Gå til innhold

Hvorfor tror folk


Gjest Pia 30.08.08

Anbefalte innlegg

Gjest Pia 30.08.08

Nå må jeg bare få luftet meg litt her :frustrert:

Vi pleier å gå med bikkjene i elveparken i Drammen, og ofte gjennom Drammen Camping. Det jeg lurer på er hvorfor i alle dager folk tydeligvis mener at på campingplassen gjelder ikke båndtvangen? (selv om det faktisk er skiltet med båndtvang i denne parken hele året)

De fleste, om ikke alle, som har flydd løs der nede siden campingsesongen begynte er chi'er, pom og småhunder/blandinger av småhunder. Jeg blir like forbanna hver gang. Og ikke nok med at bikkjene ikke er i bånd, men i tillegg er de sinnsykt uoppdragne! Veldig typisk "liten hund ekke farlig". Har flere ganger ropt til eierene hvis jeg ser at bikkjene er løse at "her i landet er det faktisk båndtvang". Til de som ikke er norske da, selvsagt. Men de skjønner jo ikke hva jeg sier, og hvis de gjør det så bare ler de og sier at "den er jo så liten" :slåss: Har vel absolutt ikke noe som helst å si om hunden er stor eller liten! I tillegg til at vi faktisk har en LOV som sier at bikkjer skal gå i bånd fra 1. april til 20. august, så har faktisk alle bikkjer instinkter, som kan slå ut. Og da har det faktisk ikke stort å si hvor stor bikkja er!

Ved campinga er det også både ender og svaner som ruger og fostrer sine små, og jeg tenker bare med skrekk på hvor stor skade en hund kan gjøre, uansett størrelse.

Ene gangen jeg kom gående med begge barna i bånd flyr det ei lita jente rundt etter en chi, og jeg stopper med hundene, og ber dem om å sette seg, kunne jo hende bikkja hadde stukket av (selv om jeg har sett samme hund og 2 til som har flydd løs der siden før påske). Bikkjene mine er veldig flinke på kommandoer og plasserer rumpa si på bakken. Til slutt fikk ungen lurt bikkja i et hjørne, og fikk plukka den opp. Så står hun å ser på meg når jeg skal gå forbi, begge jentene mine var jo selvsagt nysgjerrige og titta fælt på denne lille hårballen. Så gliser ungen og bøyer seg ned for å sette fra seg bikkja igjen!! :overrasket: Jeg var ganske rask ute med å si "hvis du setter ned den bikkja og den kommer bort hit, så kommer faktisk den ene bikkja mi til å bite den, og da kan den faktisk død. Alle hunder skal være i bånd helt fram til 20. august." Det var vel ikke akkurat en kjempeløgn, for hun kunne faktisk ha gjort det, hvis hun hadde noe alvorlig imot "kladden". Men jeg velger likevel å tro at hvis hun hadde oppført inntatt en truende eller varslende posisjon, så ville jeg ha kunnet avbryte henne ved å be henne roe seg eller kalle henne tilbake. Men hvis den hadde kommet løpende bort til oss, og enten mine hunder eller den hadde så mye som kanskje truet så hadde jeg sparka den vekk. Uansett hvem av bikkjene som starter det, så er det den som går løs som er "overtreder" når det er båndtvang, og jeg vil ikke se noen av barna mine med så mye som et skrubbsår pga. at folk ikke kan verken oppdra bikkja eller ha den i bånd. Er det jeg som er ufølsom her eller? Ville jo ikke akkurat tuppa til den så den fløy over plassen, men hadde ikke hatt dårlig samvittighet overfor menneskene hvis det mot formodning skulle gå galt med bikkja. Bikkja selv er jo en helt annen sak, men jeg vil allikevel beskytte mine egne bikkjer overfor denne.

