Gå til innhold

dyrevenner


fuerza

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var på besøk på hytta i dag, og der er det ofte villkatter. Og i dag så jeg to av dem, og forelsket meg helt i den ene av dem. Den var så kosete og uredd, og uheldigvis ganske tynn sammenlignet med den andre som jeg anter var et søsken. Katten var under 6 mnd vil jeg tro, og jeg hadde kjempelyst å ta den med meg hjem, fetet den opp og sørget for at den var frisk og gi den et nytt hjem. Men det er jo ikke så lett å omplassere katter som er over 10 uker gammel, i tillegg var det ikke en pen symetrisk katt, pelsen var veldig spraglete.. Jeg skulle gjerne tatt den selv, men jeg flytter for å studere om en mnd, og synes det er vanskelig å ta den til meg hvis jeg ikke er sikker på om jeg får den et hjem innen en mnd. Da hadde jeg måtte overlatt det ansvaret til foreldrene mine, og de vil ikke ha det ansvaret. Så.. er det noe jeg kan gjøre for å sørge for at denne katten kan få et hjem? Er det lett å finne hjem til katter? Dyrebeskyttelsen har nok ikke plass. Det var tilsammen 4 katter der, jeg så bare to av dem, men forelsket meg mest i den ene, rett og slett fordi den var så kosete, og samtidig så tynn, som om at den kunne være syk. Rart at søskene ikke var like tynne, vil jo anta at de får tak i omtrent samme type mat. Jeg vet at de som bor rundt om der mater kattene av og til, men tviler på de vil overleve vinteren likevel..

Spørsmålet er: er det noe jeg kan gjøre for katten innen en mnd, som en garantert suksessfull og permanent løsning? Eller burde jeg glemme katten og håpe at maten den får hos hyttenaboene er nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er jo ikke så lett å omplassere katter som er over 10 uker gammel (...)

Ingen katter skal optimalt sett bli omplassert/skilles fra moren før den er 12 uker. :)

Det er selvfølgelig vanskelig å vite om du vil klare å finne et hjem til katten. Siden det er hjemløse katter det er snakk om, synes jeg det er verdt å ta en telefon til din lokale/hyttas lokale Dyrebeskyttelse for å høre om de har mulighet til å hente kattene, eller om du kan være en "fostermor" for kattene til DB finner et permanent hjem eller har kapasitet/plass på hjelpesenteret sitt.

Jeg synes det er kjempefint at du bryr deg. De fleste tenker nok at det er sikkert noen andre som bryr seg, men fakta er at disse kattene antakeligvis har en dyster død i møte om de ikke blir tatt hånd om.

Jeg synes altså at du skal kontakte DB og høre om du kan ha alle kattene hos deg (eventuelt hos noen du kjenner etter at du flytter hvis tiden ikke strekker til) til DB får plass eller du/DB finner et permanent hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Var jeg deg, ville jeg tatt med alle fire...og annonsert de vekk om ikke DB kan hjelpe deg. Tror DB har fullt nå...

Er faktisk mange som vil ha forlatte katter, men det kan gå noen uker før du finner et hjem. De vil ha forlatte katter, fordi de føler at de kan gi mer om sorg og et godt hjem og da er de straks litt bedre mennesker. Ikke noe galt i det, om de er glad i dyr.

Ofte vil ikke man ha et nytt dyr om man har mistet ett i sykdom osv.

DB kan vel hjelpe deg i den grad at de annonserer de som bostedsløse, men utover det, vet ikke om de steriliserer, det er i alle fall for tidlig.

Har du muligheten så kan katter omplasseres, med godt resultat uten hjelp fra DB, men det kan ta noen uker. Heng opp plakater, masse og sett inn grunnen, bilde er ikke like viktig, sett inn annonse i lokalavisa osv og fortell hvordan disse kattene har hatt det og hvilke uansvarlige eiere de har hatt. Uten å nevne navn of.

Ville tatt med katte mamma også, men jeg er allergisk, ville gått likevel noen uker... Det har gått før, men ville kontakta DB for å inngå en slags allianse med de, slik at ikke du eller fremtidige eiere må stå for utgifter til sterilisering.

