Gå til innhold

blanding av cocker og elg/buhund.


vylita

Anbefalte innlegg

kan noen hjelpe meg og gi meg noen tips ang en valp jeg har sett på. det er en blanding av cocker spaniel og elg/buhund. mora er blanding av elg og bu hund, og faren er cocker spaniel.

det jeg da lurte på er om noen kan svare meg på hvor mye mosjon den vil trenge, hvor stor den blir og litt diverse:)?

setter utrolig pris på raske svar, da jeg må bestemme meg i løpet av helgen og jeg vil ha den:)

klem vylita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Veldig vanskelig å si hvordan hunden blir. Hvordan ser den ut i dag, som moren eller faren? Dette er jo to ganske forskjellige hunder av utseende, men så veldig store er de jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den har på en måte litt cocker ansikt, men litt elghund preg over brystet. også har valpen den halen som "krøller" seg opp på ryggen. ikke de lange cocker ørene, men ikke stå ørene til elghunden heller. den er jo kjempe nydelig, men hva tror du den trenger av mosjon? leste litt på canis om begge rasene, det står at de trenger middels med mosjon på begge. litt vanskelig, men er så usikker siden det er en blanding av to så forskjellige raser.

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang størrelsen så blir den sikkert ikke så stor, ingen av de hundene den er blanding av er jo spesielt store. Jeg vil heller ikke tro at en slik hund behøver voldsomt mye mosjon. Det kommer jo litt an på hvordan du holder hunden også. Ligger den inne hele dagen mens du er på jobb/skole så vil den trenger mer aktivisering og mosjon enn om den kan gå løs ute, f eks. Våre hunder går løse hele dagen, men mindre de er med meg på jobb. Jeg går ikke tur med tispa mi mer enn maks et par ganger i uka, og det er en hund som krever mye aktivisering og mosjon. Jeg trener litt med henne hver ettermiddag da, apport og lydighet, stort sett. Funker veldig fint det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du bestemme deg i løpet av helga og er litt usikker ville jeg takket nei om jeg var deg. Blandingsvalper er jo ikke akkurat mangelvare så det dukker helt sikkert opp noe igjen senere når du ikke er usikker lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et godt poeng der, Frey. Hvis ts ikke er sikker på at hun vil ha denne valpen, så er det bedre å ikke ta den. Det dukker alltids opp blandingsvalper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg ville nok tatt med en slik hund på i alle fall en halv times til en times mosjon hver dag, alt etter om den går eller løper på tur. I tillegg kommer jo tisseturer om du ikke har løpestreng eller hundegård. Men det finnes jo selvsagt andre måter å aktivisere hunden på, gjemme godbiter i gresset som den kan finne o.l. Ball til å putte godbit i som hunden kan rulle rundt inne.

Du får tenke litt på det, veie for og i mot. Jeg har fått hund selv om jeg var litt usikker, ville vente litt, men det kom en unik mulighet. Nå bor hun ikke hos meg enda, men har besøkt henne og passet henne en uke og gleder meg masse til å få ha henne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot
kan noen hjelpe meg og gi meg noen tips ang en valp jeg har sett på. det er en blanding av cocker spaniel og elg/buhund. mora er blanding av elg og bu hund, og faren er cocker spaniel.

det jeg da lurte på er om noen kan svare meg på hvor mye mosjon den vil trenge, hvor stor den blir og litt diverse:)?

setter utrolig pris på raske svar, da jeg må bestemme meg i løpet av helgen og jeg vil ha den:)

klem vylita

Jeg mener at alle hunder trenger å strekke på bena 3 turer per dag. Tilsammen min. 1,5 time. Men har du en hage som er inngjerdet, kan du slappe litt mer av, og gå ettersom du føler det selv. Dvs du trenger ikke se på klokka, men en valp føler seg utrygg bort fra nærområdet, og tisser gjerne inne når dere kommer fra tur...

Men ca en time er egentlig for lite å gå for en hund per dag, er det en hund som leker med alt, og som har hage... ja vel, det er litt forskjell på raser også.

Men om du tror du skal mosjonere hunden og dra den med på sykkeltur (noe du aldri må gjøre med en valp/ung hund) så blir den ikke stimulert i hodet...

Tenk litt over om du makter alt ansvaret, for det er et ansvar.

Så klart du kan gjøre hunden god og tjukk og fornøyd, har ei venninne som har en sånn en tjukk hund.

Men det var vel ikke egentlig planen...

Jeg har lyst på katt. Men jeg er allergiker, så jeg går glipp av mye ... vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for gode svar og råd. har nok bestemt meg for å ta valpen:) og jeg tror nok det går bra. bor landlig til og har god tid til å trene med den! meldte meg opp til valpe kurs også idag!

tusen takk for innspill:)

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Lykke til, og den mixen du får, vil kreve en del, men det gjør faktum alle hunder jeg kjenner...