Bikkjene mine er, som mange andre, veloppdragne bikkjer. Jeg føler at jeg har kontroll på dem hele tiden, både med og uten bånd, og de løper løse i skogen utenfor båndtvangen. Eldstebikkja er halvt border collie, med mye gjeter-instinkter, som hun bruker mest på å passe på at ingen hunder eller mennesker går for langt avgårde uten at hun går i skytteltrafikk. Hun har i tillegg fuglehund i seg, og har det "grunnleggende" jaktinstiktet (tar stand, og hvis det skjer noe uforutsett så kan hun jage). Det har aldri noen gang hendt at hun ikke har kommet på innkalling. Ikke når vi plutselig traff på en veldig "gjet-bar" saueflokk på eiendommen til en bekjent (inngjerdet, privat område). Alle instinkter slo salto i henne stakkar, men allikevel avbrøyt hun og kom tilbake. Men, poenget er, uansett hvor god kontroll jeg har på bikkjene mine og hvor godt oppdratte dem er så slipper jeg dem ikke på tur i båndtvangstida. Uansett hvor vi er, være det en offentlig campingplass, med gjennomgående, veldig godt brukt gangvei eller så langt utpå vidda at det ikke er mulighet for å treffe folk eller bikkjer. Jeg vet at selv om det ikke har skjedd før, så kan instinktene ta overhånd. Jeg skal innrømme det, jeg slipper bikkjene i innkjørselen når det ikke er noen forstyrrende momenter i nærheten, og jeg har dem løse i hagen selv om gjerdet ikke er helt stengt (akkurat innkjørselen er åpen, men den er lang, og bikkjene vet de ikke har lov å gå forbi eller bak bilen som står helt innerst OG jeg holder alltid øye med dem hele tida). Men det er veldig stor forskjell derfra til å la bikkjene fly løse på en campingplass.

Nå blei detta veldig mye lengre enn det som egentlig var planen, men sånn kan det jo fort gå når man har drikki i 12+ timer og har hengt seg opp i en sak som virkelig gjør deg sinna. Men poenget;

Hvorfor kan ikke folk overholde båndtvangen?? Uansett om bikkja er 1 kg eller 70... :frustrert::frustrert::frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg mht båndtvangen. Alle bikkjer skal være i bånd, store og små. Men samtidig "åpner" jeg for unntak som f eks naboen her som har en BC som han har stålkontroll på. At han har bikkja løs på områder uten vilt/fugl og det ikke er biltrafikk løfter jeg ikke et øyenbryn over.

så har faktisk alle bikkjer instinkter, som kan slå ut. Og da har det faktisk ikke stort å si hvor stor bikkja er!

Men her er jeg ikke enig med deg. Det er jo innlysende at en rottis kan gjøre langt mer skade enn en chi. Og at en laeken gjør mer skade enn en pomme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_rangi_*

Poenget er vel ikke hvor stor skade en hund kan gjøre, men at folk som har disse små hundene ikke forstår at det faktisk er en hund de har, og ikke et lite leketøy som man kan omgå båndtvangen med, og ellers gjøre som man vil med. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle med små hunder da, bare så det er sagt.

Ofte er disse småhundene hissige og flyr på større hunder, barn syns de er søte og de virker jo ufarlige. Men, de er like trolige til å bite som vilken som helst annen hund.

Folk som bryter båndtvangen irriterer meg også, pia:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et poeng i forhold til hva? TS poengterer det jo selv.

Men i forhold til båndtvang er det ikke et poeng nei.

Oppdragelsen på små hunder er vel en annen diskusjon igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Men her er jeg ikke enig med deg. Det er jo innlysende at en rottis kan gjøre langt mer skade enn en chi. Og at en laeken gjør mer skade enn en pomme :)

Jeg snakker ikke bare om hvor stor fysisk skade en hund kan gjøre, men også det psykiske. Når det kommer en bjeffende hårball flyvende så har det ikke så mye å si for ender, svaner, rådyr o.s.v. om den kan drepe dem eller ikke. Båndtvangen er ikke ment å hindre store hunder i å drepe. Den er laget for å unngå å påføre stress og skader på alt som lever vilt i en tid som allerede er stressende for dem.

Og jeg er faktisk uenig med deg om at siden naboen har stålkontroll på BC'en sin så er det greit at han har den løs der hvor det ikke er vilt/fugl. Hvor i alle dager kan du si 100% sikkert at det ikke er verken vilt eller fugl? Stålkontroll tør jeg og å påstå jeg har på eldstebikkja, men det har faktisk ingenting å si så lenge vi har båndtvang her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Poenget er vel ikke hvor stor skade en hund kan gjøre, men at folk som har disse små hundene ikke forstår at det faktisk er en hund de har, og ikke et lite leketøy som man kan omgå båndtvangen med, og ellers gjøre som man vil med. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle med små hunder da, bare så det er sagt.

