Gå til innhold

finsk lapphund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er snart 10 år siden jeg bestemte meg for at en gang, så skal jeg skaffe meg en finsk lapphund.

Nå blir både jeg og samboeren min mer og mer forelsket i rasen jo mere vi leser om den.

Vi synes selv at vi har de forutsetninger som skal til for å kjøpe hund.

Vi bor på landet med stor plass og kommer til å ha mye tid til den både under valpeperioden og senere.

Jeg vil gjerne høre litt erfaringer fra noen som har finsk lapphund.

Fordeler og ulemper for eksempel?

Noe vi må tenke på før vi eventuelt går til anskaffelse av hund?

Anonymous poster hash: a479d...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De tåler en norsk sommer dårlig, og de bjeffer utrolig mye. De tåler vinteren godt.

Anonymous poster hash: 0da7e...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding :)

Det med bjeffing, er jo litt opp til eier også. Selv om det er typisk for rasen, betyr det ikke at absolutt alle står og bjeffer dagen lang.

Anonymous poster hash: a479d...2a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tåler en norsk sommer dårlig, og de bjeffer utrolig mye. De tåler vinteren godt.

Anonymous poster hash: 0da7e...570

Hvor får du det fra??

------

Vi har finsk lapphund og han har null problemer med norsk sommer. På de varmeste dagene legger vi riktignok hovedturen til morgen eller kveld, men det er like så mye for vår del som for han.

En riktig pelset lapphund vil holde varmen ute når det er varmt og holde varmen inne når det er kaldt.

De fleste lappene jeg kjenner er flinke til å kjøle seg ned i vann, enten ved å svømme eller bare ved å vasse. Mange lager seg også groper de legger seg i, om sommeren i grus eller jord for å holde seg kald og om vinteren i snø for å krølle seg sammen og holde varmen.

Vår bjeffer så og si ikke, han har lett for å varsle men han har lært seg å heller komme til oss for å få kos istedet når ham har behov for å varsle. Er man obs og tidlig ute kan mye bjeffing læres ned. Men viktig å ha i bakhodet at de er spisshunder så om man ikke trener på det vil man nok få en bjeffer/varsler.

Anbefaler deg å gå inn på hundesonen og søke på finsk lapphund, der er det flere som har og som har mye kunskap om dem og det er flere tråder om rasen.

Anonymous poster hash: 8be16...872

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding :)

Det med bjeffing, er jo litt opp til eier også. Selv om det er typisk for rasen, betyr det ikke at absolutt alle står og bjeffer dagen lang. Anonymous poster hash: a479d...2a0

Nei, det er ikke mye du kan gjøre med bjeffing som er en så stor del av rasen. De skal bjeffe ;)

Hvis du ikke ønsker en hund som bjeffer mye, er det ikke rette rasen for deg.

Anonymous poster hash: 0da7e...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor får du det fra??

------

Vi har finsk lapphund og han har null problemer med norsk sommer. På de varmeste dagene legger vi riktignok hovedturen til morgen eller kveld, men det er like så mye for vår del som for han.

En riktig pelset lapphund vil holde varmen ute når det er varmt og holde varmen inne når det er kaldt.

De fleste lappene jeg kjenner er flinke til å kjøle seg ned i vann, enten ved å svømme eller bare ved å vasse. Mange lager seg også groper de legger seg i, om sommeren i grus eller jord for å holde seg kald og om vinteren i snø for å krølle seg sammen og holde varmen.

Vår bjeffer så og si ikke, han har lett for å varsle men han har lært seg å heller komme til oss for å få kos istedet når ham har behov for å varsle. Er man obs og tidlig ute kan mye bjeffing læres ned. Men viktig å ha i bakhodet at de er spisshunder så om man ikke trener på det vil man nok få en bjeffer/varsler.