Hvis det går an da, den katta jeg omplasserte (en unge) betalte jeg sterilsering for selv da den ble gammel nok.

Dessverre døde den året etterpå, men den hadde det bedre hos sine nye eiere enn som villkatt, som blir smittet av skabb, osv.

Kan du ikke ta vare på de, så sett de utenfor gjerdet til f.eks. FOD eller DB. I en kasse.

Vet de er lei av slikt, men hva er alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta vare på de, så sett de utenfor gjerdet til f.eks. FOD eller DB. I en kasse.

Vet de er lei av slikt, men hva er alternativet?

Det syntes jeg er et særdeles dårlig forslag. Dyrebeskyttelsen har masse nok å gjøre allerede og å få dumpet en flokk med katter i en eske gjør ikke ting bedre. Syntes man burde finne på andre alternativer enn og legge mer arbeids på de som fra før av allerede gjør en alt for stor jobb.

Dessuten syntes jeg det er eganske slemt å putte katter i en eske for og så putte de utenfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Jo, det er ikke korrekt å gjøre dette og jeg har aldri gjort det selv, men om alternativet er at de skal bli villkatter, er kanskje avlivning bedre. Jeg vet ikke, tror veterinærer gjør det gratis, i alle fall når det gjelder skadde villfugler.

Jeg skrev jo at man kan forsøke å omplassere kattene, og at mange gjerne er villige til å ta til seg en hjemløs katt.

Jeg har omplassert en og det tok noen uker (katten var forresten ca. ni mnd. da), men når det er fem katter blir det kanskje mye.

Om ts kan ha kattene til DB eller Fod kan ta de, er det jo fint, men fem katter er kanskje i overkant av hva man takler over lengre tid. Hvis ts kan avtale med f.eks DB at hun har de i noen uker, mens alle jobber for å få et hjem til de, og at DB overtar kattene om dette ikke går, så har i alle fall ts gjort det hun kan, hvis hun kan ha fem katter da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene er nok født ute i naturen og dermed er de ganske folkesky, så å omplassere de tror jeg ville bli vanskelig, men den ene katten var veldig glad i mennesker, så derfor ser jeg et håp for at den kunne ha fått seg et hjem. En av de andre var skeptisk til mennesker, men med tid tror jeg den kunne ha blitt en fin katt. De andre så jeg ikke, men ble fortalt at de var livredd mennesker, så tror ikke jeg får klart å redde mer enn to, om jeg i det hele tatt får reddet de to :-/ Jeg skal kontakte DB og høre om de kan hjelpe. Jeg kan ikke ta sjansen på å ta til meg kattene uten å ha garanti for at jeg blir kvitt dem innen jeg flytter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Det er forståelig. For mange år siden, fant jeg og en i familien noen kattunger som hadde bolig under en slags brakke.

De var veldig sky, men vi ga de mat hver dag. Den ene klarte vi å fange og siden vi ikke hadde katt, fikk den bo hos oss.

Men den ble aldri helt tam, dvs. den var ikke redd, men hadde instinkter og klør og var mer en jeger enn en huskatt eller kosekatt, selv om alle katter er jegere. Men den jaget mennesker også...og det var ikke alltid like sjarmerende å få klørne satt i leggen når man gikk f.eks. fra kjøkkenet til stua...men den var ok nok og skjedde ikke så ofte, det var mest barn den jaktet på, av en eller annen grunn.

Blir så sinna når jeg hører om villkatter og uansvarlige katte-eiere. Leste et sted at en katt som ikke er sterilisert, kan føre til - teoretisk - ca 1,2 millioner villkatter i løpet av ti år. Men, dette er i teorien, de fleste villkatter dør etter par år, av sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du/dere har tatt ansvar og hjulpet katter dere har funnet.

Det er alt for mange uansvarlige katteeiere! Villkattsproblemet er ganske stort og burde blitt høyere prioriert mener jeg. I tillegg burde prisene på kastrering/sterilisering senkes slik at flere ville tatt ansvar for å få det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Det burde være gratis å sterilisere katter. Vet om en som ikke hadde økonomi til det, eller rettere sagt, ikke tok seg råd til det, og nå er det kattunger på gang selv om katta fikk p-piller.

