Gå til innhold

Oslo sossete ulve elskere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er fra distriktene, (kysten vel og merke), og jakter mye i områder med rovdyr, (primært bjørn).

 

Jeg synes personlig at det er bøndene som må tilpasse seg, enten da ved gjeting, eller ved å ikke ha "foredlede" husdyr på utmark/fjellet. 

 

Rovdyrene  er en naturlig del av den norske faunaen, og er en viktig del av næringskjedene/biotopene:

 

https://www.youtube.com/watch?v=ysa5OBhXz-Q

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra, jeg håper flere følger etter. Vi trenger komplette økosystemer som fungerer. Jeg ble hvertfall glad av å lese innlegget ditt og håper gaupa, ulven og våre andre rovdyr får overleve i naturen. Bare det at noen viser det er mulig å drive bruk på denne måten er så flott.

 

Men jeg driver ikke stort, altså. Jeg har oversikt over mine dyr hele tiden. Jeg skjønner at f.eks sausebønder som driver veldig stort, og har beiter i fjellet, opplever store problemer. Jeg mener likevel at det må gå an å tilpasse seg, for ulven har tross alt en mer naturlig plass i naturen vår enn det f.eks. sauen har.

 

Det mange glemmer, er at det ikke er ulv, men jerv, som tar flest sau. For ikke å glemme biler. At ulven er sånn i fokus, kommer vel av at den fra gammelt av har et litt dårligere rykte i forholdet til mennesker enn det jerven har.

Jeg er ikke redd ulv her jeg, altså. Jeg har aldri sett den selv, men legger ikke akkurat ut på tur alene i skogen i tussmørket (selv om sjansen til å treffe på elg er større, og den er ihvertfall mannevond, om den har kalv), og jeg tenker alltid på hvilke forholdsregler man bør ta når man lever med rovdyr i nærheten. Sånn er det bare, liksom. :)

Anonymous poster hash: 65e7d...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står midt og ser konflikten fra begge sider. Hele debatten er så håpløs fordi den er så polarisert i offentligheten. Og da får man ingen konstruktiv debatt. På ene siden står noen agressive jegere og skriker drep dem alle de kommer til å spise hele femilien din en vakker dag, og på andre siden står naive byboere og latterliggjør bønder fordi de synes det er litt skremmende og blir redd for dyra sine når de får en hel ulveflokk innpå gårdplassen. Vi har hatt et samfunn uten rovdyr i hundrevis av år. Å anta at det skulle skje problemfritt å få de tilbake var vel en smule naivt.

 

Og myndighetene rømmer med halen mellom beina. Andre land har et helt annet tak på rovdyrpolitikken. Blant annet at de ikke skal bli for nærgående. Da blir de skremt til helvete inn i skogen igjen, eller fysisk flyttet. Ref. Nord - Amerika, slik at de ikke skal ønske å nærme seg mennesker igjen. Selv om det såklart er mer villmark der borte.  I Norge er det visst helt okay at ulveflokker holder seg i nærheten av og følger etter skoleunger. Når en stakkars dame for en stund siden ydmykt ba om kjøring til skole slik at han slapp å ha en innpåsliten ulveflokk hengende etter seg, fikk hun blankt nei. Altså hun ba ikke om noen avlivning.

 

Jeg er så sliten å lei av hele debatten fordi det ikke virker som det er noen vilje til å finne noen form for løsning i det hele tatt. Slik den er nå, er det bare ytterlighetene som går i ring rundt hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...