Gå til innhold

Er det nødvendig?


Gjest tåka

Anbefalte innlegg

Gjest tåka

Er det strengt tatt nødvendig å vaksinere hunden sitt hvert år? Skal til vetrinær med bikkja mi i dag å microchippe den, og har også bedt om ny vaksine. Er det så viktig?

Det er ikke det at jeg vil hunden min noe vondt altså, jeg gjør alt for at hunden min skal ha det bra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal ha beskyttelse mot parvovirus må hunden vaksineres hvert år. Hvis den ikke lever i et miljø med et stort smittepress er det ikke nødvendig å vaksinere hunden mer en hvert 3 år, da er den beskyttet mot bl a valpesyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ansvarlig hundeeier følger vaksineprogrammet som veterinæren setter opp. Jeg får lyst til å slå de som ikke vil re-vaksinere hunden fordi det er så "dyrt". da burde man ikke ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god sjanse for at det ikke er nødvendig for at din hund skal overleve, men enkelte sykdommer - bl.a. rabies - har blitt utryddet i Norge pga utbredt vaksinering. Det er derfor viktig at vi oppretterholder vaksinesystemet slik at sykdommer som ikke finnes i Norge ikke kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tåka
En ansvarlig hundeeier følger vaksineprogrammet som veterinæren setter opp. Jeg får lyst til å slå de som ikke vil re-vaksinere hunden fordi det er så "dyrt". da burde man ikke ha hund.

Nå har jeg vel ikke sagt at jeg synes det er dyrt. Det var vel heller ikke det jeg spurte om. Jeg skal re-vaksinere min hund om en time, så slapp av! Jeg ville bare vite hvorfor man gjør det. jeg er for lat til å sjekke opp dette på nettet selv. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tåka
Det er en god sjanse for at det ikke er nødvendig for at din hund skal overleve, men enkelte sykdommer - bl.a. rabies - har blitt utryddet i Norge pga utbredt vaksinering. Det er derfor viktig at vi oppretterholder vaksinesystemet slik at sykdommer som ikke finnes i Norge ikke kommer tilbake.

Ja, det har du vel rett i. Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta det helt med ro, jeg anklaget ikke deg for noe som helst men hvis du søker i kjæledyrforumet har vi hatt noen temmelig hårreisende påstander hvorvidt vaksine er nødvendig etc. Og da har penger vært et sentralt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Jeg vaksinerer ikke. Ikke pga pengene (her mangles det ingenting ;) ), men fordi jeg har sett altfor mange hunder som har reagert alvorlig på vaksinene. Har mistet en hund til det selv, og kjenner personlig 4 andre som har mistet hunder av samme årsak. Pluss at 2 andre hunder jeg kjenner ikke var seg selv (psykisk) på flere mnd etterpå.

Nye jenta kommer jeg til å opprettholde med vaksine, da det er en sjanse for at hun kommer til å stilles ut mer og kanskje skal ha et kull til med valper. Noe helt annet hadde det vært hvis vi skulle for eks. til utlandet.

Men akkurat det valget har jeg tatt selv etter egne og andres erfaringer, og jeg kommer ikke til å svare de som skal kritisere mine valg. Svaret mitt er skrevet til trådstarter, og ikke for å få høre vilken utrolig dårlig hundeeier jeg er av folk som aldri har utvekslet så mye som et ord med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En annen fordel med vaksine hver år er at veterinæren må ta en helsesjekk av dyret. For man skal aldri vaksinere et sykt dyr, så da sjekker veterinæren dette på forhånd.

Og alle dyreeiere har et ansvar for resten av bestanden for å bidra til å utrydde sykdommer. Mennesker har klart å (så godt som ) utrydde sykdommer pga planmessige vaksineprogrammer.

Mange syldommer man vaksinerer mot er også virussykdommer, og da hjelper ikke antibiotika i ettertid.