Blir oppgitt, for å finne seriøse eiere til et kull er ikke enkelt. Egentlig burde alle som har dyr, hatt et slags løyve dvs. at dyrevernet burde være mer inne i bildet slik at f.eks. uønskede kattunger og valper ikke havner hos dårlige eiere eller blir hjemløse. Sterilisering er eneste veien å gå, mindre katter og om man må betale for å få en blandingshund eller en huskatt, vil de seriøse komme mer på banen (men økonomi og omsorgsevne samsvarer jo ikke i alle tilfeller...)

DB har jo mye å gjøre og det samme har Fod, men de stiller krav til de som får overta en hjemløs katt eller hund. Vet ikke hvordan disse tingene kan gjennomføres i praksis, men det er mange som ikke ville fått katt eller hund, pga. at de ikke har satt seg nok inn i dyrehold, men bare tenker "søt katt"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering burde være gratis, vel kanskje ikke gratis, men utstyr og slikt koster da vel ikke all verden. Når jeg kastrerte mine to gutter så var det narkose, et lite snitt, kuttet av strengene og knøyt igjen og sydde litt og det var det. Ifølge regninga så kosta vel utstyr 30-50 kr og sprøyta + oppvåkningssprøyte 100-200 kr.. Er mest arbeids som gjelder.

Heldigvis så greie som oftest dyrebeskyttelsen og få med en del dyreleger når de har kastreringskampanjer i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering og sterilisering av katter bør slett ikke være gratis. Det er da ikke det som er den største kostnaden med å ha katt, det er foret. Det koster 600 å kastrere en hannkatt, og 1200 for en hunnkatt, og det er jo bare en brøkdel av hva det koster å fore en katt i løpet av et helt liv. Dessuten er det jo ikke den enkelte veterinærs ansvar å holde bestanden av villkatter nede, veterinærer er jo næringsdrivende som skal leve av dette, ikke frivillige ildsjeler som kan stille opp gratis.

Det er flott at folk vil hjelpe villkatter, og kan man få den omplassert er det jo kjempefint. Hvis ikke er det bedre å fange dem og få dem avlivet. Da slipper de iallfall å sulte/fryse ihjel i løpet av vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot
Kastrering og sterilisering av katter bør slett ikke være gratis. Det er da ikke det som er den største kostnaden med å ha katt, det er foret. Det koster 600 å kastrere en hannkatt, og 1200 for en hunnkatt, og det er jo bare en brøkdel av hva det koster å fore en katt i løpet av et helt liv. Dessuten er det jo ikke den enkelte veterinærs ansvar å holde bestanden av villkatter nede, veterinærer er jo næringsdrivende som skal leve av dette, ikke frivillige ildsjeler som kan stille opp gratis.

Det er flott at folk vil hjelpe villkatter, og kan man få den omplassert er det jo kjempefint. Hvis ikke er det bedre å fange dem og få dem avlivet. Da slipper de iallfall å sulte/fryse ihjel i løpet av vinteren.

Og hvor mange villkatter blir fanget inn og slipper sykdommer og lidelser, trur du? Et fåtall...

Selvfølgelig bør ikke veterinæren dekke utgiftene alene til dette (sterilisering), men hvorfor gjør de dette (avlive) gratis når det er f.eks. en skadd villfugl?

Staten har jo et ansvar, vi er jo staten, eller er vi ikke...?

Vet om kyniske veterinærer, men det er en annen sak og out of topic. De gjør hva som helst, selv om avlivning hadde vært det beste i stedet for opererasjon etter operasjon (en niese av meg hadde en ...)

Fikk følelsen av at de ikke hadde peiling på hva dette lille dyret trengte av smertestillende osv. etter operasjonene.

Det er kjempefint om villkatter og kattunger får et stabilt hjem, men det er en utopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange villkatter blir fanget inn og slipper sykdommer og lidelser, trur du? Et fåtall...

Selvfølgelig bør ikke veterinæren dekke utgiftene alene til dette (sterilisering), men hvorfor gjør de dette (avlive) gratis når det er f.eks. en skadd villfugl?

