Gå til innhold

Sele for kattunge


Gjest milkyway

Anbefalte innlegg

Gjest DyneTryne

Har prøvd å google, men jeg er tydeligvis ikke flink til det.

Tenkte å ha en sele til dem mens de er kattunger, jeg tror vi holder på å bli gale alle tre her. De piper og vil ut, jeg må passe på at ikke de leker stuntmenn og hopper ut vinduet og ned på verandaen en etg ned.

Er det bra for dem å gå i sele? Eller vil det bare være bortkastet og puseplageri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Veronica Mars

Jeg liker ikke akkurat å se at folk går tur med katter i bånd, men når de er kattunger er det vel kanskje nødvendig for å passe på dem... Jeg vil tro at de har seler på de aller fleste dyrebutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Ja, tenkte bare for å ta dem med ut i hagen. Den er ganske stor og full av dammer og fontener (folka har tatt litt av her) som jeg ikke vil de skal falle opp i.. så du vet ikke sånn ca pris?

Jeg vet ikke hvor sikkert det er å ha dem løpende på verandaen heller.. det er jo ikke sånn som er lukket, men ender i en trapp ned til hagen og veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Hmm, den er mer enn 2 m bred, eneste jeg kan tenke på er sånne bokser til å ha puter til hagemøbler i, men jeg tror vi bare har en, pluss at de hopper vel lett over den.. de får vel bare fortsette å glo ut av vinduet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske å ha lest et sted at det kan være lurt å la kattene gå litt med bare selen på før man også fester på båndet. At man har på selen fem minutter om dagen et par dager, og så øke på etter hvert. Da vil katten venne seg til følelsen av å ha selen på, og ikke reagere på den når man til slutt går ut.

Kanskje det går an å bruke hønsenetting for å stenge av for trappen? Jeg har sett at iallefall de voksne kattene hos Dyrebeskyttelsen ikke har noe problemer med å klatre på hønsenetting, men jeg ville tro at de små har større problem med å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte vende mine til de. Det er fortsatt litt skeptiske, kanskje fordi de aldri får kommet ut siden jeg ikke kan lufte de her, men de syntes ikke det er så skummelt nå som det var i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper sele så kan det være greit med ett flexibånd til å henge på selen. Da kan i det minste kattungen løpe litt mer fritt uten at du må springe etter hele tiden.

Jeg har flexibånd på mine kattunger når jeg er ute å tilvenner de..

Hønsenetting er ikke anbefalt til katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

En sele får du for ca 100 kroner, og båndet til ca 70...

Men, vet du hva disse ville ungene dine kan finne på når de får på seg SELE? De kan rase rundt og virke ti ganger mer sprelske enn de er...

Men venner du de først til sele, uten å bruke bånd, kan det sikkert gå bra. Jeg er mest bekymra for den svarte matelskeren din... han høres ut som en skikkelig bestemt katt.

De er jo bare unger, så venn de gradvis til dette. Og du har to, hvordan skal du takle to kattunger i bånd, tror du må få hjelp...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

huff, tror det blir bare stress jeg :tunge1: 2 uker er ikke sååå lenge å vente på og hive dem ut, så jeg holder nok ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

:ler:

Ja, forstår deg godt... men hvordan gikk det med lappen og han ekle? Finner ikke igjen den tråden, på noen områder er jeg omtrent helt ordblind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Hehe, nei jeg skal gå til uka på andre kjøreskoler og sjekker priser og hvordan bytting foregår, så går jeg til kjøreskolen min mens han har ferie så jeg slipper det sleske oppsynet hans og får de papirene. Så ordner det seg nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Ok, det er bra. Men jeg synes jeg ser deg med to kattunger i sele...

Må bare le litt nå...

Har du tenkt å gjennomføre å gå i sele med to kattunger?

Eller har du ombestemt deg...

Jeg elsker katter, og som sagt katter elsker meg, men er allergiker.

Skal kanskje spørre legen min om det ikke er oppfunnet ordentlig allergimidler, det er jo tross alt 07.

Og det med lappen, ordner seg. Vet ikke hvor plagsomt det er, siden jeg ikke er deg, men ville bytta kanskje... om han er så "døv" som du har beskrivet, og jeg tviler ikke...

Hvor gamle er kattene? De ser ut som ti-tolv uker gamle.

Endret av vimselot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TaraTarantell

veldig og enkelt. det er dyreplageri. :frustrert: ingen katt trives i sæler!!!

Endret av TaraTarantell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Driver
veldig og enkelt. det er dyreplageri. :frustrert: ingen katt trives i sæler!!!

Tull og vas, det er ingen hunder som trives med halsbånd til å begynne med heller. Er det dyreplageri??

Det kreves tilvenning og trening. Det er ingenting spesielt med en katt som skulle tilsi at den ikke kan gå i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest DyneTryne

Jeg skal nok bare drøye det til de er gamle nok til å gå uten sele... hmm de er vel to og en halv måned nå :)

Taratarantell kan du holde det pisset ditt unna trådene mine? Kutt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger skal egentlig ikke gå ut alene (uten sele osv) før de er mellom seks mnd og et år, så jeg hadde vært veldig skeptisk til å slippe ut yngre katter på egenhånd før det - pga de rett og slett kan rote seg bort og ikke finne veien hjem. Skjønner ikke hvorfor DB har sagt noe annet til deg egentlig.

Har selv opplevd det med en av mine tidligere katter, den rotet seg bort (da den var rundt 9 mnd), men fant heldigvis veien hjem etter noen uker. Ikke noe annet enn ren og skjær flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...