Gå til innhold

Sele for kattunge


Gjest milkyway

Anbefalte innlegg

veldig og enkelt. det er dyreplageri. :frustrert: ingen katt trives i sæler!!!

Ja, for DU er jo den jeg har møtt med mest dyreholdvett mellom ørene.. :sjenert:

Hm? jeg skal jo være med dem ut på tur, er ganske åpent her så de forsvinner nok ikke..

Små katter har dårlig med retningsans, så de kan nok lett forville seg vekk om du slipper de ut for tidlig. Jeg ville nok ventet til neste vår med å slippe de ut aleine. Ha de under oppsyn/sele/kattegård i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vimselot

Har jo hatt katt (kattunge) før, og den fikk gå ut etter noen uker inne, men da var enten jeg eller en av søsknene mine med den i hagen.

Det kan sikkert være lurt å lufte en av gangen, DT, og du kan gjerne venne de til sele (men jeg må le litt, for har sett en kattunge som en slags kulelyn med sele på...).

Har aldri brukt sele selv, men kanskje litt lurt å ikke lufte begge to samtidig hvis noen sier at katter ikke eier stedssans før de er omtrent ett år (det har jeg aldri merket noe til, ikke når det gjelder venners katter heller, men du har jo HUSKATTER, så de er sikkert stedsfaste...)

Prøv med en av gangen, virker som om kattene er glade i hverandre og da vil de ikke være supertøffe og rote seg bort i f.eks. narkotika samman...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

De er narkiser allerede, catnip er tingen her :ler:

Men neste vår? Alle katter jeg kjenner har greid å finne veien ute etter 2 uker, da jeg ikke visste noe om kattunger og jeg fikk min første for 12 år siden, gikk den ut etter 2 dager og fant tilbake :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Ja, nettopp... tror det er mer perserhøner som gir slike råd, en huskatt har alle instinktene i behold, i motsetning til rasekatter.

Men den svarte, hannen din, kan du snart finne under busken (som er avblomstret nå, i Oslo i alle fall)... en busk katter ruser seg på (kun hanner)...nå står det stille her og jeg tør ikke ringe noen som har slike busker/trær i hagen å spørre akrat, de vil jo tru jeg er... nei det vil de ikke tru, men har ikke lyst å ringe.

Når jeg så bildene av kattene dine, fikk jeg såå lyst på katt...men jeg er allergiker. Men livet er kjedelig uten dyr. Og katter er nydelige, egosentriske og morsomme. Og søte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt er da en katt enten den har stamtavle eller ikke?.. Og har du f.eks en perser uten stamtavle, så er det også en huskatt.

Du velger selv om du vil slippe ut katten din tidlig, men retningssansen er ikke skikkelig utviklet før den nærmer seg ett år.

Ta en titt på annonsene etter bortkommete katter, mange der er små og har blitt suppet ut aleine alt for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Simba da... hva er forskjellen på en perser og en siameser?

Ganske mye, de er vel nesten så ulik som man kan få de.. Utseendemessig..

Hva er forskjellen på en siameser og en orientaler da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes seler, bånd, bur og innehold er dyreplageri når det gjelder katter. Jeg håper du finner en annen løsning, hvor de kan få leke ute fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Driver
Jeg synes seler, bånd, bur og innehold er dyreplageri når det gjelder katter. Jeg håper du finner en annen løsning, hvor de kan få leke ute fritt.

Snakk om missbruk av ordet "dyreplageri".

Hva du synes er vel ganske uinteressant.

Katter er som alle andre dyr som menesker velger å ha som kjæledyr, man venner dem til det som kreves for å ha dem i "fangeskap".

Hvis dyret blir tatt godt vare på og behandlet på en måte slik at det har det bra er vel ikke dette dyreplageri!!

Det finnes mange som deg, bare katten blir sluppet ut i det fri hver dag så tror dere den har det bra, uten ansvar uten hjerne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om missbruk av ordet "dyreplageri".

Hva du synes er vel ganske uinteressant.

Katter er som alle andre dyr som menesker velger å ha som kjæledyr, man venner dem til det som kreves for å ha dem i "fangeskap".

Hvis dyret blir tatt godt vare på og behandlet på en måte slik at det har det bra er vel ikke dette dyreplageri!!

Det finnes mange som deg, bare katten blir sluppet ut i det fri hver dag så tror dere den har det bra, uten ansvar uten hjerne..

Siden trådstarter spurte hva vi synes, så vil jeg anta at brukernes synsinger er interessant?

Ellers er det interessant å lese en slik kraftig fordømming - siden jeg mener det er dyreplageri, så betyr det automatisk at jeg mener katten har det bra bare den får gå ute, at jeg ikke tar ansvar og ikke har hjerne. Saklige argumenter som virkelig får meg til å tenke gjennom mitt standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Driver
Siden trådstarter spurte hva vi synes, så vil jeg anta at brukernes synsinger er interessant?

