Gå til innhold

På vei til å få meg to puser!


Frøken Frigg

Anbefalte innlegg

I dag har jeg vært på besøk hos Dyrebeskyttelsen og sett på katter! Jeg var i utgangspunktet ikke sikker på om de hadde katt til meg der, for jeg har ikke utemuligheter her jeg bor, men jammen meg hadde de også noen som ikke liker å være ute!

Har mer eller mindre bestemt meg for en pus, den andre er jeg litt usikker på. Den andre er nemlig en såkalt "prosjekt-katt", en som trenger ekstra lang tid, og stor innsats, for å bli trygg. Jeg har veldig lyst til å gi den et eget hjem, men siden dette er første gang jeg har hovedansvaret for en katt, er det viktig å ikke ta seg vann over hodet.

Jeg tenkte meg tilbake til Dyrebeskyttelsen både i morgen og på lørdag, så jeg tenker nok at alt er avtalt og i boks i løpet av uka.

Men først og fremst skal jeg passe på pusen til veninnen min mens hun er på ferie, så jeg er helt sikker på hva jeg går til. Jeg er vokst opp med utekatt, og dette blir vel ikke så annerledes? Største forskjellen er vel at jeg må ta meg av en kattedo, og at det kreves mer for å aktivisere kattene?

Hvilke erfaringer har dere med å få seg katt for første gang?

Og hvike erfaringer har dere med å ha innekatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først: Kjempefint at du vil hjelpe hjemløse katter hos Dyrebeskyttelsen. Om du tar til deg to katter, hjelper du ikke bare de to, men også to nye som da får plass på hjelpesenteret hos DB.

Jeg har ingen erfaring med innekatter, men om du først skal ha innekatter, er det lurt å ha to stykker slik at de kan holde hverandre i aktivitet og med selskap. Ellers er det vel ikke så stor forskjell på det å ha innekatter enn å ha katter som går fritt. (Kattedo skal man egentlig ha, uansett om katten går ute eller er innekatt.) Det viktigste går vel på sikkerhet (f eks sikring av balkong om du bor i blokk).

Ellers vil jeg tro at Dyrebeskyttelsen kan gi deg den informasjonen og de rådene du trenger.

Så lenge den engstelige katten går greit sammen med den andre, burde det nok ikke være noe problem. Den slår seg nok til ro på et sted hvor det ikke er mange katter og mennesker å forholde seg til -får vi håpe.

Det er selvfølgelig et stort ansvar å ta på seg ansvaret for to levende individer, så det er kjempefint at du tenker nøye gjennom ditt valg.

Lykke til! Måtte kattene bringe deg mye glede og du mye glede til kattene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig tilbakemelding, Gjenglemt sykkellås!

Jeg føler meg for så vidt godt forbredt på å få puser i hus, og Dyrebeskyttelsen har nok god erfaring med hva nye katteeiere trenger å vite, men det finnes jo alltid ting man bare rett og slett ikke har tenkt på.

I dag har jeg snakket med pappa, og han skulle prøve å få tak i et stort tre jeg kan ha på den innglasserte verandaen min. Tenkte meg ett der alle smågreinene er kappet av, slik at det blir fint for kattene å klarte i. Verandaen er på rundt 10 m2, og jeg vil prøve å innrede den til å bli mest mulig "ute", så kattene kan få litt flere utfordringer enn lekemus og pingpongballer.

Jeg var på besøk hos Dyrebeskyttelsen i går også, og jeg vil virkelig anbefale alle som har lyst på katt til å iallefall kikke innom der. Det er så utrolig mange herlige krabater der! Gleder meg bare enda mer til å få et par av de hjem til meg! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg vil ha to puser står i emnetittelen, men det var kanskje litt ukart i det første innlegget. To puser blir det uansett, spørsmålet er om det blir en "prosjektkatt" og en "vanlig", eller bare to "vanlige".

Jeg vil jo såklart ikke ha en ensom pus!

Endret av Frøken Frigg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Er det to voksne du skal ha? Jeg har jo nettopp fått meg to kattunger så vi kan jo utveksle tips og erfaringer :)

Om to uker er de gamle nok til å løpe ute, men de får være innepuser fram til da. Ser ut som de kjeder seg og vil ut allerede, sitter i vinduet og lurer på om de tør å hoppe ut :ler:

Synes også det er kjempefint at du tar til deg dyrebeskyttelseskatter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med kattungene, DyneTryne!