Og jeg kjenner og har passet mange rase-hunder, og alle krever sitt, så min en time tur per dag uansett rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og jeg kjenner og har passet mange rase-hunder, og alle krever sitt, så min en time tur per dag uansett rase...

Dette er ikke nødvendig for alle hunder, noen hunder har minst like god effekt av mentaltrening og å få brukt hodet litt. Forøvrig er det stor forskjell på forskjellige raser, og tar man f.eks en sykkeltur trenger den ikke vare en time for hunden vil da løpe hele tiden.

Å lykke til med hunden TS, det er kjempebra selskap i en hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot
Dette er ikke nødvendig for alle hunder, noen hunder har minst like god effekt av mentaltrening og å få brukt hodet litt. Forøvrig er det stor forskjell på forskjellige raser, og tar man f.eks en sykkeltur trenger den ikke vare en time for hunden vil da løpe hele tiden.

Å lykke til med hunden TS, det er kjempebra selskap i en hund!

Hva mener du er minstekravet til tur per dag?

Jeg sa fra en til 1,5 time. En sykkeltur stimulerer slett ikke sansene til bikkja, den må få lov å lukte og markere. I alle fall om du skaffer en alfahann eller - tispe.

De som sykler med hunder, forbinder jeg med de som har trekkhunder som skal konkurere i hundeløp og at hunden dermed skal være vant til å løpe, dvs. topptrent.

Men selvsagt kan man ta med bikkja på en sykkeltur...

Og joda, man kan jo godt fôre den med alt fra vafler til pannekaker og få den så tjukk at man nesten må sykle med den for å få god samvittighet, men det er ikke min hensikt å kverulere, og mulig mange hunder har godt av en sykkeltur, i blant...

Men hvis ts går en lang tur på et rolig område, kan hun fint drive mentaltrening og "hverdagsdressur" på turen.

Viktig å ikke overdrive, all dressur skal være lek. Vet ikke hvor lettlært eller sta en slik blanding er, har ikke erfaring med noen av rasene, men alle hunder kan lære, og tror jeg har hørt at cocker er lettlærte. Elghunder er vel også det, siden de er så lydige under jakt f.eks.

Lykke til ts. Husk at valpen ikke vil gå så langt hjemmefra og helst vil gjøre fra seg i nærheten av hjemmet, for å ikke irritere på seg alfahunder i nærmiljøet.

Det er mange hundeeiere som er blitt sjokkerte når de etter en lang tur med en valp, har oppdaget at valpen har tisset inne like etter at de kom hjem...

Ikke tren for lenge, da kan det raskt bli kjedelig. Gi den nye oppgaver, men du vet sikkert litt eller mye om dette fra før.

Endret av vimselot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hva mener du er minstekravet til tur per dag?

Jeg sa fra en til 1,5 time. En sykkeltur stimulerer slett ikke sansene til bikkja, den må få lov å lukte og markere. I alle fall om du skaffer en alfahann eller - tispe.

De som sykler med hunder, forbinder jeg med de som har trekkhunder som skal konkurere i hundeløp og at hunden dermed skal være vant til å løpe, dvs. topptrent.

Men selvsagt kan man ta med bikkja på en sykkeltur...

Poenget mitt var at en trenger ikke ta hunden med ut på en 1, 5 times tur hver dag. Ikke alle dager er like og det går fint an å gå på tur en halv time en dag, så to timer neste dag. Noen ganger kan man la hunden få herje en stund med en annen hund. Og noen ganger kan man sykle. Jeg har aldri sagt at en skal sykle med hunden hver dag. Det er jo f.eks også forskjell på om hunden går i bånd ved siden av deg på turen, eller om den kan løpe fritt.

Forøvrig så mener jeg at en tur på en time holder for en slik hund pr dag. Men det betyr ikke at en kan gå både lengre og kortere.

En trenger da heller ikke gå så langt for å aktivisere hunden, har man plass utenfor huset kan man godt kaste ut noen pølsebiter eller gobiter som hunden kan søke etter.

Har en slektning som har en jakthund og i noen perioder har den ikke fått mye tur p.g.a. diverse omstendigheter. Men dette går helt fint så lenge det bare er for en periode.

Og joda, man kan jo godt fôre den med alt fra vafler til pannekaker og få den så tjukk at man nesten må sykle med den for å få god samvittighet, men det er ikke min hensikt å kverulere, og mulig mange hunder har godt av en sykkeltur, i blant...

Jeg har aldri sagt at man skal fore opp hunden og i alle fall ikke med vafler og pannekaker. Og en trenger faktisk ikke sykle for å slanke hunden. Broren min har en hund som er i kjempeform, men i perioder får noen kilo for mye og den trenger ikke sykling for å bli tynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...