Ofte er disse småhundene hissige og flyr på større hunder, barn syns de er søte og de virker jo ufarlige. Men, de er like trolige til å bite som vilken som helst annen hund.

Folk som bryter båndtvangen irriterer meg også, pia:)

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg er faktisk uenig med deg om at siden naboen har stålkontroll på BC'en sin så er det greit at han har den løs der hvor det ikke er vilt/fugl. Hvor i alle dager kan du si 100% sikkert at det ikke er verken vilt eller fugl? Stålkontroll tør jeg og å påstå jeg har på eldstebikkja, men det har faktisk ingenting å si så lenge vi har båndtvang her i landet.

Nå er det ikke vilt eller fugl her vi bor, det vet vel kanskje jeg bedre enn deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min hund løs når jeg er på steder hvor det ikke er folk, dyr eller vilt. Hører/ser jeg at noen kommer, så tar jeg henne i bånd til de er passert. Slik har jeg alltid gjort, og ser for meg at jeg kommer til å fortsette å gjøre det slik også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Nå er det ikke vilt eller fugl her vi bor, det vet vel kanskje jeg bedre enn deg :)

Ehh... Finnes ikke fugler der du bor? Da må virkelig det være det eneste stedet i dette landet der det ikke finnes fugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Jeg må si jeg blir forbauset over at folk mener de kan bruke lovene når det passer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... Finnes ikke fugler der du bor? Da må virkelig det være det eneste stedet i dette landet der det ikke finnes fugler.

En av de andre naboene har fuglekasse, og så er det vel noen kråke og skjærereir sånn ikke så langt unna. Noen småfulgreir er det vel også i noen trær - men hadde disse fuglene ansett hundene i nabolaget som en fare hadde de vel ikke bygget reir i trærne der. Ingen av oss som har hund i området har hunder som klatrer i trær da, kanskje det er årsaken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
En av de andre naboene har fuglekasse, og så er det vel noen kråke og skjærereir sånn ikke så langt unna. Noen småfulgreir er det vel også i noen trær - men hadde disse fuglene ansett hundene i nabolaget som en fare hadde de vel ikke bygget reir i trærne der. Ingen av oss som har hund i området har hunder som klatrer i trær da, kanskje det er årsaken..

En av grunnene til båndtvangen er jo at fuglene skal kunne bygge reir hvor som helst uten å måtte forlate barna etter å ha blitt skremt av bikkjer som løper rundt etter dem. Men det er kanskje ikke så farlig med de ville småfuglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Dette blir jo veldig på siden av diskusjonen, for det finnes jo faktisk unntak hvor hunden kan gå løs. Feks har vi sau i nabolaget - og de som eier sauen har også border collier til å gjete dem. Disse har vel lov til å gå løs når de brukes til dette, men selvsagt ikke "overalt".

Men det finnes ingen god grunn for å ha hunden løs og utenfor kontroll på en campingplass, i en park hvor folk ferdes, ved hekkeplasser og i skogen. Små hunder er også skremmende for folk som er redde, de terger på seg større hunder i bånd og skaper stress for ansvarlige hundeeiere, de driter utenfor synsvidde og de skremmer vilt like mye som store hunder gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spring Hermit

Veldig enig. Hadde akkurat kommet utenfor blokka til moren min for et par år siden, på kvelden. Så kommer det en diger amstaff byksende bort og begynner å knurre og bjeffe mot meg, mens eieren ble bare stående ca. 100 meter bortenfor å glane til han skjønte at bikkja ikke hadde tenkt å flytte seg. Jeg er litt småredd hunder så det var ikke akkurat veldig moro.