Kjente at jeg ble bittelitt misunnelig på at du allerede har dine i hus. Jeg har så smått begynt å kjøpe inn utstyr fordi jeg gleder meg slik! Men det er fortsatt tre uker igjen til mine kan komme hjem, for først skal jeg passe pusen til ei veninne i to uker. Blir helt sikkert kos det også da!

Det blir nok to voksne. Da er jeg mer sikker på at kattene har en personlighet som gjør at de passer i livet mitt, noe som jo også gjør at jeg lettere kan gi dem det de trenger og vil ha. Da tenker jeg spesielt på at kattene må være inne, og at jeg absolutt ikke vil holde en katt inne mot sin vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Jeg ble også glad for at de fikk komme såpass fort hit, har vært en travel puseuke, men mest koselig :) Så bra du vil ha voksne! Jeg hadde tenkt på det, men vil jo ha kattene lengst mulig og være med og se de vokse opp, derfor valgte jeg små.. men avogtil kunne jeg ønske de hadde vært litt roligere, som midt på natta når de har funnet seg et batteri eller noe annet bråkete og spiller fotball med :ler: Neida, kunne aldri byttet dem vekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine. Stuen var rett over mitt soverom, og vi har en katt som elsker å leke med penner. Det var en lyd som vekte meg mang en tidlig helgemorgen! Kan legge til at den katten har blitt en eldre herremann nå, men elsker fortsatt å leke. Så jeg er ikke sikker på om jeg "slipper unna" nattelekingen selv om jeg får meg voksne katter.

Kattene er ikke så gamle at jeg føler at jeg går glipp av noe særlig når det gjelder levealder. Da er det kjipere at jeg ikke, som du gjør, får se de vokse opp. Det er jo noe spesielt med å få være der helt fra starten.

Men jeg får jo noe annet da, nemlig å få gitt trygghet til en katt som vet hvordan det er å være uten. Og det er jo heller ikke dårlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Ja, du sier noe der. Kjempesnill er du, jeg blir glad av å lese dette :) (kan virke som smisk, men det er sant så! :ler: )

Mines hangout om natta er rett utenfor soverommet mitt (har ei stue) og de finner alt som bråke kan! Og han svarte, omar, piper hver gang han skal på do for han andre synes det er gøy å se på. "ikke see på jeg klarer ikke da!" :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så vanskelig å være kjempesnill når det samtidig er mest praktisk, men hyggelig å høre okke som. ;)

Ser for meg småpusene dine, festelig! :ler:

Klarer Omar å tisse til slutt da, eller må han bare gi opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Å han tisser MENS han griner :ler:

Trodde først han hadde vondt, men han er helt stille hvis cygnus er på fanget mitt eller andre plasser han ikke kan leke peeping tom :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusekatter er skjønne :sol: Bra at du tar til deg katter fra dyrebeskyttelsen ja, og det at du skaffer deg et tre som kattene kan klatre i synes jeg var en god ide :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dakar Omar! Får håpe han klarer flytte intimetsgrensen sin litt etter hvert, eller at den andre til slutt mister interessen. Det siste er vel ikke så sannsynlig så lenge han får en slik respons! ;)

Jeg synes det er litt trist at kattene ikke kan, eller vil, være ute, jeg er jo selv vokst opp med utekatt. Så på den innglasserte verandaen vil jeg prøve å etterligne "ute" mest mulig. I tillegg til treet har jeg lyst til ha litt gress og andre ikke-giftige planter der. Og så vil jeg lage til en liggeplass de bare kan komme til om de klatrer opp treet. I noen av greinene tenkte jeg å henge leketing. Jeg har også lyst til å lime opp fototapet med skogsmotiv på veggene, men det blir vel mer til glede for meg enn pusene. :)

Jeg blir veldig glad om noen har flere ideer til hva jeg kan lage til på verandaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på besøk hos Dyrebeskyttelsen igjen. Denne gangen var hun som har ansvaret for "prosjektkattene" der, og hun anbefalte meg faktisk å adoptere to prosjektkatter; den jeg i utgangspunktet tenkte på og broren hennes. De to er veldig gode venner, og vil være en stor trygghet for hverandre.

