Gå til innhold

Katten skal ha kattunger.


Gjest faico

Anbefalte innlegg

Gjest Keikolina

har du fått like mye kjeft når du har nevnt att katten din skal ha kattunger?

Nei, Spørr ikke om noe her, er her de psycho folka henger, ha ha.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er iallefall min erfaring da katten vår fikk kattunger:

Hun ble såklart merkbart større over magen, og pattene ble større. Vi holdt henne inne de siste ukene da jeg var usikker på når hun hadde blitt drektig og når vi kunne forvente fødsel.

Jeg lagde til et føderede til henne i ei pappeske. La aviser i bunnen og håndduker oppå der igjen. Den dagen hun skulle føde var jeg heldigvis hjemme. Hun endret oppførsel og ble ekstremt kosete (dette er ei katt som er sparsom med kosen til vanlig), lå i fanget mitt og gnurret seg og mol høylytt, også gikk vannet i fanget mitt. Bar henne over i fødekassen og satt sammen med henne hele tiden. Ordnet til med myke kluter og ei sterilisert saks i tilfelle hun skulle trenge hjelp. De tre første kattungene kom som perler på ei snor, kattemor var dyktig og gjorde jobben sin. Fjernet fosterhinnen og spiste opp morkakene. Den siste derimot kom ei lang stund etter de tre første. Etter ei stund så fjernet jeg avisene og håndklærne og la i nytt og tørt.

Husk at ei fødende katte og ei nybakt kattemor trenger fred og ro. Hvis ikke kan hun begynne å flytte kattungene for å gjemme de unna på tryggere steder. Husk også at ei drektig katte trenger ekstra næring, og likedan ei kattemor som ammer. Gi gjerne kattungefor til kattemor etter fødselen, og gi henne ekstra mat som f.es et rått egg iblandet i foret.

Og som en annen skrev her: Ikke slipp katten ut etter fødselen før hun er blitt sterilisert. De kan bli drektige igjen superfort etter fødselen! Vi steriliserte katten vår når kattungene var blitt så store at de var begynt å spise litt mat selv.

(og for å si det før noen kverker meg helt her: Kattungene var overhode ikke planlagt. Planen var å sterilisere katten etter at vi hadde kommet hjem fra ferie sånn at kattepasseren skulle slippe å styre med ei nyoperert katte. Katten skulle egentlig få ei p-sprøyte i forkant sånn at vi var sikre på at hun ikke ble gravid i mellomtiden. Men, jeg er gift med en distre-mann, og det var han som skulle ta med katten til dyrlegen for å få den sprøyta mens jeg var på jobb. Rett etter ferien oppdaget jeg at magen til katten var blitt vel rund, og graviditeten var et faktum......han hadde glemt hele dyrlegetimen).

Vi hadde ikke problemer med å få gitt bort kattene. Beholdt en selv, og de andre ble gitt bort straks de var gamle nok til å flytte hjemmefra. De kom til gode hjem, og jeg har kontakt med alle enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Spørr ikke om noe her, er her de psycho folka henger, ha ha.

Kanskje det er fordi det er en del dyrevernere her som har sett for mange katter dø fordi ingen vil/kan ta vare på dem.

Anonymous poster hash: 43692...d1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å få kastrert alle kattungene før de gis bort, eventuelt selg dem for rundt 2000 kr/stk og betal tilbake summen til kjøperne så snart de har fått kastrert kattungene sine. Kjøp boken Obstetrikk hos hund og katt (https://www.tanum.no/_dyr-og-natur/husdyr/obstetrikk-hos-hund-og-katt-astrid-indreb%C3%B8-9788275221245) for å lese om fødsel og stell av kattemor og kattunger. Ta med kattemor til veterinær nå for helsesjekk og for å få råd og tips.



