjansen er liten for at den kommer og fri den ut igjen åtte av ti ganger når den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags rase er dette? Litt elementært å vite hva slags instinkter som driver denne, og om den i skal ha stor/liten rekkevidde på fører.

Ellers må du bare trene og trene på innkalling, og da helst få hjelp av dyktige hundefolk, siden dere selv ikkke har klart dette på egenhånd selv.



Anonymous poster hash: 94b31...469
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt litt usikker på hva som skjer når du sier "stikker bare av og ignorerer meg". Stikker han helt av slik at du ikke finner ham igjen? Eller følger han etter deg på tur, men kommer ikke når du roper? Er det løpetisper eller ferten av f.eks rådyr eller katt som gjør at han forsvinner? Er det bestemte steder han stikker av eller er det overalt, uansett hvor?

Slike ting kan hjelpe med å forstå hva det er hunden faktisk gjør og hvorfor han gjør det.

Men generelt sett så er det alltid lurt med god innkallingstrening. F.eks finn en leke hunden elsker over alt og pass på at hunden ikke har tilgang til denne leken til hverdags. Få så noen til å holde hunden i bånd mens du løper fra hunden og frister med leken. Når hunden er "på tuppa" etter deg, bruk innkallingsordet (helst ikke hundens navn), og i det medhjelper slipper hunden så løper du fra den. Når hunden tar deg igjen - lek masse!

Gjenta dette med gradvis økende forstyrrelser. Ha alltid langline på hunden. Ikke rop på hunden om du tror sjansen er liten for at den kommer og fri den ut igjen åtte av ti ganger når den kommer.

han stikker av, langt vekk, over stokk og stein og jeg finner ham ikke igjen. Han hører ikke på roping eller plystring.

Mest sannsynlig tisper han lukter, men tror også det er "følelsen av frihet".. Han har ikke særlig god luktesans, annet enn tisper, han har lite jaktinstinkt og er en liten selskapsrase...

Han stikker av hvor som helst, når som helst.

Hvis jeg løper, ser han bare dumt på meg. Jeg har vært på kurs, men nyttet ikke. Han bryr seg ikke om meg, det ENESTE han tenker på er tisper, alltid til enhver tid. Hvis jeg kunne hatt tispelukt på boks, hadde det nok hjulpet.

Anonymous poster hash: 577ef...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er opphengt i tisper hele tiden, så ville jeg vurdert en kastrerings-chip. Hvis han er for fokusert på tisper og tispelukt så kan det bety at han også er kronisk stresset. Noe som ikke er bra for ham verken mentalt eller fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er opphengt i tisper hele tiden, så ville jeg vurdert en kastrerings-chip. Hvis han er for fokusert på tisper og tispelukt så kan det bety at han også er kronisk stresset. Noe som ikke er bra for ham verken mentalt eller fysisk.

Han er kastrert.

Anonymous poster hash: 577ef...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant, det skrev du jo.

Vil det si at om noen holder ham i båndet og du går fra ham og lokker, uansett hvor dere er, så vil han bare stå med snuten i bakken og snuse? Har ingen interesse av deg noen gang?

Hvorfor tror du han har dårlig luktesans?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant, det skrev du jo.

Vil det si at om noen holder ham i båndet og du går fra ham og lokker, uansett hvor dere er, så vil han bare stå med snuten i bakken og snuse? Har ingen interesse av deg noen gang?

Hvorfor tror du han har dårlig luktesans?

Jepp! Nei, han er ikke interessert i meg, jeg er bare noe dritt :P med mindre vi er innendørs, da klenger han veldig osv. Han vet at jeg har godbitene, men belønningen hans ved å lete etter tisper er så mye større.

Han har kort snute, og hvis jeg sprer rå kylling o.l. rundt i hagen, finner han det nesten ikke. Han kan ha snuta 5 cm unna en godbit uten å lukte den.

Anonymous poster hash: 577ef...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt en atferdsspesialist for hjelp? Evt gått eget innkallingskurs? Da tenker jeg på en moderne/progressiv spesialist, ikke en av typen "han er dominant/klatrer på rangstigen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du forsøkt en atferdsspesialist for hjelp? Evt gått eget innkallingskurs? Da tenker jeg på en moderne/progressiv spesialist, ikke en av typen "han er dominant/klatrer på rangstigen".

Har ikke forsøkt det, vil du tro det er høy suksessrate? Litt dumt å bruke 1/3 av månedslønna på et kurs hvis hunden ikke blir "fikset".

Anonymous poster hash: 577ef...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips; Langlinetrening. Hør med hundeskoler i ditt område om noen av de praktiserer langlinetrening.

Anonymous poster hash: e58b9...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å snuse i bakken er ofte et dempende signal også. Spesielt i situasjoner der eier skal trene/gjøre innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips; Langlinetrening. Hør med hundeskoler i ditt område om noen av de praktiserer langlinetrening. Anonymous poster hash: e58b9...174

Hva innebærer det? Har to langliner selv, hjemme (selvsagt, siden hunden ikke kan slippes)

Anonymous poster hash: 577ef...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snuse i bakken er ofte et dempende signal også. Spesielt i situasjoner der eier skal trene/gjøre innkalling.

Han snuser ikke "i bakken" han løper først avgårde 30-50 meter, så begynner han å jogge langs grøftene imens han "leser avisa". Problemet er at mine signaler / ord ikke er verdt noe for ham, annet enn hvis han er innendørs og vet han ikke kan komme seg noe sted. Da kan han "bli", "forsiktig", "sitt", "dekk", "gi labb", "opp", "ned", "danse", "snurr rundt", litt sånne "partytriks". Sikkert fordi det ikke er tisper innendørs, og godbitene er spennende innendørs.

Det må dog sies at det har hendt han har stoppet i løpingen sin, hvis jeg har blitt skikkelig, skikkelig sint og virkelig brølt til ham rett fra magen imens jeg har løpt etter. Noen få ganger. Da har han stoppet, tatt ørene bakover og nesten lagt seg ned, av skrekk.. Livredd! Men det er jo ikke noe jeg orker eller ønsker å gjøre.

Anonymous poster hash: 577ef...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent både med ball/leke og godbiter, muntlige signaler og klikker. Har trent i hagen i langline, med ball. Men resultatene lar vente på seg. Burde kanskje trent mer med fremmede mennesker.

Anonymous poster hash: 577ef...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...