Jeg kan jo ikke akkurat bryte opp et søskenpar som er så glad i hverandre som de to er, så da er det bestemt, M og S flytter hjem til meg om tre uker! Det blir nok en utfordring, men jeg tror helt klart at det vil være verdt det! :-D

De har egentlig en bror til, men han er allerede adoptert. Tidligere var han like sky som de jeg vil ta til meg, men etter at han fikk seg sin egen familie, og sitt eget territorium, har han blitt en ordentlig kosepus. Så jeg får håpe det er det samme med disse, at de bare trenger sitt eget hjem. (Og masse tid, omsorg, innsats og selvfølgelig en hel masse bestikkelser...)

Men jeg trenger ikke å vente i tre uker for å ha en pus å kose med, for i dag kom også pusen jeg skal passe for veninnen min mens hun er på ferie. I bilen mjauet han så mye at jeg virkelig lurte på hvordan dette skulle gå, men så snart vi kom inn i leiligheten min roet han seg helt ned. Etter at veninnen min gikk har vi stort sett bare ligget på sofaen og kost oss.

Mens vi lå her og koste oss, oppdaget jeg plutselig til min store skrekk en flått! :sjokkert: Fysj, de er ekle! Men jeg kunne jo ikke bare la pusen gå rundt med en flått på halsen i over to uker, så jeg ringte pappa og fikk en beskrivelse av hvordan man vrir dem løs. Etter en del "Æsj, æsj! Tør ikke! Vil ikke! Ekkeeeelt!" fikk jeg den til slutt løs. Og når jeg så oppdaget to til (den ene var så frekk at den hadde bitt seg fast midt i pannen på pusen!), var det ikke lenger så ille å ta dem. Heldigvis, for hvem vet om det er flere gjemt i pelsen et sted...

Og mens vi holdt på lå pusen helt stille, til og med da jeg tok den i pannen. Jeg er skikkelig imponert! Pusen kjenner meg tross alt nesten ikke, så enten liker han seg virkelig her, eller så skjønte han hva jeg drev på med. Uansett, flink pus! :tommel:

Nå skal jeg gå og legge meg. Jeg er litt usikker på om jeg skal slippe pusen inn på soverommet. Liker ikke helt å la han være igjen her alene, samtidig er jeg også redd for at han skal ødelegge nattesøvnen min. Det ser ut til at pusen liker å ligge litt ved siden av meg, så da burde det jo gå greit å ha han i sengen. Det blir ikke det samme som pusen hjemme hos foreldrene, den liker å legge seg midt på dynen og nekter å dele på den. Tror nok soveromsdøren må stå litt på gløtt, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig! :)

Gratulerer med to puser! Du skal se det går greit når de kommer hjem til deg og får et rolig og trygt miljø å boltre seg i. Kjempegod idè, det med verandaen i hvert fall!

Det finnes forresten ikke noe bedre med en malende katt på hodeputen. Det savner jeg så mye, jeg hadde aldri hatt betenkeligheter med å ha en katt i sengen i hvert fall. I så fall måtte det ha vært pga flåtten, for er det noe jeg (også) hater så er det flått. Jeg er ganske vandt med å ta de av katter da (blitt herdet), men fy søren så kvalme de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for hyggelige ord! :)

Jeg endte opp med å sette soveromsdøren på gløtt i natt, og pusen har ligget i fotenden av sengen og sovet sammen med meg. Det var utrolig koselig! Vel han lå iallefall der da jeg våknet, men all maten var spist opp, så han har nok ikke ligget der hele tiden. Han forstyrret iallefall ikke nattesøvnen, så da er det bare å fortsette å la døren stå åpen.

Tror jeg fikk tak i alle flåttene i går, jeg gikk iallefall grundig gjennom pelsen. Håper virkelig ikke at det var noen som krabbet videre over på meg i natt. Tror jeg hadde fått litt småpanikk om det var meg de satt og sugde på... :sjokkert:

Så flott at dere er fosterfamilie, Glow! Det er jo ikke bare bare å bo sammen med alle kattene hos Dyrebeskyttelsen, så kattungene trives nok helt sikkert bedre hos dere! Hvor lenge regner dere med at de skal bo hos dere? Og kommer dere til å ta inn nye når disse har dratt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...