Ellers er det interessant å lese en slik kraftig fordømming - siden jeg mener det er dyreplageri, så betyr det automatisk at jeg mener katten har det bra bare den får gå ute, at jeg ikke tar ansvar og ikke har hjerne. Saklige argumenter som virkelig får meg til å tenke gjennom mitt standpunkt.

Å venne en katt til å gå i bånd mener du er dyreplageri...

Jeg har sett dyreplageri i den virkelige verden, det er ikke noe man glemmer så snart.

I din lille verden er alt annet enn å slippe katten ut hver morgen for så å rope den inn om kvelden dyreplageri.. Som jeg sa, hva du synes er uinteressant.

Trådstarter spør om råd som en ansvarlig katte-eier, du kommer med tåpelige beskyldninger om dyreplageri!!

Du har ikke kunnskap om det du så lettvint svarer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot
Ganske mye, de er vel nesten så ulik som man kan få de.. Utseendemessig..

Hva er forskjellen på en siameser og en orientaler da? ;)

Orientaler vet jeg ikke så mye om, hvis det ikke er en slags siameser??? Kan ikke mye om rasekatter, men forskjellen på en siameser og en perser er ikke kun utseendet. Gemyttet er ulikt. En perser er vel mer rolig mens en siameser er spinnvill og veldig selskapsyk og oppmerksomhetskrevende?

Synes debatten har sporet litt av, noen katter takler kanskje å gå med sele, mens andre bare vil føle seg "fanget" og bli litt uregjerlige å hanskes med...

Har aldri hatt sele på en katt, men har sett noen som tok på sele (de gikk kanskje for fort fram, og jeg sa fra at den må jo vennes til sela før den evt. skal ha bånd i tillegg...)

Det var som å se et kulelyn og eierne ga opp...

Men i andre tilfeller har jeg sett det har gått bra, katta trives med sela og går som en hund sammen med eieren. Det er en inne-katt, som bor midt i sentrum i en by.

Katter er vel så forskjellige at det er umulig å sette en standard for hva som er riktig mht. bruk av sele, men personlig tror jeg nok at katter trives bedre uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å venne en katt til å gå i bånd mener du er dyreplageri...

Jeg har sett dyreplageri i den virkelige verden, det er ikke noe man glemmer så snart.

I din lille verden er alt annet enn å slippe katten ut hver morgen for så å rope den inn om kvelden dyreplageri.. Som jeg sa, hva du synes er uinteressant.

Trådstarter spør om råd som en ansvarlig katte-eier, du kommer med tåpelige beskyldninger om dyreplageri!!

Du har ikke kunnskap om det du så lettvint svarer på!

Det er dårlig debatteknikk å avfeie meninger man er uenig med som at de ikke er interessante. Faktisk er det både frekt og usaklig.

Jeg personlig anser det som dyreplageri, ja, og mener at dyreplageri kommer i mange former og nivåer.

Min verden er vel like liten som alle andres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orientaler vet jeg ikke så mye om, hvis det ikke er en slags siameser??? Kan ikke mye om rasekatter, men forskjellen på en siameser og en perser er ikke kun utseendet. Gemyttet er ulikt. En perser er vel mer rolig mens en siameser er spinnvill og veldig selskapsyk og oppmerksomhetskrevende?

Synes debatten har sporet litt av, noen katter takler kanskje å gå med sele, mens andre bare vil føle seg "fanget" og bli litt uregjerlige å hanskes med...

Har aldri hatt sele på en katt, men har sett noen som tok på sele (de gikk kanskje for fort fram, og jeg sa fra at den må jo vennes til sela før den evt. skal ha bånd i tillegg...)

Det var som å se et kulelyn og eierne ga opp...

Men i andre tilfeller har jeg sett det har gått bra, katta trives med sela og går som en hund sammen med eieren. Det er en inne-katt, som bor midt i sentrum i en by.

Katter er vel så forskjellige at det er umulig å sette en standard for hva som er riktig mht. bruk av sele, men personlig tror jeg nok at katter trives bedre uten.

Orientalere og siamesere er søskenraser, så de er så og si identiske. Siamesere har farge i ansikt poter osv, mens orientalere er farget over hele. Om du skjønner.

Jeg skrev jo at de var ganske ulik, også utsendemessig. Kanskje jeg ordla meg litt feil.

SÅ lenge katten synes det er greit å være ute i sele så ser jeg ikke noe problem med det. Men første kattungen min bare veltet når jeg satte henne ned på gulvet med sele, så den tok jeg av og aldri på igjen. Men de andre har taklet det fint, sånn at jeg kan ta de med ut og vise de rundt i området uten at de springer å gjemmer seg under steder jeg ikke kommer til.

Var seinest ute å luftet mco kattungen min på fredag, og han følger meg så og si som en hund. Så alt kommer ann på lynnet til katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...