Tenker også på om det hadde skjedd med moren min, hun er livredd hunder og hadde sikkert fått totalt panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes ingen god grunn for å ha hunden løs og utenfor kontroll på en campingplass, i en park hvor folk ferdes, ved hekkeplasser og i skogen. Små hunder er også skremmende for folk som er redde,

Det at folk kan være redde løse hunder synes jeg er et veldig godt poeng! Jeg har opplevd at en labrador var oppi sportsvogna med forbeina da Vesla var lita. Hunden var selvfølgelig løs, og eieren lo av det hele, selv om jentungen var tydelig redd og gråt. Hun var da ca. 2 1/2 år. Nå er hun 7 1/2 og fremdeles veldig redd for hunder, noe jeg synes er synd. Jeg ser ikke bort fra at episoden da hun var mindre har noe med redselen å gjøre, heller.

Heldigvis er de fleste hundeeiere fornuftige og følger reglene. Dessverre legger man kanskje mer merke til dem som ikke er/gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_rangi_*
Det at folk kan være redde løse hunder synes jeg er et veldig godt poeng! Jeg har opplevd at en labrador var oppi sportsvogna med forbeina da Vesla var lita. Hunden var selvfølgelig løs, og eieren lo av det hele, selv om jentungen var tydelig redd og gråt. Hun var da ca. 2 1/2 år. Nå er hun 7 1/2 og fremdeles veldig redd for hunder, noe jeg synes er synd. Jeg ser ikke bort fra at episoden da hun var mindre har noe med redselen å gjøre, heller.

Heldigvis er de fleste hundeeiere fornuftige og følger reglene. Dessverre legger man kanskje mer merke til dem som ikke er/gjør det!

Dette er jo et eksempel på at noen hundeeiere har mistet helt kontrollen med sitt hundehold... Jeg har selv en hund på 30 kg, og vet at hun kan virke voldsom og skremmende hvis hun kommer løpende mot folk. Derfor har jeg henne alltid i bånd når vi er ute på tur. JEG vet jo at hun er veldig snill, men jeg blir jo nødt til å respektere at noen mennesker ikke liker hunder, og selvfølgelig må jeg forholde meg til båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små hunder er også skremmende for folk som er redde, de terger på seg større hunder i bånd og skaper stress for ansvarlige hundeeiere...

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hun var da ca. 2 1/2 år. Nå er hun 7 1/2 og fremdeles veldig redd for hunder, noe jeg synes er synd. Jeg ser ikke bort fra at episoden da hun var mindre har noe med redselen å gjøre, heller.

Jeg ble "overfalt" av en hund (den dyttet meg over ende med forpotene på skuldrene mine og stod over meg og siklet meg ansiktet) da jeg var ca 4 år. Og jeg var LIVREDD hunder i mange år etterpå.

Det som hjalp meg var da en eldre mann jeg kjente litt via-via fikk meg til å bli med å se på lydighetstrening av hunder. Jeg var superskeptisk først, men fikk etter hvert så mange positive oppleveser knyttet til hunder at jeg fikk et mer normalt forhold til de.

Fremdeles kan jeg bli redd løse hunder og store hunder som bjeffer osv, men jeg klarer meg mye bedre enn jeg hadde gjort om ikke "den snille mannen" hadde tatt seg av meg.

Bare et tips du kan tenke på. Jeg var ca på din datters alder da jeg ble hjulpet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også alvorlig skremt av en løs (og ikke helt "god") hund da jeg var 3-4 år gammel, og er den dag i dag fortsatt redd løse, fremmede hunder.

Jeg har via hunder jeg kjenner etterhvert lært meg å slappe av sammen med hunde jeg kjenner, som er under kontroll, og er ikke lenger redd fremmede hunder i bånd. (og har denne helga faktisk hatt en hund boende i huset mitt. Vel og merke lå den stort sett i buret sitt (lydig , den lå still der hele helga, selv om døra var åpen, en kom bare ut noen få ganger, pluss selvsagt for å bli lufta og gå tur da) fordi den har løpetid.)

Men løse hunder, spesielt de litt større, kan gi langvarige ringvirkninger på mennesker også, i tillegg til den fysiske og psyksike skade de kan gjøre på andre dyr.

Båndtvangen er lovregulert.

Jeg har ikke noe tilovers for de som mener at lovene ikke gjelder for dem når det ikke passer dem, enten det gjelder båndtvang, fartsgrenser eller aldersgrenser, eller andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...