Men det er jo hele tiden en diskusjon ang virketiden til vaksinene, dvs om det holder å vaksinere annet hvert år i stedet for hvert år. Men jeg tar utgangspunkt i at jeg skal vaksinere hvert år, så kan det hende jeg utsetter det en måneds tid hvis det ikke passer den aktuelle måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk på denne du.

http://www.veterinarkatalogen.no/. Skriv Nobivac Dhppi i rubrikken med søketest.

Det er alment akseptert og bevist at varigheten av alle vaksinekomponentene er 3 år, med unntak av parvodelen, som varer i et år. Velger man å vaksinere hvert år brukes en vaksine som kun inneholder parvo (nobivac pi).

Rabies er ikke utryddet i Norge pga vaksinering, dette viruset er ikke påvist i Norge.

Ang resistens, så er ikke det et tema når det gjelder vaksinering. Man kan ikke behandle virussykdommer, verken med antibiotika eller noe annet. Det er derfor man vaksinerer mot de mest vanlige og hyppige virussykdommer. Får hunden parvo eller valpesyke finnes det ingen annen behandling enn symptomatisk behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god sjanse for at det ikke er nødvendig for at din hund skal overleve, men enkelte sykdommer - bl.a. rabies - har blitt utryddet i Norge pga utbredt vaksinering. Det er derfor viktig at vi oppretterholder vaksinesystemet slik at sykdommer som ikke finnes i Norge ikke kommer tilbake.

Når var rabies en vanlig sykdom i Norge?

Dette sakset jeg fra Pasienthåndboka: Det har hittil aldri vært tilfeller av rabies i Norge.

At vaksinering kan være bra stemmer nok, men det er viktig å ikke feilinformere, det gjør ofte mer skade enn gavn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å vaksinere hvert år av dyrlegen. Men siden hunden vår var på kennel i feriene så måtte vi det alikevel fordi jeg det er tryggest. Jeg tror kennelene forlanger det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var rabies en vanlig sykdom i Norge?

Dette sakset jeg fra Pasienthåndboka: Det har hittil aldri vært tilfeller av rabies i Norge.

At vaksinering kan være bra stemmer nok, men det er viktig å ikke feilinformere, det gjør ofte mer skade enn gavn!

Ah, beklager. Da blandet jeg. Tror i hvertfall det er noen sykdommer som ikke finnes i Norge lenger på vaksine. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, beklager. Da blandet jeg. Tror i hvertfall det er noen sykdommer som ikke finnes i Norge lenger på vaksine. Eller tar jeg feil?

Det er ikke sikkert at du tar feil, men kanskje du blander mennesker og dyr? Jeg vet ikke.

Og jeg vaksinerer verken hund eller katt, ikke pga pengemangel, men fordi jeg ikke kan se at det er nødvendig. Kanskje får jeg svi for det en dag, men den sjansen er jeg villig til å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å vaksinere hvert år av dyrlegen. Men siden hunden vår var på kennel i feriene så måtte vi det alikevel fordi jeg det er tryggest. Jeg tror kennelene forlanger det også.

Det er en god ide å sørge for at hunden har beskyttelse mot parvovirus når den skal på kennel, da det er større smittepress i slike miljøer.

Er hunden ikke i kontakt med andre hunder i stort omfang er det ikke nødvendig å vaksinere den annet enn hvert 3 år.

Jeg har behandlet flere hunder som har vært syke av parvovirus, de aller fleste av dem har ikke vært vaksinert. Parvo er en veldig alvorlig sykdom, med en overlevelsesrate på omkring 50% hvis hunden kommer i behandlig tidsnok. En slik behandling kommer sjelden på under 10 000, pga hunden må hospitaliseres i flere dager.

Det finnes eksempler på virus som er utryddet bl a vha vaksinering ja, både hos mennesker og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fliss

Jeg vaksinerer hunden hvert år - får innkalling, så det er lett å huske. Hunden er vaksinert mot valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvo-virusinfeksjon og kennelhoste ..

Ifølge veterinæren så kan allergiske reaksjoner forekomme - men det er ytterst sjeldent og oftest forbigående. Men spesielt første gang fikk jeg beskjed om å se etter om hunden reagerte allergisk og i tilfelle komme rett ned til veterinæren med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...