Gå til innhold

Hvorfor tror folk


Gjest Pia 30.08.08

Anbefalte innlegg

Jeg har min hund alltid i bånd. Selv om hun er snill som lam.

Jeg har opplevd at jeg gikk tur med min hun og så kommer en mindre hund som er løs til min hund og vil leke. Den snuser den i baken som er vanlig for hunder, men akkurat her er min hund litt spesielt. Hun liker ikke å bli snust i baken. Så hun trekker seg unna, og den andre hunden er pågående. Og når den andre hunden ikke gir seg så føler min hund at hun må forsvare seg og prøver selvsagt å bite den andre hunden.

Jeg har kommet borti flere sånne tilfeller. Hvor løse hunder kommer til min hund og vil snuse. Jeg prøver da å få bort den andre hund, men hører bare fra eier " den er snill, den biter ikke". Greit at din hund er snill og biter ikke, mens hvis hunden din ikke gir seg snart vil min hund bite din.

Det er som om de tror bare fordi deres hund er liten og søt, så kan ingen skade skje. Makan til arroganthet og dumhet. Og min hund gjør ikke forskjell mellom stor eller liten. Hun vil prøve det samme selv om den andre hunden er dobbel så står som henne.

Eneste gangene hunden min er løs er i jakta på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en liten hund (Bichon Havanais) og synes også det er utrolig irriterende å møte folk som ikke har kontroll på hundene sine.

For det er jo det som plager meg; ikke om hundene er løse eller ikke. Folk må gjerne ha hunden sin løs for min del, så lenge de har kontroll. Jeg vil helst slippe å måtte kaste meg over en diger bikkje som kommer i full fart mot min lille.

Og det har jeg faktisk måttet gjort noen ganger.

Senest for noen uker tilbake var vi ute og gikk i skogen når plutselig en diger Schæfer kommer stormende mot oss. Det er jo irriterende nok, for jeg har ingen behov for at Rocky på død og liv må hilse på alle vi møter. Men den virket ikke aggresiv eller noe, og jeg hadde strengt tatt ikke så mye valg siden den var løs, så jeg lot de hilse.

Plutselig kaster Schæferen seg over han så Rocky hyler! Heldigvis fikk jeg tak i nakken på Schæferen, men det var overhodet ikke noe gøy å stå der med en eierløs hund som jeg ikke hadde noe kontroll over (ingen andre heller tydeligvis).

Etter at samboeren begynte å rope "Hallo! Få bikkja deres i bånd" kom det tilslutt et par og hentet den.

Det er noen tilfeller hvor man har lyst til å be om navn og adresse, og anmelde dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg hadde en krangel med en hundeeier idag,hunden hans kom løpende mot min hund,som er i bånd.

Og den knurret,så jeg spurte eieren pent om han kunne ta den,og sa det er båndtvang.Da fikk jeg beskjed om at jeg skulle drite i hva han gjorde og at jeg skulle passe meg selv.Dessuten var jeg den første som kommenterte at han hadde hunden løs,sa han.

Ja men det er båndtvang,sa jeg,og dessuten mye sauer i området.

Da ble han enda surere og sa at hunden er redd for sauer...åååhh,sånne provoserer meg noe grenseløst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble "overfalt" av en hund (den dyttet meg over ende med forpotene på skuldrene mine og stod over meg og siklet meg ansiktet) da jeg var ca 4 år. Og jeg var LIVREDD hunder i mange år etterpå.

Det som hjalp meg var da en eldre mann jeg kjente litt via-via fikk meg til å bli med å se på lydighetstrening av hunder. Jeg var superskeptisk først, men fikk etter hvert så mange positive oppleveser knyttet til hunder at jeg fikk et mer normalt forhold til de.

Fremdeles kan jeg bli redd løse hunder og store hunder som bjeffer osv, men jeg klarer meg mye bedre enn jeg hadde gjort om ikke "den snille mannen" hadde tatt seg av meg.

Bare et tips du kan tenke på. Jeg var ca på din datters alder da jeg ble hjulpet. :)

Takk for tipset! Nå har bestevenninnas familie fått seg schæferhvalp. Foreldrene hadde både schæfer og rottweiler før de fikk barn, og er vant til å håndtere store og krevende hunder.Jeg håper redselen i første omgang kan kureres ved at hun blir kjent med deres hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Skal en ikke kunne ha bikkja si løs i sin egen hage lenger heller da?

Først: Jo, så lenge hagen din er inngjerdet. Hvis ikke du har gjerde så er det faktisk egentlig ikke lov (men som sagt så kan til og med jeg være dårlig på å følge denne).

Sakset fra lovdata.no:

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Men, uansett så var det dette jeg svarte på:

Jeg er helt enig med deg mht båndtvangen. Alle bikkjer skal være i bånd, store og små. Men samtidig "åpner" jeg for unntak som f eks naboen her som har en BC som han har stålkontroll på. At han har bikkja løs på områder uten vilt/fugl og det ikke er biltrafikk løfter jeg ikke et øyenbryn over.

Men her er jeg ikke enig med deg. Det er jo innlysende at en rottis kan gjøre langt mer skade enn en chi. Og at en laeken gjør mer skade enn en pomme :)

...og her snakker du da ikke om din hund i din hage ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) Tenkte jeg skulle komme med et tips til alle dere som har problemer når dere ber folk om å ta sine hunder i bånd:

Jeg hadde også problemer med stygge kommentarer av typen : Pass din egen hund! - selv om min hund var i bånd, det løste seg da jeg begynte å rope: kan du ta bort hunden din? - min hund har nesemidd og jeg vil ikke at din hund skal bli smittet.( Det er ikke pent å lyve, men du vet ikke hva slags sykdommer andre hunder har og ja; det var det eneste som fungerte skikkelig:) Har aldri sett så mange hunde eiere løpe for å få hundene sine i bånd.

Hunder skal holdes i bånd når folk og andre hunder er i nærheten, du vet aldri hva som kan skje og hvordan det påvirker andre- selv om de fleste av oss mener vi har kontroll og snill hund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sakset fra lovdata.no:

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Sjekk i tillegg reglene i egen kommune!

I noen kommuner har de utvidet denne regelen til lengre tid, event. spesielle områder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Sakset fra lovdata.no:

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Sjekk i tillegg reglene i egen kommune!

I noen kommuner har de utvidet denne regelen til lengre tid, event. spesielle områder!

:Nikke: Jupp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

haha,takk for tipset,Nikki79...

Men hva er det med folk som blir sure når man spør om de kan ta hunden sin?Og det midt på sommeren...Dessuten vil ikke jeg at løshunder skal komme å snuse/knurre/yppe seg på min hund,dermed basta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...