Gå til innhold

Katten min blødde i senga mi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går kveld slapp jeg ut pusen min i 8-tiden. Han er alltid ute i 2-3 timer av gangen, hvis det er oppholdsvær. Men han kom ikke inn igjen, enda jeg stod og ropte. Da hadde det altså gått 4 timer! Det høres kanskje ikke så mye ut for de som har katteluke og katten er borte mange timer om natten, men min katt er ikke så lenge ute. Så da det nærmet seg 5 timer, gikk jeg ut for å se og jammen lå han ikke på en sofastol (gammel som skal på dynga) rett under der jeg bor! Jeg stusset litt på hvorfor han ikke hadde kommet da jeg ropte (det var åpenbart at han hadde ligget der lenge), så jeg tok han opp og bærte han inn igjen. Han mjauet ordentlig klynkete og virket veldig i smerte. Så jeg bærte han inn i senga mi, hvor han la seg til rette. Virket veeldig slapp og "utenfor".

Han lå i senga fra rundt kl 01, til i dag hvor han enda ligger i senga. Han mjauet veldig ynkelig når jeg tok han på høyre bakben. Oppdaget også at han hadde blødd litt på lakenet (det er hvitt så jeg kunne se det veldig lett).

Det virket som om han hadde et sår enten under potene, eller ved bakbenet. Jeg er litt usikker på hvor jeg vil med denne tråden, men jeg er usikker på om dette bare er meg som er hysterisk eller om han faktisk trenger veterinær. Jeg tenkte å ta en tur ned dit etterpå, har dessverre ikke bil før da.

Allmenntilstanden hans er slapp, men han spiser, drikker og vasker seg. Han er også ganske tørr på nesen (har hørt at katter har våt nese pga luftveiene ellernoe sånn), og var veldig varm under potene. Takk for svar på forhånd.



Anonymous poster hash: 7a180...ad0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sayuri

Er det mye blod? I første omgang så burde du finne såret og rense det, evt stoppe blødningen mens du venter på bilen slik at du kan dra til veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du er hysterisk. Katten trenger å få dette sjekket.

Når katter viser smerte har de vondt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye blod? I første omgang så burde du finne såret og rense det, evt stoppe blødningen mens du venter på bilen slik at du kan dra til veterinæren.

Det var ikke mye, nei, men en flekk på størrelse med en 20-kroning vil jeg si. Og det så ikke ut som rent blod, det så nesten ut som væske med blod i.

Jeg har prøvd å finne ut av det ved og ta på han de stedene han begynner å mjaue av. Men det er ikke så lett da han åpenbart får vondt når jeg tar han visse områder og vrir på beinet slik at jeg ikke får sett.

Anonymous poster hash: 7a180...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt veterinær, for å høre hva de syns =)

Utvannet blod kan være blod som er kastet opp, og da kan det plutselig være veldig skummelt!

I og med at du sier at katten er litt slapp i tillegg, så ville jeg ikke ignorert dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitt i bakbeinet etter slåsskamp?

Hankatter biter hverandre ofte i bakbeina ved kamp, og ofte blir det infeksjoner pga munnbakterier hos katten som bet.

God tur til vetten og god bedring til pus :)



Anonymous poster hash: 14487...fec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sayuri

Det var ikke mye, nei, men en flekk på størrelse med en 20-kroning vil jeg si. Og det så ikke ut som rent blod, det så nesten ut som væske med blod i.

Jeg har prøvd å finne ut av det ved og ta på han de stedene han begynner å mjaue av. Men det er ikke så lett da han åpenbart får vondt når jeg tar han visse områder og vrir på beinet slik at jeg ikke får sett.

Anonymous poster hash: 7a180...ad0

Det er sikkert ikke noe farlig, men greit å få det renset og sjekket hos dyrlege da ja, er jo lettere for da er dere jo to om ikke flere.

Masse lykke til :D Det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Min lille guttepus skal til veterinæren snart. Jeg bestemte meg for at det er bedre å bare sjekke enn at det eskalerer og utvikler seg til en infeksjon. Det er tydelig at dette skjedde mellom 8 og 01 i går, så det er ganske "ferskt".

Han er enda slapp, og ligger nå på badet hvor det er varmt på gulvet. Huff :( terskelen er ikke så høy før jeg tar han med til veterinær. Har vært hos veterinær allerede en gang i år. Disse slåsskampene begynner å gå meg på nervene! Allikevel har jeg ikke hjerte til å holde han inne når han har så behov for å gå ut.



