Gå til innhold

Tips til hund i liten leilighet?


Gjest Penelopee

Anbefalte innlegg

Gjest Penelopee

Hei! :)

Min samboer og jeg bor litt i utkanten av en by, og vi har tenkt litt på å skaffe oss en liten selskapshund. Vi har ingen erfaring med hund fra tidligere, i og med at vi begge kommer fra familier uten hund. Vi er også begge studenter, så vi har begge en del tid til overs for turer, aktivisering o.l.

Problemet er at vi bor i en liten hybelleilighet som er i underkant av 30 kvm.. Er dette for liten plass? Og hvordan skal vi klare å oppdra en hund i og med at ingen av oss har noen som helst erfaring?

Vil gjerne høre litt pluss og minus med det å ha hund, hvilken rase vi evt. bør velge osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Keikolina

Shih tzu, røyter ikke men bør klippes, en del pelsstell hvis pelsen skal holdes lang. Bjeffer sjeldent. Men kan ta en stund før de blir rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les dere opp om hund før dere skaffer dere en, og meld dere på et bra valpekurs. :)

Størrelsen på leiligheten er ikke det som avgjør, for inne skal hunden slappe av uansett. Det som avgjør om dere kan ha hund er om dere har tid og anledning til å gi hunden det den trenger av både fysisk og mental aktivisering (hunden vil leve etter dere er ferdige med studietiden også), samt om dere har kunnskap nok til å forstå hundens kroppspråk og dens behov. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Penelopee

Shih tzu, røyter ikke men bør klippes, en del pelsstell hvis pelsen skal holdes lang. Bjeffer sjeldent. Men kan ta en stund før de blir rene.

Høres bra ut! Har du en selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Penelopee

Les dere opp om hund før dere skaffer dere en, og meld dere på et bra valpekurs. :)

Størrelsen på leiligheten er ikke det som avgjør, for inne skal hunden slappe av uansett. Det som avgjør om dere kan ha hund er om dere har tid og anledning til å gi hunden det den trenger av både fysisk og mental aktivisering (hunden vil leve etter dere er ferdige med studietiden også), samt om dere har kunnskap nok til å forstå hundens kroppspråk og dens behov. :)

Det var lurt, vi trenger nok et kurs før vi anskaffer oss hund, ja! :) Jeg er i grunn veldig redd for å oppdra hunden feil i og med at ingen av oss har erfaring, men gang må være den første!

Det var godt å høre. Vi skal nok alltids få tid etter studietiden også! Hva mener du med mental aktivisering foresten? Kanskje et dumt spørsmål, det sier jo seg litt selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt, vi trenger nok et kurs før vi anskaffer oss hund, ja! :) Jeg er i grunn veldig redd for å oppdra hunden feil i og med at ingen av oss har erfaring, men gang må være den første!

Det var godt å høre. Vi skal nok alltids få tid etter studietiden også! Hva mener du med mental aktivisering foresten? Kanskje et dumt spørsmål, det sier jo seg litt selv..

Mental aktivisering betyr aktiviteter hvor hunden må tenke litt. Lydighetstrening (vektlegg det i begynnelsen) triks (gi labb, spill død, høyre og venstre, lukke dører, hente ting, high five osv). Det finnes også leker hvor hunden må jobbe for å få ut godbiten. Sportrening kan også være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Penelopee

Mental aktivisering betyr aktiviteter hvor hunden må tenke litt. Lydighetstrening (vektlegg det i begynnelsen) triks (gi labb, spill død, høyre og venstre, lukke dører, hente ting, high five osv). Det finnes også leker hvor hunden må jobbe for å få ut godbiten. Sportrening kan også være et godt alternativ.