Anbefaler deg å gå inn på hundesonen og søke på finsk lapphund, der er det flere som har og som har mye kunskap om dem og det er flere tråder om rasen.Anonymous poster hash: 8be16...872

Hvor tror du jeg får det fra, da??? Herlighet.. At DIN hund ikke har problemer med en norsk sommer, betyr ikke at det er standarden. Samtlige finske lapphunder jeg vet om peser seg ihjel når gradene blir 25-30+

Det er bare piss at bjeffingen kan læres bort, man kan være heldig og få en unormal lapphund som er mottakelig for det, men det er unntaket.

Vil man ha en hund som ikke bjeffer og som tåler en norsk sommer, går man for en annen rase. Eller flytter til Finnmark.

Anonymous poster hash: 0da7e...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tror du jeg får det fra, da??? Herlighet.. At DIN hund ikke har problemer med en norsk sommer, betyr ikke at det er standarden. Samtlige finske lapphunder jeg vet om peser seg ihjel når gradene blir 25-30+

Det er bare piss at bjeffingen kan læres bort, man kan være heldig og få en unormal lapphund som er mottakelig for det, men det er unntaket.

Vil man ha en hund som ikke bjeffer og som tåler en norsk sommer, går man for en annen rase. Eller flytter til Finnmark.Anonymous poster hash: 0da7e...570

Har hunden problemer med norsk sommer, så klipper man pelsen, eller holder hunden inne med vifte/air onditioner.. Det er forresten ingen hunder som har godt av 25+ grader..

Begynner man tidlig med å lære bort bjeffing, så kan man MINIMERE bjeffing, men man kan ikke få det til å forsvinne helt..

Hilsen en som har hatt maaange Finske Lapphunder..

Anonymous poster hash: a8d63...db0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunden problemer med norsk sommer, så klipper man pelsen, eller holder hunden inne med vifte/air onditioner.. Det er forresten ingen hunder som har godt av 25+ grader..

Begynner man tidlig med å lære bort bjeffing, så kan man MINIMERE bjeffing, men man kan ikke få det til å forsvinne helt..

Hilsen en som har hatt maaange Finske Lapphunder..

Anonymous poster hash: a8d63...db0

Så vidt jeg husker, så skal ikke pelsen til lapphunder barberes bort, nettopp fordi pelsen også isolerer mot varme. Ellers er jeg enig, hvis meg den hunden som ikke peser ved +25, det er jo hundens naturlige måte å bli kvitt varme på. I tillegg har våre lapphunder hatt en tendens til å grave seg ned, som andre nevner her, eller finne seg en mest mulig kjølig plass og vente ut den varmeste tida på dagen. Morgen og kveld, derimot, er de gjerne med ut på tur. Selv i fjor, hvor det var unormalt mye fint vær, hadde ikke vår lapphund store problemer så lenge vi tilrettela litt (i likhet med alle andre fornuftige hundeeiere).

Ang. bjeffing, så kan man redusere det om man er konsekvent fra hunden er liten. Akkurat som all annen adferd man ikke vil ha for mye av. Tenke seg til om man skulle satt seg ned og sagt at en border collie må få gjete alt den vil, den er jo skapt for det :roll: Men det vil være vanskelig å få bort all varsling på en lapphund, og i mine øyne vil det heller ikke være ønskelig, vil man ikke ha noe bjeffing får man velge seg en annen rase. Derimot skal ikke en lapphund stå alene og gneldre hele døgnet, det er det absolutt ingen grunn til. Man kan, tro det eller ei, lære en lapphund en kommando for at nå er det nok ;)

Anonymous poster hash: 3a234...607

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tror du jeg får det fra, da??? Herlighet.. At DIN hund ikke har problemer med en norsk sommer, betyr ikke at det er standarden. Samtlige finske lapphunder jeg vet om peser seg ihjel når gradene blir 25-30+

Det er bare piss at bjeffingen kan læres bort, man kan være heldig og få en unormal lapphund som er mottakelig for det, men det er unntaket.

Vil man ha en hund som ikke bjeffer og som tåler en norsk sommer, går man for en annen rase. Eller flytter til Finnmark.