Anonymous poster hash: 7a180...ad0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min guttepus kom inn en kveld, og jeg så det var blodspor etter ene poten hans på gulvet.

Jeg løftet han opp på fanget og ville se på ene bakpoten, men han klynket og ville ikke at jeg skulle røre.

Hver gang jeg prøvde å se på bakpoten syns han nok det var vondt og prøvde å komme seg unna, og ville at jeg skulle la han være i fred med bakpoten hans.

Han var ellers frisk og rask og såret grodde fort. Det blødde i 2 dager, men jeg fikk ikke lov å se på eller ta eller ordne med det, så jeg lot han være da.

Jeg fikk se når han la seg ned, og jeg så det var et lite rift i poten, men det så ellers ikke alvorlig ut.

Dette er en stund siden så han ordnet opp i det selv. Han vasket seg selv, spiste og drakk, og gikk ut som han pleide.

Siden katten din er som han er må det være mer alvorlig, så dra til dyrlegen.



Anonymous poster hash: 21c33...a28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Min lille guttepus skal til veterinæren snart. Jeg bestemte meg for at det er bedre å bare sjekke enn at det eskalerer og utvikler seg til en infeksjon. Det er tydelig at dette skjedde mellom 8 og 01 i går, så det er ganske "ferskt".

Han er enda slapp, og ligger nå på badet hvor det er varmt på gulvet. Huff :( terskelen er ikke så høy før jeg tar han med til veterinær. Har vært hos veterinær allerede en gang i år. Disse slåsskampene begynner å gå meg på nervene! Allikevel har jeg ikke hjerte til å holde han inne når han har så behov for å gå ut.

Anonymous poster hash: 7a180...ad0

Hva med å kastrere han?

Anonymous poster hash: 21c33...a28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han kastrert? Jeg har hatt 3 kastrerte guttepuser, og de har aldri vært i slåsskamp/blitt skadet. Alle har vært utekatter. De roer seg litt når de er kastrert, ikke minst at det bidrar til å minske antallet kattunger som blir født ute :)
Lykke til hos vetrinær ihvertfall, håper pusen din blir like fin igjen!! :)



Anonymous poster hash: 9bf91...2c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kastrere han?

Anonymous poster hash: 21c33...a28

Er han kastrert? Jeg har hatt 3 kastrerte guttepuser, og de har aldri vært i slåsskamp/blitt skadet. Alle har vært utekatter. De roer seg litt når de er kastrert, ikke minst at det bidrar til å minske antallet kattunger som blir født ute :)

Lykke til hos vetrinær ihvertfall, håper pusen din blir like fin igjen!! :)

Anonymous poster hash: 9bf91...2c2

Ja, han ble kastrert da han var litt under 6 mnd. Men det er ikke han som tar initativ til slåssingen, tror jeg. Han er en mer nysgjerrig pus, og observant. Men så er det alle disse jævla kattene som absolutt skal inn på "hans" territorium og da er det klart han forsvarer det...

Altså, katten min er svær. Han veier 6,5 kg og veterinæren sa at han absolutt ikke er "stor" i den forstand at han er feit. Moren hans var halvt Maine Coon og jeg vet at de kattene blir store. Men allikevel er det som om de andre kattene merker at han ikke er den slåssetypen og nesten utnytter det. Høres jeg bare helt gal ut nå? :fnise:

Og ja, jeg var hos veterinæren i stad. Hun sa at jeg skulle komme tilbake med han i morgen tidlig sånn at de kan gi han beroligende (dope han) sånn at de kan finne såret. Så i morgen tenker jeg de barberer det området for å finne eventuelt en bylle som må renses.

Glad jeg dro til veterinær, altså. Det er ganske tydelig at dette ikke er noe som ville gått over av seg selv...

- TS

Anonymous poster hash: 7a180...ad0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tusen takk, dere! :)



Anonymous poster hash: 7a180...ad0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering!

Det var den bakre kloen hans som hadde spjæra opp, så de måtte ta ut kapselen (ellernoe sånn, neglen vokser selvfølgelig ut igjen).

Nå må han gå med sånn skjerm rundt halsen :(

Huff, stakkars pusen min! Men jeg er glad det ble fikset da.



Anonymous poster hash: 7a180...ad0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, stakkars liten! Det ser så vondt ut når de river ut klør. Gamlepus her gjorde det en gang, hun reiv ut den ene kloa i bakpoten da hun var litt overivrig under lek for et par år siden. Heldigvis gror de ut igjen, men hun hadde vondt et par dager før det roet seg. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...