Staten har jo et ansvar, vi er jo staten, eller er vi ikke...?

Vet om kyniske veterinærer, men det er en annen sak og out of topic. De gjør hva som helst, selv om avlivning hadde vært det beste i stedet for opererasjon etter operasjon (en niese av meg hadde en ...)

Fikk følelsen av at de ikke hadde peiling på hva dette lille dyret trengte av smertestillende osv. etter operasjonene.

Det er kjempefint om villkatter og kattunger får et stabilt hjem, men det er en utopi.

Nå ER jeg faktisk veterinær da, så jeg vet en hel del om dette. Vi avliver ikke villkatter gratis, men vi gjør det svært billig, 50 kr/stk + medisin. Og, vi avliver slett ikke ville fugler gratis, hvis det er noen veterinærer som gjør det, vil jeg tro det er mattilsynet eller f eks en viltkontakt i kommunen. Du kan sagtens si at staten har et ansvar, men jeg er ikke staten, og ikke er jeg interessert i å jobbe gratis for staten heller. Like lite interessert som deg, vil jeg tro:)

I noen kommuner finns det, tro det eller ei, folk som fanger inn og avliver villkatter. Jeg er jo fullt klar over at de sprer sykdommer, derfor er det jo til alles beste at disse kattene blir fanget og enten avlivet eller omplassert. Selv heller jeg mest til avlivning, det er ofte det beste for katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ER jeg faktisk veterinær da, så jeg vet en hel del om dette. Vi avliver ikke villkatter gratis, men vi gjør det svært billig, 50 kr/stk + medisin. Og, vi avliver slett ikke ville fugler gratis, hvis det er noen veterinærer som gjør det, vil jeg tro det er mattilsynet eller f eks en viltkontakt i kommunen. Du kan sagtens si at staten har et ansvar, men jeg er ikke staten, og ikke er jeg interessert i å jobbe gratis for staten heller. Like lite interessert som deg, vil jeg tro:)

I noen kommuner finns det, tro det eller ei, folk som fanger inn og avliver villkatter. Jeg er jo fullt klar over at de sprer sykdommer, derfor er det jo til alles beste at disse kattene blir fanget og enten avlivet eller omplassert. Selv heller jeg mest til avlivning, det er ofte det beste for katten.

enig i at avlivning ofte er det beste. var en tur inne på et omplasseringsted for katter i våres og joda, alle kattene var velfødde og alt det der men jeg ser ærlig talt ikke poenget med å påtvinge ville/semiville katter et liv et sted hvor de tvinges sammen med en haug av andre katter i påvente av omplassering.

det er mange flotte mennesker som ønsker omplasseringsdyr men hvor mange vil ha en katt som ikke tillater å bli tatt på ?

på dette stedet var flere av dyrene såpass stresset og redde at bare man så på de på flere meters avstand så la ørene seg bakover og knurringen satte i gang.... ikke særlig humant etter min mening.

avliv heller katter som ikke viser tegn til å bli menneskevante så frigjør man ressurser for de som faktisk er det.

og jeg er enig i at veterinærer ikke skal gjøre gratis jobb, det jeg ønsker er at staten skal innse at det er et reellt problem med villkatter her i landet og heller sette i gang en skikkelig kampanje hvor man fanger inn og avliver/steriliserer villkatter og sponser prisen for privatpersoner med EN DEL mer en det de gjør i dag.

drømmen hadde såklart vært å innført sertifikat for dyrehold men jeg innser dessverre at dette er en usannsynlig drøm.

det kommer til å koste en god del penger men forhåpentligvis vil det fjerne en del av problematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Den som er kontaktsøkende er det nok håp for, men noen garanti for at du får den ut innen en måned får du ikke. Et tips er å se på finn.no, zett.no osv hvordan situasjonen er hos deg. Kontakt vet for å få en vurdering av katten (orm, alder osv), og ring rundt for å høre etter billigeste pris på kastering. Mulig dyrebeskyttelsen el vet om vetrinærer som gir grupperabatt eller kampanjetilbud. Legg ut annonse, nevn at den SKAL kastreres (mulig du kan gjøre dette allerede mens katten er hos deg), at det koster så og så mye (tilby å informere om hvilken vet du har funent som gir best pris), og et par linjer om vanene og personligheten til katten.

