Gå til innhold

Hva har skjedd med kattungen min?


Alveniskogen

Anbefalte innlegg

Vi har en kattunge på 15 uker, hentet den i helgen. Grunnen til at vi valgte nettopp denne kattungen, var at de tidligere eierne beskrev den som utpreget kosete.

Første dagen den kom var den ekstremt kosete og tillitsfull! Hadde aldri opplevd liknende. Men etterhvert som dagene har gått, har han trukket seg mer og mer unna. Han enten sover eller leker. Noen ganger kommer han malende, men hvis jeg prøver å klappe han, så biter han etter meg. Noen ganger tror jeg det er for å leke, men jeg vet ikke helt.. Kan dette gå seg til, tro? Eller må jeg innfinne meg i at jeg ikke har fått den katten jeg trodde?

Han spiser godt og går på do i kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kattunge er et barn. Barn er nysgjerrige og liker å utforske, ikke sitte stille og bli klappet.

La den herje og styre rundt. Utforske og bli kjent med sitt nye hjem. Den roer seg nok etter hvert som den blir eldre, men man kan ikke vite hva slags personlighet katten din vil få som voksen, når den bare er 15 uker. Kanskje den fortsetter å være sky, kanskje den blir kosete og lat?

Det viktigste er at du lar den bli kjent med dere og huset, og at du skaper tillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan tenkes at han sørger liitt over mamman og søsknene sine. De første dagene han var hos dere var alt så nytt og spennende at han ikke rakk å føle på det? Sånn var det ihvertfall med pusen vi fikk 12 uker gammel, etter 2 dager begynte han virkelig å lure på hvor lenge familien hans skulle forlate han. Det var helt tydelig at han lette etter dem. :tristbla:

Har han ikke kommet til seg selv etter noen dager til ville jeg tatt han med til dyrlege for å utelukke at han har noe slags fysisk ubehag.

PS: råder jeg fikk av oppdretteren min var å kose med kattungen så mye som mulig. Leke og kose. Så hvis han sovnet under bordet tok jeg han opp sånn at han sov videre i fanget. Til slutt ble det en vane, og nå kommer han og legger seg på fanget for å sove uansett (til og med når jeg sitter på do :rødme: ). Jeg tror ikke du skal la han være for mye i fred, selv om han trenger frihet og tid til å finne seg til rette også.

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek
..nå kommer han og legger seg på fanget for å sove uansett (til og med når jeg sitter på do :rødme: )

Ehh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kattungen har jo gått gjennom et stort miljøskifte.

Jeg vil råde deg til å bruke mye tid på å bli kjent med kattungen gjennom lek. Slit den skikkelig ut, så kan dere kose når han er sliten. :) :katt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh..

Mine gjør også dette, hvis jeg lar døra stå bitelitt på gløtta så klorer de den opp og løper bort og setter seg på fanget.. Katter er rare :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine gjør også dette, hvis jeg lar døra stå bitelitt på gløtta så klorer de den opp og løper bort og setter seg på fanget.. Katter er rare :ler:

Den virker ikke sky eller redd. Han vil gjerne være i nærheten av oss, men når vi klapper han, så biter han... hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er ikke ok at den biter etter deg - ikke en eneste gang, selv om den nå er liten og ikke gjør skade.

Det er når katten er liten du former hva som er lov og ikke lov videre i livet dens.

Neste gang den biter tar du tak i nakkeskinnet, ser den inn i øynene og sier et skarpt nei, før du setter den ned på gulvet igjen - uten kos de nærmeste minuttene.

Katten tar ikke skade av det, men lærer seg at det å bite ettr folk ikke er ok.

Lar du den bite etter deg, lærer du den en adferd som kan bli problematisk videre.

Avlær den med all problemadferd så fort som mulig.

Hvis du f.eks. ikke vil at den skal klatre i gardinene når den blir stor, må den heller ikke få lov til det som liten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest nr 2
Den virker ikke sky eller redd. Han vil gjerne være i nærheten av oss, men når vi klapper han, så biter han... hmm..

Biter den uansett hvor dere klapper den, elelr er det kun når dere klapper den på bakenden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den virker ikke sky eller redd. Han vil gjerne være i nærheten av oss, men når vi klapper han, så biter han... hmm..

og hva skal jeg gjøre når han biter? La være å klappe han, eller la han få lekesloss med hånda mi? Synes han trekker seg mer og mer tibake for hver dag. Har vanskelig for å tro at han har noe fysisk ubehag, for han var på helseskjekk hos veterinær et par dager før vi fikk han..

Er så redd han ikke trives, jeg.. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter den uansett hvor dere klapper den, elelr er det kun når dere klapper den på bakenden?

Biter uansett hvor jeg klapper den... Det er ikke alltid den biter, men nesten hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ok at den biter etter deg - ikke en eneste gang, selv om den nå er liten og ikke gjør skade.