Ja jeg skjønte nesten det måtte være noe sånt. Takk for svar :)

Edit: skrivefeil

Endret av Penelopee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lydighetstrening er god aktivisering. Noe av det beste er søk og spor, hvor hunden kan bruke nesen. Tenker ikke da bare på godbitsøk, det er gøy men krever ikke så mye av hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere bestemmer dere for rase, vil nok oppdretter være behjelpelig med å svare på spørsmål og gi råd også :)

Personlig er jeg helt frelst på italiensk mynde, bestevennene mine har en slik, og morsommere hund har jeg sjeldent sett. Han er også en stor koseklump; skal helst ligge på fanget/helt inntil for å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italiensk mynde! Herlige hunder, som ikke krever noe av plass innendørs. Hvis du gir hunden det den trenger og fortjener av tur og aktivisering så vil du ha en rolig og sovende italiener i sofaen resten av dagen. :blomst:



Anonymous poster hash: 88222...e60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italiensk mynde! Herlige hunder, som ikke krever noe av plass innendørs. Hvis du gir hunden det den trenger og fortjener av tur og aktivisering så vil du ha en rolig og sovende italiener i sofaen resten av dagen. :blomst:

Anonymous poster hash: 88222...e60

Men hvordan er den på jaktinstinkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Penelopee

Ja, har ei på et år.

Så gøy! Hvor ofte klipper du den? Hvordan er den å ha med på tur? Kan man gå lengre turer i fjell og mark? Og et siste spørsmål; går det fint å ha den med på tur når det er vinter, snø og kaldt? Mener jeg har hørt noe om at slike hunder fryser lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan er den på jaktinstinkt?

Vennene mine sin har null jaktinstinkt... Han liker å leke med baller og sånt selvfølgelig, men ellers ingenting. Skvetter av sommerfugler :ler:

En mynde trenger å løpe for optimal trivsel. Langline i en park er en god måte å la de løpe seg slitne på, om man ikke har tilgang til inngjerdet hundepark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennene mine sin har null jaktinstinkt... Han liker å leke med baller og sånt selvfølgelig, men ellers ingenting. Skvetter av sommerfugler :ler:

En mynde trenger å løpe for optimal trivsel. Langline i en park er en god måte å la de løpe seg slitne på, om man ikke har tilgang til inngjerdet hundepark :)

Var det jeg siktet til, kan man sleppe dem løs eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Har selv en italiensk mynde, de er bare helt herlige! Inne er de store sofagriser, ute er det full fart! de er imidlertid litt vanskelige å få stuerene, og hater kulde, men ellers er de helt greie og enkle hunder. Har også en engelsk toy terrier, de er og verdt å ta en titt på, en uvanlig rase, men utrolig kvikke og morsomme hunder. De er litt mykere og enklere enn andre terrierraser og er enkle å stelle, superkort pels og lukter lite. En annen rase jeg har sansen for er prazsky krysarik, de er tøffe store hunder i liten kropp, samt at de er noen lettlærte og sjarmerende små krek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var det jeg siktet til, kan man sleppe dem løs eller ikke.

Jeg ville ikke sluppet dem helt løs ute uten inngjerding rundt, rett og slett fordi de er veldig raske når de løper (de er jo en mynde, tross alt) og kan fort skvette av ting og fort bli distrahert. Her kommet det jo ann på hvor flink man er på lydighetstrening også. Nå synes jeg personlig at det er en uting å la hunder gå løs jeg da, hvertfall i områder hvor andre mennesker ferdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sluppet dem helt løs ute uten inngjerding rundt, rett og slett fordi de er veldig raske når de løper (de er jo en mynde, tross alt) og kan fort skvette av ting og fort bli distrahert. Her kommet det jo ann på hvor flink man er på lydighetstrening også. Nå synes jeg personlig at det er en uting å la hunder gå løs jeg da, hvertfall i områder hvor andre mennesker ferdes.

Synes det er greit hvis det er utenom båndsesongen (som starter i de her dager).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sluppet dem helt løs ute uten inngjerding rundt, rett og slett fordi de er veldig raske når de løper (de er jo en mynde, tross alt) og kan fort skvette av ting og fort bli distrahert. Her kommet det jo ann på hvor flink man er på lydighetstrening også. Nå synes jeg personlig at det er en uting å la hunder gå løs jeg da, hvertfall i områder hvor andre mennesker ferdes.

Jeg synes det er en uting å ikke la hunder løpe løs jeg da.

Anonymous poster hash: 09f3e...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahua, kvikke glade små hunder, spreke på tur og søte kosebamser inne

Anonymous poster hash: 2a394...737

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...