De mer sky blir det en annen sak rundt, se de an og vurder om det kan gå med at de kan få "jobb" som gårdskatt el (selvsagt med samme stell som andre, men ikke noe "krav" til at de skal være kosekatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Ok, om det koster 50 kroner for å få et dyr avlivet (men jeg har vært borti at det har skjedd gratis for en del år tilbake ang. skadet villfugl, kan hende jeg fikk det gratis siden jeg bare var en "unge" da), så har vel alle en femtilapp og det er nesten hva jeg kaller gratis...

Er enig i at det beste er å avlive ville katter i stedet for å la de gå en ofte lang og pinefull død i møte. En vill kattunge kan bli tam, men blir ikke noen utpreget kosekatt.

Blir dårlig ved tanken på å avlive friske dyr, men kattene har egentlig ingen naturlig plass i norsk fauna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest vimselot

Til du gjest som påpekte at du var er vet.

En lege, og en vet. kan sammenlignes, mens vet. har mer kontroll over liv og død, alle leger vil berge flest mulig liv og det finnes visstnok en ed på det også...

Har ikke du som vet. ansvar for å berge liv, eller gi slutten av livet mindre pine?

Jeg tror ikke du er veterinær, du er gjest, men om din rolle som gjest her, avgjør om du virker troverdig, tro om igjen.

Er klar over at medisinene koster penger, mer enn en 50 lapp.

Er også klar over at det er forskjell på vet.

Men dine holdninger ville jeg avslørt, du virker kynisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering og sterilisering av katter bør slett ikke være gratis. Det er da ikke det som er den største kostnaden med å ha katt, det er foret. Det koster 600 å kastrere en hannkatt, og 1200 for en hunnkatt.

Hadde det bare vært så billig så, på visse dyreklinikekr må man nok opp i det dobbelte. Tror jeg faktisk betalte mine enn 600 når jeg tok mine to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til du gjest som påpekte at du var er vet.

En lege, og en vet. kan sammenlignes, mens vet. har mer kontroll over liv og død, alle leger vil berge flest mulig liv og det finnes visstnok en ed på det også...

Har ikke du som vet. ansvar for å berge liv, eller gi slutten av livet mindre pine?

Jeg tror ikke du er veterinær, du er gjest, men om din rolle som gjest her, avgjør om du virker troverdig, tro om igjen.

Er klar over at medisinene koster penger, mer enn en 50 lapp.

Er også klar over at det er forskjell på vet.

Men dine holdninger ville jeg avslørt, du virker kynisk.

Jeg er veterinær, du kan jo tro hva du vil om det for min del. Jeg har fast nick på KG, men foretrekker å være anonym nå. Om du tror på meg eller ikke spiller ingen rolle for meg.

På min klinikk koster det 50 kr pluss medisiner for å få avlivet en villkatt, bare så det er oppklart. Vi har faste kunder som kommer inn med katter de har fanget etter avtale, og vil avliver dem veldig billig. En alm avliving hos oss koster 300 kr inkl mva og medisin, pluss evt kremering.

Mange leger ser på veterinærer som priviligerte som kan gi våre pasienter en verdig avslutning på livet. Vi må forholde oss til dyrevernsloven, og dyrehelsepersonellloven som forplikter oss til å gi alle dyr kvalifisert hjelp. Det finnes ingen "ed", men det følger jo selvfølgelig visse forpliktelser med en autorisajon.

Alle veterinærer har plikt til å hjelpe syke og tilskadekomne dyr, som det står i loven, men det innebærer ikke å gjøre dette gratis! Veterinærer som avliver herreløse dyr eller yter livsviktig og nødvendig førstehjelp til dyr hvis eier ikke har evne til å betale, kan få dekket regningen av mattilsynet etter en langvarig søknadsprosess, og etter inkassokrav ikke har ført frem.

Kynisk, ja, det kan jo godt være at jeg virker kynisk. Men, jeg lever av dette, og kan ikke påta meg å jobbe gratis verken for staten eller andre. Hvis det er kynisk, ja så er jeg vel kynisk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...