Det anslås at det er rundt 50.000 hjemløse katter i Norge, og hver eneste ny gatemix som produseres bidrar til å frata disse hjemløse potensielle hjem.

http://www.kattensvern.no/?side=kastrere


  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

da har jeg bedt admin om å slette dette innlegget. Her fikk jeg mer kjeft fordi familiens kjære katt skal ha kattunger,enn jeg hadde forestilt meg. Må si jeg ble fryktelig skuffet over att folk oppfører seg slikt. Jeg spør om ett ganske normalt spørsmål å for nærmest beskjed om at jeg er uansvarlig dyreeiere.skjerp dere folkens

Innlegg kan du slette selv. Gå inn på "rediger" og fjern det du har skrevet. Hvis du mener at du vil ha tråden slettet, kan du ikke regne med at den blir det. Det avgjør en administrator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg kan du slette selv. Gå inn på "rediger" og fjern det du har skrevet. Hvis du mener at du vil ha tråden slettet, kan du ikke regne med at den blir det. Det avgjør en administrator.

Ser du ikke at innlegget du siterer allerede er endret? TS er følgelig selvsagt klar over den tekniske redigeringsmuligheten du opplyser om.

Og som hun skriver har hun allerede bedt om å få tråden slettet på Ris og ros (hvilket neppe skjer, men det er en annen sak).

Anonymous poster hash: 33342...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Keikolina

Kanskje det er fordi det er en del dyrevernere her som har sett for mange katter dø fordi ingen vil/kan ta vare på dem.

Anonymous poster hash: 43692...d1b

Dere trenger ikke bite hode av gud og hvermann. Er alltid sånne svar i disse trådene. Trenger ikke å tro det verste med engang :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med keikolina.

og lykke til som "kattebestemor"! håper dere får en koselig tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ser du ikke at innlegget du siterer allerede er endret? TS er følgelig selvsagt klar over den tekniske redigeringsmuligheten du opplyser om.

Og som hun skriver har hun allerede bedt om å få tråden slettet på Ris og ros (hvilket neppe skjer, men det er en annen sak).

Anonymous poster hash: 33342...5b2

Det er mulig jeg har oversett noe, men jeg har ikke lest noe om at hun spør om sletting av tråden. Hun skriver "innlegg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Spørr ikke om noe her, er her de psycho folka henger, ha ha.

Jepp! Her får man kjeft uansett hva man spør om :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å la katten føde kattunger slik så vil du nok bidra til å ende flere kattungers liv.En katt blir til 6, 6 katter blir til 12, 12 katter blir til 24. Er det rart at vi har for mye katter her i Norge?Vi kommer aldri til å gå tom for katter, derfor er det viktig å forhindre at det blir flere, og heller finne et hjem til de som trenger et.Å la katten din gå rundt ukastrert ute påsetter du henne mye stress fra ukastrerte hannkatter og muligens kjønnsykdommer.Jeg vil ikke at du skal føle deg som en dårlig katte-eier pga dette, men vær så snill - les litt før du bestemmer deg for sånne ting.Det beste hadde nok vært å tatt med katten å sterilisert den så fort som mulig, så tar du bort ungene samtidig. Det er faktisk verre å la den føde. Anonymous poster hash: 3677e...8a1

Du er innmari dårlig til å regne. Dersom en katt blir seks (det må forøvrig to katter til), blir seks til 36, og deretter eskaler det totalt.

Anonymous poster hash: 824b1...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Første gangen er det som regel ikke mer enn 2-3 kattunger.

Det kan godt hende det forholder seg sånn. En katt jeg hadde for lenge siden, fødte syv unger første gang. Den ene var det riktignok noe i veien med, for den spiste hun opp. Da måtte jeg bare løpe og kaste opp, for det var mer enn jeg tålte å se. Neste gang denne katten fikk unger, fikk hun fem, og siste gang tre.

Katten til min datter fikk seks unger i fjor sommer, friske og fine. De har beholdt én selv. De andre fem har fått gode hjem. Morkatten ble sterilisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Keikolina

Ja, nå er jeg ingen ekspert, bare erfaring. Men hadde en vennine som hadde en katt som fødet 12 kattunger første gangen, Var vel 8 stk. som overlevde, så det hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...