Anonymous poster hash: 0da7e...570

Og samtlige lapphunder jeg kjenner (og det er en god del og noen av de har også overdrevent mye pels) tåler en norsk sommer fint. Og som en annen sa, ingen hunder har godt av mye og lang aktivitet i 25 pluss, hverken korthår eller langhåret. Vi trente agility midt på sommeren, vi var flere lapphunder og andre raser, og gjett hvilke hunder som taklet varmen best? Jo det var samtlige lapphunder. Ikke ble de solbrente heller som noen av de andre ble. Det er bare passe på å tilrettelegge, ha kaldt vann og skygge tilgjenglig.

Og jo, man kan fint trene de til å bjeffe mindre, det er null stress bare man begynner fra de er små og er konsekvent. Man får ikke bort alt, det er riktig, men man kan fint få det ned på et aksebtabelt nivå og også lære de kommando for at det er nok.

Og tro det eller ei, samtlige (med unntak av 2, hvor ene faktisk er moren til min) er så og si lydløse ;)

Har du lapphund selv? Greit å faktisk ha god kjennskap til en rase før man skriver slike bastante svar ;)

Anonymous poster hash: 8be16...872

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, en normal lapphund står ikke å gneldrer og bjeffer hele dagen. Det er feil og har man en slik har man egentlig fått en litt dårlig lapphund. Det er blitt mer fokus på dette de senere årene, da mange tydeligvis har trodd at de skal bjeffe nonstop.

De er varslere, så de skal si ifra, men så stoppe når de får det "godkjent" . Men ikke bjeffe konstant.

Anonymous poster hash: 8be16...872

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min har en finsk lapphund, og den bjeffer ikke på katta mi en gang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både finsk og svensk lapphund som er rimelig like på alle måter.

Han ene bjeffer, men gir seg når han vet jeg har fått det med meg, og han andre bjeffer nesten ikke, men prater mye :)

De er en veldig egenrådig rase og niterping på øvelser fører som oftest til en hund som finner på egne ting. Mine har stukket av et par ganger og både fått mat, kos og hyggelig selskap før de har tuslet hjem meget fornøyde! De er en morsom rase, uten tvil og lærer veldig fort. Men de er også sta ;) Hvertfall mine :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta her.

Det ble litt diskusjon ut av dette ser jeg.

Takker for alle svar jeg, fortsatt overbevist om at finsk lapphund er den rette rasen for oss :)

Anonymous poster hash: a479d...2a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anbefaler jeg deg å ta kontakt med avlsrådet i Norsk lapphund klubb. De er svært behjelpelige med informasjon om rasen, godkjente oppdrettere og hjelp til å finne rett oppdretter for valpekjøpere.

Anonymous poster hash: 8be16...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunden problemer med norsk sommer, så klipper man pelsen, eller holder hunden inne med vifte/air onditioner.. Det er forresten ingen hunder som har godt av 25+ grader..

Begynner man tidlig med å lære bort bjeffing, så kan man MINIMERE bjeffing, men man kan ikke få det til å forsvinne helt..

Hilsen en som har hatt maaange Finske Lapphunder..

Anonymous poster hash: a8d63...db0

Der er jeg litt uenig :-). Flere raser er som skapt for 25 + grader :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Der er jeg litt uenig :-). Flere raser er som skapt for 25 + grader :-)

De igjen er jo ikke laget for norske vintre med minusgrader og snø/slaps...

Anonymous poster hash: 8be16...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De igjen er jo ikke laget for norske vintre med minusgrader og snø/slaps...

Anonymous poster hash: 8be16...872

Nei det er de ikke. Men det var heller ikke poenget i kommentaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Noen i familie min har fisk lapphund. Den kan bjeffe mye, men dette er helt opptil eieren. Han blir 6 år, og snillere hund tror jeg man skal lete lenge etter. Han blir glad hver gang han ser meg. Rett og slett nydelige hunder! :).

Dem kan være litt sta, bare sånn jeg har nenvt det.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...