Det er når katten er liten du former hva som er lov og ikke lov videre i livet dens.

Neste gang den biter tar du tak i nakkeskinnet, ser den inn i øynene og sier et skarpt nei, før du setter den ned på gulvet igjen - uten kos de nærmeste minuttene.

Katten tar ikke skade av det, men lærer seg at det å bite ettr folk ikke er ok.

Lar du den bite etter deg, lærer du den en adferd som kan bli problematisk videre.

Avlær den med all problemadferd så fort som mulig.

Hvis du f.eks. ikke vil at den skal klatre i gardinene når den blir stor, må den heller ikke få lov til det som liten osv.

signerer denne... men prøv å "straff" med tonefall først, mine spontanreagerer når jeg senker stemmen og blir mørk og skummel i tonefallet for dette vet de er første advarsel.

jeg har hatt flere katter men jeg har aldri hatt en voksen bitekatt og jeg tror mye av dette kommer av oppdragelsen.

og hvis noen føler for å sette i gang et rabalder pga utsagnet mitt... jeg har alltid hatt og har fortsatt svært tillitsfulle, kjælne, mennesketrygge katter som absolutt ikke har tatt skade av å få litt kjeft når de gjør noe galt. greia er hvordan man kjefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Mine vil også på fanget eller oppi do hvis jeg sitter der!

Men han ene min er også glad i å bite. Kan det hende han klør i tennene? Tar han i nakkeskinnet og NEIer, men det er vanskelig å treffe riktig pga halsbåndet. Vil ikke skade lillepus heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
og hva skal jeg gjøre når han biter? La være å klappe han, eller la han få lekesloss med hånda mi? Synes han trekker seg mer og mer tibake for hver dag. Har vanskelig for å tro at han har noe fysisk ubehag, for han var på helseskjekk hos veterinær et par dager før vi fikk han..

Er så redd han ikke trives, jeg.. :tristbla:

Han vil trives selv om dus etter grenser. Setter du ikke grensene nå, kan dette bli lite hyggelig fremover.

Gi han mat og kos til vanlig, og marker tydelig hva han ikke får lov til.

Husk det er et dyr og ikke et menenske - tankemåten er forskjellig. Dyr blir ikke fornærmet sånn som mennesker blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
signerer denne... men prøv å "straff" med tonefall først, mine spontanreagerer når jeg senker stemmen og blir mørk og skummel i tonefallet for dette vet de er første advarsel.

jeg har hatt flere katter men jeg har aldri hatt en voksen bitekatt og jeg tror mye av dette kommer av oppdragelsen.

og hvis noen føler for å sette i gang et rabalder pga utsagnet mitt... jeg har alltid hatt og har fortsatt svært tillitsfulle, kjælne, mennesketrygge katter som absolutt ikke har tatt skade av å få litt kjeft når de gjør noe galt. greia er hvordan man kjefter.

Er bare folk som har greie på katt som svarer som deg :)

Andre vil si det er helt grusomt å straffe lille nøste, nussete kattebarnet.

--

Sett klare grenser for katten fra første stund. Det katten får lov til som liten, forventer den automatisk å få lov til som stor.

Det går ikke an å forklare katten hvorfor den fikk lov til ting som liten, men ikke som stor. Katter er ikke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mine vil også på fanget eller oppi do hvis jeg sitter der!

Men han ene min er også glad i å bite. Kan det hende han klør i tennene? Tar han i nakkeskinnet og NEIer, men det er vanskelig å treffe riktig pga halsbåndet. Vil ikke skade lillepus heller.

Det spiller ingen rolle hvorfor den klør. Katter skal ikke få lov å bite etter mennesker.

Funker ikke det med nakkeskinnet, kan du ta tak i hele katten, holde den i øyehøyde og stirre mens du sier et skarpt nei eller fy.

Den tar heller ikke skade hvis du treffer litt feil i nakkeskinnet pga. halsbåndet.

Jeg har alltid hatt drømmekatter, men de har hatt klare grenser som kattunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest vimselot

Kanskje han føler din utrygghet, men at kattunger biter og klorer og finner på alt mulig er vanlig. Biter han eller klorer hardt under lek, så si NEI, og sett han ned på gulvet.

Vet om kattunger som har vært forsiktig med noen, men mer hardhendt mot andre. Det er viktig at du setter grenser, og ikke synes synd i han siden han er kommet til et nytt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ok da fortsetter jeg bare med det. Det er bare så hjerteskjerende, det pipet han kommer med!

Ja, bare fortsett. "Kjefteseansen" er jo over i løpet av sekunder likevel. Men husk å ikke kose med en gang etter du har kjeftet.

Vedr. de dovanene katten din driver og utvikler, blir det kanskje mest riktig å kalle den en drittkatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...